
Το outlook της αγοράς δεξαμενόπλοιων παραμένει θολό, με πληθώρα διαφορετικών παραγόντων να επιδρούν στη ζήτηση.
Ειδικότερα, όπως αναφέρει έκθεση της ναυλομεσιτικής Gibson, ο σκοτεινός στόλος έχει δεχτεί ομοβροντία κυρώσεων, γεγονός που επηρεάζει τις δραστηριότητες των πλοίων που ανήκουν σε αυτόν. Την ίδια ώρα, οι τιμές πετρελαίου έχουν σημειώσει πτώση και η μεταφορά ρωσικού αργού καθίσταται, υπό προϋποθέσεις, σύμμορφη με τις απαιτήσεις που έχουν θέσει οι G7. Συνεπώς, περισσότερα πλοία στρέφονται στη μεταφορά ρωσικού αργού, ωθώντας σε μείωση το διαθέσιμο τονάζ στα πιο συμβατικά routes.
Πολλά εξαρτώνται και από τις συνομιλίες Ρωσίας-Ουκρανίας. Εφόσον δεν επιτευχθεί συμφωνία, περαιτέρω κυρώσεις αναμένεται να επιβληθούν στη Ρωσία, με ό,τι αυτό συνεπάγεται για την προσφορά δεξαμενόπλοιων. Από την άλλη, ακόμα και στην περίπτωση συμφωνίας, δύσκολα θα σημειωθούν σημαντικές μεταβολές στις ροές πετρελαίου Ευρώπης και Ρωσίας.
Όσον αφορά το δεύτερο μεγάλο γεωπολιτικό κεφάλαιο, εκείνο της Μέσης Ανατολής, μια ενδεχόμενη συνέχιση των διελεύσεων πλοίων από την Ερυθρά Θάλασσα και τη Διώρυγα του Σουέζ αναμένεται να έχει περιορισμένο αντίκτυπο στα δεξαμενόπλοια. Οι ροές πετρελαίου μεταξύ Ανατολής και Δύσης είναι περιορισμένες. Πάντως, μια συνέχιση των διελεύσεων θα επιδρούσε σημαντικά στη ζήτηση για τονομίλια LR2 tankers και ίσως θα ωθούσε κάποια από αυτά στη μεταφορά φορτίων αργού.
Παράλληλα, ο OPEC+ πατάει γκάζι στην παραγωγή πετρελαίου, καθώς οι εσωτερικοί τριγμοί και η σταδιακή αποδυνάμωση της θέσης του στην παγκόσμια αγορά έχουν αποτελέσει συνεχή πονοκέφαλο. Περαιτέρω άνοδος της παραγωγής πετρελαίου αναμένεται να ωθήσει σε επιπλέον πτώση των τιμών, εξέλιξη που με τη σειρά της θα οδηγήσει σε άνοδο της ζήτησης για πετρέλαιο και, συνεπώς, για δεξαμενόπλοια.
Σύμφωνα με την Gibson, μια τέτοια τάση θα αποτελούσε στήριγμα για τη ζήτηση VLCCs στη Μέση Ανατολή. Ωστόσο, η έκθεση εξετάζει το ενδεχόμενο κατά το οποίο η άνοδος της παραγωγής θα εξυπηρετήσει την εγχώρια κατανάλωση και δεν θα συνεισφέρει σε άνοδο των θαλάσσιων εξαγωγών. Οι ενδεχόμενες αυξημένες εγχώριες ανάγκες συνιστούν δαμόκλειο σπάθη για τα tankers, καθώς τόσο σε Μέση Ανατολή όσο και σε ΗΠΑ, αλλά και σε Ρωσία, η ζήτηση για πετρέλαιο αναμένεται να κορυφωθεί τη θερινή περίοδο, περιορίζοντας τις εξαγωγές.
Πέραν αυτού, η ζήτηση πετρελαίου εξαρτάται και από τις προοπτικές της παγκόσμιας οικονομίας, οι οποίες παραμένουν αβέβαιες ελέω της χαοτικής πολιτικής που χαράσσουν οι ΗΠΑ και συγκεκριμένα ο Ντόναλντ Τραμπ με άξονα το παγκόσμιο εμπόριο.
Όσον αφορά αποκλειστικά την προσφορά του στόλου, τα fundamentals για τα Suezmaxes και τα VLCCs παραμένουν θετικά. Οι παραδόσεις VLCCs φέτος αναμένεται να είναι λιγοστές, ενώ μόλις 29 Suezmaxes αναμένεται να παραδοθούν. Επιπλέον, το 2025 υπολογίζεται πως θα παραδοθούν 63 Aframax/LR2 tankers.
Εν κατακλείδι, οι παράγοντες που διαμορφώνουν το outlook των δεξαμενόπλοιων είναι πολλοί και ασκούν αντίρροπες δυνάμεις. Επομένως, η αβεβαιότητα καλά κρατεί.
ΝΧ
Συντακτική ομάδα Ναυτικών Χρονικών
Με το πόδι στο… φρένο είναι οι παραγγελίες πλοίων τους πρώτους τέσσερις μήνες του 2025, με το επενδυτικό ενδιαφέρον να είναι μειωμένο φέτος σε…
Στο πλαίσιο της σύμβασης που έχει συνάψει με την BC Ferries, η Damen Shipyards Group επέλεξε την Corvus Energy για την προμήθεια συστημάτων αποθήκευσης…
Ο Πρόεδρος της Δημοκρατίας Κωνσταντίνος Τασούλας τέλεσε τα αποκαλυπτήρια του αγάλματος της Μαριάννας Β. Βαρδινογιάννη, Ιδρύτριας του Σωματείου «Ελπίδα – Σύλλογος Φίλων Παιδιών με…
Ένα σημαντικό ορόσημο επιτεύχθηκε για τη ναυτιλία και την ενεργειακή μετάβαση αυτής. Ειδικότερα, όπως αναφέρει ανακοίνωση της A.P. Moller-Maersk, με την παράδοση του «Axel…
Η εκλογική επιτροπή στη Νότια Κορέα ανακήρυξε επίσημα σήμερα τον Lee Jae-myung νέο Πρόεδρο, μετά τη νίκη του στις χθεσινές πρόωρες προεδρικές εκλογές, τις…
Στον στόλο της Thenamaris προστέθηκε και επίσημα το νεότευκτο Aframax tanker «Seawish». Το πλοίο παραδόθηκε στην εταιρεία από το κινεζικό ναυπηγείο Shanghai Waigaoqiao Shipbuilding.…
Σε ιστορικό υψηλό ανήλθαν, τους πρώτους πέντε μήνες του 2025, οι διελεύσεις πλοίων μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων από τη Διώρυγα του Παναμά. Ειδικότερα, από τα locks…
Πτώση κατά 4,3% κατέγραψαν οι εξαγωγές LNG από τις ΗΠΑ τον Μάιο, σε σχέση με τον όγκο εξαγωγών του Απριλίου. Συγκεκριμένα, οι εξαγωγές LNG…
Ναυτικά Χρονικά | Gratia Publications
Λεωφόρος Συγγρού 132, ΤΚ 11745, Αθήνα
Τ: +30 2109222501
E: info@gratia.gr
Ιδιοκτησία: Gratia Εκδοτική ΙΚΕ