
Η χρηματοδότηση της προσαρμογής των αναπτυσσόμενων χωρών στην κλιματική αλλαγή υποχώρησε κατά 15% το 2021 σε διάστημα έτους, επισημαίνεται σε έκθεση των Ηνωμένων Εθνών που δόθηκε σήμερα στη δημοσιότητα και στην οποία επισημαίνεται πως για ορισμένες από τις χώρες αυτές απαιτούνται αντιθέτως χρηματοδοτήσεις μέχρι και 18 φορές υψηλότερες από τα σημερινά ποσά.
Παρά τις προφανείς ενδείξεις για «μια επιδείνωση των κλιματικών κινδύνων και του αντικτύπου τους σε όλο τον κόσμο, το έλλειμμα χρηματοδότησης για την προσαρμογή αυξάνεται, καθώς ανέρχεται πλέον σε 194 έως 366 δισεκατομμύρια ευρώ ετησίως», αναφέρεται στην έκθεση του Προγράμματος των Ηνωμένων Εθνών για το Περιβάλλον (UNEP, PNUE).
Για τον γενικό γραμματέα του ΟΗΕ Αντόνιο Γκουτέρες, το έλλειμμα αυτό αποτελεί την ένδειξη ότι η μάχη κατά της κλιματικής αλλαγής «επιβραδύνεται».
Σύμφωνα με το Πρόγραμμα του ΟΗΕ για το Περιβάλλον, το έλλειμμα αυξάνεται μάλιστα «παρά τις υποσχέσεις που έγιναν στη διάρκεια της COP26 στη Γλασκώβη ότι θα διπλασιασθούν οι χρηματοδοτήσεις για την προσαρμογή από το 2019 ως το 2025 για να φθάσουν τα 40 δισεκ. ευρώ το χρόνο», κάτι που δημιουργεί «ένα ανησυχητικό προηγούμενο».
Η προσαρμογή, δηλαδή τα μέτρα που προορίζονται για να μειώσουν την έκθεση και την ευάλωτη θέση χωρών και πληθυσμών στις επιπτώσεις της κλιματικής αλλαγής, ήταν ένα σημαντικό σημείο της συμφωνίας του Παρισιού με στόχο τον περιορισμό της ανόδου της θερμοκρασίας «σαφώς κάτω από τους 2 βαθμούς Κελσίου σε σχέση με τα προβιομηχανικά επίπεδα».
Πολλές αναπτυσσόμενες οικονομίες, οι οποίες είναι οι λιγότερο υπεύθυνες για τις εκπομπές των αερίων που προκαλούν το φαινόμενο του θερμοκηπίου, περιλαμβάνονται σ’ αυτές που είναι οι πιο εκτεθειμένες στις δραματικές και καταστροφικές συνέπειες της κλιματικής αλλαγής: ακραία μετεωρολογικά φαινόμενα, άνοδος της στάθμης των υδάτων, πυρκαγιές, ξηρασίες κλπ..
«Αυτή η αδυναμία να προσαρμοσθούν καταλλήλως εντείνει την κλιματική κρίση και έχει μαζικές συνέπειες στις ζημιές που αυτή προκαλεί, ιδιαίτερα για τους πιο ευάλωτους», επιμένουν οι συντάκτες της έκθεσης, οι οποίοι αναφέρουν έναν αριθμό που είναι ιδαίτερα εύγλωττος: «Οι 55 περισσότερο ευάλωτες οικονομίες από την άποψη της κλιματικής αλλαγής έχουν ήδη υποστεί ζημιές ύψους άνω των 500 δισεκατομμυρίων δολαρίων στη διάρκεια των δύο τελευταίων ετών».
«Ο κόσμος οφείλει να μειώσει κατεπειγόντως τις εκπομπές αερίων που προκαλούν το φαινόμενο του θερμοκηπίου και να εντείνει τις προσπάθειες προσαρμογής για να προστατευθούν οι ευάλωτοι πληθυσμοί», ζητάει η Ίνγκερ Άντερσεν, εκτελεστική διευθύντρια του UNEP, στο προοίμιο της έκθεσης.
Προς το παρόν διαπιστώνει πως «δεν συμβαίνει ούτε το ένα ούτε το άλλο».
Σύμφωνα με την ανάλυση του UNEP, η δημόσια χρηματοδότηση για την προσαρμογή ανήλθε σε 21,3 δισεκ. δολάρια το 2021, έναντι 25,2 δισεκ. δολαρίων το 2020.
Το UNEP εκτιμά πλέον, με δεδομένη την καθυστέρηση, πως τα απαραίτητα κεφάλαια για την προσαρμογή των αναπτυσσόμενων χωρών στην κλιματική αλλαγή ανέρχονται σε 215 έως 387 δισεκατομμύρια δολάρια ετησίως για την ερχόμενη δεκαετία.
Πέραν του 2030, τα κόστη προσαρμογής αναμένεται να αυξηθούν «σημαντικά» περισσότερο.
Πηγή: ΑΠΕ-ΜΠΕ
ΝΧ
Συντακτική ομάδα Ναυτικών Χρονικών
Πλοίο του πολεμικού ναυτικού του Περού συγκρούστηκε με μια πλατφόρμα άντλησης πετρελαίου της εταιρείας Perenco στον Αμαζόνιο, με αποτέλεσμα να σκοτωθούν δύο άνθρωποι και…
Ο ετήσιος πληθωρισμός στην ευρωζώνη αναμένεται να διαμορφωθεί στο 2,2% τον Απρίλιο του 2025, σταθερός σε σύγκριση με τον Μάρτιο, σύμφωνα με μια προκαταρκτική…
Η Ελλάδα παραμένει ισχυρά ελκυστικός προορισμός για την αγορά της κρουαζιέρας, η οποία συνεχίζει να παρουσιάζει σημαντική ανάπτυξη. Σύμφωνα με την Ένωση Λιμένων Ελλάδος…
Σε μια εποχή που η ναυτιλία αντιμετωπίζει πιέσεις για μείωση εκπομπών και βελτίωση της ενεργειακής απόδοσης, η ιαπωνική Mitsubishi Shipbuilding παρουσιάζει το νέο φεριμπότ…
Η απόφαση επιβολής λιμενικών τελών σε πλοία που πραγματοποιούν port calls στις ΗΠΑ, εφόσον έχουν κατασκευαστεί στην Κίνα ή βρίσκονται υπό κινεζική διαχείριση, έχει…
«Θετικές παραμένουν οι προβλέψεις για το καλοκαίρι του 2025 παρά τις γενικότερες οικονομικές, πολιτικές και γεωπολιτικές αβεβαιότητες. Η Ελλάδα συνεχίζει να αποτελεί έναν ιδιαίτερα…
Η μετάβαση της ναυτιλίας σε μηδενικές εκπομπές βασίζεται σε μεγάλο βαθμό στην υιοθέτηση συστημάτων αποθήκευσης ενέργειας, με πρόσφατο παράδειγμα την ανακοίνωση της Wasaline για…
Η συμμαχία Κίνας και Ρωσίας στο εμπόριο αναμένεται να ανθίσει ακόμα περισσότερο, ή τουλάχιστον αυτό ονειρεύονται οι Ρώσοι εξαγωγείς. Ειδικότερα, σύμφωνα με πρόσφατο δημοσίευμα…
Ναυτικά Χρονικά | Gratia Publications
Λεωφόρος Συγγρού 132, ΤΚ 11745, Αθήνα
Τ: +30 2109222501
E: info@gratia.gr
Ιδιοκτησία: Gratia Εκδοτική ΙΚΕ