
Οι ισορροπίες ζήτησης και προσφοράς στην αγορά των containerships οδήγησαν σε εκρηκτική άνοδο της ναυλαγοράς εντός των πανδημικών ετών. Το θετικό συναίσθημα στην αγορά, σε συνδυασμό με τις ισχυρές βραχυπρόθεσμες εκτιμήσεις, ώθησαν τους επενδυτές στην αγορά ναυπηγήσεων, όπου και κατεγράφη ρεκόρ παραγγελιών.
Σύμφωνα με τη μηνιαία έκθεση της VesselsValue, από τον Ιανουάριο του 2021 έως και τον Σεπτέμβριο του 2022 έλαβαν χώρα παραγγελίες για 874 containerships. Το έντονο επενδυτικό ενδιαφέρον προκαλεί πλέον ανησυχία για τη ναυλαγορά τα επόμενα έτη, καθώς ήδη οι ναύλοι έχουν καταγράψει σημαντική πτώση σε σύγκριση με τα υψηλά επίπεδα που σημειώθηκαν το 2021 και στις αρχές του 2022.
Σε πρόσφατη ανάρτησή της, η Alphaliner σημειώνει ότι οι παραδόσεις containerships το 2023 θα διαμορφωθούν στα υψηλότερα επίπεδα του 21ου αιώνα, ενώ μάλιστα το ρεκόρ αυτό θα καταρριφθεί το 2024.
Η σημαντική αύξηση της προσφοράς των containerships που θα λάβει χώρα τα ερχόμενα έτη, σε συνδυασμό με την αποδυνάμωση της ναυλαγοράς, θα έχει δύο τινά: την αύξηση της δραστηριότητας στα διαλυτήρια και την άνοδο των ποσοστών συγκέντρωσης στην αγορά.
Τα ποσοστά συγκέντρωσης στην αγορά containerships είναι ήδη εξαιρετικά υψηλά. Σύμφωνα με δεδομένα της Alphaliner, ο παγκόσμιος στόλος containerships αποτελείται από 6.464 πλοία αθροιστικής μεταφορικής ικανότητας που ξεπερνά τα 26 εκατ. TEUs. Από αυτά, το 57% σε όρους αριθμού πλοίων και το 87% σε όρους μεταφορικής ικανότητας βρίσκεται υπό τη διαχείριση δώδεκα εταιρειών.
Οι συγκεκριμένοι κολοσσοί των τακτικών γραμμών μονοπωλούν τη διαχείριση στην αγορά. Καθώς η ρότα διόρθωσης των ναύλων εκτιμάται πως θα επιμείνει τα ερχόμενα έτη ως απότοκο της σημαντικής αύξησης της προσφοράς, οι μικρότερες διαχειρίστριες εταιρείες της αγοράς ίσως οδηγηθούν εκτός αυτής. Από την άλλη, η περιορισμένη δυνατότητα από πλευράς τους να ανταγωνιστούν τους κολοσσούς ίσως οδηγήσει σε ναύλωση των πλοίων τους σε αυτούς.
Μια τέτοια εξέλιξη δεν θα ήταν ιδιαίτερα πρωτοποριακή. Ήδη οι κολοσσοί της αγοράς διαχειρίζονται στόλους που σε σημαντικό βαθμό αποτελούνται από πλοία τα οποία δεν τους ανήκουν. Ενδεικτικά, η MSC διαχειρίζεται στόλο 698 πλοίων, βάσει δεδομένων της 6ης Οκτωβρίου της Alphaliner, εκ των οποίων τα 314 είναι ναυλωμένα. Η Maersk διαχειρίζεται στόλο 726 πλοίων, εκ των οποίων τα 382 είναι ναυλωμένα.
Σε γενικότερο πλαίσιο, τα πλοία που είναι ναυλωμένα από τις δώδεκα κορυφαίες διαχειρίστριες εταιρείες παγκοσμίως αντιστοιχούν στο 42% του παγκόσμιου στόλου σε όρους μεταφορικής ικανότητας. Σε όρους αριθμού πλοίων, το αντίστοιχο ποσοστό είναι 30%, γεγονός που καταδεικνύει ότι οι κολοσσοί των τακτικών γραμμών επικεντρώνονται σε πλοία μεγαλύτερης μεταφορικής ικανότητας.
Οι κολοσσοί των τακτικών γραμμών διατηρούν ξεκάθαρα τα ηνία στη διαχείριση containerships, ειδικά εκείνων μεγαλύτερης μεταφορικής ικανότητας. Η εικόνα αυτή δύσκολα θα μεταβληθεί, καθώς η αγορά καταδεικνύεται ολοένα και εμφανέστερα ως αρένα λίγων και ισχυρών παικτών.
Πηγή: VesselsValue, Alphaliner
ΝΧ
Συντακτική ομάδα Ναυτικών Χρονικών
Στη σύλληψη του Igor Grechushkin, του ιδιοκτήτη του πλοίου που συνδέεται με τη μεγάλη έκρηξη στο λιμάνι της Βηρυτού το 2020, προχώρησαν οι βουλγαρικές…
Ο ισραηλινός στρατός δήλωσε ότι σήμερα εξέδωσε εντολή εκκένωσης του λιμανιού της Υεμένης στην Ερυθρά Θάλασσα, της Χοντέιντα, και ότι θα επιτεθεί στην περιοχή…
Καθώς το Βόρειο Πέρασμα εδραιώνει ολοένα και περισσότερο τον ρόλο του στον χάρτη της διεθνούς ναυτιλίας και του εμπορίου, η Ρωσία επιταχύνει με γεωμετρική…
To 2025 αποτέλεσε το χειρότερο έτος στα χρονικά σε ό,τι αφορά τις πυρκαγιές στην Ευρώπη, σύμφωνα με την ΕΕ, με αναρίθμητους πυροσβέστες-δασοφύλακες να ρισκάρουν…
Διατηρείται η ακρίβεια στην Ελλάδα τόσο φέτος όσο και το 2026, καθώς, σύμφωνα με τις επίσημες προβλέψεις, ο πληθωρισμός στη χώρα μας θα συνεχίσει…
Αντικρουόμενες απόψεις και διχογνωμίες επικρατούν στους κόλπους της ναυτιλιακής αναφορικά με το IMO Net Zero Framework, ενόψει και της συνεδρίασης της MEPC στον Διεθνή…
Η Ινδία, μέσα από πρωτοβουλίες της κυβέρνησης, δείχνει έμπρακτα ότι δεν μένει πίσω σε θέματα περιβαλλοντικής υπευθυνότητας. Σύμφωνα με δεδομένα του ειδησεογραφικού πρακτορείου Reuters,…
Θα περίμενε κανείς ότι οι κυρώσεις κατά της Ρωσίας, τόσο από τις ΗΠΑ όσο και από την ΕΕ, θα αποτελούσαν ανασταλτικό παράγοντα για το…
Ναυτικά Χρονικά | Gratia Publications
Λεωφόρος Συγγρού 132, ΤΚ 11745, Αθήνα
Τ: +30 2109222501
E: info@gratia.gr
Ιδιοκτησία: Gratia Εκδοτική ΙΚΕ