
Τύμπανα πολέμου ηχούν το τελευταίο διάστημα στα σύνορα Ρωσίας-Ουκρανίας, με την πρώτη να δείχνει ανεπηρέαστη μπροστά στις κυρώσεις που ετοιμάζουν χώρες της Δύσης.
Και μπορεί ο αντίκτυπος της έκρυθμης κατάστασης στην περιοχή για τα δεξαμενόπλοια να έχει αναλυθεί αρκετά, σημαντική ωστόσο ενδέχεται να είναι η επίδραση μιας πολεμικής σύρραξης και στα πλοία μεταφοράς ξηρού φορτίου. Άλλωστε, οι δύο χώρες αποτελούν σημαντικούς εξαγωγείς ξηρών φορτίων· η μεν Ρωσία εξάγει κυρίως άνθρακα, σιτηρά, λιπάσματα και παράγωγα προϊόντα σιδήρου, ενώ η Ουκρανία σιτηρά και σιδηρομεταλλεύματα.
Σύμφωνα με πρόσφατη ανάλυση της Drewry, περισσότερα από 700 bulkers φορτώνουν εμπορεύματα από τα λιμάνια των δύο χωρών κάθε μήνα. Ενδεχόμενη εισβολή της Ρωσίας στην Ουκρανία αυτομάτως θα οδηγήσει πολλά από τα πλοία αυτά σε άλλες αγορές, αυξάνοντας την προσφορά στα εκεί λιμάνια κατά 4%. Ως εκ τούτου, η αγορά ξηρού χύδην φορτίου θα αντιμετωπίσει διπλό πλήγμα: απότομη πτώση του εμπορίου και άνοδο της προσφοράς, που έχει τη δυνατότητα να επιφέρει πιέσεις στους ναύλους, σημειώνει η Drewry.
Την ίδια ώρα, σημαντικός θα είναι και ο αντίκτυπος στις τιμές των προαναφερθέντων εμπορευμάτων. Αξίζει να σημειωθεί ότι η Ρωσία αντιπροσώπευσε το 42% των εισαγωγών άνθρακα της ΕΕ και το 16% των παγκόσμιων εισαγωγών. Ενδεχόμενη «απουσία» της Ρωσίας από τις παγκόσμιες προμήθειες άνθρακα δύσκολα θα αναπληρωθεί από άλλες χώρες, με αποτέλεσμα οι τιμές να αυξηθούν, η Ασία να μειώσει τη ζήτησή της και η ζήτηση για τονάζ να μειωθεί επίσης.
Η Ουκρανία εξάγει το 40% των σιτηρών της στη Μέση Ανατολή και στη Βόρεια Αμερική. Με δεδομένο ότι οι γεωγραφικές αυτές περιοχές εξαρτώνται σημαντικά από τα σιτηρά της Μαύρης Θάλασσας, ο αντίκτυπος για τα Handysizes, τα Supramaxes και τα Panamaxes θα είναι σημαντικός σε περίπτωση που η κρίση βαθύνει.
To 2021, η Ουκρανία εξήγαγε 36,5 εκατ. τόνους iron ore, με το 60% να κατευθύνεται στην Κίνα. Καθώς η Βραζιλία αντιμετωπίζει σημαντικές προκλήσεις στην παραγωγή και στην προσφορά σιδηρομεταλλεύματος, το έλλειμμα που θα δημιουργηθεί από την ουκρανική κρίση θα καλυφθεί από αυξημένες εξαγωγές της Αυστραλίας. Βέβαια, η Drewry εκτιμά ότι η Αυστραλία δύσκολα θα καλύψει το κενό της Ουκρανίας, με αποτέλεσμα να πληγεί το θαλάσσιο εμπόριο iron ore.
Eν κατακλείδι, ενδεχόμενες πολεμικές συρράξεις μεταξύ Ουκρανίας και Ρωσίας θα ασκήσουν πιέσεις στη ζήτηση για πλοία μεταφοράς ξηρού φορτίου και συνεπώς στους ναύλους.
ΝΧ
Συντακτική ομάδα Ναυτικών Χρονικών
Σκάφος της Frontex βυθίστηκε στη θαλάσσια περιοχή Βορειοδυτικά της Λέσβου μετά από πρόσκρουση σε ξέρα. Οι έξι επιβαίνοντες παρελήφθησαν καλά στην υγεία τους από…
Το EMMYS Yacht Show επιστρέφει στον Πόρο από τις 7 έως τις 10 Μαΐου 2026, με ανανεωμένο όραμα και έμφαση στη σύγχρονη εμπειρία θαλάσσιου…
Η τιμή του Βitcoin ξεπέρασε το επίπεδο των $123.000 για πρώτη φορά σήμερα, Δευτέρα 14 Ιουλίου, σηματοδοτώντας ένα ορόσημο για το κορυφαίο κρυπτονόμισμα παγκοσμίως.…
Η αξιοποίηση φωτοβολταϊκών συστημάτων στη ναυτιλία δεν είναι νέα πρακτική, ωστόσο το «Blue Marlin» γίνεται το πρώτο πλοίο εσωτερικής ναυσιπλοΐας παγκοσμίως που αξιοποιεί ηλιακή…
Οι πλωτές ανεμογεννήτριες παρέχουντι μεγαλύτερη ευελιξία χωροθέτησης, μειωμένες οπτικές επιπτώσεις για παράκτιες κοινότητες και τη δυνατότητα για εγκατάσταση μονάδων μεγάλης ισχύος. Στο πλαίσιο αυτό,…
Με ανησυχητικούς ρυθμούς αυξήθηκαν τα περιστατικά πειρατικών επιθέσεων σε εμπορικά πλοία το α΄ εξάμηνο του 2025, σύμφωνα με δεδομένα της ReCAAP. Η αύξηση ανήλθε…
Η ναυλαγορά τακτικών γραμμών εμφανίζει έντονες αυξομειώσεις τις πρώτες ημέρες του Ιουλίου, βάσει δεδομένων της Xeneta. Με την προσφορά να υπερβαίνει τις απαιτήσεις της…
Διά χειρός Fincantieri το νεότευκτο κρουαζιερόπλοιο της Oceania Cruises, το οποίο παρέλαβε στις 10 Ιουλίου από το ναυπηγείο Sestri Ponente της Γένοβας. Το «Oceania…
Ναυτικά Χρονικά | Gratia Publications
Λεωφόρος Συγγρού 132, ΤΚ 11745, Αθήνα
Τ: +30 2109222501
E: info@gratia.gr
Ιδιοκτησία: Gratia Εκδοτική ΙΚΕ