MEPC 77: Οι πρώτες αντιδράσεις της διεθνούς ναυτιλιακής κοινότητας

MEPC 77: Οι πρώτες αντιδράσεις της διεθνούς ναυτιλιακής κοινότητας

648
MEPC 77: Οι πρώτες αντιδράσεις της διεθνούς ναυτιλιακής κοινότητας

Την απογοήτευσή της για την αδράνεια των κυβερνήσεων σε ό,τι αφορά τη μείωση του περιβαλλοντικού αποτυπώματος της ναυτιλίας, παρά τις όποιες δεσμεύσεις στην COP26, εκφράζει η διεθνής ναυτιλιακή κοινότητα.

Πιο συγκεκριμένα, ο Γενικός Γραμματέας του International Chamber of Shipping, Guy Platten, εξέφρασε την ανησυχία του για το γεγονός ότι κατά τη διάρκεια της MEPC 77 του IMO, την εβδομάδα 22 έως 26 Νοεμβρίου, δεν υπήρξε ουσιαστική πρόοδος. Ο ίδιος, σε ανακοίνωση του ICS, σημειώνει ότι δεν ελήφθησαν αποφάσεις που θα έθεταν τη ναυτιλία σε τροχιά μείωσης του περιβαλλοντικού της αποτυπώματος, υπογραμμίζοντας χαρακτηριστικά: «Είναι σαν η COP26 να μη συνέβη ποτέ».

Σε κάπως πιο αισιόδοξες δηλώσεις προέβη ο CEO του World Shipping Council, John Butler. Παρότι δήλωσε απογοητευμένος για το γεγονός ότι δεν ελήφθησαν ουσιαστικές αποφάσεις στην πρόσφατη MEPC 77, θεωρεί θετικό το ότι κατεγράφη αύξηση των κρατών που υποστηρίζουν τη δημιουργία ενός fund Έρευνας και Ανάπτυξης, με επίκεντρο τεχνολογίες που συμβάλλουν στην απανθρακοποίηση του κλάδου. Ωστόσο, απηύθυνε έκκληση στους πολιτικούς ηγέτες να μη μένουν «προσκολλημένοι» σε έναν φαύλο κύκλο έκφρασης φιλοδοξιών, αλλά να προβούν σε πράξεις.

Παρόμοιες απόψεις εξέφρασε και ο CEO της Maersk, Søren Skou, ο οποίος υπογράμμισε πως η άμεση πρόοδος σε θέματα μείωσης του περιβαλλοντικού αποτυπώματος του κλάδου έχει καταστεί απαραίτητη. Ταυτόχρονα θεωρεί πως πρέπει να εφαρμοστούν άμεσα κάποια μέτρα, όπως τα παρακάτω:

– Ένα global fuel standard.

– Η θέσπιση ενός χρονικού ορίζοντα, μετά το πέρας του οποίου δεν θα ναυπηγούνται πλοία κατανάλωσης ορυκτών καυσίμων.

– Η δημιουργία ενός παγκόσμιου ταμείου και μια τιμή GHG για τη μετάβαση στα εναλλακτικά καύσιμα.

– Η δημιουργία πράσινων θαλάσσιων οδών και η ενίσχυση του συστήματος συλλογής δεδομένων του IMO, διασφαλίζοντας παράλληλα τη διαφάνειά του.

Σε επικοινωνία των Ναυτικών Χρονικών με τον καθ. Χαρίλαο Ψαραύτη, ο ίδιος ανέφερε: «Προσυπογράφω την απογοήτευσή μου, αλλά δεν εκπλήττομαι. Για να σας δώσω ένα παράδειγμα, το ICS και όλες οι άλλες οργανώσεις της ναυτιλιακής βιομηχανίας (BIMCO, Intertanko, Intercargo, World Shipping Council, κ.λπ.) είχαν υποβάλει τo 2019 για συζήτηση στην MEPC 75 πρόταση για τη δημιουργία του International Maritime Research and Development Board, το οποίο με βάση χρέωση 2 δολάρια ανά τόνο καυσίμου θα μάζευε ένα κονδύλι 5 δισ. δολαρίων για Έρευνα και Ανάπτυξη τεχνολογιών και εναλλακτικών καυσίμων για την απανθρακοποίηση της ναυτιλίας. Λόγω κορονοϊου, η MEPC 75 έγινε τον Noέμβριο του 2020 και παρέπεμψε τη συζήτηση στην MEPC 76 (Ιουνιος 2021), η οποία με τη σειρά της έστειλε το θέμα στην ΜΕPC 77 (Noέμβριος 2021), όπου αποφασίστηκε η συζήτηση να συνεχιστεί το 2022. Ποιος ξέρει πότε θα κλείσει το θέμα. Αυτά στα αγγλικά λέγεται kicking the can down the road. Και άλλα θέματα, όπως η συζήτηση για τα αγορακεντρικά μέτρα (market based measures), η οποία μόλις τώρα ξαναξεκίνησε αφού είχε μπει στον πάγο το 2013, βαδίζουν με παρόμοιους ρυθμούς». 

Ακολουθήστε τα Ναυτικά Χρονικά στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις από την ελληνική Nαυτιλία, τις Μεταφορές και το Διεθνές Εμπόριο.