
Κατά τα «Ποσειδώνια 2022», τα οποία φέτος έσπασαν κάθε ρεκόρ επισκεψιμότητας, δεν σημειώθηκαν σημαντικές διαφορές συγκριτικά με το 2018 σε ό,τι αφορά την παρουσίαση καινοτόμων τεχνολογιών πρόωσης πλοίων ή νέων σχεδιασμών πλοίων. Προφανώς και το γεγονός ότι τα ναυπηγεία δεν μπορούν να αναλάβουν νέες παραγγελίες τουλάχιστον για τα επόμενα δύο χρόνια έπαιξε τον ρόλο του. Παράλληλα, σημαντικό ρόλο διαδραμάτισε και το γεγονός ότι οι υπάρχουσες τεχνολογίες δεν είναι αρκετά «ώριμες» προκειμένου οι πλοιοκτήτες να πειστούν να επενδύσουν σε νεότευκτα πλοία, τα οποία όμως θα διαθέτουν τεχνολογίες και συστήματα του σήμερα.
Διαφαίνεται ότι η ναυτιλιακή βιομηχανία δεν βιάζεται να μειώσει τις εκπομπές CO₂, αν και η πρόοδός της για την ενεργειακή μετάβαση είναι μεγάλη. Και ίσως η στάση αυτή αναμονής να είναι δικαιολογημένη. Η μετάβαση προς τεχνολογίες που θα μειώσουν τις ανθρακικές εκπομπές των πλοίων απαιτεί συντονισμένη δράση και στρατηγική. Στο πλαίσιο αυτό, σημαντικός αριθμός πλοιοκτητών στα διεθνή fora εκφράζουν τις ανησυχίες τους για το ETS και τη βιωσιμότητα των ΜμΕ, ενώ δεν είναι λίγοι αυτοί που σημειώνουν ότι ο κλάδος είναι overregulated.
Όλοι αυτοί οι κανονισμοί για το περιβαλλοντικό αποτύπωμα της ναυτιλίας δικαιολογούν την ύπαρξή τους; Τα τελευταία 15 έτη, η ναυτιλία έχει μειώσει τις εκπομπές CO₂ κατά 8%, ενώ σε παγκόσμιο επίπεδο οι εν λόγω εκπομπές έχουν αυξηθεί το ίδιο διάστημα κατά 18%. Με τον παγκόσμιο στόλο να αντιπροσωπεύει μόλις το 2,4% των παγκόσμιων εκπομπών CO₂, είναι εμφανές ότι αυτό το κύμα κανονισμών για την ενεργειακή μετάβαση ενός κλάδου με σημαντική συμβολή στην παγκόσμια ναυτιλία δεν δικαιολογείται.
Παρ’ όλα αυτά οι ναυτιλιακές εταιρείες, λειτουργώντας προληπτικά, προετοιμάζονται για το μέλλον. Άλλωστε η προσαρμοστικότητα αποτελεί εκ των κυριότερων συστατικών για την επιτυχία της ναυτιλίας όλα αυτά τα χρόνια. Ρίχνοντας μια ματιά στις παραγγελίες, σε ό,τι αφορά το orderbook των gas carriers, το 62% απαρτίζεται από πλοία τα οποία μπορούν να καίνε εναλλακτικά καύσιμα. Το αντίστοιχο ποσοστό για τα containerships είναι 22%, ενώ για τα bulkers το ποσοστό διαμορφώνεται στο 7%. Εντύπωση προκαλούν τα στοιχεία για τα δεξαμενόπλοια: παρά το γεγονός ότι οι παραγγελίες τους είναι οι λιγότερες μεταξύ των κύριων τύπων πλοίων, το 22% (84 πλοία) μπορούν να καίνε εναλλακτικά καύσιμα, ενώ το 10% (37 πλοία) είναι alternative fuel ready.
Πηγή: [xclusiv] S&P Report 14th June, 2022
ΝΧ
Συντακτική ομάδα Ναυτικών Χρονικών
The International Maritime Organization (IMO) has officially commenced the IMSAS audit (IMO Member State Audit Scheme) of the Republic of Panama, as part of…
Η PCT S.A. (Σταθμός Εμπορευματοκιβωτίων Πειραιά Α.Ε.), μέλος του Ομίλου COSCO Shipping Ports, έχοντας συμπληρώσει 15 χρόνια επιτυχημένης παρουσίας και λειτουργίας, συνεχίζει να επενδύει…
Μια εφ’ όλης της ύλης συνέντευξη παραχώρησε ο κ. Νικόλας Πατέρας, Πρόεδρος της Contships Management Inc., στο πλαίσιο του 27ου ετήσιου Συνεδρίου, Marine Money…
Οι σημαντικές προκλήσεις που όμως μπορούν να μετατραπούν σε ευκαιρίες για το ναυτιλιακό κλάδο, αναδείχθηκαν σε πάνελ ομιλητών στο περιθώριο του 27ου Marine Money…
Η METLEN, σε συνεργασία με τις πολυεθνικές Shell και TotalEnergies, κέρδισαν τον διαγωνισμό για την προμήθεια υγροποιημένου φυσικού αερίου στη Βουλγαρία κατά το επόμενο…
Με ιδιαίτερη επιτυχία στέφθηκε το 98ο Παγκόσμιο Συνέδριο του International Propeller Club, που πραγματοποιήθηκε στη Γαλλία και φιλοξενήθηκε στην όμορφη πόλη της Λυών από…
Σε τροχιά εξηλεκτρισμού βρίσκονται οι μεταφορές εσωτερικής ναυσιπλοΐας της Φινλανδίας, καθώς η σκανδιναβική χώρα στοχεύει στην πλήρη ανανέωση του στόλου της με «πράσινα» ferries.…
Αναστάτωση επικρατεί στις τάξεις της Ομάδας των Επτά (G7) έπειτα από τους πρόσφατους περιορισμούς της Κίνας στις εξαγωγές σπάνιων γαιών, με την Ιαπωνία να…
Ναυτικά Χρονικά | Gratia Publications
Λεωφόρος Συγγρού 132, ΤΚ 11745, Αθήνα
Τ: +30 2109222501
E: info@gratia.gr
Ιδιοκτησία: Gratia Εκδοτική ΙΚΕ