Προσεχώς σε ισχύ η μεγαλύτερη συμφωνία ελεύθερου εμπορίου του κόσμου

Προσεχώς σε ισχύ η μεγαλύτερη συμφωνία ελεύθερου εμπορίου του κόσμου

339
Προσεχώς σε ισχύ η μεγαλύτερη συμφωνία ελεύθερου εμπορίου του κόσμου

Η Περιφερειακή Ολοκληρωμένη Οικονομική Εταιρική Σχέση (Regional Comprehensive Economic Partnership ‒ RCEP), η μεγαλύτερη συμφωνία ελεύθερου εμπορίου στον κόσμο μεταξύ δεκαπέντε κρατών της Ανατολικής Ασίας και του Ειρηνικού, αναμένεται να τεθεί σε ισχύ από την 1η Ιανουαρίου 2022. Σημειώνεται πως η εν λόγω συμφωνία θα δημιουργήσει το ισχυρότερο εμπορικό «μπλοκ» σε όρους ΑΕΠ παγκοσμίως, βάσει μελέτης της UNCTAD, η οποία δημοσιεύτηκε την Τετάρτη 15 Δεκεμβρίου, καθώς οι χώρες που συμμετέχουν αντιπροσωπεύουν το 30,5% του παγκόσμιου ΑΕΠ. Σύμφωνα με το report της UNCTAD, η επίδραση της συμφωνίας στο διεθνές εμπόριο θα είναι σημαντική, δημιουργώντας έναν νέο πόλο έλξης.

Στην RCEP συμμετέχουν τα εξής δεκαπέντε κράτη: Αυστραλία, Μπρουνέι, Καμπότζη, Κίνα, Ινδονησία, Ιαπωνία, Νότια Κορέα, Λάος, Μαλαισία, Νέα Ζηλανδία, Μιανμάρ, Φιλιππίνες, Σιγκαπούρη, Ταϊλάνδη και Βιετνάμ.

Η συμφωνία περιλαμβάνει τη συνεργασία σε διάφορους τομείς και, μεταξύ άλλων, θα εξαλείψει το 90% των δασμών μεταξύ των χωρών του «μπλοκ». Κάποιες εξ αυτών θα εξαλειφθούν άμεσα, ενώ άλλες σε ορίζοντα είκοσι ετών. Το εμπόριο μεταξύ των δεκαπέντε χωρών είχε συνολική αξία $2,3 τρισ. το 2019 και η άρση των δασμών αναμένεται να το ενισχύσει κατά περίπου 2% ή $42 δισ.

Ωστόσο, τα οφέλη δεν θα διαμοιραστούν ίσα ανάμεσα στα μέλη της συμφωνίας, κατά τη μελέτη της UNCTAD. Συγκεκριμένα, τα περισσότερα οφέλη φαίνεται πως θα αποκομίσουν η Ιαπωνία ($20,2 δισ.), η Κίνα ($11,2 δισ.), η Νότια Κορέα ($6,7 δισ.) και η Αυστραλία ($4,1 δισ.). Μάλιστα υπάρχουν χώρες που θα ζημιωθούν από τη συμφωνία, όπως το Βιετνάμ (κατά $1,5 δισ.).

Από την άλλη, αυτό δεν συνεπάγεται πως το Βιετνάμ και οι υπόλοιπες χώρες που θα απολέσουν μερίδιο του εμπορίου τους στην ευρύτερη περιοχή θα ήταν προτιμότερο να μη συμμετάσχουν στη συμφωνία. Στην πραγματικότητα, η συμμετοχή τους συνιστά τον μοναδικό τρόπο να περιορίσουν την απώλεια του μεριδίου τους, βάσει της UNCTAD.

Ακολουθήστε τα Ναυτικά Χρονικά στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις από την ελληνική Nαυτιλία, τις Μεταφορές και το Διεθνές Εμπόριο.