Ανάκαμψη στα δεξαμενόπλοια: Γρίφος για δυνατούς λύτες

Ανάκαμψη στα δεξαμενόπλοια: Γρίφος για δυνατούς λύτες

337
Ανάκαμψη στα δεξαμενόπλοια: Γρίφος για δυνατούς λύτες

Τα δεξαμενόπλοια επιχειρούν εδώ και πάνω από έναν χρόνο να βρουν τα πατήματά τους με τις προκλήσεις που αναδύονται διαρκώς για την αγορά να παρατείνουν την πολυαναμενόμενη ανάκαμψη. Την αρχή έκανε η πανδημία η οποία ουσιαστικά «παρέλυσε» τη ζήτηση ενώ η πρόσφατη ρωσική εισβολή στην Ουκρανία αλλάζει άρδην τις ισορροπίες στον κλάδο της ενέργειας. Ακόμη, η σκληρή πολιτική της Κίνας σε ό,τι αφορά την πανδημία επιτείνει την κρίση στις εφοδιαστικές αλυσίδες και ο πληθωρισμός απόρροια όλων των παραπάνω χτυπά την πόρτα των οικονομιών έναντι μιας οικονομικής ανάκαμψης η οποία αργά αλλά σταθερά έκανε τα πρώτα της βήματα μετά το μεγάλο σοκ της πανδημίας.

Με βάση τη νέα αυτή τάξη πραγμάτων ο στόλος των 8.700 crude και product tankers βρίσεκεται μεταξύ Σκύλλας και Χάρυβδης. Ας μην ξεχνάμε άλλωστε ότι στα παραπάνω έρχονται να προστεθούν και οι στόχοι απανθρακοποίησης που έχουν τεθεί για την παγκόσμια ναυτιλία οι οποίοι απαιτούν την ταχύτερη υιοθέτηση ναυτιλιακών καυσίμων φιλικότερων προς το περιβάλλον, αυξάνοντας τις αβεβαιότητες.

Και η νωχελικότητα της ναυλαγοράς συνεχίζεται. Επενδυτική τράπεζα με έδρα τη Νέα Υόρκη εκτιμά ότι η ρωσική εισβολή θα κατακρημνίσει τη ζήτηση για πετρέλαιο. Οι αριθμοί μιλούν από μόνοι τους: οι κυρώσεις στη Ρωσία μεταφράζονται σε πτώση των ρωσικών εξαγωγών πετρελαίου και πετρελαιοειδών κατά 2,5 εκατ. βαρέλια ημερησίως, αριθμός που αντιστοιχεί στο 4% των παγκόσμιων διά θαλάσσης ροών. Δεδομένων και των ανωτέρω, η αμερικανική τράπεζα σημειώνει ότι για τα μεγαλύτερα δεξαμενόπλοια οι ναύλοι φέτος θα κινηθούν κάτω από το break even πριν τα fundamentals προσφοράς και ζήτησης αρχίζουν να βελτιώνονται το 2023 και 2024.

Παράλληλα, η επίσης αμερικανική συμβουλευτική εταιρεία McQuillings Services εκτιμά ότι τα έσοδα για τα νεότερα σε ηλικία δεξαμενόπλοια πολύ μεγάλου μεγέθους που θα φέρουν scrubbers θα κινηθούν κατά μέσο όρο στα $11.000/ημέρα. Για τα παλαιότερα δεξαμενόπλοια τα έσοδα θα κινηθούν σε σαφώς χαμηλότερα επίπεδα από τα λειτουργικά κόστη. Περίπου ένα στα τρία VLCC είναι εξοπλισμένα με scrubbers και ως εκ τούτου μόνο αυτό το μέρος του στόλου μπορεί να χρησιμοποιεί φθηνότερα καύσιμα με υψηλή περιεκτικότητα σε θείο. Σύμφωνα με τις ίδιες εκτιμήσεις η εικόνα της ναυλαγοράς για τα μικρότερα tankers θα είναι καλύτερη βραχυπρόθεσμα.

Από την άλλη ούτε η προσφορά φαίνεται πως θα παράσχει στήριξη στη ναυλαγορά. Σύμφωνα με τον ναυλομεσιτικό οίκο Braemar ACM το orderbook των δεξαμενόπλοιων (άνω των 10.000 dwt) απαρτίζεται από 515 πλοία ή 55,6 εκατ. dwt. Από αυτά, 185 παραγγέλθηκαν τους τελευταίους 15 μήνες ενώ από τα 300 νέα δεξαμενόπλοια που εκτιμάται ότι φέτος θα παραδοθούν στους ιδιοκτήτες τους, το μεγαλύτερο μέρος παραγγέλθηκαν πριν την πανδημία. Συνεπώς, η δραστηριότητα στις διαλύσεις θα διαδραματίσει σημαντικό ρόλο για το μέλλον της προσφοράς δεξαμενόπλοιων εν μέσω σημαντικών αβεβαιοτήτων για τις απαιτήσεις των περιβαλλοντικών κανονισμών.

Ακολουθήστε τα Ναυτικά Χρονικά στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις από την ελληνική Nαυτιλία, τις Μεταφορές και το Διεθνές Εμπόριο.