
Η χρηματοδότηση της προσαρμογής των αναπτυσσόμενων χωρών στην κλιματική αλλαγή υποχώρησε κατά 15% το 2021 σε διάστημα έτους, επισημαίνεται σε έκθεση των Ηνωμένων Εθνών που δόθηκε σήμερα στη δημοσιότητα και στην οποία επισημαίνεται πως για ορισμένες από τις χώρες αυτές απαιτούνται αντιθέτως χρηματοδοτήσεις μέχρι και 18 φορές υψηλότερες από τα σημερινά ποσά.
Παρά τις προφανείς ενδείξεις για «μια επιδείνωση των κλιματικών κινδύνων και του αντικτύπου τους σε όλο τον κόσμο, το έλλειμμα χρηματοδότησης για την προσαρμογή αυξάνεται, καθώς ανέρχεται πλέον σε 194 έως 366 δισεκατομμύρια ευρώ ετησίως», αναφέρεται στην έκθεση του Προγράμματος των Ηνωμένων Εθνών για το Περιβάλλον (UNEP, PNUE).
Για τον γενικό γραμματέα του ΟΗΕ Αντόνιο Γκουτέρες, το έλλειμμα αυτό αποτελεί την ένδειξη ότι η μάχη κατά της κλιματικής αλλαγής «επιβραδύνεται».
Σύμφωνα με το Πρόγραμμα του ΟΗΕ για το Περιβάλλον, το έλλειμμα αυξάνεται μάλιστα «παρά τις υποσχέσεις που έγιναν στη διάρκεια της COP26 στη Γλασκώβη ότι θα διπλασιασθούν οι χρηματοδοτήσεις για την προσαρμογή από το 2019 ως το 2025 για να φθάσουν τα 40 δισεκ. ευρώ το χρόνο», κάτι που δημιουργεί «ένα ανησυχητικό προηγούμενο».
Η προσαρμογή, δηλαδή τα μέτρα που προορίζονται για να μειώσουν την έκθεση και την ευάλωτη θέση χωρών και πληθυσμών στις επιπτώσεις της κλιματικής αλλαγής, ήταν ένα σημαντικό σημείο της συμφωνίας του Παρισιού με στόχο τον περιορισμό της ανόδου της θερμοκρασίας «σαφώς κάτω από τους 2 βαθμούς Κελσίου σε σχέση με τα προβιομηχανικά επίπεδα».
Πολλές αναπτυσσόμενες οικονομίες, οι οποίες είναι οι λιγότερο υπεύθυνες για τις εκπομπές των αερίων που προκαλούν το φαινόμενο του θερμοκηπίου, περιλαμβάνονται σ’ αυτές που είναι οι πιο εκτεθειμένες στις δραματικές και καταστροφικές συνέπειες της κλιματικής αλλαγής: ακραία μετεωρολογικά φαινόμενα, άνοδος της στάθμης των υδάτων, πυρκαγιές, ξηρασίες κλπ..
«Αυτή η αδυναμία να προσαρμοσθούν καταλλήλως εντείνει την κλιματική κρίση και έχει μαζικές συνέπειες στις ζημιές που αυτή προκαλεί, ιδιαίτερα για τους πιο ευάλωτους», επιμένουν οι συντάκτες της έκθεσης, οι οποίοι αναφέρουν έναν αριθμό που είναι ιδαίτερα εύγλωττος: «Οι 55 περισσότερο ευάλωτες οικονομίες από την άποψη της κλιματικής αλλαγής έχουν ήδη υποστεί ζημιές ύψους άνω των 500 δισεκατομμυρίων δολαρίων στη διάρκεια των δύο τελευταίων ετών».
«Ο κόσμος οφείλει να μειώσει κατεπειγόντως τις εκπομπές αερίων που προκαλούν το φαινόμενο του θερμοκηπίου και να εντείνει τις προσπάθειες προσαρμογής για να προστατευθούν οι ευάλωτοι πληθυσμοί», ζητάει η Ίνγκερ Άντερσεν, εκτελεστική διευθύντρια του UNEP, στο προοίμιο της έκθεσης.
Προς το παρόν διαπιστώνει πως «δεν συμβαίνει ούτε το ένα ούτε το άλλο».
Σύμφωνα με την ανάλυση του UNEP, η δημόσια χρηματοδότηση για την προσαρμογή ανήλθε σε 21,3 δισεκ. δολάρια το 2021, έναντι 25,2 δισεκ. δολαρίων το 2020.
Το UNEP εκτιμά πλέον, με δεδομένη την καθυστέρηση, πως τα απαραίτητα κεφάλαια για την προσαρμογή των αναπτυσσόμενων χωρών στην κλιματική αλλαγή ανέρχονται σε 215 έως 387 δισεκατομμύρια δολάρια ετησίως για την ερχόμενη δεκαετία.
Πέραν του 2030, τα κόστη προσαρμογής αναμένεται να αυξηθούν «σημαντικά» περισσότερο.
Πηγή: ΑΠΕ-ΜΠΕ
ΝΧ
Συντακτική ομάδα Ναυτικών Χρονικών
Η Κάλυμνος αποτελεί τον κατεξοχήν ναυτότοπο του Νοτιοανατολικού Αιγαίου. Ένα νησί με πλούσια θαλασσινή παράδοση και μεγάλη ιστορία στον χώρο της ναυτοσύνης. Ένας δωρικός…
Η αγορά του βωξίτη βρίσκεται αναντίρρητα σε «καλό φεγγάρι», με τη Γουινέα να διαδραματίζει καθοριστικό ρόλο σε αυτό. Όπως μάλιστα αναφέρει δημοσίευμα του Reuters,…
To πρώτο της φορτίο αργού πετρελαίου στη Συρία απέστειλε η Σαουδική Αραβία, συμβάλλοντας στη ‒μετά τον πόλεμο‒ ανάκαμψή της. Σύμφωνα με δεδομένα της MarineTrafffic,…
Η Pacific Basin Shipping προχώρησε σε στρατηγικές κινήσεις ένεκα των αμερικανικών λιμενικών τελών, που έχουν προκαλέσει αναταράξεις στη ναυτιλιακή βιομηχανία. «Έχουμε λάβει προληπτικά μέτρα…
Νέες απώλειες κατέγραψαν πρόσφατα οι ναύλοι των VLGCs, σε αντίθεση με εκείνους των LPG carriers μικρότερης μεταφορικής ικανότητας, που παρέμειναν σταθεροί. Ειδικότερα, σύμφωνα με…
Κίνα και Ρωσία σκοπεύουν να αυξήσουν τη μεταξύ τους εμπορευματική κίνηση από το Βόρεια Πέρασμα σε 20 εκατ. τόνους έως το 2030, δήλωσε πρόσφατα…
Το σύνολο της ναυτιλιακής βιομηχανίας είχε στρέψει το ενδιαφέρον του στη χθεσινή συνεδρίαση της MEPC το Λονδίνο, όπου τα κράτη-μέλη του IMO συνεδρίαζαν για…
Αναβλήθηκαν για έναν χρόνο οι διαπραγματεύσεις στον IMO για το Net Zero Framework, μετά από μια επεισοδιακή συνεδρίαση που έλαβε χώρα σε περιβάλλον διαμάχης.…
Ναυτικά Χρονικά | Gratia Publications
Λεωφόρος Συγγρού 132, ΤΚ 11745, Αθήνα
Τ: +30 2109222501
E: info@gratia.gr
Ιδιοκτησία: Gratia Εκδοτική ΙΚΕ