
Κατά τα «Ποσειδώνια 2022», τα οποία φέτος έσπασαν κάθε ρεκόρ επισκεψιμότητας, δεν σημειώθηκαν σημαντικές διαφορές συγκριτικά με το 2018 σε ό,τι αφορά την παρουσίαση καινοτόμων τεχνολογιών πρόωσης πλοίων ή νέων σχεδιασμών πλοίων. Προφανώς και το γεγονός ότι τα ναυπηγεία δεν μπορούν να αναλάβουν νέες παραγγελίες τουλάχιστον για τα επόμενα δύο χρόνια έπαιξε τον ρόλο του. Παράλληλα, σημαντικό ρόλο διαδραμάτισε και το γεγονός ότι οι υπάρχουσες τεχνολογίες δεν είναι αρκετά «ώριμες» προκειμένου οι πλοιοκτήτες να πειστούν να επενδύσουν σε νεότευκτα πλοία, τα οποία όμως θα διαθέτουν τεχνολογίες και συστήματα του σήμερα.
Διαφαίνεται ότι η ναυτιλιακή βιομηχανία δεν βιάζεται να μειώσει τις εκπομπές CO₂, αν και η πρόοδός της για την ενεργειακή μετάβαση είναι μεγάλη. Και ίσως η στάση αυτή αναμονής να είναι δικαιολογημένη. Η μετάβαση προς τεχνολογίες που θα μειώσουν τις ανθρακικές εκπομπές των πλοίων απαιτεί συντονισμένη δράση και στρατηγική. Στο πλαίσιο αυτό, σημαντικός αριθμός πλοιοκτητών στα διεθνή fora εκφράζουν τις ανησυχίες τους για το ETS και τη βιωσιμότητα των ΜμΕ, ενώ δεν είναι λίγοι αυτοί που σημειώνουν ότι ο κλάδος είναι overregulated.
Όλοι αυτοί οι κανονισμοί για το περιβαλλοντικό αποτύπωμα της ναυτιλίας δικαιολογούν την ύπαρξή τους; Τα τελευταία 15 έτη, η ναυτιλία έχει μειώσει τις εκπομπές CO₂ κατά 8%, ενώ σε παγκόσμιο επίπεδο οι εν λόγω εκπομπές έχουν αυξηθεί το ίδιο διάστημα κατά 18%. Με τον παγκόσμιο στόλο να αντιπροσωπεύει μόλις το 2,4% των παγκόσμιων εκπομπών CO₂, είναι εμφανές ότι αυτό το κύμα κανονισμών για την ενεργειακή μετάβαση ενός κλάδου με σημαντική συμβολή στην παγκόσμια ναυτιλία δεν δικαιολογείται.
Παρ’ όλα αυτά οι ναυτιλιακές εταιρείες, λειτουργώντας προληπτικά, προετοιμάζονται για το μέλλον. Άλλωστε η προσαρμοστικότητα αποτελεί εκ των κυριότερων συστατικών για την επιτυχία της ναυτιλίας όλα αυτά τα χρόνια. Ρίχνοντας μια ματιά στις παραγγελίες, σε ό,τι αφορά το orderbook των gas carriers, το 62% απαρτίζεται από πλοία τα οποία μπορούν να καίνε εναλλακτικά καύσιμα. Το αντίστοιχο ποσοστό για τα containerships είναι 22%, ενώ για τα bulkers το ποσοστό διαμορφώνεται στο 7%. Εντύπωση προκαλούν τα στοιχεία για τα δεξαμενόπλοια: παρά το γεγονός ότι οι παραγγελίες τους είναι οι λιγότερες μεταξύ των κύριων τύπων πλοίων, το 22% (84 πλοία) μπορούν να καίνε εναλλακτικά καύσιμα, ενώ το 10% (37 πλοία) είναι alternative fuel ready.
Πηγή: [xclusiv] S&P Report 14th June, 2022
ΝΧ
Συντακτική ομάδα Ναυτικών Χρονικών

Όταν ο Αμερικανός Πρόεδρος, Ντόναλντ Τραμπ, εξήγγειλε στις 2 Απριλίου σαρωτικούς «ανταποδοτικούς» δασμούς στα εισαγόμενα προϊόντα στις ΗΠΑ προκάλεσε σοκ και δέος στις περισσότερες…

Ο νοτιοκορεατικός όμιλος Hanwha αποτελεί πλέον τον μεγαλύτερο μέτοχο της ναυπηγικής εταιρείας Austal. Με την εξασφάλιση επιπλέον βάσεων παραγωγής στις ΗΠΑ, πέραν του ναυπηγείου…

Έντονη απόκλιση στην υιοθέτηση τεχνολογιών διπλού καυσίμου μεταξύ των κλάδων ξηρού και υγρού φορτίου καταγράφουν τα τελευταία στοιχεία της VesselsValue. Ενώ και οι δύο…

O Lloyd’s Register (LR) συγκάλεσε την τελευταία συνεδρίαση του Hellenic Technical Committee (HTC) στην Αθήνα στις 27 Νοεμβρίου, συγκεντρώνοντας περίπου 60 ανώτερα στελέχη και…

Σήμερα, η MSC Cruises ανακοίνωσε μια σημαντική νέα παραγγελία για τέσσερα κρουαζιερόπλοια νέας γενιάς και δύο επιπλέον προαιρετικά πλοία από τη MEYER WERFT στο…

Η εταιρεία Capital Maritime & Trading Corp., ιδιοκτησίας του Βαγγέλη Μαρινάκη, θα αναλάβει την ανακαίνιση του Παναθηναϊκού Σταδίου, ως Χρυσός Χορηγός της Ελληνικής Ολυμπιακής…

Πρόγραμμα με το οποίο έχει τη δυνατότητα να επαναγοράσει μετοχές ύψους έως $10 εκατ. της εταιρείας, μέχρι τον Νοέμβριο του επόμενου έτους, ενέκρινε στις…

Η κεντρική τράπεζα της Ρωσίας κατέθεσε αγωγή ζητώντας $230 δισεκ. ως αποζημίωση από τη Euroclear, σηματοδοτώντας το πρώτο βήμα σ’ αυτό που το Κρεμλίνο…
Ναυτικά Χρονικά | Gratia Publications
Λεωφόρος Συγγρού 132, ΤΚ 11745, Αθήνα
Τ: +30 2109222501
E: info@gratia.gr
Ιδιοκτησία: Gratia Εκδοτική ΙΚΕ