
Η κ. Σεμίραμις Παληού, πρόεδρος της Ελληνικής Ένωσης Προστασίας Θαλάσσιου Περιβάλλοντος (HELMEPA) συζητά για τις δράσεις και τις πρωτοβουλίες του οργανισμού σε θέματα προστασίας του θαλάσσιου περιβάλλοντος.
-Καθώς ο πλανήτης βιώνει μια άνευ προηγουμένου περιβαλλοντική κρίση, ποια οφείλουν να είναι τα αντανακλαστικά της ναυτιλιακής βιομηχανίας; Ποια είναι η στρατηγική της HELMEPA για τη μεγαλύτερη ευαισθητοποίηση της κοινωνίας σε θέματα προστασίας του θαλάσσιου περιβάλλοντος;
Η ναυτιλιακή βιομηχανία, με την πάροδο των αιώνων, έχει επιδείξει γερά αντανακλαστικά, με θετικό πρόσημο, απέναντι στις προκλήσεις, γιατί τις αναγνωρίζει, τις εντάσσει στην ατζέντα και αναζητά λύσεις που προάγουν τη βιώσιμη ανάπτυξη και την αειφορία. Σε αυτό το ολοένα αναθεωρούμενο ρυθμιστικό περιβάλλον, η ναυτιλία συμμορφώνεται γρήγορα και αποτελεσματικά, ενώ παραμένει σταθερά προσηλωμένη στην προστασία του περιβάλλοντος και αναλαμβάνει σειρά πρωτοβουλιών για την ανάσχεση της κλιματικής αλλαγής.
Αρωγός σε αυτή τη διαχρονική προτεραιότητα της ναυτιλιακής κοινότητας είναι και η Ελληνική Ένωση Προστασίας Θαλάσσιου Περιβάλλοντος (HELMEPA), αποτελώντας μια ανοιχτή συμμετοχική πλατφόρμα για όλους τους εμπλεκόμενους φορείς της ναυτιλίας και προσφέροντας συνεχή, έγκυρη και έγκαιρη πρόσβαση σε γνώση, δεξιότητες και καλές πρακτικές, που προάγουν την υγεία των θαλασσών, μέσα από τη σταδιακή απανθρακοποίηση, την περαιτέρω ανάπτυξη της νομοθεσίας για τη μείωση της ρύπανσης και την επένδυση στην έρευνα και στην ανάπτυξη καινοτόμων τεχνολογιών. Παράλληλα, η HELMEPA αναπτύσσει και διαχέει στην ευρύτερη κοινωνία, με έμφαση στα παιδιά και στους νέους, έργα που καλλιεργούν την περιβαλλοντική νοοτροπία, την επιστήμη των πολιτών και την κατανόηση και την εμπλοκή σε δράσεις με αντίκτυπο.
-Φέτος η HELMEPA συμπληρώνει 40 χρόνια δράσης και πρωτοβουλιών για την προστασία του θαλάσσιου περιβάλλοντος. Ποια είναι η σημαντικότερη κληρονομιά όλων αυτών των ετών ως προς τις συλλογικές δράσεις που υιοθετήσατε και επιθυμείτε να αξιοποιήσετε για το μέλλον;
Η σημαντικότερη κληρονομιά είναι οι αρχές μας: το φιλότιμο, η συνεργασία και η συλλογική προσφορά. Οδηγός μας παραμένει το όραμα των πρωτοπόρων ιδρυτών της HELMEPA, που το 1982, σε μια πρωτοφανή κίνηση για την εποχή, με την περιβαλλοντική καλλιέργεια και τις προκλήσεις να μην είναι όσο επιτακτικές είναι σήμερα, δεσμεύτηκαν και ανέλαβαν εθελοντική δράση, σε μια συλλογική επιθυμία να κληροδοτήσουν στις επόμενες γενιές μια αναπτυξιακή πορεία που είναι βιώσιμη, με αφετηρία την προστασία του θαλάσσιου περιβάλλοντος. Σήμερα, που οι επιπτώσεις της κλιματικής αλλαγής είναι πλέον ορατές, απειλώντας τη θαλάσσια και την ίδια την ανθρώπινη ζωή, η HELMEPA αποτελεί και συνθέτει παράλληλα ένα οικοσύστημα γνώσης, εξέλιξης και προαγωγής της βιώσιμης ανάπτυξης και αειφορίας.
-Η ναυτιλία βρέθηκε, μεταξύ άλλων κλάδων, στο επίκεντρο της 26ης διάσκεψης του ΟΗΕ για την κλιματική αλλαγή (COP26), που έλαβε χώρα στη Γλασκώβη. Ποιες είναι οι σκέψεις σας ως προς τις πρωτοβουλίες μερίδας κρατών για τη μείωση του περιβαλλοντικού αποτυπώματος της ναυτιλίας;
Πράγματι, οι διεθνείς πιέσεις που ασκούνται σε όλες τις βιομηχανίες ανεξαιρέτως καλούν και τη ναυτιλία να θέσει πιο φιλόδοξους στόχους, ακόμα και την πλήρη απανθρακοποίησή της έως το 2050. Προσωπικά, εκτιμώ ότι η ναυτιλία πρέπει να προσανατολιστεί προς αυτή την κατεύθυνση. Στην παρούσα φάση, η παγκόσμια ναυτιλία δεσμεύεται να μειώσει τις εκπομπές αερίων ρύπων κατά 40% έως το 2030 και κατά 50% έως το 2050, σε συνάρτηση με το επίπεδο εκπομπών ρύπων του 2008. Ωστόσο, είναι σημαντικό να τονίσουμε ότι το 90% του παγκόσμιου εμπορίου μεταφέρεται διά θαλάσσης και ότι αποτελεί τον πλέον αποδοτικότερο ενεργειακά και φιλικότερο περιβαλλοντικά τρόπο μεταφοράς φορτίων.
Απόσπασμα από τη συνέντευξη της κ. Παληού στο τεύχος Ιανουαρίου-Φεβρουαρίου 2022. Μπορείτε να διαβάσετε ολόκληρη τη συνέντευξη εδώ.
ΝΧ
Συντακτική ομάδα Ναυτικών Χρονικών
Στις 16 Νοεμβρίου 1916, το HMHS Britannic, επιταγμένο από το Βρετανικό Ναυαρχείο, για να μετατραπεί σε πλωτό νοσοκομείο κατά τον Α’ Παγκόσμιο Πόλεμο, ενώ έπλεε…
Καθώς ο «σκιώδης στόλος» βρίσκεται στη «μέγγενη» των δυτικών κυρώσεων, μια ριζοσπαστική απόφαση του μεγαλύτερου ιδιωτικού φορέα διαχείρισης λιμένων της Ινδίας έρχεται να εντείνει…
Η ναυτιλία ξηρού φορτίου βρίσκεται σε μια εποχή έντονων πιέσεων για μείωση εκπομπών και κόστους, κατά την οποία η βελτιστοποίηση κάθε μεμονωμένου ταξιδιού αποκτά…
Εκπρόσωπος των κινεζικών ενόπλων δυνάμεων προειδοποίησε στις 14 Σεπτεμβρίου τις Φιλιππίνες να αποφύγουν τις προκλήσεις στη Νότια Σινική Θάλασσα, μετά τη διεξαγωγή περιπολιών «ρουτίνας»…
Με γαλλικό άρωμα συνεχίζεται το μπαράζ συμφωνιών της εθνικής εταιρείας φυσικού αερίου της Νότιας Κορέας, KOGAS, για την εξασφάλιση εισαγωγών LNG. Συγκεκριμένα, σύμφωνα με…
Πρόοδος σημειώνεται στο μέτωπο της αποανθρακοποίησης του ναυτιλιακού κλάδου, με τη σύσταση ενός νέου, μη κερδοσκοπικού οργανισμού, ονόματι Global Ethanol Association (GEA). Όπως υποδηλώνει…
Την παράδοση 100 εμπορικών αεροσκαφών ετησίως από το 2028 αναμένει να επιτύχει η Embraer, σύμφωνα με δηλώσεις του CEO της στο Reuters, o οποίος…
Στον απόηχο της πρόσφατης απόφασης του OPEC+ να αυξήσει την παραγωγή του, ο Οργανισμός δημοσίευσε τις εκτιμήσεις του για τις προοπτικές της παγκόσμιας αγοράς…
Ναυτικά Χρονικά | Gratia Publications
Λεωφόρος Συγγρού 132, ΤΚ 11745, Αθήνα
Τ: +30 2109222501
E: info@gratia.gr
Ιδιοκτησία: Gratia Εκδοτική ΙΚΕ