
Καθώς οι κανονισμοί περί μείωσης των εκπομπών θερμοκηπίου της ναυτιλιακής βιομηχανίας γίνονται όλο και πιο απαιτητικοί, η καταγραφή των εκπομπών των πλοίων καταδεικνύει την πρόοδο της ναυτιλίας στον δρόμο προς την αποανθρακοποίηση.
Όμως, δεν είναι εύκολο να καταγραφούν τα δεδομένα για όλους τους τύπους πλοίων. Εξαίρεση αποτελούν τα containerships που εκτελούν προγραμματισμένα δρομολόγια.
Πρόσφατα, η εταιρεία VesselBot δημοσίευσε την έκθεσή της για την κίνηση των πλοίων μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων και τις εκπομπές αυτών το α΄ εξάμηνο. Αναλυτικότερα, η δραστηριότητα των containerships το β΄ τρίμηνο του 2025 ήταν ιδιαίτερα έντονη, με την εκτέλεση συνολικά 72.516 ταξιδιών, δηλαδή μόλις 0,3% λιγότερα ταξίδια από την ίδια περίοδο το 2024. Τα ταξίδια αυτά εκτελέστηκαν από 4.865 πλοία, έναντι 4.506 την ίδια περίοδο το 2024. Παράλληλα, η επέκταση του στόλου θα συνεχιστεί, εκτιμά η VesselBot, με τις παραγγελίες για containerships των μεγάλων εταιρειών της αγοράς να διαμορφώνονται περίπου στις 500, με πλοία αθροιστικής μεταφορικής ικανότητας 7 εκατ. TEUs. Κατά μέσο όρο, το β΄ τρίμηνο του 2025, κάθε containership μετέφερε 2.660 TEUs και ταξίδεψε 2.059,2 χλμ. Ένα ταξίδι είχε μέση διάρκεια περίπου πέντε ημέρες, ενώ η μέση ταχύτητα που καταγράφηκε ήταν 13,26 κόμβοι. Με εξαίρεση μια πτώση της τάξεως του 1,4% στον μέσο μεταφερόμενο όγκο, όλα τα άλλα δεδομένα κυμαίνονται περίπου στα ίδια επίπεδα με αυτά του β΄ τριμήνου του 2024, σημειώνοντας οριακές αυξομειώσεις.
Στο μέτωπο των εκπομπών των πλοίων στη ναυτιλία τακτικών γραμμών, αν και το άθροισμα των εκπομπών του β΄ τριμήνου του 2025 ήταν κατά 4,5% χαμηλότερο σε σχέση με την ίδια περίοδο πέρυσι, το πρώτο ήμισυ του 2025 οι εκπομπές ήταν κατά σχεδόν 1% υψηλότερες από το α΄ εξάμηνο του 2024.
Εστιάζοντας σε μεμονωμένους μήνες, μόνο τον Φεβρουάριο και τον Ιούνιο καταγράφηκε μείωση στις εκπομπές. Ο μήνας με τη μεγαλύτερη ετήσια αύξηση στις εκπομπές ήταν ο Ιανουάριος −κατά 15,9%−, ενώ ο μήνας με τη μεγαλύτερη πτώση ήταν ο Ιούνιος, κατά 16,6%.
ΝΧ
Συντακτική ομάδα Ναυτικών Χρονικών
Σε εξέλιξη είναι εκτεταμένες έρευνες στη θαλάσσια περιοχή μεταξύ Αμοργού και Αστυπάλαιας, για τον εντοπισμό άνδρα που έπεσε στη θάλασσα από φορτηγό πλοίο με…
Η θαλάσσια διασύνδεση μεταξύ Δανίας και Γερμανίας, μέσω της γραμμής Rødby-Puttgarden, πλέον θα εξυπηρετείται από το νεότευκτο «The Baltic Whale» της Scandlines. Την κατασκευή…
Το κλιματικό φαινόμενο La Niña, το οποίο τείνει να κατεβάζει τις θερμοκρασίες σε παγκόσμια κλίμακα, επιστρέφει, όμως ο αντίκτυπός του μάλλον θα είναι περιορισμένος,…
Σημαντική πτώση κατέγραψαν πρόσφατα οι ναύλοι των VLGCs, σε αντίθεση με εκείνους των LPG carriers μικρότερης μεταφορικής ικανότητας, που παρέμειναν σταθεροί. Ειδικότερα, σύμφωνα με…
Το Μπανγκλαντές ενέκρινε την αγορά περίπου 220.000 μετρικών τόνων αμερικανικού σιταριού, στο πλαίσιο μιας κυβερνητικής συμφωνίας με στόχο την άμβλυνση των εμπορικών εντάσεων με…
Έπειτα από δυόμισι έτη αδράνειας, ο αγωγός πετρελαίου Kirkuk-Ceyhan τέθηκε εκ νέου σε λειτουργία μετά την επίτευξη συμφωνίας ανάμεσα στην κυβέρνηση του Ιράκ, στην…
Απώλειες κατέγραψε η ναυλαγορά των LNG carriers την περασμένη εβδομάδα, με τους ναύλους να υποχωρούν ελαφρά. Σύμφωνα με έκθεση της ναυλομεσιτικής Fearnleys, το κόστος…
Έπειτα από δύο χρόνια απουσίας από το Ιράκ, η ExxonMobil επανέρχεται δυναμικά στη χώρας της Μέσης Ανατολής, προκειμένου να προωθήσει τα φιλόδοξα σχέδια της…
Ναυτικά Χρονικά | Gratia Publications
Λεωφόρος Συγγρού 132, ΤΚ 11745, Αθήνα
Τ: +30 2109222501
E: info@gratia.gr
Ιδιοκτησία: Gratia Εκδοτική ΙΚΕ