
Αποστολή των Ναυτικών Χρονικών στο Λονδίνο
Πραγματοποιήθηκε την Πέμπτη 12 Iουνίου η ετήσια γενική συνέλευση των μελών του Greek Shipping Co-operation Committee (γνωστού ως Committee), στο Λονδίνο παρουσία -δια ζώσης και διαδικτυακά- σημαντικών προσωπικοτήτων της ελληνικής ναυτιλίας.
Από το 1930 μέχρι και σήμερα, το Committee αποτελεί σημαντικό φόρουμ συνεύρεσης αλλά και ενδυνάμωσης των ελληνικών ναυτιλιακών γραφείων στην παγκόσμια μητρόπολη της ναυτιλίας, το Λονδίνο.
Στην εκτενή του ομιλία του ο κ. Χαράλαμπος Φαφαλιός, πρόεδρος του Committee, εστιάστηκε στις προκλήσεις που αντιμετωπίζει σήμερα ο κλάδος και μετασχηματίζουν το σύγχρονο ναυτιλιακό επιχειρείν.
Η γεωπολιτική στο επίκεντρο
Ειδικότερα, οι πρόσφατες εξάρσεις των πολεμικών εντάσεων σε Ουκρανία και Μ. Ανατολή, η δασμολογική πολιτική των ΗΠΑ και ο αναδυόμενος εμπορικός πόλεμος, αποτελούν σημαντικά εμπόδια στην προσπάθεια ανάπτυξης του κλάδου. Υπό αυτό το πρίσμα, οι όποιες προσπάθειες πρόβλεψης των μελλοντικών τάσεων στις ναυλαγορές, τις χρηματοοικονομικές συναλλαγές και το εμπόριο, φαντάζουν εξαιρετικά δύσκολες, επεσήμανε μεταξύ άλλων.
Οι Έλληνες στην πρώτη γραμμή των ναυτιλιακών επενδύσεων
Παρόλα αυτά, υπογράμμισε ότι, οι Έλληνες πλοιοκτήτες, γαλουχημένοι από τις διαρκείς αναταραχές από το 1930 και έπειτα, επενδύουν αδιάλειπτα σε πλοία υψηλής τεχνολογίας και απόδοσης, ούτως ώστε να προσαρμοστούν στη νέα πραγματικότητα. Ως απότοκο, ο ελληνόκτητος εμπορικός στόλος διατηρεί τα «σκήπτρα» του, ως ο μεγαλύτερος του κόσμου. «Οι σταθερές αγορές σύγχρονων second-hand πλοίων και το orderbook νέων παραγγελιών, καθιστούν τον ελληνόκτητο στόλο νεότερο, ενεργειακά αποδοτικότερο και εν τέλει ηγετική δύναμη σε όλους τους τύπους πλοίων», τόνισε χαρακτηριστικά ο κ. Φαφαλιός.
«Η MEPC να σκεφτεί το καρότο και όχι μόνο το μαστίγιο»
Στο περιβαλλοντικό μέτωπο, ανέφερε ότι είναι αναγκαίο η ναυτιλιακή κοινότητα να υποστηρίξει τις αποφάσεις του ΙΜΟ, δεδομένου ότι περιφερειακές αποφάσεις δημιουργούν στρεβλώσεις σε παγκόσμια ζητήματα. «Ο ΙΜΟ πρέπει, ωστόσο, να υιοθετήσει μια πρακτική και ισορροπημένη στάση σε όλη την περιβαλλοντική νομοθεσία και να λάβει υπόψη τις ανησυχίες της ναυτιλιακής κοινότητας».
Ο πρόεδρος του Committee υπογράμμισε ότι υπάρχουν αρκετές διαθέσιμες επιλογές για την επίτευξη των στόχων αποανθρακοποίησης. Η συνεργασία ναυπηγείων, κατασκευαστών μηχανών, πλοιοκτητών και γενικά των stakeholders του κλάδου είναι ζωτικής σημασίας προκειμένου ο κλάδος να ενισχυθεί με τεχνολογικά προηγμένα πλοία. Αναφορικά με τις τελευταίες νομοθεσίες του ΙΜΟ, ο κ. Φαφαλιός σχολίασε ότι «δεν είναι παραγωγικό να φορολογείται μόνο η ναυτιλιακή βιομηχανία όταν δεν υπάρχουν άμεσα διαθέσιμα καύσιμα μηδενικού άνθρακα και δεν θα υπάρχουν στο άμεσο μέλλον. Ομοίως, όλες οι υπάρχουσες εναλλακτικές λύσεις για τα καύσιμα χαμηλής περιεκτικότητας σε θείο δεν είναι, μακροπρόθεσμα, ούτε κατά διάνοια απαλλαγμένες από τον άνθρακα. Αντί να δοθούν κίνητρα στους προμηθευτές ενέργειας για την παραγωγή ασφαλών μηδενικού άνθρακα καυσίμων, η φορολόγηση των πλοίων δεν θα επιφέρει την αποανθρακοποίηση. Η MEPC θα πρέπει να σκεφτεί το καρότο και όχι μόνο το μαστίγιο».
«Επιτυχές lobbying για τα ενισχυμένα πρότυπα ασφάλειας»
O πρόεδρος εξήρε και την αγαστή συνεργασία του Committee με την Ένωση Ελλήνων Εφοπλιστών με αποτέλεσμα ένα ισχυρό lobbying σε διεθνή fora. Όπως επεσήμανε, «οι ισχυρές τεχνικές ικανότητες και η μεγάλη εμπειρία των ελληνικών ναυτιλιακών εταιρειών οδήγησαν στο επιτυχές lobbying για τα ενισχυμένα πρότυπα ασφάλειας που υπάρχουν σήμερα (στον κλάδο)».
Ο κ. Φαφαλιός αναφέρθηκε επίσης στην επιτυχή διατήρηση ενός ανοικτού διαλόγου με κορυφαίους ναυτιλιακούς οργανισμούς και φορείς, όπως o ΙΜΟ, η INTERCARGO, η ΙΝΤΕRTANKO, o IACS, η BIMCO κ.α.
Πώς θα καταστεί ανταγωνιστικό το ελληνικό νηολόγιο
Παράλληλα, δεν δίστασε να αναφερθεί και στο ζήτημα της συρρίκνωσης του ελληνικού νηολογίου, που αδιαμφισβήτητα αποτελεί μία από τις μεγαλύτερες προκλήσεις της ελληνικής ναυτιλίας. Δίχως να επιθυμεί να υπονομεύσει τις προσπάθειες προόδου μέσω της ψηφιοποίησης, τόνισε πως η ελκυστικότητα της ελληνικής σημαίας, δεν θα ενισχυθεί, «αν προηγουμένως δεν μειωθεί σημαντικά η γραφειοκρατία». Για αυτό τον λόγο, κάλεσε το Υπουργείο Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής να μειώσει δραστικά τα γραφειοκρατικά εμπόδια που επιβαρύνουν τα πλοία που φέρουν την ελληνική σημαία.
«Η ελληνική ναυτιλία έχει ανάγκη τη νέα γενιά καλά καταρτισμένων αξιωματικών ΕΝ»
Κλείνοντας, έδωσε ιδιαίτερο βάρος στον τομέα της ναυτικής εκπαίδευσης και στις ανάγκες βελτιστοποίησης της τρέχουσας εκπαιδευτικής κατάρτισης. Όπως υπογράμμισε, η ελληνική ναυτιλία έχει ανάγκη τη νέα γενιά καλά καταρτισμένων αξιωματικών ΕΝ, που προτίθενται να στελεχώσουν τα ολοένα και πιο εξελιγμένα πλοία του ελληνόκτητου στόλου. Φυσικά, για να καταστεί αυτό δυνατό, χρειάζονται, αφενός περισσότερες θέσεις σε κρατικές και ιδιωτικές σχολές και αφετέρου καλύτερα αμειβόμενο και περισσότερο διδακτικό προσωπικό, με την ταυτόχρονη αναβάθμιση των ήδη υπαρχουσών σχολών.
ΝΧ
Συντακτική ομάδα Ναυτικών Χρονικών
Με γαλλικό άρωμα συνεχίζεται το μπαράζ συμφωνιών της εθνικής εταιρείας φυσικού αερίου της Νότιας Κορέας, KOGAS, για την εξασφάλιση εισαγωγών LNG. Συγκεκριμένα, σύμφωνα με…
Πρόοδος σημειώνεται στο μέτωπο της αποανθρακοποίησης του ναυτιλιακού κλάδου, με τη σύσταση ενός νέου, μη κερδοσκοπικού οργανισμού, ονόματι Global Ethanol Association (GEA). Όπως υποδηλώνει…
Την παράδοση 100 εμπορικών αεροσκαφών ετησίως από το 2028 αναμένει να επιτύχει η Embraer, σύμφωνα με δηλώσεις του CEO της στο Reuters, o οποίος…
Στον απόηχο της πρόσφατης απόφασης του OPEC+ να αυξήσει την παραγωγή του, ο Οργανισμός δημοσίευσε τις εκτιμήσεις του για τις προοπτικές της παγκόσμιας αγοράς…
Το ναυτιλιακό επιχειρείν επιφυλάσσει δυσκολίες με οικονομικές αλλά και γεωπολιτικές διαστάσεις, τις οποίες όλες οι ναυτιλιακές εταιρείες καλούνται, αναπόφευκτα, να αντιμετωπίσουν. Ως αποτέλεσμα, ο…
Αισθητά μειωμένες εμφανίστηκαν το α΄ οκτάμηνο οι παραγγελίες product tankers, δείγμα της αβεβαιότητας που επικρατεί στην αγορά. Στο διάστημα που μεσολάβησε από τον Ιανουάριο…
Αναντίρρητα, η τεχνολογία και τα επιτεύγματά της έχουν σταθεί αρωγοί στην ενίσχυση της ασφάλειας στη ναυτιλία και στις μεταφορές, μέσω των διευκολύνσεων που παρέχουν.…
Το 2025 αποτέλεσε κομβικό έτος για τις συμμαχίες της ναυτιλίας τακτικών γραμμών, καθώς φέτος διήλθαν μια περίοδο αναδιάρθρωσης. Σε πρόσφατη ανάλυση της Sea-Intelligence, αναδεικνύεται…
Ναυτικά Χρονικά | Gratia Publications
Λεωφόρος Συγγρού 132, ΤΚ 11745, Αθήνα
Τ: +30 2109222501
E: info@gratia.gr
Ιδιοκτησία: Gratia Εκδοτική ΙΚΕ