
Αποστολή των Ναυτικών Χρονικών στο Λονδίνο
Πραγματοποιήθηκε την Πέμπτη 12 Iουνίου η ετήσια γενική συνέλευση των μελών του Greek Shipping Co-operation Committee (γνωστού ως Committee), στο Λονδίνο παρουσία -δια ζώσης και διαδικτυακά- σημαντικών προσωπικοτήτων της ελληνικής ναυτιλίας.
Από το 1930 μέχρι και σήμερα, το Committee αποτελεί σημαντικό φόρουμ συνεύρεσης αλλά και ενδυνάμωσης των ελληνικών ναυτιλιακών γραφείων στην παγκόσμια μητρόπολη της ναυτιλίας, το Λονδίνο.
Στην εκτενή του ομιλία του ο κ. Χαράλαμπος Φαφαλιός, πρόεδρος του Committee, εστιάστηκε στις προκλήσεις που αντιμετωπίζει σήμερα ο κλάδος και μετασχηματίζουν το σύγχρονο ναυτιλιακό επιχειρείν.
Η γεωπολιτική στο επίκεντρο
Ειδικότερα, οι πρόσφατες εξάρσεις των πολεμικών εντάσεων σε Ουκρανία και Μ. Ανατολή, η δασμολογική πολιτική των ΗΠΑ και ο αναδυόμενος εμπορικός πόλεμος, αποτελούν σημαντικά εμπόδια στην προσπάθεια ανάπτυξης του κλάδου. Υπό αυτό το πρίσμα, οι όποιες προσπάθειες πρόβλεψης των μελλοντικών τάσεων στις ναυλαγορές, τις χρηματοοικονομικές συναλλαγές και το εμπόριο, φαντάζουν εξαιρετικά δύσκολες, επεσήμανε μεταξύ άλλων.
Οι Έλληνες στην πρώτη γραμμή των ναυτιλιακών επενδύσεων
Παρόλα αυτά, υπογράμμισε ότι, οι Έλληνες πλοιοκτήτες, γαλουχημένοι από τις διαρκείς αναταραχές από το 1930 και έπειτα, επενδύουν αδιάλειπτα σε πλοία υψηλής τεχνολογίας και απόδοσης, ούτως ώστε να προσαρμοστούν στη νέα πραγματικότητα. Ως απότοκο, ο ελληνόκτητος εμπορικός στόλος διατηρεί τα «σκήπτρα» του, ως ο μεγαλύτερος του κόσμου. «Οι σταθερές αγορές σύγχρονων second-hand πλοίων και το orderbook νέων παραγγελιών, καθιστούν τον ελληνόκτητο στόλο νεότερο, ενεργειακά αποδοτικότερο και εν τέλει ηγετική δύναμη σε όλους τους τύπους πλοίων», τόνισε χαρακτηριστικά ο κ. Φαφαλιός.
«Η MEPC να σκεφτεί το καρότο και όχι μόνο το μαστίγιο»
Στο περιβαλλοντικό μέτωπο, ανέφερε ότι είναι αναγκαίο η ναυτιλιακή κοινότητα να υποστηρίξει τις αποφάσεις του ΙΜΟ, δεδομένου ότι περιφερειακές αποφάσεις δημιουργούν στρεβλώσεις σε παγκόσμια ζητήματα. «Ο ΙΜΟ πρέπει, ωστόσο, να υιοθετήσει μια πρακτική και ισορροπημένη στάση σε όλη την περιβαλλοντική νομοθεσία και να λάβει υπόψη τις ανησυχίες της ναυτιλιακής κοινότητας».
Ο πρόεδρος του Committee υπογράμμισε ότι υπάρχουν αρκετές διαθέσιμες επιλογές για την επίτευξη των στόχων αποανθρακοποίησης. Η συνεργασία ναυπηγείων, κατασκευαστών μηχανών, πλοιοκτητών και γενικά των stakeholders του κλάδου είναι ζωτικής σημασίας προκειμένου ο κλάδος να ενισχυθεί με τεχνολογικά προηγμένα πλοία. Αναφορικά με τις τελευταίες νομοθεσίες του ΙΜΟ, ο κ. Φαφαλιός σχολίασε ότι «δεν είναι παραγωγικό να φορολογείται μόνο η ναυτιλιακή βιομηχανία όταν δεν υπάρχουν άμεσα διαθέσιμα καύσιμα μηδενικού άνθρακα και δεν θα υπάρχουν στο άμεσο μέλλον. Ομοίως, όλες οι υπάρχουσες εναλλακτικές λύσεις για τα καύσιμα χαμηλής περιεκτικότητας σε θείο δεν είναι, μακροπρόθεσμα, ούτε κατά διάνοια απαλλαγμένες από τον άνθρακα. Αντί να δοθούν κίνητρα στους προμηθευτές ενέργειας για την παραγωγή ασφαλών μηδενικού άνθρακα καυσίμων, η φορολόγηση των πλοίων δεν θα επιφέρει την αποανθρακοποίηση. Η MEPC θα πρέπει να σκεφτεί το καρότο και όχι μόνο το μαστίγιο».
«Επιτυχές lobbying για τα ενισχυμένα πρότυπα ασφάλειας»
O πρόεδρος εξήρε και την αγαστή συνεργασία του Committee με την Ένωση Ελλήνων Εφοπλιστών με αποτέλεσμα ένα ισχυρό lobbying σε διεθνή fora. Όπως επεσήμανε, «οι ισχυρές τεχνικές ικανότητες και η μεγάλη εμπειρία των ελληνικών ναυτιλιακών εταιρειών οδήγησαν στο επιτυχές lobbying για τα ενισχυμένα πρότυπα ασφάλειας που υπάρχουν σήμερα (στον κλάδο)».
Ο κ. Φαφαλιός αναφέρθηκε επίσης στην επιτυχή διατήρηση ενός ανοικτού διαλόγου με κορυφαίους ναυτιλιακούς οργανισμούς και φορείς, όπως o ΙΜΟ, η INTERCARGO, η ΙΝΤΕRTANKO, o IACS, η BIMCO κ.α.
Πώς θα καταστεί ανταγωνιστικό το ελληνικό νηολόγιο
Παράλληλα, δεν δίστασε να αναφερθεί και στο ζήτημα της συρρίκνωσης του ελληνικού νηολογίου, που αδιαμφισβήτητα αποτελεί μία από τις μεγαλύτερες προκλήσεις της ελληνικής ναυτιλίας. Δίχως να επιθυμεί να υπονομεύσει τις προσπάθειες προόδου μέσω της ψηφιοποίησης, τόνισε πως η ελκυστικότητα της ελληνικής σημαίας, δεν θα ενισχυθεί, «αν προηγουμένως δεν μειωθεί σημαντικά η γραφειοκρατία». Για αυτό τον λόγο, κάλεσε το Υπουργείο Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής να μειώσει δραστικά τα γραφειοκρατικά εμπόδια που επιβαρύνουν τα πλοία που φέρουν την ελληνική σημαία.
«Η ελληνική ναυτιλία έχει ανάγκη τη νέα γενιά καλά καταρτισμένων αξιωματικών ΕΝ»
Κλείνοντας, έδωσε ιδιαίτερο βάρος στον τομέα της ναυτικής εκπαίδευσης και στις ανάγκες βελτιστοποίησης της τρέχουσας εκπαιδευτικής κατάρτισης. Όπως υπογράμμισε, η ελληνική ναυτιλία έχει ανάγκη τη νέα γενιά καλά καταρτισμένων αξιωματικών ΕΝ, που προτίθενται να στελεχώσουν τα ολοένα και πιο εξελιγμένα πλοία του ελληνόκτητου στόλου. Φυσικά, για να καταστεί αυτό δυνατό, χρειάζονται, αφενός περισσότερες θέσεις σε κρατικές και ιδιωτικές σχολές και αφετέρου καλύτερα αμειβόμενο και περισσότερο διδακτικό προσωπικό, με την ταυτόχρονη αναβάθμιση των ήδη υπαρχουσών σχολών.
ΝΧ
Συντακτική ομάδα Ναυτικών Χρονικών
Η ενεργειακή μετάβαση στη Βαλτική αποκτά νέα δυναμική, καθώς το λιμάνι της Κλαϊπέντα προχωρά αποφασιστικά προς την ολοκλήρωση του φιλόδοξου έργου παραγωγής πράσινου υδρογόνου.…
Το διεθνές ναυτιλιακό στερέωμα επηρεάζεται έντονα από τις γεωπολιτικές εξελίξεις. Οι συνεχόμενες επιθέσεις των Χούθι, ειδικότερα, κατά εμπορικών πλοίων στην Ερυθρά Θάλασσα έχουν επιμηκύνει…
Σε χαμηλές στροφές εξακολουθεί να κινείται η ναυλαγορά των LNG carriers, με την «ψαλίδα» ωστόσο Ανατολής-Δύσης να κλείνει σημαντικά την τελευταία εβδομάδα. Σύμφωνα με…
Ποιο είναι το χρονοδιάγραμμα για την πλήρη λειτουργία του FSRU Αλεξανδρούπολης; Έχουμε κοινοποιήσει το χρονοδιάγραμμα για την επαναλειτουργία του FSRU Αλεξανδρούπολης. Η σταδιακή επαναλειτουργία…
Με την παραγωγή φυσικού αερίου των ΗΠΑ να αυξάνεται με γεωμετρική πρόοδο και τις εξαγωγές LNG να «καλπάζουν», κορυφαίες αμερικανικές εταιρείες ενέργειας προσβλέπουν στην…
Εν αναμονή της έναρξης ισχύος των νέων μέτρων του Εμπορικού Αντιπροσώπου των ΗΠΑ (USTR), για την ανατροπή της κινεζικής θαλάσσιας κυριαρχίας και την αναβίωση…
Ο ναυτιλιακός κολοσσός Bahri φαίνεται πως ευθυγραμμίζεται πλήρως με τα φιλόδοξα σχέδια της Σαουδικής Αραβίας στον κλάδο της ναυπηγικής, καθώς πρόσφατα προχώρησε σε παραγγελία-ορόσημο…
Η ελβετική εταιρεία WinGD ανακοίνωσε, μετά από περισσότερο από μία δεκαετία έρευνας και ανάπτυξης, ότι το 2026 θα παρουσιάσει την πρώτη στον κόσμο δίχρονη…
Ναυτικά Χρονικά | Gratia Publications
Λεωφόρος Συγγρού 132, ΤΚ 11745, Αθήνα
Τ: +30 2109222501
E: info@gratia.gr
Ιδιοκτησία: Gratia Εκδοτική ΙΚΕ