
Καθώς ο χάρτης του θαλάσσιου εμπορίου επαναπροσδιορίζεται, ως απόρροια της ρωσικής εισβολής στην Ουκρανία, τα δεξαμενόπλοια απολαμβάνουν πολύ υψηλούς ναύλους.
Ο λόγος δεν είναι άλλος από τη σημαντική άνοδο των τονομιλίων, καθώς η Ευρώπη, η οποία για πολλές δεκαετίες αποτελούσε τον κορυφαίο αγοραστή ρωσικού πετρελαίου, πλέον έχει μειώσει σημαντικά τις ροές και στρέφεται σε πιο μακρινούς προορισμούς για την κάλυψη των αναγκών της. Μάλιστα η τάση αυτή μάλλον θα ενισχυθεί μετά την 5η Δεκεμβρίου, όταν τεθεί σε ισχύ το ευρωπαϊκό εμπάργκο στο ρωσικό πετρέλαιο.
Όλα τα μεγέθη δεξαμενόπλοιων καταγράφουν ανάκαμψη, ειδικά αν αναλογιστεί κανείς τα χαμηλά επίπεδα ναύλων που κατέγραψαν τα σχεδόν δύο τελευταία χρόνια. Ιδιαίτερα όμως τα μεγαλύτερα δεξαμενόπλοια «φλερτάρουν» με εξαψήφια επίπεδα ναύλων. Την προηγούμενη εβδομάδα, οι ναύλοι βελτιώθηκαν σημαντικά σε όλα τα routes του Baltic Exchange: από τη Μέση Ανατολή στην Κίνα διαμορφώθηκαν σε WS128 (TCE $96.400), ενώ για ταξίδια από τη Δυτική Αφρική στην Κίνα σε WS112,5 (TCE $91.200). Σύμφωνα δε με την Clarksons Research, τα κατά μέσο όρο earnings των VLCCs την περασμένη εβδομάδα διαμορφώθηκαν στα $106.137/ημέρα, ο υψηλότερος αριθμός από τον Απρίλιο του 2020.
Πάντως, ενόψει της 5ης Δεκεμβρίου, αναδύονται ορισμένες προκλήσεις που σχετίζονται με την προσφορά. Σε έκθεσή της, η Poten εκτιμά ότι o «σκοτεινός στόλος» δεξαμενόπλοιων θα αυξηθεί ενόψει εμπάργκο, καθώς τα εν λόγω πλοία, τα οποία υπό άλλες συνθήκες θα στέλνονταν για scrapping, επιδίδονται σε παράνομες μεταφορές πετρελαίου. Όπως τονίζεται στην έκθεση, υπάρχουν συχνά λιγότερο επιφανείς πλοιοκτήτες οι οποίοι ρισκάρουν να χρησιμοποιούν τα πλοία τους στα εν λόγω trades, για τα οποία οι ναύλοι μπορούν να φτάσουν σε δύο ή τρεις φορές υψηλότερα επίπεδα έναντι των «συμβατικών» ταξιδιών. Δεδομένου μάλιστα ότι ο στόλος αυτός είναι υπερήλικος και ο κίνδυνος ατυχημάτων ορατός, το τουρκικό Υπουργείο Μεταφορών και Υποδομών εξέδωσε πρόσφατα μια νέα οδηγία, σύμφωνα με την οποία κάθε πλοίο σε έμφορτη κατάσταση που μεταφέρει πετρέλαιο και διέρχεται από τα τουρκικά στενά θα πρέπει από 1/12/2022 να παρέχει ένα έγγραφο επιβεβαίωσης ότι διαθέτει έγκυρη αλληλασφαλιστική κάλυψη για το ίδιο το πλοίο αλλά και για το φορτίο. Με βάση τα παραπάνω, είναι δεδομένο ότι θα δοκιμαστεί η αντοχή της αγοράς, αν και τα σημάδια, οδηγούμενα από τη ζήτηση, είναι ευοίωνα για διατήρηση των υψηλών ναύλων.
ΝΧ
Συντακτική ομάδα Ναυτικών Χρονικών
O Ευρωπαϊκός Οργανισμός Θαλάσσιων Λιμένων (ESPO), μέσω ανακοίνωσής του, προτρέπει την Ευρωπαϊκή Επιτροπή και τα κράτη-μέλη να καταρτίσουν ένα ισχυρό όργανο χρηματοδότησης αναφορικά με…
Το EMMYS Yacht Show επιστρέφει στον Πόρο από τις 7 έως τις 10 Μαΐου 2026, με ανανεωμένο όραμα και έμφαση στη σύγχρονη εμπειρία θαλάσσιου…
Ο βορειοκορεάτης ηγέτης Κιμ Γιονγκ Ουν διαβεβαίωσε τον επικεφαλής της ρωσικής διπλωματίας Sergey Lavrov για την «άνευ όρων» υποστήριξή του στη Ρωσία στον συνεχιζόμενο…
Το τελευταίο διάστημα παρατηρείται κύμα επιθέσεων σε εμπορικά πλοία ένεκα της γεωπολιτικής έντασης που επικρατεί κυρίως στη Μέση Ανατολή. Μάλιστα, σε αρκετές περιπτώσεις, οι…
Η προκαταρκτική έρευνα της Υπηρεσίας Διερεύνησης Αεροπορικών Ατυχημάτων (AAIB) για το αεροπορικό δυστύχημα της Air India, που κόστισε τη ζωή σε 260 ανθρώπους, καταδεικνύει…
Αύξηση 0,8% σημείωσε η δύναμη του ελληνικού εμπορικού στόλου τον Μάιο του 2025 σε σύγκριση με την αντίστοιχη δύναμη του Μαΐου 2024, έναντι αύξησης…
Ο Σύνδεσμος Μεσιτών Ναυτιλιακών Συμβάσεων (HSA), ολοκλήρωσε με απόλυτη επιτυχία την επετειακή διοργάνωση του Pireas 2025, τιμώντας τα 50 χρόνια από την ίδρυση του…
Η Seaven Tanker & Dry Management Inc. ανακοινώνει την απόκτηση του 20ού πλοίου του στόλου της με ελληνική σημαία, επιβεβαιώνοντας έμπρακτα τη δέσμευσή της…
Ναυτικά Χρονικά | Gratia Publications
Λεωφόρος Συγγρού 132, ΤΚ 11745, Αθήνα
Τ: +30 2109222501
E: info@gratia.gr
Ιδιοκτησία: Gratia Εκδοτική ΙΚΕ