
Οι ναυτιλιακές αγορές στα dry και wet αναδιαμορφώνονται, με φόντο τόσο την εφοδιαστική κρίση όσο και τον πόλεμο στην Ουκρανία.
Στο πλαίσιο αυτό, αναλυτές της ING εκτιμούν ότι φέτος το θαλάσσιο εμπόριο θα αναπτυχθεί με ρυθμό 1-2%, με σημαντικές όμως διαφορές στις ροές βασικών αγαθών. «Οι προοπτικές του εμπορίου έχουν επιδεινωθεί λόγω του πολέμου, ωστόσο οι ροές εμπορευμάτων ανακατευθύνονται και οι διαδρομές αναδιαμορφώνονται, εξέλιξη η οποία αναμένεται να οδηγήσει σε περισσότερα τονομίλια», τονίζουν οι Rico Luman, Oleksiy Soroka και Inga Fechner της ING.
Η ING εξέτασε τις ροές εμπορευμάτων μεταξύ Ρωσίας και Ευρώπης και κατέληξε στο ότι ο άνθρακας συνιστά το ξηρό φορτίο το οποίο θα επηρεαστεί περισσότερο βραχυπρόθεσμα από τις κυρώσεις. «Η ΕΕ προμηθεύεται το 46% του άνθρακά της από τη Ρωσία και από τον ερχόμενο Αύγουστο οι εισαγωγές αυτές θα απαγορευτούν. Εναλλακτικούς προμηθευτές αποτελούν οι ΗΠΑ, η Κολομβία, η Νότια Αφρική και η Αυστραλία», σημειώνει η ΙΝG. Παράλληλα, στην ανάλυσή της αναφέρει ότι, πέραν της αντικατάστασης των προμηθειών ρωσικού άνθρακα, θα καταγραφούν επιπλέον αποστολές άνθρακα για τη μείωση της ενεργειακής εξάρτησης από το αέριο της Ρωσίας, ενισχύοντας με αυτόν τον τρόπο το θαλάσσιο εμπόριο.
Σε ό,τι αφορά τα υγρά φορτία, ΕΕ και Ηνωμένο Βασίλειο εισήγαγαν 172 εκατ. τόνους από τη Ρωσία το 2021, με την τελευταία να αντιπροσωπεύει το 12% του θαλάσσιου εμπορίου πετρελαίου. Με δεδομένο ότι η ΕΕ επιχειρεί να ανακόψει την εξάρτησή της από τα ρωσικά ενεργειακά αγαθά, είναι δεδομένο ότι θα στραφεί στο πετρέλαιο της Μέσης Ανατολής, ενώ αντιθέτως οι μεγάλες οικονομίες της Κίνας και της Ινδίας βρίσκουν παράθυρα ευκαιριών για να αυξήσουν τις εισαγωγές τους από τη Ρωσία σε ανταγωνιστική τιμή. «Οι εξελίξεις αυτές θα οδηγήσουν σε αλλαγές στο trade pattern των δεξαμενόπλοιων και σε περισσότερα τονομίλια», κατά την ING.
Οι ΗΠΑ αναμένεται να διαδραματίσουν σημαντικό ρόλο στο εμπόριο LNG και επισπεύδουν τις εργασίες τους για αύξηση των εξαγωγών στην ΕΕ. Οι ροές από Αυστραλία και Κατάρ επίσης θα αυξηθούν, ωστόσο η επιπλέον αυτή προσφορά θα είναι περιορισμένη στη spot αγορά. Σαφέστατα, η «μετατόπιση» των εξαγωγών LNG από τους αγωγούς στη θάλασσα θα ευνοήσει τα πλοία μεταφοράς και ερωτηματικό παραμένει το πώς θα προσαρμοστεί ο στόλος. Σύμφωνα με την ING, ο στόλος LNGCs το 2021 αριθμούσε 681 πλοία, ενώ 200 πλοία έχουν παραγγελθεί, τα οποία όμως θα καθυστερήσουν να παραδοθούν λόγω των ζητημάτων που αντιμετωπίζουν τα ναυπηγεία. Σύμφωνα με τους υπολογισμούς, φέτος και το 2023 στον παγκόσμιο στόλο θα προστεθεί χωρητικότητα 8 δισ. κ.μ.
ΝΧ
Συντακτική ομάδα Ναυτικών Χρονικών


Η απόφαση της ιταλικής Επιτροπής Ανταγωνισμού (AGCM) να επιβάλει βαρύτατο πρόστιμο ύψους 256 εκατ. ευρώ στη Ryanair σηματοδοτεί μια νέα όξυνση στη διαμάχη μεταξύ…

Η υπογραφή των συμβάσεων μελέτης και κατασκευής μεταξύ του Υπουργείου Δημοσίων Έργων του Κουβέιτ και της China Communications Construction Company (CCCC), στις 22 Δεκεμβρίου,…

Η Γουινέα αναδεικνύεται στον αδιαφιλονίκητο ρυθμιστή της αγοράς των Capesizes, με τις εξαγωγές βωξίτη να καταγράφουν ιστορικό ρεκόρ στους 175 εκατ. τόνους (+22%) το…

Συνέντευξη του Μιχάλη Κουρτέση, Managing Director του ομίλου εταιρειών SeaHawk

Η εικόνα στη ναυτιλία τακτικών γραμμών φαίνεται να μεταβάλλεται δραστικά, καθώς πλέον κολοσσοί της αγοράς εγκαταλείπουν σταδιακά την πολιτική της αποφυγής και επανέρχονται εκ…

Ο ΑΔΜΗΕ προχωρά στον διαγωνισμό για τα υποβρύχια καλώδια της ηλεκτρικής διασύνδεσης Κορίνθου-Κω. Το καλωδιακό σύστημα που θα συνδέσει για πρώτη φορά τα Δωδεκάνησα…

Σε μια κίνηση που προκαλεί ανακατατάξεις στον ενεργειακό χάρτη των ΗΠΑ, το Υπουργείο Εσωτερικών ανακοίνωσε την άμεση αναστολή των μισθώσεων για πέντε υπό κατασκευή…

Συνέντευξη της Γεωργίας Μανιάτη, Διοικήτριας του Ναυτικού Απομαχικού Ταμείου (ΝΑΤ)
Ναυτικά Χρονικά | Gratia Publications
Λεωφόρος Συγγρού 132, ΤΚ 11745, Αθήνα
Τ: +30 2109222501
E: info@gratia.gr
Ιδιοκτησία: Gratia Εκδοτική ΙΚΕ