
Την αυξητική τάση της ναυτικής απασχόλησης στην Ελλάδα διαπιστώνει η τρίτη κατά σειρά έκθεση του Ναυτικού Απομαχικού Ταμείου (ΝΑΤ) για τη ναυτική απασχόληση. Η έκθεση παρουσιάστηκε την Τρίτη 24 Ιουνίου στις εγκαταστάσεις του Ναυτικού Μουσείου Ελλάδας, στον Πειραιά, όπου μεταξύ άλλων αποτυπώθηκε η ανάγκη καλλιέργειας ενός σύγχρονου εργασιακού περιβάλλοντος, ικανού να προσελκύσει νέο ανθρώπινο δυναμικό στο επάγγελμα. Την ανάγκη αυτή υπογράμμισαν στις δηλώσεις τους, τόσο η Υπουργός Εργασίας και Κοινωνικής Ασφάλισης, Νίκη Κεραμέως, όσο και η Διοικήτρια του ΝΑΤ, Γεωργία Μανιάτη. Η τελευταία μάλιστα ανέφερε πως «χωρίς ναυτικούς δεν υπάρχει ναυτιλία και χωρίς ναυτιλία, η Ελλάδα θα έχανε ένα από τα ισχυρότερα ερείσματά της στον κόσμο».
Σύμφωνα με τα στοιχεία της έκθεσης, ο συνολικός αριθμός των εγγεγραμμένων ναυτικών για το 2024 ανήλθε σε 26.232 άτομα, παρουσιάζοντας αύξηση 2,7% σε σχέση με το προηγούμενο έτος. Μάλιστα, μεγάλο μέρος του εγγεγραμμένου ναυτεργατικού δυναμικού (34%) είναι νεαρά άτομα ηλικίας 18-30 ετών, ενώ ο μέσος όρος ηλικίας του συνόλου των απασχολούμενων αγγίζει μόλις τα 36,5 έτη.
Η πλειοψηφία των ναυτικών μας ανήκουν στα κατώτερα πληρώματα, με εγγεγραμμένους 15.609, έναντι 11.671 αξιωματικούς γέφυρας, μηχανής και ηλεκτρολόγους. Το στοιχείο αυτό είναι σημαντικό για τη χάραξη εθνικής στρατηγικής σε θέματα ναυτικής εκπαίδευσης και κυρίως κατάρτισης αλλά και προσέλκυσης νέων στα ναυτικά επαγγέλματα.
Ένα ακόμα ενδιαφέρον εύρημα της έκθεσης του ΝΑΤ αφορά τις κατηγορίες πλοίων με τη μεγαλύτερη συμβολή στη ναυτική απασχόληση. Όπως είναι προφανές, μπορεί τα δεξαμενόπλοια να βρίσκονται στην κορυφή της σχετικής λίστας, ωστόσο τα επιβατηγά ακτοπλοϊκά βρίσκονται στη δεύτερη θέση. Γενικότερα το σύνολο την μη ποντοπόρων πλοίων (ακτοπλοΐα, ρυμουλκά, θαλαμηγοί κτλ.) αποτελούν για μια ακόμα χρονιά πόλο έλξης για τους ναυτικούς, αφού 14.725 ναυτολογούνται κυρίως σε αυτούς τους τύπους πλοίων, έναντι 11.507 στην ποντοπόρο ναυτιλία. Οι λόγοι για τη συνεχή αύξηση του ενδιαφέροντος αλλά και της ναυτολόγησης Ελλήνων σε αυτούς τους τύπους πλοίων είναι προφανείς (ανάπτυξη του θαλάσσιου τουρισμού της Ελλάδας, εκσυγχρονισμός των πλοίων, νέες μορφές εκπαίδευσης και διαφορετικές συνθήκες καθημερινής εργασίας και επαναπατρισμού σε σχέση με τα ποντοπόρα), ωστόσο χρήζουν περαιτέρω έρευνας και ανάλυσης.
Αναντίρρητα, το ναυτικό επάγγελμα παραμένει «ανδροκρατούμενο». Ωστόσο, είναι άξιο αναφοράς ότι η παρουσία της γυναίκας στη ναυτική απασχόληση ισχυροποιείται συνεχώς, καταγράφοντας αυξητική τάση. Το ποσοστό της γυναικείας συμμετοχής στο ελληνικό ναυτεργατικό δυναμικό ναι μεν είναι χαμηλό (7,8%), υπερβαίνει δε σημαντικά τον ευρωπαϊκό μέσο όρο (2,4% το 2022). Ειδικότερα, βάσει των στοιχείων της έκθεσης, ο συνολικός αριθμός των γυναικών ναυτικών για το 2024 διαμορφώνεται σε 2.048, μια σημαντική αύξηση της τάξεως του 11,4%, συγκριτικά με το 2023.
Εν κατακλείδι η συνολική αύξηση του ναυτικού δυναμικού στην Ελλάδα είναι θετική και αξιοσημείωτη αν και οι αριθμοί που απεικονίζουν την ανάπτυξη αυτή παραμένουν συγκρατημένοι στο μονοψήφιο 2,71%, σε σχέση με την προηγούμενη χρονιά.
Σε αυτό το σημείο πρέπει να επισημανθεί ότι τα στοιχεία της έκθεσης αφορούν ναυτικούς που εργάζονται σε πλοία ελληνικής σημαίας ή/και σε πλοία με σημαία κράτους-μέλους της ΕΕ που δραστηριοποιούνται σε ελληνικό θαλάσσιο χώρο ή/και σε πλοία ξένης σημαίας συμβεβλημένα με το ΝΑΤ.
Την εκδήλωση, πέραν της Υπουργού και της Διοικήτριας του ΝΑΤ, τίμησαν ακόμα με την παρουσία τους, απευθύνοντας μάλιστα σύντομο χαιρετισμό, η Υφυπουργός Εργασίας και Κοινωνικής Ασφάλισης Άννα Ευθυμίου, ο Γ.Γ. του ίδιου υπουργείου και τέως Διοικητής του ΝΑΤ, Κωνσταντίνος Τσαγκαρόπουλος, ο Πρόεδρος της ΠΕΠΕΝ, Παναγιώτης Γιγής, καθώς και ο Διευθυντής του Ερευνητικού Εργαστηρίου Κοινωνικής Διοίκησης, Δρ. Γαβριήλ Αμίτσης, ο οποίος και παρουσίασε συνοπτικά τα ευρήματα της έκθεσης.
ΝΧ
Συντακτική ομάδα Ναυτικών Χρονικών
UMAR Shipping Services Ltd, part of the UW Group, is proud to announce that it has been awarded with the Corporate Social Responsibility (CSR)…
Τις απόψεις τους σχετικά με το ακανθώδες ζήτημα των εναλλακτικών καυσίμων, καθώς και τις λεπτές ισορροπίες μεταξύ αναβάθμισης του υπάρχοντος στόλου ή επέκτασης μέσω…
Τα Ναυπηγεία της ΟΝΕΧ στη Σύρο φιλοξένησαν από την 1η έως και την 3η Οκτωβρίου τις εργασίες δύο σημαντικών επιτροπών της Διεθνούς Ένωσης Ανεξάρτητων…
Υπέκυψε στα τραύματά του ένα μέλος του πληρώματος του υπό ολλανδική σημαία φορτηγού πλοίου «Minervagracht», το οποίο δέχθηκε επίθεση από τους αντάρτες Χούθι στον…
«Η στρατηγική σχέση της Ελλάδας με τις Ηνωμένες Πολιτείες Αμερικής είναι αναβαθμισμένη και σαφώς ισχυροποιημένη. Μελετούμε από κοινού ένα ρεαλιστικό και υλοποιήσιμο πλαίσιο, που…
Στην καθοριστική σημασία που διαδραματίζουν οι ναυτικοί, αλλά και γενικότερα στον ανθρώπινο παράγοντα στον κλάδο της ναυτιλίας, έδωσε ιδιαίτερη έμφαση η Karin Orsel, Πρόεδρος…
Την ισορροπία μεταξύ προσφοράς και ζήτησης στη ναυτιλία τακτικών γραμμών σκιαγραφεί με νέα της ανάλυση η Sea-Intelligence. Βάσει των δεδομένων σχετικά με την εξέλιξη…
Σε πρόσφατη έκθεσή της, η ναυλομεσιτική Xclusiv αναλύει τα στατιστικά δεδομένα του υπάρχοντος εμπορικού στόλου, αλλά και των παραγγελιών για νεότευκτα. Ο υπάρχων στόλος…
Ναυτικά Χρονικά | Gratia Publications
Λεωφόρος Συγγρού 132, ΤΚ 11745, Αθήνα
Τ: +30 2109222501
E: info@gratia.gr
Ιδιοκτησία: Gratia Εκδοτική ΙΚΕ