
Το outlook της αγοράς δεξαμενόπλοιων παραμένει θολό, με πληθώρα διαφορετικών παραγόντων να επιδρούν στη ζήτηση.
Ειδικότερα, όπως αναφέρει έκθεση της ναυλομεσιτικής Gibson, ο σκοτεινός στόλος έχει δεχτεί ομοβροντία κυρώσεων, γεγονός που επηρεάζει τις δραστηριότητες των πλοίων που ανήκουν σε αυτόν. Την ίδια ώρα, οι τιμές πετρελαίου έχουν σημειώσει πτώση και η μεταφορά ρωσικού αργού καθίσταται, υπό προϋποθέσεις, σύμμορφη με τις απαιτήσεις που έχουν θέσει οι G7. Συνεπώς, περισσότερα πλοία στρέφονται στη μεταφορά ρωσικού αργού, ωθώντας σε μείωση το διαθέσιμο τονάζ στα πιο συμβατικά routes.
Πολλά εξαρτώνται και από τις συνομιλίες Ρωσίας-Ουκρανίας. Εφόσον δεν επιτευχθεί συμφωνία, περαιτέρω κυρώσεις αναμένεται να επιβληθούν στη Ρωσία, με ό,τι αυτό συνεπάγεται για την προσφορά δεξαμενόπλοιων. Από την άλλη, ακόμα και στην περίπτωση συμφωνίας, δύσκολα θα σημειωθούν σημαντικές μεταβολές στις ροές πετρελαίου Ευρώπης και Ρωσίας.
Όσον αφορά το δεύτερο μεγάλο γεωπολιτικό κεφάλαιο, εκείνο της Μέσης Ανατολής, μια ενδεχόμενη συνέχιση των διελεύσεων πλοίων από την Ερυθρά Θάλασσα και τη Διώρυγα του Σουέζ αναμένεται να έχει περιορισμένο αντίκτυπο στα δεξαμενόπλοια. Οι ροές πετρελαίου μεταξύ Ανατολής και Δύσης είναι περιορισμένες. Πάντως, μια συνέχιση των διελεύσεων θα επιδρούσε σημαντικά στη ζήτηση για τονομίλια LR2 tankers και ίσως θα ωθούσε κάποια από αυτά στη μεταφορά φορτίων αργού.
Παράλληλα, ο OPEC+ πατάει γκάζι στην παραγωγή πετρελαίου, καθώς οι εσωτερικοί τριγμοί και η σταδιακή αποδυνάμωση της θέσης του στην παγκόσμια αγορά έχουν αποτελέσει συνεχή πονοκέφαλο. Περαιτέρω άνοδος της παραγωγής πετρελαίου αναμένεται να ωθήσει σε επιπλέον πτώση των τιμών, εξέλιξη που με τη σειρά της θα οδηγήσει σε άνοδο της ζήτησης για πετρέλαιο και, συνεπώς, για δεξαμενόπλοια.
Σύμφωνα με την Gibson, μια τέτοια τάση θα αποτελούσε στήριγμα για τη ζήτηση VLCCs στη Μέση Ανατολή. Ωστόσο, η έκθεση εξετάζει το ενδεχόμενο κατά το οποίο η άνοδος της παραγωγής θα εξυπηρετήσει την εγχώρια κατανάλωση και δεν θα συνεισφέρει σε άνοδο των θαλάσσιων εξαγωγών. Οι ενδεχόμενες αυξημένες εγχώριες ανάγκες συνιστούν δαμόκλειο σπάθη για τα tankers, καθώς τόσο σε Μέση Ανατολή όσο και σε ΗΠΑ, αλλά και σε Ρωσία, η ζήτηση για πετρέλαιο αναμένεται να κορυφωθεί τη θερινή περίοδο, περιορίζοντας τις εξαγωγές.
Πέραν αυτού, η ζήτηση πετρελαίου εξαρτάται και από τις προοπτικές της παγκόσμιας οικονομίας, οι οποίες παραμένουν αβέβαιες ελέω της χαοτικής πολιτικής που χαράσσουν οι ΗΠΑ και συγκεκριμένα ο Ντόναλντ Τραμπ με άξονα το παγκόσμιο εμπόριο.
Όσον αφορά αποκλειστικά την προσφορά του στόλου, τα fundamentals για τα Suezmaxes και τα VLCCs παραμένουν θετικά. Οι παραδόσεις VLCCs φέτος αναμένεται να είναι λιγοστές, ενώ μόλις 29 Suezmaxes αναμένεται να παραδοθούν. Επιπλέον, το 2025 υπολογίζεται πως θα παραδοθούν 63 Aframax/LR2 tankers.
Εν κατακλείδι, οι παράγοντες που διαμορφώνουν το outlook των δεξαμενόπλοιων είναι πολλοί και ασκούν αντίρροπες δυνάμεις. Επομένως, η αβεβαιότητα καλά κρατεί.
ΝΧ
Συντακτική ομάδα Ναυτικών Χρονικών
Η Bernhard Schulte Offshore ανακοίνωσε στις 26 Ιουνίου την παραλαβή ενός ακόμα πλοίου CSOV (Commissioning Service Operation Vessel) από τα ναυπηγεία Ulstein Verft της…
Έργα που αλλάζουν «εντελώς ριζικά» τη φυσιογνωμία της Θεσσαλονίκης θα παραδίδονται ή θα είναι στο τέλος τους μέχρι το τέλος του 2028 ή του…
Η στρατιωτική κινητικότητα, όπως και οι εμπορευματικές μεταφορές, εξαρτάται από διεθνείς διαδρόμους υψηλών επιδόσεων, που διευκολύνουν τα μεγαλύτερα και βαρύτερα τρένα. Όπως και στις…
Τα ναυπηγεία Imabari Shipbuilding Co. της Ιαπωνίας ανακοίνωσαν πρόσφατα ότι εξαγόρασαν τον δεύτερο μεγαλύτερο ναυπηγικό όμιλο της χώρας, Japan Marine United Corp. (JMU). Σύμφωνα…
Θετικά σημάδια συνεχίζει να παρουσιάζει η spot ναυλαγορά των LNG carriers, παρά το γεγονός ότι οι ναύλοι εξακολουθούν να βρίσκονται σε πολύ χαμηλά επίπεδα.…
Η 110η Σύνοδος της Επιτροπής Ναυτικής Ασφάλειας (MSC) του Διεθνούς Ναυτιλιακού Οργανισμού (ΙΜΟ) πραγματοποιήθηκε στο Λονδίνο από 18 έως 27 Ιουνίου 2025. Σήμερα, τελευταία ημέρα…
Σε φάση αναδιάταξης εισέρχεται η παγκόσμια αγορά θερμικού άνθρακα, καθώς οι νέες τάσεις κορυφαίων εισαγωγών αναδεικνύουν νέους πρωταγωνιστές αλλά και μεγάλους χαμένους στον παγκόσμιο…
Η εταιρεία κατασκευής τσιπ τεχνητής νοημοσύνης Nvidia ανέκτησε τη θέση της ως η πιο πολύτιμη εταιρεία στον κόσμο, από άποψη κεφαλαιοποίησης. Οι μετοχές της…
Ναυτικά Χρονικά | Gratia Publications
Λεωφόρος Συγγρού 132, ΤΚ 11745, Αθήνα
Τ: +30 2109222501
E: info@gratia.gr
Ιδιοκτησία: Gratia Εκδοτική ΙΚΕ