
Η πρόσφατη απόφαση-απάντηση της Μόσχας στις κυρώσεις της Δύσης για απαγόρευση εξαγωγών συγκεκριμένων εμπορευμάτων έχει ενισχύσει την αβεβαιότητα στην παγκόσμια ναυτιλιακή κοινότητα και ενώ ο πόλεμος στην Ουκρανία μαίνεται. Νωρίτερα, η Ουάσιγκτον είχε επιβάλει εμπάργκο στο ρωσικό πετρέλαιο, απόφαση που, όπως φαίνεται, μπορεί να υποστηρίξει, καθώς το 2021 οι εισαγωγές ρωσικού πετρελαίου ήταν μόλις το 3% των συνολικών εισαγωγών πετρελαίου των ΗΠΑ. Οι απαγορεύσεις εξαγωγών της Ρωσίας αφορούν αγροτικά προϊόντα, ηλεκτρολογικούς εξοπλισμούς, οχήματα κ.ά. έως το τέλος του 2022. Ωστόσο, την ίδια ώρα, η Ρωσία επανεκκινεί σταδιακά τις εξαγωγές σιτηρών από τη Μαύρη Θάλασσα, ενώ η πρόσβαση στην Αζοφική Θάλασσα παραμένει περιορισμένη.
Οι τύποι bulkers που επηρεάζονται περισσότερο από την κρίση
Με τις εξελίξεις στο ρωσο-ουκρανικό μέτωπο να τρέχουν, η Signal Ocean επιχειρεί να αναλύσει τον αντίκτυπο της πολεμικής σύρραξης στην εμπορική ναυτιλία. Σε ό,τι αφορά τα dry, διαφαίνεται ότι τα Handysizes έχουν τη μεγαλύτερη έκθεση στις εντάσεις Ρωσίας-Ουκρανίας, καθώς διεθνώς επικρατεί ανησυχία για τις προμήθειες αγροτικών προϊόντων. Οι ρωσικές εξαγωγές αντιπροσωπεύουν το 7% του διά θαλάσσης όγκου φορτίων που εξάγεται συνολικά με Handysizes, ενώ ο ρωσικός άνθρακας διαδραματίζει σημαντικό ρόλο για τη ζήτηση για μεγαλύτερα πλοία, όπως Panamaxes και Post-Panamaxes.
Δεδομένου ότι τα λιμάνια στην περιοχή είναι ρηχά και δεν μπορούν να εξυπηρετήσουν μεγαλύτερα πλοία, οι ρωσικές εξαγωγές iron ore αντιστοιχούν στο 2% της «απασχόλησης» των Capesizes, όπως προκύπτει και από το παραπάνω γράφημα της Signal Ocean.
Και μπορεί Ρωσία και Ουκρανία να μην επηρεάζουν σημαντικά το παγκόσμιο θαλάσσιο εμπόριο iron ore, ωστόσο οι δύο χώρες προμηθεύουν τις άλλες ευρωπαϊκές αγορές με το κύριο εμπόρευμα για την παραγωγή χάλυβα. Η μείωση των προμηθειών σιδηρομεταλλεύματος στην Ευρώπη εγείρει ανησυχίες για πληθωριστικές πιέσεις στην τιμή του.
Η εικόνα της ναυλαγοράς
Από τις 28 Φεβρουαρίου έως σήμερα (22 Μαρτίου), οι ναύλοι των μικρότερων bulkers έχουν καταγράψει σημαντική αύξηση. Οι ναύλοι για τα Handysizes μεταξύ Βόρειου Ειρηνικού και Άπω Ανατολής κινούνται στα $70/τόνο, ενώ οι αντίστοιχοι για τα Supramaxes μεταξύ Κίνας και Δυτικής Αφρικής ξεπερνούν τα $90/τόνο. Παράλληλα, οι ανησυχίες για ελλείψεις άνθρακα έχουν πυροδοτήσει τη ζήτηση στην Άπω Ανατολή, αυξάνοντας τους ναύλους για τα Panamaxes.
Η επιμένουσα κρίση στην Ανατολική Ευρώπη, όπως είναι λογικό, αλλάζει το τοπίο των θαλάσσιων μεταφορών. Ενδεικτικά, χώρες της Μέσης Ανατολής και της Βόρειας Αφρικής αναζητούν εναλλακτικές πηγές τροφοδοσίας σιταριού, ενώ η Κίνα αγοράζει σημαντικές ποσότητες καλαμποκιού και σόγιας από τις ΗΠΑ.
ΝΧ
Συντακτική ομάδα Ναυτικών Χρονικών
The International Maritime Organization (IMO) has officially commenced the IMSAS audit (IMO Member State Audit Scheme) of the Republic of Panama, as part of…
Η PCT S.A. (Σταθμός Εμπορευματοκιβωτίων Πειραιά Α.Ε.), μέλος του Ομίλου COSCO Shipping Ports, έχοντας συμπληρώσει 15 χρόνια επιτυχημένης παρουσίας και λειτουργίας, συνεχίζει να επενδύει…
Μια εφ’ όλης της ύλης συνέντευξη παραχώρησε ο κ. Νικόλας Πατέρας, Πρόεδρος της Contships Management Inc., στο πλαίσιο του 27ου ετήσιου Συνεδρίου, Marine Money…
Οι σημαντικές προκλήσεις που όμως μπορούν να μετατραπούν σε ευκαιρίες για το ναυτιλιακό κλάδο, αναδείχθηκαν σε πάνελ ομιλητών στο περιθώριο του 27ου Marine Money…
Η METLEN, σε συνεργασία με τις πολυεθνικές Shell και TotalEnergies, κέρδισαν τον διαγωνισμό για την προμήθεια υγροποιημένου φυσικού αερίου στη Βουλγαρία κατά το επόμενο…
Με ιδιαίτερη επιτυχία στέφθηκε το 98ο Παγκόσμιο Συνέδριο του International Propeller Club, που πραγματοποιήθηκε στη Γαλλία και φιλοξενήθηκε στην όμορφη πόλη της Λυών από…
Σε τροχιά εξηλεκτρισμού βρίσκονται οι μεταφορές εσωτερικής ναυσιπλοΐας της Φινλανδίας, καθώς η σκανδιναβική χώρα στοχεύει στην πλήρη ανανέωση του στόλου της με «πράσινα» ferries.…
Αναστάτωση επικρατεί στις τάξεις της Ομάδας των Επτά (G7) έπειτα από τους πρόσφατους περιορισμούς της Κίνας στις εξαγωγές σπάνιων γαιών, με την Ιαπωνία να…
Ναυτικά Χρονικά | Gratia Publications
Λεωφόρος Συγγρού 132, ΤΚ 11745, Αθήνα
Τ: +30 2109222501
E: info@gratia.gr
Ιδιοκτησία: Gratia Εκδοτική ΙΚΕ