
Ρωσία, Ιράν και Αζερμπαϊτζάν βρίσκονται σε ανοικτή επικοινωνία για την ολοκλήρωση της κατασκευής του σιδηροδρομικού δικτύου μεταξύ του Rasht, της πρωτεύουσας της ιρανικής επαρχίας Gilan, και της Astara στο Αζερμπαϊτζάν, το οποίο εντάσσεται στο μεγαλεπήβολο σχέδιο International North-South Transport Corridor. Στο πλαίσιο αυτό, ο Ρώσος υπουργός Μεταφορών, Valentin Ivanov, τόνισε ότι η γραμμή θα μπορούσε να επεκταθεί ώστε να περιλαμβάνει τρία λιμάνια του Περσικού Κόλπου.
Ο Διεθνής Διάδρομος Μεταφορών Βορρά-Νότου (International North-South Transport Corridor – INSTC), μήκους 7.200 χλμ., δημιουργήθηκε το 2000 από τη Ρωσία, την Ινδία και το Ιράν και αποτελεί ένα δίκτυο συνδυασμένων μεταφορών. O INSTC αποτελεί μια λιγότερο κοστοβόρα παρακαμπτήρια οδό έναντι του Σουέζ, ξεκινάει από τη Βομβάη διασχίζοντας το Ιράν, την Κασπία Θάλασσα και τη Ρωσία για να καταλήξει στην Αγία Πετρούπολη, ενώ ταυτόχρονα συνδέεται και με το κινεζικό Belt and Road.
Λαμβάνοντας υπόψη τη νέα τάξη πραγμάτων στις μεταφορές από τη Ρωσία, κυρίως ενέργειας, το προαναφερθέν δίκτυο, που διασχίζει ουσιαστικά όλη την Ασία, αποτελεί ένα μεγάλο στοίχημα για τη Μόσχα. Και ενώ το σιδηροδρομικό δίκτυο Qazvin-Rasht λειτουργεί εδώ και κάποια χρόνια, το τμήμα Rasht-Astara, μήκους 164 χλμ., πέφτει σε σκοπέλους, κυρίως οικονομικούς, λόγω των αμερικανικών κυρώσεων στο Ιράν. Συνεπώς δεν είναι διόλου απίθανο το προσεχές διάστημα να εντατικοποιηθούν οι συζητήσεις για την ολοκλήρωση του τμήματος Rasht-Astara.
Άλλωστε, μετά τη ρωσική εισβολή στην Ουκρανία και τις συνεπακόλουθες κυρώσεις της Δύσης, η Μόσχα ποντάρει πολλά στις προοπτικές ανάπτυξης της ναυτιλιακής και διαμετακομιστικής συνεργασίας με το Ιράν μέσω της Κασπίας Θάλασσας. Είναι χαρακτηριστικό ότι τον περασμένο Μάιο ένα γιγαντιαίο ρωσικό Ro-Ro έδεσε στο βόρειο λιμάνι του Ιράν Noshahr, μετά από 21 χρόνια, διασχίζοντας την πολυτροπική διαδρομή Ρωσίας-Ιράν-Ινδίας.
ΝΧ
Συντακτική ομάδα Ναυτικών Χρονικών
O Ευρωπαϊκός Οργανισμός Θαλάσσιων Λιμένων (ESPO), μέσω ανακοίνωσής του, προτρέπει την Ευρωπαϊκή Επιτροπή και τα κράτη-μέλη να καταρτίσουν ένα ισχυρό όργανο χρηματοδότησης αναφορικά με…
Το EMMYS Yacht Show επιστρέφει στον Πόρο από τις 7 έως τις 10 Μαΐου 2026, με ανανεωμένο όραμα και έμφαση στη σύγχρονη εμπειρία θαλάσσιου…
Το τελευταίο διάστημα παρατηρείται κύμα επιθέσεων σε εμπορικά πλοία ένεκα της γεωπολιτικής έντασης που επικρατεί κυρίως στη Μέση Ανατολή. Μάλιστα, σε αρκετές περιπτώσεις, οι…
Η προκαταρκτική έρευνα της Υπηρεσίας Διερεύνησης Αεροπορικών Ατυχημάτων (AAIB) για το αεροπορικό δυστύχημα της Air India, που κόστισε τη ζωή σε 260 ανθρώπους, καταδεικνύει…
Αύξηση 0,8% σημείωσε η δύναμη του ελληνικού εμπορικού στόλου τον Μάιο του 2025 σε σύγκριση με την αντίστοιχη δύναμη του Μαΐου 2024, έναντι αύξησης…
Ο Σύνδεσμος Μεσιτών Ναυτιλιακών Συμβάσεων (HSA), ολοκλήρωσε με απόλυτη επιτυχία την επετειακή διοργάνωση του Pireas 2025, τιμώντας τα 50 χρόνια από την ίδρυση του…
Η Seaven Tanker & Dry Management Inc. ανακοινώνει την απόκτηση του 20ού πλοίου του στόλου της με ελληνική σημαία, επιβεβαιώνοντας έμπρακτα τη δέσμευσή της…
Η Σαουδική Αραβία εμφανίζεται αποφασισμένη να ανακτήσει μερίδιο στην αγορά πετρελαίου της Κίνας, τον μεγαλύτερο εισαγωγέα αργού παγκοσμίως. Σύμφωνα με δημοσίευμα του Reuters, οι…
Ναυτικά Χρονικά | Gratia Publications
Λεωφόρος Συγγρού 132, ΤΚ 11745, Αθήνα
Τ: +30 2109222501
E: info@gratia.gr
Ιδιοκτησία: Gratia Εκδοτική ΙΚΕ