
Αποστολή των Ναυτικών Χρονικών στο Λονδίνο
Πραγματοποιήθηκε την Πέμπτη 12 Iουνίου η ετήσια γενική συνέλευση των μελών του Greek Shipping Co-operation Committee (γνωστού ως Committee), στο Λονδίνο παρουσία -δια ζώσης και διαδικτυακά- σημαντικών προσωπικοτήτων της ελληνικής ναυτιλίας.
Από το 1930 μέχρι και σήμερα, το Committee αποτελεί σημαντικό φόρουμ συνεύρεσης αλλά και ενδυνάμωσης των ελληνικών ναυτιλιακών γραφείων στην παγκόσμια μητρόπολη της ναυτιλίας, το Λονδίνο.
Στην εκτενή του ομιλία του ο κ. Χαράλαμπος Φαφαλιός, πρόεδρος του Committee, εστιάστηκε στις προκλήσεις που αντιμετωπίζει σήμερα ο κλάδος και μετασχηματίζουν το σύγχρονο ναυτιλιακό επιχειρείν.
Η γεωπολιτική στο επίκεντρο
Ειδικότερα, οι πρόσφατες εξάρσεις των πολεμικών εντάσεων σε Ουκρανία και Μ. Ανατολή, η δασμολογική πολιτική των ΗΠΑ και ο αναδυόμενος εμπορικός πόλεμος, αποτελούν σημαντικά εμπόδια στην προσπάθεια ανάπτυξης του κλάδου. Υπό αυτό το πρίσμα, οι όποιες προσπάθειες πρόβλεψης των μελλοντικών τάσεων στις ναυλαγορές, τις χρηματοοικονομικές συναλλαγές και το εμπόριο, φαντάζουν εξαιρετικά δύσκολες, επεσήμανε μεταξύ άλλων.
Οι Έλληνες στην πρώτη γραμμή των ναυτιλιακών επενδύσεων
Παρόλα αυτά, υπογράμμισε ότι, οι Έλληνες πλοιοκτήτες, γαλουχημένοι από τις διαρκείς αναταραχές από το 1930 και έπειτα, επενδύουν αδιάλειπτα σε πλοία υψηλής τεχνολογίας και απόδοσης, ούτως ώστε να προσαρμοστούν στη νέα πραγματικότητα. Ως απότοκο, ο ελληνόκτητος εμπορικός στόλος διατηρεί τα «σκήπτρα» του, ως ο μεγαλύτερος του κόσμου. «Οι σταθερές αγορές σύγχρονων second-hand πλοίων και το orderbook νέων παραγγελιών, καθιστούν τον ελληνόκτητο στόλο νεότερο, ενεργειακά αποδοτικότερο και εν τέλει ηγετική δύναμη σε όλους τους τύπους πλοίων», τόνισε χαρακτηριστικά ο κ. Φαφαλιός.
«Η MEPC να σκεφτεί το καρότο και όχι μόνο το μαστίγιο»
Στο περιβαλλοντικό μέτωπο, ανέφερε ότι είναι αναγκαίο η ναυτιλιακή κοινότητα να υποστηρίξει τις αποφάσεις του ΙΜΟ, δεδομένου ότι περιφερειακές αποφάσεις δημιουργούν στρεβλώσεις σε παγκόσμια ζητήματα. «Ο ΙΜΟ πρέπει, ωστόσο, να υιοθετήσει μια πρακτική και ισορροπημένη στάση σε όλη την περιβαλλοντική νομοθεσία και να λάβει υπόψη τις ανησυχίες της ναυτιλιακής κοινότητας».
Ο πρόεδρος του Committee υπογράμμισε ότι υπάρχουν αρκετές διαθέσιμες επιλογές για την επίτευξη των στόχων αποανθρακοποίησης. Η συνεργασία ναυπηγείων, κατασκευαστών μηχανών, πλοιοκτητών και γενικά των stakeholders του κλάδου είναι ζωτικής σημασίας προκειμένου ο κλάδος να ενισχυθεί με τεχνολογικά προηγμένα πλοία. Αναφορικά με τις τελευταίες νομοθεσίες του ΙΜΟ, ο κ. Φαφαλιός σχολίασε ότι «δεν είναι παραγωγικό να φορολογείται μόνο η ναυτιλιακή βιομηχανία όταν δεν υπάρχουν άμεσα διαθέσιμα καύσιμα μηδενικού άνθρακα και δεν θα υπάρχουν στο άμεσο μέλλον. Ομοίως, όλες οι υπάρχουσες εναλλακτικές λύσεις για τα καύσιμα χαμηλής περιεκτικότητας σε θείο δεν είναι, μακροπρόθεσμα, ούτε κατά διάνοια απαλλαγμένες από τον άνθρακα. Αντί να δοθούν κίνητρα στους προμηθευτές ενέργειας για την παραγωγή ασφαλών μηδενικού άνθρακα καυσίμων, η φορολόγηση των πλοίων δεν θα επιφέρει την αποανθρακοποίηση. Η MEPC θα πρέπει να σκεφτεί το καρότο και όχι μόνο το μαστίγιο».
«Επιτυχές lobbying για τα ενισχυμένα πρότυπα ασφάλειας»
O πρόεδρος εξήρε και την αγαστή συνεργασία του Committee με την Ένωση Ελλήνων Εφοπλιστών με αποτέλεσμα ένα ισχυρό lobbying σε διεθνή fora. Όπως επεσήμανε, «οι ισχυρές τεχνικές ικανότητες και η μεγάλη εμπειρία των ελληνικών ναυτιλιακών εταιρειών οδήγησαν στο επιτυχές lobbying για τα ενισχυμένα πρότυπα ασφάλειας που υπάρχουν σήμερα (στον κλάδο)».
Ο κ. Φαφαλιός αναφέρθηκε επίσης στην επιτυχή διατήρηση ενός ανοικτού διαλόγου με κορυφαίους ναυτιλιακούς οργανισμούς και φορείς, όπως o ΙΜΟ, η INTERCARGO, η ΙΝΤΕRTANKO, o IACS, η BIMCO κ.α.
Πώς θα καταστεί ανταγωνιστικό το ελληνικό νηολόγιο
Παράλληλα, δεν δίστασε να αναφερθεί και στο ζήτημα της συρρίκνωσης του ελληνικού νηολογίου, που αδιαμφισβήτητα αποτελεί μία από τις μεγαλύτερες προκλήσεις της ελληνικής ναυτιλίας. Δίχως να επιθυμεί να υπονομεύσει τις προσπάθειες προόδου μέσω της ψηφιοποίησης, τόνισε πως η ελκυστικότητα της ελληνικής σημαίας, δεν θα ενισχυθεί, «αν προηγουμένως δεν μειωθεί σημαντικά η γραφειοκρατία». Για αυτό τον λόγο, κάλεσε το Υπουργείο Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής να μειώσει δραστικά τα γραφειοκρατικά εμπόδια που επιβαρύνουν τα πλοία που φέρουν την ελληνική σημαία.
«Η ελληνική ναυτιλία έχει ανάγκη τη νέα γενιά καλά καταρτισμένων αξιωματικών ΕΝ»
Κλείνοντας, έδωσε ιδιαίτερο βάρος στον τομέα της ναυτικής εκπαίδευσης και στις ανάγκες βελτιστοποίησης της τρέχουσας εκπαιδευτικής κατάρτισης. Όπως υπογράμμισε, η ελληνική ναυτιλία έχει ανάγκη τη νέα γενιά καλά καταρτισμένων αξιωματικών ΕΝ, που προτίθενται να στελεχώσουν τα ολοένα και πιο εξελιγμένα πλοία του ελληνόκτητου στόλου. Φυσικά, για να καταστεί αυτό δυνατό, χρειάζονται, αφενός περισσότερες θέσεις σε κρατικές και ιδιωτικές σχολές και αφετέρου καλύτερα αμειβόμενο και περισσότερο διδακτικό προσωπικό, με την ταυτόχρονη αναβάθμιση των ήδη υπαρχουσών σχολών.
ΝΧ
Συντακτική ομάδα Ναυτικών Χρονικών






Οι εταιρείες Airbus, Leonardo και Thales ανακοίνωσαν την Πέμπτη 23 Οκτωβρίου ότι θα συνενώσουν τις δορυφορικές και διαστημικές δραστηριότητές τους, με στόχο να δημιουργήσουν…

Η σπορά των χειμερινών σιτηρών στην Ευρώπη προχωρά με ταχύτατους ρυθμούς, με κινητήριο μοχλό το ξηρότερο κλίμα και τις λιγότερες βροχοπτώσεις συγκριτικά με τα…

Με ταχύτατους ρυθμούς και γαλλικό άρωμα συνεχίζεται το πρόγραμμα επέκτασης του στόλου της Royal Caribbean. Βάσει σχετικής ανάρτησης στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, ο όμιλος…

Υπό πίεση φαίνεται πως βρίσκονται οι πολιτείες της Δυτικής Ακτής των ΗΠΑ σε ό,τι αφορά τις προμήθειες καυσίμων, μετά την αναστάτωση που έχουν προκαλέσει…

Οι εισαγωγές σόγιας της Κίνας αντιπροσωπεύουν το 60% του παγκόσμιου εμπορίου, επισκιάζοντας όλες τις άλλες αγορές μαζί, σύμφωνα με την τελευταία έκθεση της ναυλομεσιτικής…

Το νησί Σαπιέντζα, στα ανοικτά της νοτιοδυτικής Πελοποννήσου, και κατ’ ακρίβεια ο βυθός περιμετρικά της, αποτελεί εστία συσσώρευσης διχτυών ψαρέματος, τα οποία κανείς δεν…

Η επενδυτική εταιρεία KKR ανακοίνωσε την έναρξη λειτουργίας της Galaxy Container Solutions, μιας πλατφόρμας μίσθωσης εμπορευματοκιβωτίων, η οποία υποστηρίζεται από κεφάλαια ύψους 500 εκατ.…

Η Union Pacific ανακοίνωσε ότι αναμένει να υποβάλει τα έγγραφα για τη συγχώνευσή της με τη Norfolk Southern, αξίας $85 δισ., στις αρμόδιες ρυθμιστικές…
Ναυτικά Χρονικά | Gratia Publications
Λεωφόρος Συγγρού 132, ΤΚ 11745, Αθήνα
Τ: +30 2109222501
E: info@gratia.gr
Ιδιοκτησία: Gratia Εκδοτική ΙΚΕ