
Η τελετή απονομής έλαβε χώρα σε μια ιδιαίτερα συγκινησιακή ατμόσφαιρα στον προαύλιο χώρο της Σχολής Ναυτικών Δοκίμων στον Πειραιά, την Τετάρτη 29 Ιουνίου 2022. Στην εκδήλωση έδωσαν το «παρών» εκλεκτά μέλη της ελληνικής ναυτιλιακής οικογένειας. Η τελετή απονομής είχε σκοπό να τιμήσει τους πρωταγωνιστές της ναυτιλιακής κοινότητας για τη χρονιά που πέρασε.
Το Βραβείο Ευκράντη 2021 για τη Διεθνή Προβολή της Ελληνικής Ναυτιλίας απονεμήθηκε στο Greek Shipping Co-operation Committee.
Το Greek Shipping Cooperation Committee ιδρύθηκε το 1935 από μέλη της ελληνικής ναυτιλιακής κοινότητας του Λονδίνου, με αρχική στόχευση την ανάπτυξη δράσεων για την προστασία των πλοίων με ελληνική σημαία από τα υψηλά επασφάλιστρα που επέβαλλαν οι ασφαλιστές του Λονδίνου. Η πρώτη αυτή συλλογική εγρήγορση από απόδημα μέλη της ελληνικής ναυτιλιακής κοινότητας θα οδηγούσε σε περαιτέρω ενδυνάμωση του ελληνικού ναυτιλιακού στοιχείου στη βρετανική πρωτεύουσα και σύντομα το Committee θα αναλάμβανε ακόμη πιο καίριο ρόλο, υποστηρίζοντας τα συμφέροντα της ελληνικής ναυτιλίας υπό ιδιαίτερα αντίξοες συνθήκες.
Η ιδιαιτερότητα, αν όχι μοναδικότητα, του Committee έγκειται στο γεγονός ότι η συγκεκριμένη Επιτροπή, χωρίς αυστηρές τυπολατρικές διαδικασίες ή ακλόνητους εσωτερικούς κανονισμούς και διατάξεις, κατόρθωσε σε βάθος χρόνου να ενώσει την κάποτε ισχυρότατη αλλά και σήμερα σημαντική ελληνική ναυτιλιακή παροικία της Βρετανίας. H στενή συνεργασία με την Ένωση Ελλήνων Εφοπλιστών υπήρξε βασικός στόχος όλων των προεδρείων του GSCC ως δυναμική φωνή του ελληνικού εφοπλισμού εκτός Ελλάδος.
Κατά την περίοδο του Β΄ Παγκοσμίου Πολέμου, η Ελληνική Επιτροπή Ναυτιλιακής Συνεργασίας αποτέλεσε τον συνδετικό κρίκο μεταξύ της εξόριστης ελληνικής κυβέρνησης και του Υπουργείου Μεταφορών Πολέμου. Πιο συγκεκριμένα, το Committee είχε τον καίριο ρόλο του σχεδιασμού των υπερατλαντικών νηοπομπών ανεφοδιασμού που κράτησαν ζωντανές τη Βρετανία και άλλες συμμαχικές χώρες κατά τη διάρκεια του πολέμου.
Σημαντική και ευρέως μελετημένη σελίδα της μεταπολεμικής ελληνικής ναυτιλιακής ιστορίας υπήρξε, επίσης, η πρωτοβουλία ορισμένων επιφανών μελών της ναυτιλιακής κοινότητας σε Νέα Υόρκη και Λονδίνο για την αγορά των «ευλογημένων» Liberties, γεγονός που οδήγησε στην ανασύσταση του ελληνόκτητου στόλου στα αμέσως μετά τον πόλεμο χρόνια. Από το 1950 και έπειτα, βασική επιδίωξη υπήρξε και συνεχίζει, βέβαια, να αποτελεί η στενή συνεργασία των γραφείων του Λονδίνου, έτσι ώστε να επιτυγχάνεται η καλύτερη αντιμετώπιση των προβλημάτων που εμφανίζονται ιδιαίτερα στον διεθνή χώρο για τα ελληνικά και ελληνόκτητα πλοία.
Πολύ λιγότερο γνωστές στην ευρύτερη κοινωνία είναι η πολύ σημαντική κοινωνική προσφορά, οι δωρεές, οι αγαθοεργίες και οι ευεργεσίες από μέλη του Committee όχι μόνο προς τις γενέθλιες πατρίδες τους, αλλά και προς το σύνολο της ελληνικής κοινωνίας, από τις αρχές της δεκαετίας του 1950 έως και τον 21ο αιώνα. Το 1974, σε συνεργασία με την ΕΕΕ, μετά τα δραματικά γεγονότα στην Κύπρο, συγκεντρώθηκαν 60 εκατομμύρια δολάρια σε μία πρώτη συλλογική δράση ευποιίας.
Η κριτική επιτροπή των Βραβείων Ευκράντη αναγνώρισε πως διαχρονικά, και καθ’ όλη τη διάρκεια του 20ού και 21ου αιώνα, παρά το χαμηλό δημόσιο προφίλ των μελών του, το Committee προέτασσε μια ισχυρή δημόσια φωνή, ειδικά στα διεθνή fora του Λονδίνου. Τόσο το προεδρείο του όσο και τα επιφανή μέλη του , που συμμετείχαν σε σημαντικότατους αλληλασφαλιστικούς οργανισμούς και ναυτιλιακούς φορείς του City, διατύπωναν σκέψεις και απόψεις οι οποίες θεωρούνταν πολύτιμες: ο σχολιασμός της επικαιρότητας, ο καυτηριασμός των κακώς κειμένων, εντός και εκτός Ελλάδος, αλλά και η παράθεση απόψεων, αναλύσεων και ιδίως προτάσεων που αφορούν τόσο τη ναυτιλιακή πολιτική όσο και την επιχειρηματική πραγματικότητα, αποτελούν σταθερά σημεία αναφοράς για την ελληνική και διεθνή ναυτιλιακή κοινότητα.
Πλέον, ο κυματισμός του ιστορικού λαβάρου του GSCC δίπλα στη σημαία της Μεγάλης Βρετανίας και σε αυτήν του Βaltic Exchange, στην καρδιά του Λονδίνου, αποτελεί σημαντική υπενθύμιση της τεράστιας συμβολής της Επιτροπής στη διεθνή προάσπιση των συμφερόντων της ναυτιλίας μας στο παγκόσμιο κέντρο των διπλωματικών, νομοθετικών, πολιτικών και οικονομικών ζυμώσεων.
Περισσότερες πληροφορίες για τo Greek Shipping Co-operation Committee αλλά και τα Βραβεία Ευκράντη, μπορείτε να βρείτε εδώ.
Παρακάτω μπορείτε να διαβάσετε για ορισμένα από τα υπόλοιπα βραβεία που απονεμήθηκαν για το 2021:
Βραβείο για την Υποστήριξη της Ελληνικής Ναυτιλιακής Επιχειρηματικότητας
Χορηγός Βραβείου:
ΝΧ
Συντακτική ομάδα Ναυτικών Χρονικών
Στη σύλληψη του Igor Grechushkin, του ιδιοκτήτη του πλοίου που συνδέεται με τη μεγάλη έκρηξη στο λιμάνι της Βηρυτού το 2020, προχώρησαν οι βουλγαρικές…
Ο ισραηλινός στρατός δήλωσε ότι σήμερα εξέδωσε εντολή εκκένωσης του λιμανιού της Υεμένης στην Ερυθρά Θάλασσα, της Χοντέιντα, και ότι θα επιτεθεί στην περιοχή…
Καθώς το Βόρειο Πέρασμα εδραιώνει ολοένα και περισσότερο τον ρόλο του στον χάρτη της διεθνούς ναυτιλίας και του εμπορίου, η Ρωσία επιταχύνει με γεωμετρική…
To 2025 αποτέλεσε το χειρότερο έτος στα χρονικά σε ό,τι αφορά τις πυρκαγιές στην Ευρώπη, σύμφωνα με την ΕΕ, με αναρίθμητους πυροσβέστες-δασοφύλακες να ρισκάρουν…
Διατηρείται η ακρίβεια στην Ελλάδα τόσο φέτος όσο και το 2026, καθώς, σύμφωνα με τις επίσημες προβλέψεις, ο πληθωρισμός στη χώρα μας θα συνεχίσει…
Αντικρουόμενες απόψεις και διχογνωμίες επικρατούν στους κόλπους της ναυτιλιακής αναφορικά με το IMO Net Zero Framework, ενόψει και της συνεδρίασης της MEPC στον Διεθνή…
Η Ινδία, μέσα από πρωτοβουλίες της κυβέρνησης, δείχνει έμπρακτα ότι δεν μένει πίσω σε θέματα περιβαλλοντικής υπευθυνότητας. Σύμφωνα με δεδομένα του ειδησεογραφικού πρακτορείου Reuters,…
Θα περίμενε κανείς ότι οι κυρώσεις κατά της Ρωσίας, τόσο από τις ΗΠΑ όσο και από την ΕΕ, θα αποτελούσαν ανασταλτικό παράγοντα για το…
Ναυτικά Χρονικά | Gratia Publications
Λεωφόρος Συγγρού 132, ΤΚ 11745, Αθήνα
Τ: +30 2109222501
E: info@gratia.gr
Ιδιοκτησία: Gratia Εκδοτική ΙΚΕ