Ιωάννης Α. Αγγελικούσης (1948-2021): Ένα όνομα-θρύλος για την ελληνική ναυτιλία

Ιωάννης Α. Αγγελικούσης (1948-2021): Ένα όνομα-θρύλος για την ελληνική ναυτιλία

4083
Ιωάννης Α. Αγγελικούσης (1948-2021): Ένα όνομα-θρύλος για την ελληνική ναυτιλία
Φωτό: Angelicoussis Group

Στις 5 Ιουλίου 2022 πραγματοποιήθηκε η 15η τελετή για την ανακοίνωση των νέων προσωπικοτήτων που θα εισαχθούν στο «Greek Shipping Hall of Fame». Με αφορμή την εισαγωγή του Ιωάννη Α. Αγγελικούση στο Πάνθεον της Ελληνικής Ναυτιλίας, τα Ναυτικά Χρονικά προχωρούν σε ένα αφιέρωμα για τη ζωή και το έργο του σπουδαίου Ναυτέλληνα.

Ο Ιωάννης Α. Αγγελικούσης (1948-2021) κατά τη διάρκεια της ζωής του υπήρξε μία από τις πιο αναγνωρίσιμες προσωπικότητες της ελληνικής ναυτιλιακής κοινότητας και συνειδητός συνεχιστής των αξιών που πρεσβεύει η ελληνική θαλασσινή παράδοση.

Έλκοντας την καταγωγή του από τα Καρδάμυλα της Χίου, γεννήθηκε το 1948 στον Πειραιά και φοίτησε ως μαθητής στην Ιωνίδειο Σχολή. Σπούδασε οικονομικά στην ΑΣΟΕΕ, ενώ εισήλθε στην εταιρεία του πατέρα του, Αντωνίου Αγγελικούση (1918-1989), το 1973. Ανέλαβε πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος της Angelicoussis Shipping Group το 1989, μετά τον θάνατο του πατέρα του.

Ως άξιος επίγονος του πατέρα του, ο Ιωάννης Α. Αγγελικούσης θα συνέχιζε στο τιμόνι της οικογενειακής επιχείρησης μαζί με την αδερφή του Άννα έως το 2000, οπότε τα δύο αδέλφια αποφάσισαν να χαράξουν τους δικούς τους ξεχωριστούς δρόμους στον διεθνή ναυτιλιακό στίβο.

Βασική επιχειρηματική στρατηγική του Ιωάννη Α. Αγγελικούση ήταν οι διαχρονικές επενδύσεις σε νεότευκτα πλοία, με τα πλοία του Ομίλου Αγγελικούση να αποτελούν τις τελευταίες δεκαετίες την αιχμή του τεχνολογικού δόρατος για την παγκόσμια ναυτιλία. Ακολουθώντας το παράδειγμα πολλών Ελλήνων της θάλασσας, εφάρμοζε μια αντικυκλική στρατηγική για την ανανέωση και την επέκταση του στόλου του, τοποθετώντας παραγγελίες για newbuildings όταν η ναυλαγορά ήταν σε χαμηλά επίπεδα.

Ταυτόχρονα ήταν ιδιαίτερα ενεργός σε διαφορετικές ναυτιλιακές αγορές, με τη διαφοροποίηση του στόλου του τόσο σε bulk carriers όσο και σε δεξαμενόπλοια. Τα τελευταία χρόνια, ο όμιλος είχε προχωρήσει σε σημαντικές επενδύσεις στον κλάδο των πλοίων μεταφοράς υγροποιημένου φυσικού αερίου, καταλαμβάνοντας σημαντικό μερίδιο της αγοράς. Πιο συγκεκριμένα, από τον Σεπτέμβριο του 2003 προχώρησε στην αγορά του πρώτου του πλοίου μεταφοράς LNG, του «Maran Gas Asclepius», ιδρύοντας τη Maran Gas Maritime, που δραστηριοποιείται στον τομέα των υγραεριοφόρων.

Συνολικά, ο Όμιλος Αγγελικούση συμπεριλαμβάνει σήμερα τις εταιρείες Maran Dry Management Inc., Maran Gas Maritime και Maran Tankers Management. Ο όμιλος διαχειρίζεται 149 πλοία και άλλα 13 πλοία υπό παραγγελία, τα περισσότερα εκ των οποίων με ελληνική σημαία.

Ο Ιωάννης Α. Αγγελικούσης υπήρξε πάντοτε σταθερός υποστηρικτής της ελληνικής σημαίας και του Έλληνα ναυτικού. Κατόρθωσε να μεγαλουργήσει σε ένα ιδιαίτερα ανταγωνιστικό διεθνές επιχειρηματικό περιβάλλον, αποτελώντας ταυτόχρονα έναν στυλοβάτη της ελληνικής σημαίας, ο οποίος έδινε έμφαση στην ευημερία και στην ασφάλεια του ανθρώπινου δυναμικού της εταιρείας, τόσο στη στεριά όσο και στη θάλασσα.

1- Ανεύρεση ναυτικών και προσέλκυση,Ιανουάριος 2001, σελ 77(1)
Άρθρο του Ιωάννη Α. Αγγελικούση στα Ναυτικά Χρονικά τον Ιανουάριο του 2001.

 

Μάλιστα, σε μία από τις μοναδικές του δηλώσεις στον έντυπο Τύπο ‒καθώς σπάνια παραχωρούσε συνεντεύξεις‒, συγκεκριμένα στα Ναυτικά Χρονικά τον Ιανουάριο του 2001, ο Ιωάννης Α. Αγγελικούσης είχε εκφράσει τις ανησυχίες του για ζητήματα που απασχολούσαν τα ελληνικά πληρώματα, δίνοντας ιδιαίτερο βάρος στην ενίσχυση της ελληνικής ναυτικής εκπαίδευσης. Με τη στάση του αυτή αποτελούσε διαχρονικά ένα παράδειγμα προς μίμηση για την ελληνική ναυτιλιακή κοινότητα και έναν έμπρακτο υποστηρικτή της μελλοντικής ανάπτυξης του ελληνικού στόλου. Ο σπουδαίος Έλληνας ευεργέτης και μεγάλος αρωγός της ναυτικής εκπαίδευσης της χώρας τιμήθηκε με το Βραβείο Ευκράντη τον Μάρτιο του 2009.

Πάντοτε ενεργός στα συλλογικά όργανα εκπροσώπησης του ελληνικού εφοπλισμού, ο Ιωάννης Α. Αγγελικούσης διετέλεσε για χρόνια μέλος του ΔΣ της Ενώσεως Ελλήνων Εφοπλιστών και της Ελληνικής Επιτροπής Ναυτιλιακής Συνεργασίας του Λονδίνου (Committee).

Ως απότοκο της διαχρονικής του ανησυχίας για θέματα κοινωνικής προσφοράς, τον Φεβρουάριο του 2013 συστάθηκε το «Ίδρυμα Αντώνιος και Ιωάννης Αγγελικούσης», το οποίο έχει να επιδείξει ένα εκτεταμένο κοινωφελές έργο.

Ο αδόκητος θάνατός του στις 10 Απριλίου του 2021 βύθισε σε θλίψη την ελληνική ναυτιλιακή κοινότητα, η οποία έχασε ένα από τα αξιότερα τέκνα της. Στο τιμόνι του ομίλου βρίσκεται σήμερα η κόρη του, Μαρία Αγγελικούση, η οποία έχει σπουδάσει Ιατρική στο Πανεπιστήμιο του Cambridge και εργάζεται για την Angelicoussis Group από το 2009.

Θέλοντας να τιμήσει τη μνήμη του, ο Όμιλος Αγγελικούση παρέλαβε στις 31 Μαρτίου 2022 το υπερσύγχρονο LNG carrier «John A. Angelicoussis», το οποίο θα ταξιδεύει το όνομά του στις θάλασσες και στους ωκεανούς της γης.

Ολόκληρη η επιχειρηματική σταδιοδρομία του Ιωάννη Α. Αγγελικούση μετουσιώνεται στη δημιουργία ενός σύγχρονου ομίλου διαχείρισης πλοίων διεθνούς βεληνεκούς και φήμης, που ακόμη διατηρεί τις παραδοσιακές αξίες της ελληνικής πλοιοκτησίας του 20ού αιώνα.

JAA 2
Το LNG carrier «John A. Angelicoussis».

 

Διαβάστε περισσότερα ιστορικά θέματα από το Αρχείο των Ναυτικών χρονικών πατώντας εδώ.

Ακολουθήστε τα Ναυτικά Χρονικά στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις από την ελληνική Nαυτιλία, τις Μεταφορές και το Διεθνές Εμπόριο.