
Η τιμολόγηση των εκπομπών άνθρακα συνεχίζει να αποτελεί αντικείμενο προβληματισμού και μελέτης σε διεθνή κλίμακα, καθώς περιφερειακά μέτρα που περιπλέκουν το status quo συνεχίζουν να κάνουν την εμφάνισή τους.
Στο πλαίσιο αυτό, το ICS (International Chamber of Shipping), σε συνεργασία με τις κυβερνήσεις των Μπαχαμών και της Λιβερίας, παρουσίασαν μια νέα πρόταση, μέσω της οποίας υποστηρίζουν ότι θα διασφαλιστεί η επίτευξη των φιλόδοξων στόχων του ΙΜΟ για μηδενικές εκπομπές έως ή κοντά στο 2050.
Στο επίκεντρο της συγκεκριμένης πρότασης βρίσκεται το GHG Fee, με το οποίο θα επιβαρύνονται τα πλοία ανά τόνο ισοδύναμου διοξειδίου του άνθρακα που εκλύουν σε συνδυασμό με έναν μηχανισμό «feebate», ο οποίος θα παρέχει κίνητρα για την ταχύτερη παραγωγή και υιοθέτηση ναυτιλιακών καυσίμων μηδενικών ή σχεδόν μηδενικών εκπομπών.
Κυρίαρχος στόχος είναι να μειωθεί η διαφορά κόστους μεταξύ συμβατικών και εναλλακτικών καυσίμων. Ωστόσο, η πρόταση προβλέπει τη διάθεση περίπου $2,5 δισ. ετησίως στο «IMO Net Zero Shipping Fund», του οποίου στόχος θα είναι να υποστηρίζει τις προσπάθειες μείωσης εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου που αποδίδονται στη ναυτιλία.
Το ICS, σε σχετική ανακοίνωση, δεν ξεκαθαρίζει ποιο θα πρέπει να είναι το ύψος του GHG Fee, όμως σημειώνει ότι θα εξαρτάται από το ύψος της «ανταμοιβής» των πλοίων για κάθε τόνο εκπομπών που δεν εκλύεται μέσω της χρήσης καυσίμων χαμηλότερου ανθρακικού αποτυπώματος ή τεχνολογιών μείωσης των εκπομπών.
Πάντως, σε ένα υποθετικό σενάριο, το ICS υποστηρίζει ότι, εφόσον η «ανταμοιβή» οριστεί για τα πρώτα πέντε έτη στα $100/τόνο, το GHG Fee αρχικά θα μπορούσε να οριστεί στα $60/τόνο συμβατικού καυσίμου που καταναλώνουν τα πλοία.
ΝΧ
Συντακτική ομάδα Ναυτικών Χρονικών
Τάσεις σταθερότητας καταγράφονται στη ναυλαγορά των LPG carriers, με τους ναύλους των VLGCs να παραμένουν σε παρεμφερή επίπεδα, σε εβδομαδιαία βάση, την εβδομάδα με…
Η πλωτή μονάδα αποθήκευσης και επαναεριοποίησης υγροποιημένου φυσικού αερίου (FSRU) με την ονομασία «Energos Eskimo» απέπλευσε την Τετάρτη 4 Ιουνίου από το λιμάνι της…
Το Συμβούλιο Υπουργών Μεταφορών της ΕΕ κατέληξε σε συμφωνία την Πέμπτη 5 Ιουνίου, για την αναθεώρηση των δικαιωμάτων των επιβατών αεροπορικών μεταφορών και την…
Ανάπτυξη 2,2% καταγράφηκε στην ελληνική οικονομία το α’ τρίμηνο του 2025 σε σύγκριση με το αντίστοιχο τρίμηνο του 2024, ενώ σε σχέση με το…
Τη δημιουργία του «NLS Port-La-Nouvelle», του πρώτου λιμενικού σταθμού διαχείρισης αυτοκινήτων του Ομίλου Neptune, που θα λειτουργήσει στο λιμάνι του Port-La-Nouvelle, στη Νότια Γαλλία…
Σε συναγερμό βρίσκεται ο κλάδος της αυτοκινητοβιομηχανίας στην Ευρώπη, ελέω των πρόσφατων περιορισμών στις εξαγωγές σπάνιων μεταλλευμάτων από την Κίνα, η οποία ελέγχει περίπου…
Στην ενίσχυση της ανάπτυξης της ναυπηγικής βιομηχανίας εστιάζει η Μαδρίτη, καθώς η ισπανική κυβέρνηση ανακοίνωσε την παράταση προγράμματος οικονομικής στήριξης για τα εγχώρια ναυπηγεία.…
Σε ιστορικά υψηλά επίπεδα οδεύουν οι παγκόσμιες ενεργειακές επενδύσεις το 2025, παρά την οικονομική αβεβαιότητα και τις συνεχιζόμενες γεωπολιτικές εντάσεις σε διεθνές επίπεδο. Συγκεκριμένα,…
Ναυτικά Χρονικά | Gratia Publications
Λεωφόρος Συγγρού 132, ΤΚ 11745, Αθήνα
Τ: +30 2109222501
E: info@gratia.gr
Ιδιοκτησία: Gratia Εκδοτική ΙΚΕ