
Αποστολή των Ναυτικών Χρονικών στο Λονδίνο
Πραγματοποιήθηκε την Πέμπτη 12 Iουνίου η ετήσια γενική συνέλευση των μελών του Greek Shipping Co-operation Committee (γνωστού ως Committee), στο Λονδίνο παρουσία -δια ζώσης και διαδικτυακά- σημαντικών προσωπικοτήτων της ελληνικής ναυτιλίας.
Από το 1930 μέχρι και σήμερα, το Committee αποτελεί σημαντικό φόρουμ συνεύρεσης αλλά και ενδυνάμωσης των ελληνικών ναυτιλιακών γραφείων στην παγκόσμια μητρόπολη της ναυτιλίας, το Λονδίνο.
Στην εκτενή του ομιλία του ο κ. Χαράλαμπος Φαφαλιός, πρόεδρος του Committee, εστιάστηκε στις προκλήσεις που αντιμετωπίζει σήμερα ο κλάδος και μετασχηματίζουν το σύγχρονο ναυτιλιακό επιχειρείν.
Η γεωπολιτική στο επίκεντρο
Ειδικότερα, οι πρόσφατες εξάρσεις των πολεμικών εντάσεων σε Ουκρανία και Μ. Ανατολή, η δασμολογική πολιτική των ΗΠΑ και ο αναδυόμενος εμπορικός πόλεμος, αποτελούν σημαντικά εμπόδια στην προσπάθεια ανάπτυξης του κλάδου. Υπό αυτό το πρίσμα, οι όποιες προσπάθειες πρόβλεψης των μελλοντικών τάσεων στις ναυλαγορές, τις χρηματοοικονομικές συναλλαγές και το εμπόριο, φαντάζουν εξαιρετικά δύσκολες, επεσήμανε μεταξύ άλλων.
Οι Έλληνες στην πρώτη γραμμή των ναυτιλιακών επενδύσεων
Παρόλα αυτά, υπογράμμισε ότι, οι Έλληνες πλοιοκτήτες, γαλουχημένοι από τις διαρκείς αναταραχές από το 1930 και έπειτα, επενδύουν αδιάλειπτα σε πλοία υψηλής τεχνολογίας και απόδοσης, ούτως ώστε να προσαρμοστούν στη νέα πραγματικότητα. Ως απότοκο, ο ελληνόκτητος εμπορικός στόλος διατηρεί τα «σκήπτρα» του, ως ο μεγαλύτερος του κόσμου. «Οι σταθερές αγορές σύγχρονων second-hand πλοίων και το orderbook νέων παραγγελιών, καθιστούν τον ελληνόκτητο στόλο νεότερο, ενεργειακά αποδοτικότερο και εν τέλει ηγετική δύναμη σε όλους τους τύπους πλοίων», τόνισε χαρακτηριστικά ο κ. Φαφαλιός.
«Η MEPC να σκεφτεί το καρότο και όχι μόνο το μαστίγιο»
Στο περιβαλλοντικό μέτωπο, ανέφερε ότι είναι αναγκαίο η ναυτιλιακή κοινότητα να υποστηρίξει τις αποφάσεις του ΙΜΟ, δεδομένου ότι περιφερειακές αποφάσεις δημιουργούν στρεβλώσεις σε παγκόσμια ζητήματα. «Ο ΙΜΟ πρέπει, ωστόσο, να υιοθετήσει μια πρακτική και ισορροπημένη στάση σε όλη την περιβαλλοντική νομοθεσία και να λάβει υπόψη τις ανησυχίες της ναυτιλιακής κοινότητας».
Ο πρόεδρος του Committee υπογράμμισε ότι υπάρχουν αρκετές διαθέσιμες επιλογές για την επίτευξη των στόχων αποανθρακοποίησης. Η συνεργασία ναυπηγείων, κατασκευαστών μηχανών, πλοιοκτητών και γενικά των stakeholders του κλάδου είναι ζωτικής σημασίας προκειμένου ο κλάδος να ενισχυθεί με τεχνολογικά προηγμένα πλοία. Αναφορικά με τις τελευταίες νομοθεσίες του ΙΜΟ, ο κ. Φαφαλιός σχολίασε ότι «δεν είναι παραγωγικό να φορολογείται μόνο η ναυτιλιακή βιομηχανία όταν δεν υπάρχουν άμεσα διαθέσιμα καύσιμα μηδενικού άνθρακα και δεν θα υπάρχουν στο άμεσο μέλλον. Ομοίως, όλες οι υπάρχουσες εναλλακτικές λύσεις για τα καύσιμα χαμηλής περιεκτικότητας σε θείο δεν είναι, μακροπρόθεσμα, ούτε κατά διάνοια απαλλαγμένες από τον άνθρακα. Αντί να δοθούν κίνητρα στους προμηθευτές ενέργειας για την παραγωγή ασφαλών μηδενικού άνθρακα καυσίμων, η φορολόγηση των πλοίων δεν θα επιφέρει την αποανθρακοποίηση. Η MEPC θα πρέπει να σκεφτεί το καρότο και όχι μόνο το μαστίγιο».
«Επιτυχές lobbying για τα ενισχυμένα πρότυπα ασφάλειας»
O πρόεδρος εξήρε και την αγαστή συνεργασία του Committee με την Ένωση Ελλήνων Εφοπλιστών με αποτέλεσμα ένα ισχυρό lobbying σε διεθνή fora. Όπως επεσήμανε, «οι ισχυρές τεχνικές ικανότητες και η μεγάλη εμπειρία των ελληνικών ναυτιλιακών εταιρειών οδήγησαν στο επιτυχές lobbying για τα ενισχυμένα πρότυπα ασφάλειας που υπάρχουν σήμερα (στον κλάδο)».
Ο κ. Φαφαλιός αναφέρθηκε επίσης στην επιτυχή διατήρηση ενός ανοικτού διαλόγου με κορυφαίους ναυτιλιακούς οργανισμούς και φορείς, όπως o ΙΜΟ, η INTERCARGO, η ΙΝΤΕRTANKO, o IACS, η BIMCO κ.α.
Πώς θα καταστεί ανταγωνιστικό το ελληνικό νηολόγιο
Παράλληλα, δεν δίστασε να αναφερθεί και στο ζήτημα της συρρίκνωσης του ελληνικού νηολογίου, που αδιαμφισβήτητα αποτελεί μία από τις μεγαλύτερες προκλήσεις της ελληνικής ναυτιλίας. Δίχως να επιθυμεί να υπονομεύσει τις προσπάθειες προόδου μέσω της ψηφιοποίησης, τόνισε πως η ελκυστικότητα της ελληνικής σημαίας, δεν θα ενισχυθεί, «αν προηγουμένως δεν μειωθεί σημαντικά η γραφειοκρατία». Για αυτό τον λόγο, κάλεσε το Υπουργείο Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής να μειώσει δραστικά τα γραφειοκρατικά εμπόδια που επιβαρύνουν τα πλοία που φέρουν την ελληνική σημαία.
«Η ελληνική ναυτιλία έχει ανάγκη τη νέα γενιά καλά καταρτισμένων αξιωματικών ΕΝ»
Κλείνοντας, έδωσε ιδιαίτερο βάρος στον τομέα της ναυτικής εκπαίδευσης και στις ανάγκες βελτιστοποίησης της τρέχουσας εκπαιδευτικής κατάρτισης. Όπως υπογράμμισε, η ελληνική ναυτιλία έχει ανάγκη τη νέα γενιά καλά καταρτισμένων αξιωματικών ΕΝ, που προτίθενται να στελεχώσουν τα ολοένα και πιο εξελιγμένα πλοία του ελληνόκτητου στόλου. Φυσικά, για να καταστεί αυτό δυνατό, χρειάζονται, αφενός περισσότερες θέσεις σε κρατικές και ιδιωτικές σχολές και αφετέρου καλύτερα αμειβόμενο και περισσότερο διδακτικό προσωπικό, με την ταυτόχρονη αναβάθμιση των ήδη υπαρχουσών σχολών.
ΝΧ
Συντακτική ομάδα Ναυτικών Χρονικών
Η DK Fotinakis ολοκλήρωσε με επιτυχία εργασίες επισκευής χαλύβδινων κατασκευών στο M/T Anikitos, προσφέροντας κρίσιμες επισκευές στη δομή του πλοίου με ταχύτητα και αποτελεσματικότητα.…
Η BSM Hellas, Bernhard Schulte Shipmanagement’s Ship Management Centre (SMC) στην Ελλάδα, γιορτάζει με υπερηφάνεια την 20ή επέτειό της φέτος. Στο πλαίσιο των εορτασμών…
Ο σχεδιασμός των δεξαμενών υγροποιημένων καυσίμων περνά σε νέα εποχή με την εφαρμογή της μεθόδου Engineering Critical Assessment (ECA) σε δεξαμενές τύπου C. Η…
Η διεθνής σκηνή παρακολουθεί με ανησυχία τις εξελίξεις, μετά τους πρόσφατους αεροπορικούς βομβαρδισμούς του Ισραήλ, εναντίον στρατιωτικών και πυρηνικών εγκαταστάσεων στο Ιράν. Στις πρώτες…
Στην αναπτυξιακή πορεία της Tsakos Energy Navigation (TEN) τα τελευταία χρόνια, εν μέσω αλλεπάλληλων κρίσεων στο οικονομικό και γεωπολιτικό μέτωπο, αναφέρθηκε εκτενώς ο δρ…
Με κεντρικό της μήνυμα οι τρέχουσες νομοθετικές πρωτοβουλίες στα διεθνή πολιτικά και διπλωματικά fora να λαμβάνονται με πυξίδα τις ανάγκες του ναυτιλιακού κλάδου, η…
Η βελτίωση του επενδυτικού κλίματος στην αγορά των containerships τον περασμένο Μάιο είχε ως αποτέλεσμα έξι εισηγμένες liner εταιρείες να καταγράψουν κεφαλαιοποίηση ύψους $10…
Τα κράτη μέλη της ΕΕ ενέκριναν την Πέμπτη 12 Ιουνίου, κανονισμό που επιβάλλει πρόσθετους δασμούς σε όλες τις εισαγωγές γεωργικών προϊόντων και ορισμένων λιπασμάτων…
Ναυτικά Χρονικά | Gratia Publications
Λεωφόρος Συγγρού 132, ΤΚ 11745, Αθήνα
Τ: +30 2109222501
E: info@gratia.gr
Ιδιοκτησία: Gratia Εκδοτική ΙΚΕ