
Κατά τα «Ποσειδώνια 2022», τα οποία φέτος έσπασαν κάθε ρεκόρ επισκεψιμότητας, δεν σημειώθηκαν σημαντικές διαφορές συγκριτικά με το 2018 σε ό,τι αφορά την παρουσίαση καινοτόμων τεχνολογιών πρόωσης πλοίων ή νέων σχεδιασμών πλοίων. Προφανώς και το γεγονός ότι τα ναυπηγεία δεν μπορούν να αναλάβουν νέες παραγγελίες τουλάχιστον για τα επόμενα δύο χρόνια έπαιξε τον ρόλο του. Παράλληλα, σημαντικό ρόλο διαδραμάτισε και το γεγονός ότι οι υπάρχουσες τεχνολογίες δεν είναι αρκετά «ώριμες» προκειμένου οι πλοιοκτήτες να πειστούν να επενδύσουν σε νεότευκτα πλοία, τα οποία όμως θα διαθέτουν τεχνολογίες και συστήματα του σήμερα.
Διαφαίνεται ότι η ναυτιλιακή βιομηχανία δεν βιάζεται να μειώσει τις εκπομπές CO₂, αν και η πρόοδός της για την ενεργειακή μετάβαση είναι μεγάλη. Και ίσως η στάση αυτή αναμονής να είναι δικαιολογημένη. Η μετάβαση προς τεχνολογίες που θα μειώσουν τις ανθρακικές εκπομπές των πλοίων απαιτεί συντονισμένη δράση και στρατηγική. Στο πλαίσιο αυτό, σημαντικός αριθμός πλοιοκτητών στα διεθνή fora εκφράζουν τις ανησυχίες τους για το ETS και τη βιωσιμότητα των ΜμΕ, ενώ δεν είναι λίγοι αυτοί που σημειώνουν ότι ο κλάδος είναι overregulated.
Όλοι αυτοί οι κανονισμοί για το περιβαλλοντικό αποτύπωμα της ναυτιλίας δικαιολογούν την ύπαρξή τους; Τα τελευταία 15 έτη, η ναυτιλία έχει μειώσει τις εκπομπές CO₂ κατά 8%, ενώ σε παγκόσμιο επίπεδο οι εν λόγω εκπομπές έχουν αυξηθεί το ίδιο διάστημα κατά 18%. Με τον παγκόσμιο στόλο να αντιπροσωπεύει μόλις το 2,4% των παγκόσμιων εκπομπών CO₂, είναι εμφανές ότι αυτό το κύμα κανονισμών για την ενεργειακή μετάβαση ενός κλάδου με σημαντική συμβολή στην παγκόσμια ναυτιλία δεν δικαιολογείται.
Παρ’ όλα αυτά οι ναυτιλιακές εταιρείες, λειτουργώντας προληπτικά, προετοιμάζονται για το μέλλον. Άλλωστε η προσαρμοστικότητα αποτελεί εκ των κυριότερων συστατικών για την επιτυχία της ναυτιλίας όλα αυτά τα χρόνια. Ρίχνοντας μια ματιά στις παραγγελίες, σε ό,τι αφορά το orderbook των gas carriers, το 62% απαρτίζεται από πλοία τα οποία μπορούν να καίνε εναλλακτικά καύσιμα. Το αντίστοιχο ποσοστό για τα containerships είναι 22%, ενώ για τα bulkers το ποσοστό διαμορφώνεται στο 7%. Εντύπωση προκαλούν τα στοιχεία για τα δεξαμενόπλοια: παρά το γεγονός ότι οι παραγγελίες τους είναι οι λιγότερες μεταξύ των κύριων τύπων πλοίων, το 22% (84 πλοία) μπορούν να καίνε εναλλακτικά καύσιμα, ενώ το 10% (37 πλοία) είναι alternative fuel ready.
Πηγή: [xclusiv] S&P Report 14th June, 2022
ΝΧ
Συντακτική ομάδα Ναυτικών Χρονικών
Η δραστηριότητα στα διαλυτήρια της Τουρκίας είναι έντονη τους τελευταίους μήνες, και από αυτή δεν λείπουν επίμαχα περιστατικά. Σημειώνεται ότι πρόσφατα πυρκαγιά ξέσπασε σε…
Μια σημαντική επέκταση αναμένεται να πραγματοποιηθεί στο λιμάνι του Λονγκ Μπιτς, στο Λος Άντζελες. Ειδικότερα, η International Transportation Service (ITS) ξεκίνησε τη διαδικασία επέκτασης…
Σε χαμηλά επίπεδα εξακολουθούν να κυμαίνονται οι ναύλοι των LNG carriers, με την προηγούμενη εβδομάδα να ολοκληρώνεται εκ νέου με μικρές απώλειες. Ειδικότερα, βάσει…
Το 18ο πακέτο κυρώσεων κατά της Ρωσίας ενέκρινε την Παρασκευή 18 Ιουλίου το Συμβούλιο Γενικών Υποθέσεων της Ευρωπαϊκής Ένωσης (ΕΕ), επιτυγχάνοντας ένα ισχυρό πλήγμα…
Καθώς εντείνονται οι εκκλήσεις της διεθνούς κοινότητας για την επιτάχυνση της αποανθρακοποίησης της ναυτιλιακής βιομηχανίας, το LNG κερδίζει διαρκώς έδαφος ως μεταβατικό καύσιμο για…
Η ναυπήγηση κρουαζιερόπλοιων φαίνεται πως βρίσκεται πλέον ψηλά στην ατζέντα της Μόσχας, καθώς τα ναυπηγεία της Ρωσίας εντείνουν τις προσπάθειές τους προς αυτή την…
To 7,72% των μετοχών της Genco Shipping & Trading απέκτησε η Diana Shipping σύμφωνα με filing της πρώτης στην αμερικανική επιτροπή κεφαλαιαγοράς. Η εταιρεία…
Την τελική έγκριση του 18ου πακέτου κυρώσεων κατά της Ρωσίας έδωσε το Συμβούλιο Γενικών Υποθέσεων σήμερα στις Βρυξέλλες. Το 18ο πακέτο κυρώσεων περιλαμβάνει νέα…
Ναυτικά Χρονικά | Gratia Publications
Λεωφόρος Συγγρού 132, ΤΚ 11745, Αθήνα
Τ: +30 2109222501
E: info@gratia.gr
Ιδιοκτησία: Gratia Εκδοτική ΙΚΕ