
Στο πλαίσιο του 10ου Οικονομικού Φόρουμ των Δελφών, που πραγματοποιείται στους Δελφούς από τις 9 έως τις 12 Απριλίου, ο Πάνος Λασκαρίδης, CEO της Lavinia Corporation & Laskaridis Shipping Company Ltd, τοποθετήθηκε για τις διεθνείς εξελίξεις και τις προκλήσεις που αντιμετωπίζει ο ναυτιλιακός τομέας.
Σχολιάζοντας τις διεθνείς εξελίξεις και την νέα δασμολογική πολιτική του Αμερικανού Προέδρου Ντόναλντ Τραμπ, ο κ. Λασκαρίδης είπε ότι η κατάσταση παραμένει ρευστή και ότι εξελίσσεται με απρόβλεπτο τρόπο. Ωστόσο είπε πως πιστεύει ότι οι αναταράξεις από τους δασμούς Τραμπ στο χώρο της ναυτιλίας δεν θα είναι γενικευμένες. «Θα υπάρξουν μεμονωμένες αναταράξεις σε συγκεκριμένους τύπους πλοίων», είπε χαρακτηριστικά.
Σημείωσε ότι θεωρεί πολύ μεγαλύτερη απειλή από τους δασμούς την απειλή των ΗΠΑ για την επιβολή τελών στη ναυτιλία. Τα τέλη αναμένεται να ανακοινωθούν στα τέλη Απριλίου και θα εφαρμοστούν (μετά από μία περίοδο 100 ημερών διαβούλευσης) τον Νοέμβριο του 2025. Ξεχώρισε όμως από αυτήν την απειλή την ελληνική ναυτιλία, καθώς πιστεύει ότι τα τέλη αυτά θα μπορέσουν να μεταφερθούν και να γίνουν υποχρέωση των ναυλωτών των ελληνόκτητων πλοίων.
Σε ερώτηση για τον χρόνο αντίδρασης της Ευρώπης στον εμπορικό πόλεμο των ΗΠΑ, ο κ. Λασκαρίδης σημείωσε ότι «η Ευρώπη είναι ένας γίγαντας με πήλινα πόδια» που δεν έχει γεωπολιτική, αμυντική και ναυτιλιακή στρατηγική. «Η Ευρώπη δεν έχει βοηθήσει την ναυτιλία της συνολικά. Η ανάπτυξη της ευρωπαϊκής ναυτιλίας παραμένει μία πρόκληση», ανέφερε.
Στο θέμα της απανθρακοποίησης του ναυτιλιακού κλάδου, απάντησε λέγοντας ότι υπάρχουν δύο θεμελιώδη ερωτήματα που μένουν ακόμη αναπάντητα: Πρώτον, ποιο καύσιμο θα αντικαταστήσει το πετρέλαιο και δεύτερον, πόσο εύκολα θα είναι διαθέσιμο στα λιμάνια όλου του κόσμου. «Αυτά τα ερωτήματα θέλουν χρόνια για να απαντηθούν και κακώς κάποιοι λομπίστες έβαλαν στη συζήτηση της απανθρακοποίησης τη ναυτιλία. Στη Συμφωνία του Παρισιού ο κλάδος της ναυτιλίας είχε εξαιρεθεί, καθώς θεωρήθηκε η ρύπανση που προκαλεί διεθνώς ανάξια σημασίας», συμπλήρωσε.
Συζητώντας για τις προκλήσεις της ελληνικής ναυτιλίας, είπε ότι η Ελλάδα παρά το γεγονός ότι είναι ένα από τα μεγαλύτερα πλοιοκτητικά κέντρα, παραμένει χαμηλά στην κατάταξη (θέση 9 ή 10) ως ναυτιλιακό κέντρο, κυρίως λόγο της έλλειψης κουλτούρας και σωστής στρατηγικής του κλάδου να προβληθεί σωστά. «Η επίδραση του κλάδου είναι μικρή σε σχέση και με το μέγεθος και τις δυνατότητές του», εξήγησε και συμπλήρωσε ότι «άλλες χώρες, όπως η Δανία, η Ολλανδία και η Γερμανία, με πολύ μικρότερους στόλους έχουν καλύτερο lobbying και μεγαλύτερη επιδραστικότητα διεθνώς».
Σημείωσε ότι οι «νέοι δεν προτιμούν τη θάλασσα», παρά το γεγονός ότι αν ασχοληθούν με την ναυτιλία θα έχουν συγκριτικό πλεονέκτημα, καθώς είναι ένας πολύ σημαντικός και ανταγωνιστικός κλάδος της ελληνικής οικονομίας και ότι αυτό θα έχει και ως συνέπεια σε λίγα χρόνια τα ελληνικά πλοία να μην έχουν εγχώρια πληρώματα.
ΝΧ
Συντακτική ομάδα Ναυτικών Χρονικών
Τη δημιουργία του «NLS Port-La-Nouvelle», του πρώτου λιμενικού σταθμού διαχείρισης αυτοκινήτων του Ομίλου Neptune, που θα λειτουργήσει στο λιμάνι του Port-La-Nouvelle, στη Νότια Γαλλία…
Σε συναγερμό βρίσκεται ο κλάδος της αυτοκινητοβιομηχανίας στην Ευρώπη, ελέω των πρόσφατων περιορισμών στις εξαγωγές σπάνιων μεταλλευμάτων από την Κίνα, η οποία ελέγχει περίπου…
Στην ενίσχυση της ανάπτυξης της ναυπηγικής βιομηχανίας εστιάζει η Μαδρίτη, καθώς η ισπανική κυβέρνηση ανακοίνωσε την παράταση προγράμματος οικονομικής στήριξης για τα εγχώρια ναυπηγεία.…
Σε ιστορικά υψηλά επίπεδα οδεύουν οι παγκόσμιες ενεργειακές επενδύσεις το 2025, παρά την οικονομική αβεβαιότητα και τις συνεχιζόμενες γεωπολιτικές εντάσεις σε διεθνές επίπεδο. Συγκεκριμένα,…
Οι ναύλοι των πλοίων μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων εκτοξεύτηκαν την εβδομάδα με πέρας την Πέμπτη 5 Ιουνίου, με τον σχετικό δείκτη της Drewry, WCI, να διαμορφώνεται…
Η NOV, μέσω του συστήματος APL, ανέλαβε την παράδοση ενός καινοτόμου συστήματος έγχυσης διοξειδίου του άνθρακα (CO₂) στη θάλασσα, στο πλαίσιο του πρωτοποριακού έργου…
Στη διεθνή ναυτιλιακή έκθεση Nor-Shipping 2025 παρουσιάστηκε από την Jotun το HPS 2.0, ένα προηγμένο σύστημα, που βοηθά τα πλοία να κινούνται πιο αποδοτικά,…
Η Λέσχη Επαγγελματιών & Επιστημόνων Πειραιά (ΛΕΕΠ), με την υποστήριξη του Ελληνικού Ινστιτούτου Ναυτικής Τεχνολογίας (ΕΛΙΝΤ), διοργανώνει την Πέμπτη 12 Ιουνίου 2025 ημερίδα με…
Ναυτικά Χρονικά | Gratia Publications
Λεωφόρος Συγγρού 132, ΤΚ 11745, Αθήνα
Τ: +30 2109222501
E: info@gratia.gr
Ιδιοκτησία: Gratia Εκδοτική ΙΚΕ