Tα bulk carriers στις συμπληγάδες Ρωσίας-Ουκρανίας

Tα bulk carriers στις συμπληγάδες Ρωσίας-Ουκρανίας

303
Tα bulk carriers στις συμπληγάδες Ρωσίας-Ουκρανίας

Τύμπανα πολέμου ηχούν το τελευταίο διάστημα στα σύνορα Ρωσίας-Ουκρανίας, με την πρώτη να δείχνει ανεπηρέαστη μπροστά στις κυρώσεις που ετοιμάζουν χώρες της Δύσης.

Και μπορεί ο αντίκτυπος της έκρυθμης κατάστασης στην περιοχή για τα δεξαμενόπλοια να έχει αναλυθεί αρκετά, σημαντική ωστόσο ενδέχεται να είναι η επίδραση μιας πολεμικής σύρραξης και στα πλοία μεταφοράς ξηρού φορτίου. Άλλωστε, οι δύο χώρες αποτελούν σημαντικούς εξαγωγείς ξηρών φορτίων· η μεν Ρωσία εξάγει κυρίως άνθρακα, σιτηρά, λιπάσματα και παράγωγα προϊόντα σιδήρου, ενώ η Ουκρανία σιτηρά και σιδηρομεταλλεύματα.

Σύμφωνα με πρόσφατη ανάλυση της Drewry, περισσότερα από 700 bulkers φορτώνουν εμπορεύματα από τα λιμάνια των δύο χωρών κάθε μήνα. Ενδεχόμενη εισβολή της Ρωσίας στην Ουκρανία αυτομάτως θα οδηγήσει πολλά από τα πλοία αυτά σε άλλες αγορές, αυξάνοντας την προσφορά στα εκεί λιμάνια κατά 4%. Ως εκ τούτου, η αγορά ξηρού χύδην φορτίου θα αντιμετωπίσει διπλό πλήγμα: απότομη πτώση του εμπορίου και άνοδο της προσφοράς, που έχει τη δυνατότητα να επιφέρει πιέσεις στους ναύλους, σημειώνει η Drewry.

2

Την ίδια ώρα, σημαντικός θα είναι και ο αντίκτυπος στις τιμές των προαναφερθέντων εμπορευμάτων. Αξίζει να σημειωθεί ότι η Ρωσία αντιπροσώπευσε το 42% των εισαγωγών άνθρακα της ΕΕ και το 16% των παγκόσμιων εισαγωγών. Ενδεχόμενη «απουσία» της Ρωσίας από τις παγκόσμιες προμήθειες άνθρακα δύσκολα θα αναπληρωθεί από άλλες χώρες, με αποτέλεσμα οι τιμές να αυξηθούν, η Ασία να μειώσει τη ζήτησή της και η ζήτηση για τονάζ να μειωθεί επίσης.

Η Ουκρανία εξάγει το 40% των σιτηρών της στη Μέση Ανατολή και στη Βόρεια Αμερική. Με δεδομένο ότι οι γεωγραφικές αυτές περιοχές εξαρτώνται σημαντικά από τα σιτηρά της Μαύρης Θάλασσας, ο αντίκτυπος για τα Handysizes, τα Supramaxes και τα Panamaxes θα είναι σημαντικός σε περίπτωση που η κρίση βαθύνει.

3

To 2021, η Ουκρανία εξήγαγε 36,5 εκατ. τόνους iron ore, με το 60% να κατευθύνεται στην Κίνα. Καθώς η Βραζιλία αντιμετωπίζει σημαντικές προκλήσεις στην παραγωγή και στην προσφορά σιδηρομεταλλεύματος, το έλλειμμα που θα δημιουργηθεί από την ουκρανική κρίση θα καλυφθεί από αυξημένες εξαγωγές της Αυστραλίας. Βέβαια, η Drewry εκτιμά ότι η Αυστραλία δύσκολα θα καλύψει το κενό της Ουκρανίας, με αποτέλεσμα να πληγεί το θαλάσσιο εμπόριο iron ore.

Eν κατακλείδι, ενδεχόμενες πολεμικές συρράξεις μεταξύ Ουκρανίας και Ρωσίας θα ασκήσουν πιέσεις στη ζήτηση για πλοία μεταφοράς ξηρού φορτίου και συνεπώς στους ναύλους.

 

Ακολουθήστε τα Ναυτικά Χρονικά στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις από την ελληνική Nαυτιλία, τις Μεταφορές και το Διεθνές Εμπόριο.