
Η ζήτηση για πετρέλαιο κατέγραψε μια άνευ προηγουμένου μείωση το 2020, οπότε μειώθηκε κατά 9,3 εκατ. βαρέλια/ημέρα, όπως αναφέρει ο OPEC στην έκθεσή του «World Oil Outlook 2021». Βάσει της έκθεσης, η μείωση αυτή μπορεί να αποδοθεί μόνο στα μέτρα αντιμετώπισης της Covid-19 και στη συνεπακόλουθη πτώση της οικονομικής δραστηριότητας κατά 3,4% σε σύγκριση με το 2019.
Σύμφωνα με τις εκτιμήσεις του OPEC, η ζήτηση πετρελαίου εκτιμάται πως θα ανακάμψει κατά 6 εκατ. βαρέλια/ημέρα το 2021, παραμένοντας κάτω από τα προ πανδημίας επίπεδα. Σημειώνεται πως η πιο νωχελική ανάκαμψη έχει παρατηρηθεί στις χώρες του OOΣΑ.
Σε παρόμοιο μήκος κύματος βρίσκεται η ανάκαμψη πετρελαίου και στην πλειονότητα των χωρών που δεν ανήκουν στον ΟΟΣΑ. Εξαίρεση αποτελεί η Κίνα, με τις εκτιμήσεις για την ανάκαμψη της ζήτησής της να έχουν αυξηθεί κατά 1 εκατ. βαρέλια/ημέρα, σε σύγκριση με το προηγούμενο «World Oil Outlook». Η Κίνα, άλλωστε, ανήκει στις χώρες των οποίων η ζήτηση επηρεάστηκε λιγότερο από την πανδημία. Συγκεκριμένα, όπως αναφέρει ο OPEC, η ζήτηση της ασιατικής χώρας κατέγραψε πτώση μόλις 0,3 εκατ. βαρέλια από το 2019 στο 2020.
Μεσοπρόθεσμα, ο OPEC εκτιμά πως η ζήτηση πετρελαίου των χωρών του ΟΟΣΑ θα κορυφωθεί το 2023, στα 46,6 εκατ. βαρέλια/ημέρα, και έπειτα θα μειώνεται έως ότου φτάσει τα 45,9 εκατ. βαρέλια/ημέρα το 2026. Όσον αφορά τη ζήτηση πετρελαίου των εκτός ΟΟΣΑ χωρών, θα αυξάνεται συνεχώς μέχρι το 2026, οπότε και θα αγγίξει τα 58,5 εκατ. βαρέλια/ημέρα. Οι συνιστώσες αυτές οδηγούν σε σταδιακή αύξηση της παγκόσμιας ζήτησης πετρελαίου μέχρι το 2026, οπότε και εκτιμάται πως θα φτάσει τα 104,4 εκατ. βαρέλια/ημέρα. Πάντως, ο ρυθμός αύξησής της θα επιβραδύνεται από έτος σε έτος.
Μακροπρόθεσμα, ο OPEC εκτιμά πως η ζήτηση των χωρών του ΟΟΣΑ θα μειωθεί ακόμα περισσότερο. Ειδικότερα, κάνει λόγο για μείωση της ζήτησης κατά 7,9 εκατ. βαρέλια/ημέρα από το 2020-2045. Ωστόσο, η παγκόσμια ζήτηση πετρελαίου αναμένεται να καταγράψει αύξηση 17,6 εκατ. βαρελιών/ημέρα από το 2020 στο 2045, οπότε και εκτιμάται στα 108,2 εκατ. βαρέλια/ημέρα. Το γεγονός αυτό οφείλεται στη ζήτηση των χωρών εκτός ΟΟΣΑ, η οποία εκτιμάται πως θα καταγράψει αύξηση 25,5 εκατ. βαρελιών/ημέρα από το 2020-2045, φτάνοντας τα 74,1 εκατ. βαρέλια/ημέρα. Πρωταγωνιστές αυτής της αύξησης αναμένεται να είναι οι ασιατικές χώρες, των οποίων η ζήτηση θα αυξηθεί κατά 15,1 εκατ. βαρέλια/ημέρα από το 2020 στο 2045 αντίστοιχα, φτάνοντας τα 40,9 εκατ. βαρέλια/ημέρα.
Τέλος, ο OPEC κάνει λόγο για επιβράδυνση του ρυθμού αύξησης ανά πενταετία τα επόμενα 15 έτη. Συγκεκριμένα, ο μέσος ρυθμός αύξησης της ζήτησης πετρελαίου την περίοδο 2021-2025 θα είναι 2,6 εκατ. βαρέλια/ημέρα, ενώ εκείνος της περιόδου 2026-2030 θα είναι 0,6 εκατ. βαρέλια/ημέρα. Περαιτέρω μείωση αναμένεται την περίοδο 2031-2035, με τη ζήτηση πετρελαίου να αυξάνεται κατά 0,3 εκατ. βαρέλια/ημέρα κατά μέσο όρο. Από το 2036 και έπειτα, οι εκτιμήσεις καταδεικνύουν μηδαμινή αύξηση της ζήτησης πετρελαίου, η οποία θα εισέλθει σε μια μακρά περίοδο σταθερότητας.
ΝΧ
Συντακτική ομάδα Ναυτικών Χρονικών
Ένα υγραεριοφόρο πλοίο με σημαία Καμερούν εξέπεμψε σήμα κινδύνου έπειτα από έκρηξη που σημειώθηκε σε αυτό την ώρα που έπλεε στα ανοικτά των ακτών…
Η Κάλυμνος αποτελεί τον κατεξοχήν ναυτότοπο του Νοτιοανατολικού Αιγαίου. Ένα νησί με πλούσια θαλασσινή παράδοση και μεγάλη ιστορία στον χώρο της ναυτοσύνης. Ένας δωρικός…
Η αγορά του βωξίτη βρίσκεται αναντίρρητα σε «καλό φεγγάρι», με τη Γουινέα να διαδραματίζει καθοριστικό ρόλο σε αυτό. Όπως μάλιστα αναφέρει δημοσίευμα του Reuters,…
Η Pacific Basin Shipping προχώρησε σε στρατηγικές κινήσεις ένεκα των αμερικανικών λιμενικών τελών, που έχουν προκαλέσει αναταράξεις στη ναυτιλιακή βιομηχανία. «Έχουμε λάβει προληπτικά μέτρα…
Νέες απώλειες κατέγραψαν πρόσφατα οι ναύλοι των VLGCs, σε αντίθεση με εκείνους των LPG carriers μικρότερης μεταφορικής ικανότητας, που παρέμειναν σταθεροί. Ειδικότερα, σύμφωνα με…
Κίνα και Ρωσία σκοπεύουν να αυξήσουν τη μεταξύ τους εμπορευματική κίνηση από το Βόρεια Πέρασμα σε 20 εκατ. τόνους έως το 2030, δήλωσε πρόσφατα…
Το σύνολο της ναυτιλιακής βιομηχανίας είχε στρέψει το ενδιαφέρον του στη χθεσινή συνεδρίαση της MEPC το Λονδίνο, όπου τα κράτη-μέλη του IMO συνεδρίαζαν για…
Αναβλήθηκαν για έναν χρόνο οι διαπραγματεύσεις στον IMO για το Net Zero Framework, μετά από μια επεισοδιακή συνεδρίαση που έλαβε χώρα σε περιβάλλον διαμάχης.…
Ναυτικά Χρονικά | Gratia Publications
Λεωφόρος Συγγρού 132, ΤΚ 11745, Αθήνα
Τ: +30 2109222501
E: info@gratia.gr
Ιδιοκτησία: Gratia Εκδοτική ΙΚΕ