
Καθώς ζήτηση και προσφορά στις αγορές ξηρού φορτίου ασκούν αντίρροπες δυνάμεις στην αγορά των bulk carriers, η σταδιακή αποδυνάμωση της αγοράς ασκεί καθοδική πίεση στους ναύλους.
Συγκεκριμένα, σύμφωνα με έκθεση της BIMCO, η ζήτηση στην αγορά των bulk carriers εκτιμάται ότι θα μειωθεί κατά 1% το 2025 και ακολούθως θα αυξηθεί κατά 2,5% το 2026, εφόσον τα πλοία επιστρέψουν πλήρως στην Ερυθρά Θάλασσα εντός του 2025. Η εκτιμώμενη εξασθένηση της ζήτησης φέρεται να οφείλεται σε σημαντικό βαθμό στη νωχελικότητα της ζήτησης άνθρακα: Τα φορτία άνθρακα αναμένεται να μειωθούν κατά 3,5% ανάμεσα στο 2024 και το 2026, λόγω της στροφής της παγκόσμιας οικονομίας σε ανανεώσιμες πηγές ενέργειας αλλά και λόγω της ανόδου της εξόρυξης του ορυκτού καυσίμου σε Ινδία και Κίνα.
Από την άλλη πλευρά, οι θαλάσσιες εξαγωγές σιτηρών και σιδηρομεταλλεύματος αναμένεται να σημειώσουν οριακή άνοδο το ίδιο διάστημα, κατά 1,5% και 0,5% αντίστοιχα.
Όσον αφορά την προσφορά, προβλέπεται αύξηση κατά 2,5% το 2025 και κατά 2,6% το 2026. Ο παγκόσμιος στόλος των bulk carriers αναμένεται να αναπτυχθεί με ρυθμό 5,2% από τα τέλη του 2024 έως τα τέλη του 2026, παρά το γεγονός ότι οι ανακυκλώσεις πλοίων λογικά θα αυξηθούν ελέω αδύναμης ναυλαγοράς. Ενδεικτικά, έπειτα από μια βαθιά καθίζηση της αγοράς των διαλύσεων το 2024, η BIMCO εκτιμά ότι περίπου 14,6 εκατ. dwt θα ανακυκλωθούν τα επόμενα δύο χρόνια.
Εν κατακλείδι, το μέλλον των bulk carriers θα εξαρτηθεί σε μεγάλο βαθμό από την επιστροφή ή μη των πλοίων στην Ερυθρά Θάλασσα αλλά και από το πότε αυτή θα λάβει χώρα. Επιστροφή των πλοίων στην Ερυθρά Θάλασσα συνεπάγεται μείωση της ζήτησης κατά περίπου 2%, υπογραμμίζει η BIMCO, με σημαντικότερο αντίκτυπο στα Panamaxes, των οποίων ο στόλος αυξάνεται, και μικρότερο στα Capesizes, όπου η άνοδος της προσφοράς είναι περιορισμένη.
ΝΧ
Συντακτική ομάδα Ναυτικών Χρονικών
Σε τροχιά ολοκλήρωσης βρίσκεται η εγκατάσταση των νέων φωτοβολταϊκών συστημάτων στον Λιμένα Βόλου, σηματοδοτώντας ένα ακόμη καθοριστικό βήμα προς την ενεργειακή αυτονομία και τη…
Οριακές μεταβολές σημειώθηκαν την περασμένη εβδομάδα στη spot ναυλαγορά των LNG carriers, με τους ναύλους να εξακολουθούν να κυμαίνονται σε χαμηλά επίπεδα. Συγκεκριμένα, βάσει…
Την Τετάρτη 18 Ιουνίου 2025, στην Αμερικανική Σχολή Κλασσικών Σπουδών στο κέντρο της Αθήνας, έλαβε χώρα η 17η τελετή απονομής των Βραβείων Ευκράντη. Σημειώνεται…
Πρόσφατα, η σημαία των ΗΠΑ υψώθηκε σε ένα ακόμα πλοίο μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων και συγκεκριμένα στο «CMA CGM Phoenix». H αλλαγή σημαίας στο πλοίο έλαβε…
Η Διεθνής Ένωση Προστασίας Θαλάσσιου Περιβάλλοντος (INTERMEPA) ανακοίνωσε τα αποτελέσματα των εκλογών της Εκτελεστικής Επιτροπής που πραγματοποιήθηκαν την 29η Ιουλίου 2025: Η κα Σεμίραμις…
Ο πρόεδρος των ΗΠΑ Ντόναλντ Τραμπ είπε σήμερα πως έδωσε εντολή σε δύο πυρηνικά υποβρύχια να πάρουν θέση σε περιοχές κοντά στη Ρωσία, ως…
Τουλάχιστον δύο πλοία φορτωμένα με ρωσικό πετρέλαιο με προορισμό τα διυλιστήρια στην Ινδία έχουν εκτραπεί προς άλλους προορισμούς μετά τις νέες κυρώσεις των ΗΠΑ,…
Την παραλαβή ενός Kamsarmax bulk carrier, του «MV CYMONA OCEAN», από τα ναυπηγεία της Oshima ανακοίνωσε η Alassia NewShips Management, συμφερόντων του κ. Νικόλα…
Ναυτικά Χρονικά | Gratia Publications
Λεωφόρος Συγγρού 132, ΤΚ 11745, Αθήνα
Τ: +30 2109222501
E: info@gratia.gr
Ιδιοκτησία: Gratia Εκδοτική ΙΚΕ