Η «γκρίζα ζώνη» στις ανακυκλώσεις πλοίων και οι εκκλήσεις στον ΙΜΟ

Η «γκρίζα ζώνη» στις ανακυκλώσεις πλοίων και οι εκκλήσεις στον ΙΜΟ

31
Η «γκρίζα ζώνη» στις ανακυκλώσεις πλοίων και οι εκκλήσεις στον ΙΜΟ

Η BIMCO, μαζί με το Μπαγκλαντές, την Ινδία, τη Νορβηγία, το Πακιστάν και το ICS, υπέβαλε έγγραφο ενόψει της 81ης συνεδρίασης της Επιτροπής Προστασίας Θαλάσσιου Περιβάλλοντος (MEPC) του ΙΜΟ στις 18-22 Μαρτίου 2024. Το έγγραφο υπογραμμίζει την ανάγκη επίλυσης πιθανών αντικρουόμενων απαιτήσεων της Σύμβασης του Χονγκ Κονγκ και της Σύμβασης της Βασιλείας, οι οποίες θα μπορούσαν να έχουν σοβαρές συνέπειες για τους πλοιοκτήτες, τις εγκαταστάσεις ανακύκλωσης πλοίων και τα πλοία, εάν δεν επιλυθούν.

Η Σύμβαση του Χονγκ Κονγκ για τις ασφαλείς και φιλικές προς το περιβάλλον ανακυκλώσεις πλοίων θα τεθεί σε ισχύ στις 26 Ιουνίου 2025. Ενόψει της έναρξης ισχύος της, η BIMCO και οι συνυπογράφοντες το έγγραφο ζητούν από την MEPC μια μεγαλύτερη διαφάνεια και αποσαφήνιση «γκρίζων γραμμών». Μεταξύ άλλων, το έγγραφο απαιτεί την αποσαφήνιση και διαβεβαίωση ότι οι πλοιοκτήτες και τα μέρη που δραστηριοποιούνται σύμφωνα με τη Σύμβαση του Χονγκ Κονγκ δεν θα υποστούν κυρώσεις ως παραβίαση της Σύμβασης της Βασιλείας για τον έλεγχο της διασυνοριακής διακίνησης επικίνδυνων αποβλήτων και της διάθεσής τους.

«Η επικύρωση της Σύμβασης του Χονγκ Κονγκ σηματοδοτεί την έναρξη μιας νέας εποχής για τη βιομηχανία ανακύκλωσης πλοίων. Πρέπει να διασφαλίσουμε ότι τα νομικά εμπόδια και οι ‘’συγκρούσεις’’ μεταξύ των δύο συμβάσεων που διέπουν την ασφαλή ανακύκλωση των πλοίων δεν θα περιορίσουν το πεδίο εφαρμογής αυτής της ιστορικής ευκαιρίας», αναφέρει ο Γενικός Γραμματέας και Διευθύνων Σύμβουλος της BIMCO, David Loosley.

Σε ορισμένες δικαιοδοσίες, η παράβαση της Σύμβασης της Βασιλείας, όπως εφαρμόζεται στην ανακύκλωση πλοίων, έχει οδηγήσει σε κυρώσεις κατά των πλοιοκτητών και των πλοιάρχων.

Μία από τις ασυνέπειες που ζητά το έγγραφο από τον ΙΜΟ να εξετάσει σχετίζεται με τα επικίνδυνα απόβλητα. Μόλις ένα πλοίο λάβει International Ready for Recycling Certificate (IRRC) σύμφωνα με τη Σύμβαση του Χονγκ Κονγκ, μπορεί ταυτόχρονα να θεωρηθεί επικίνδυνο απόβλητο σύμφωνα με τις διατάξεις της Σύμβασης της Βασιλείας. Κατά τη διάρκεια ολόκληρης της περιόδου ισχύος του IRRC (έως τρεις μήνες), το πλοίο θα μπορούσε επομένως να κινδυνεύσει να κατασχεθεί για παράβαση των απαιτήσεων της Σύμβασης της Βασιλείας κατά τη διάρκεια της εμπορικής του δραστηριότητας.

Ακολουθήστε τα Ναυτικά Χρονικά στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις από την ελληνική Nαυτιλία, τις Μεταφορές και το Διεθνές Εμπόριο.