
Θα σκεφτόταν άραγε κανείς πριν εφευρεθούν οι κινητές συσκευές, μόλις 40 χρόνια πριν, πως το 2024 η πληροφορία και η επεξεργασία αυτής θα τρέχουν με την ταχύτητα του φωτός; Θα μπορούσε κανείς π.χ. να φανταστεί πως πλέον ένα κόντρα-ρεύμα ή μία λερωμένη γάστρα σε συνδυασμό με την ιστορική καταγραφή των καταναλώσεων του πλοίου θα αποτελεί input ενός συστήματος που θα παράγει ως έξοδο τις ενδεικνυόμενες στροφές του πλοίου, το trim και το φορτίο του κινητήρα με σκοπό την ελαχιστοποίηση των ρύπων ή την ελαχιστοποίηση των ίδιων των καταναλώσεων και μάλιστα το σύστημα αυτό θα είναι και αυτό-εκπαιδευόμενο;
Το ερώτημα ρητορικό. Η απάντηση δεδομένη.
Ερχόμενοι από τον επαναστατικό – για πολλούς λόγους – 20 αιώνα, αντιμετωπίσαμε ένα δύσκολο ερώτημα. Σε μια περίοδο που το data logging αποτελεί μέρος της κουλτούρας της ναυτιλιακής κοινότητας και εφόσον υπάρχουν πλέον τα εργαλεία, υπάρχει το κατάλληλο πλήθος του κόσμου (προσφορά) που να μπορεί να αναλύσει δεδομένα μεγάλης κλίμακας και να τα αξιοποιήσει αποδοτικά (ζήτηση) με σκοπό την έξυπνη μείωση του opex και την παράλληλη αύξηση της αξιοπιστίας του πλου; Και σε δεύτερο επίπεδο, μπορούν τα δεδομένα αυτά να χρησιμοποιηθούν ώστε να βγάλουμε συμπεράσματα για μελλοντικές καταστάσεις πλοών που βρίσκονται εκτός αυτών των καταγεγραμμένων, πολυπαραμετρικών συνθηκών και θα λειτουργούν ως βοηθητικοί οδηγοί του καπετάνιου;
Να λοιπόν που φτάσαμε στο σημείο καμπής. Ήρθε το CII μετά τα EEXI & EPL. Τα δεδομένα υπάρχουν. To cloud δίνει απεριόριστες δυνατότητες. Ο κλάδος ζητάει το επόμενο βήμα στο sustainability και στο data evaluation. Ο εκπαιδευμένος κόσμος δεν είναι εύκολο να βρεθεί, αφού και η ανάλυση του performance ενός δίχρονου, προωστήριου κινητήρα ή η αποδοτικότητα ενός πλοίου χρειάζεται εμπειρία, κρίση και προ πάντων έμψυχο δυναμικό που τόσο λείπει από την γηρασμένη μας ήπειρο.
Η SABO MARINE SERVICES, που αποτελεί επιχειρησιακή μονάδα της SABO S.A., περήφανα παρουσιάζει το Α’ μέρος ενός αμιγώς ελληνόκτητου συστήματος λήψεως δεδομένων, που ονομάζεται SABO-NIREAS ERG, μέσω του οποίου λαμβάνονται real-time δεδομένα από το πλοίο, απεικονίζονται και στην συνέχεια αναλύονται από το λογισμικό μας εξάγοντας συμπεράσματα και ενημερώνοντας (email, sms, output logging, history) για την κατάσταση του προωστήριου κινητήρα του πλοίου τον εκάστοτε υπεύθυνο. Έχοντας ήδη έτοιμο το Β’ μέρος, την ανάλυση των σεναρίων που έχουν αντιμετωπιστεί-καταγραφεί καθώς και την συμβουλευτική γύρω από μη δεδομένα σενάρια, τρέχουμε πλέον τις προγραμματιστικές ρουτίνες του μέλλοντος και εκπαιδεύουμε το σύστημά μας για να γίνει ακόμη εξυπνότερο, ώστε να μπορεί να καλύψει όλες τις ανάγκες του χρήστη σε κάθε τύπο και γεωμετρία πλοίου.
Στην πρώτη του φάση, το λογισμικό NIREAS παρέχει Στατική ή Δυναμική ανάλυση δεδομένων, αναλόγως της επιλογής των πλοιοκτητών. Βάση όλων αποτελεί η μεταφόρτωση των δεδομένων του performance του προωστήριου κινητήρα κατά την τελική του δοκιμή (testbed). Στη συνέχεια, η SABO MARINE SERVICES αναλαμβάνει να εκπαιδεύσει το προσωπικό του πλοιοκτήτη και δημιουργεί «χτίζει» τον προς παρακολούθηση στόλο ηλεκτρονικά, αντιστοιχώντας πλοίο-testbed-νηογνώμονα-dwt-γιάρδα-κατασκευαστή, για την λειτουργία του λογισμικού και τέλος δίνει δύο επιλογές ανάλυσης: την Στατική και την Δυναμική. Στην Στατική ανάλυση ο πλοιοκτήτης «ανεβάζει» χειροκίνητα στο λογισμικό τα performance που επιθυμεί να αναλύσει χωρίς να υπάρχει περιορισμός πλήθους. Το λογισμικό επιστρέφει ένα αναλυτικό report για την κατάσταση του κινητήρα, περιλαμβάνοντας και recommended actions. Στη Δυναμική ανάλυση αυτό γίνεται με real-time ανάλυση δεδομένων. Σε αυτήν την περίπτωση, η SABO MARINE SERVICES εγκαθιστά ένα high frequency module λήψης δεδομένων στο ECR και πλέον ο πλοιοκτήτης λαμβάνει δεδομένα όποτε θέλει και το report παράγεται οποιαδήποτε στιγμή το επιθυμεί ο χρήστης (σε προγραμματισμένο χρόνο ή μη).
Το σημαντικό είναι πως και στις δύο περιπτώσεις ο πλοιοκτήτης μπορεί να επιλέξει εάν επιθυμεί το report ως προς την κατάσταση του κινητήρα να έρχεται απευθείας στο γραφείο του ή εάν προτιμά το τρίτο μάτι να είναι οι μηχανικοί της SABO MARINE SERVICES και αυτό να έρχεται φιλτραρισμένο. Ό,τι και αν επιλεγεί, το λογισμικό θα κρατήσει τις σημαντικότερες παραμέτρους λειτουργίας του κινητήρα by-default σε ιστορικό, πχ λόγος συμπίεσης, πίεση συμπίεσης, πίεση καύσεως, θερμοκρασία σάρωσης κοκ ώστε να είναι διαθέσιμες στον χρήστη για περαιτέρω ανάλυση. Σε περίπτωση που ο χρήστης επιλέξει να κρατήσει κι άλλα δεδομένα, αυτό είναι πλήρως προσαρμόσιμο.
Στην δεύτερή του φάση, η λειτουργία του λογισμικού θα είναι με δεδομένα πραγματικής λήψης και μετά την επεξεργασία των δεδομένων (άνεμος, κυματισμός, ολίσθηση, γάστρα, φορτίο, στροφές, trim και καταναλώσεις) θα μικρό-διορθώνει τις στροφές και το trim ενώ παράλληλα θα «μαζεύει» τα δεδομένα για να προτείνει εναλλακτικά σενάρια στο εγγύς μέλλον. Το εν λόγω προϊόν θα παρουσιαστεί εντός του 2024.
Πάντα με γνώμονα τον άνθρωπο, το περιβάλλον και την ασφάλεια η SABO πηγαίνει ένα βήμα μπροστά συνεισφέροντας σε ένα βιώσιμο, αποδοτικό και οικονομικό μέλλον με σκοπό την μείωση των ρύπων. Δεν ξεχνάμε ποτέ πως η σημαντικότερη παράμετρος για τα παραπάνω είναι η σωστή συντήρηση και λειτουργία των θερμικών κινητήρων.
ΝΧ
Συντακτική ομάδα Ναυτικών Χρονικών
Ένα ακόμη σοβαρό επεισόδιο εκτυλίχθηκε στην Ερυθρά Θάλασσα, 51 ναυτικά μίλια δυτικά της Al Hudaydah. Σύμφωνα με την UKMTO εμπορικό πλοίο δέχθηκε επίθεση από…
Οι αντάρτες Χούθι της Υεμένης ανακοίνωσαν ότι το ελληνόκτητο εμπορικό πλοίο «Magic Seas» που στοχοθέτησαν χθες, βυθίστηκε σήμερα στην Ερυθρά Θάλασσα. Οι αντάρτες ανέλαβαν…
Με ανακοίνωσή της η INTERCARGO καταδικάζει την πρόσφατη ένοπλη επίθεση εναντίον του ελληνόκτητου bulk carrier «Magic Seas» στις ακτές της Υεμένης. Το πλοίο φέρεται…
Η καινοτομία γύρω από τη μεταφορά υγροποιημένου διοξειδίου του άνθρακα (LCO₂) και συνθετικής μεθανόλης (e-methanol) εισέρχεται σε νέα εποχή, με την παρουσίαση του πρώτου…
Μια πρωτοποριακή τεχνολογία, που επιτρέπει την ανακύκλωση του αερίου BOG (Boil-Off Gas) από πλοία που καταναλώνουν υγροποιημένο φυσικό αέριο (LNG) κατά τη διάρκεια της…
Η νέα τεχνολογία τροφοδοσίας καυσίμου αμμωνίας ecoFGSS-FLEX, που αναπτύχθηκε εσωτερικά από την LGE, θέτει νέα πρότυπα στην ασφαλή και αποδοτική χρήση της αμμωνίας ως…
Προ των πυλών βρίσκονται οι νέες αυξήσεις στην παραγωγή πετρελαίου του OPEC+, καθώς τα μέλη του Οργανισμού συμφώνησαν να επιταχύνουν την άρση των περικοπών…
Η πρόσφατη υπογραφή μνημονίου συνεργασίας (MOU) μεταξύ της Σιέρα Λεόνε και των εταιρειών Ceca και AG&P συνιστά ορόσημο για την ανάπτυξη των ενεργειακών υποδομών…
Ναυτικά Χρονικά | Gratia Publications
Λεωφόρος Συγγρού 132, ΤΚ 11745, Αθήνα
Τ: +30 2109222501
E: info@gratia.gr
Ιδιοκτησία: Gratia Εκδοτική ΙΚΕ