Το παράδοξο με τους ναύλους και τις αξίες των δεξαμενόπλοιων

Το παράδοξο με τους ναύλους και τις αξίες των δεξαμενόπλοιων

770
Το παράδοξο με τους ναύλους και τις αξίες των δεξαμενόπλοιων

Σε πρόσφατη έκθεσή της η Drewry αναφέρει ότι, με τα κέρδη και τις αποδόσεις των μετοχών των επενδυτών στους κλάδους των containerships και bulk carriers να αυξάνονται, οι προσδοκίες για τον κλάδο των δεξαμενόπλοιων αναπτερώνονται. Σε αντίθεση βέβαια με τα containerships και τα bulkers, η ανάκαμψη των δεξαμενόπλοιων επηρεάζεται από πολλούς παράγοντες, με τη ζήτηση να διαδραματίζει σημαίνοντα ρόλο.

Στην τελευταία του έκθεση, ο OPEC αναμένει ότι η παγκόσμια ζήτηση για πετρέλαιο θα αυξηθεί κατά 5,95 εκατ. βαρέλια/ημέρα το 2021, ενώ η αντίστοιχη αύξηση το 2022 θα είναι της τάξης των 3,28 εκατ. βαρελιών/ημέρα. Από την πλευρά της, η ΙΕΑ εκτιμά ότι η ζήτηση θα ανακάμψει φέτος στα 96,2 εκατ. βαρέλια/ημέρα από τα 90,8 εκατ. βαρέλια/ημέρα το 2020, ενώ για το 2022 αναμένει η ζήτηση να σκαρφαλώσει στα 99,3 εκατ. βαρέλια/ημέρα.

H μείωση της παραγωγής του OPEC κατά 10 εκατ. βαρέλια/ημέρα που αποφασίστηκε τον Μάιο του 2020 σε συνδυασμό με τις προκλήσεις που αντιμετώπισαν τα διυλιστήρια εν μέσω πανδημίας εξακολουθούν να επιδρούν αρνητικά για την απόδοση της ναυλαγοράς των δεξαμενόπλοιων, τονίζει η Drewry.

Oι ναύλοι για όλους τους τύπους των δεξαμενόπλοιων βρίσκονται υπό πίεση, με την προσφορά σε σημαντικά λιμάνια φόρτωσης να ξεπερνά τη ζήτηση, αυξάνοντας τη διαπραγματευτική ισχύ των ναυλωτών. Τόσο το Q1 όσο και το Q2 οι ναύλοι παρέμειναν σε χαμηλά επίπεδα, εξέλιξη που αντανακλάται και στα οικονομικά διαχειριστριών εταιρειών δεξαμενόπλοιων.

Κατά την Drewry, η άνοδος της τιμής του πετρελαίου κατά 29% φέτος αποτελεί θετική ένδειξη, καθώς συνιστά απόρροια της αυξημένης κατανάλωσης και συνεπώς των εμπορευματικών ροών.

TankerEDC_Fig1
Ο δείκτης των δεξαμενόπλοιων της Drewry σε σύγκριση με την πορεία της τιμής του Brent.

Από τις αρχές του έτους, σημαντικοί δείκτες, όπως ο S&P 500, o Νasdaq και ο Dow Jones, καταγράφουν σημαντικά κέρδη, ενώ και οι μετοχές των εταιρειών δεξαμενόπλοιων κατέγραψαν άνοδο το α΄ εξάμηνο λόγω της αισιοδοξίας για την πορεία της ζήτησης. Η ραγδαία εξάπλωση της μετάλλαξης Δέλτα είχε ως απόρροια οι εν λόγω μετοχές να υποχωρήσουν τον Ιούλιο και τον Ιούνιο.

Παρά το γεγονός ότι οι ναύλοι βρίσκονται σε χαμηλά επίπεδα, οι αξίες των δεξαμενόπλοιων έχουν αυξηθεί εντός του 2021, με την Drewry να αναγνωρίζει τους παρακάτω λόγους για την εξέλιξη αυτή:

Α) Ισχυρή διαπραγματευτική ισχύς των ναυπηγείων: Το γεγονός ότι στις άλλες επιμέρους ναυτιλιακές αγορές οι παραγγελίες είναι σε υψηλά επίπεδα ωθεί τα ναυπηγεία σε αύξηση των τιμών. Ενδεικτικά, η αξία ενός VLCC έχει αυξηθεί κατά 16% από τον Δεκέμβριο του 2020 έως τον Ιούλιο του 2021.

Β) Η αύξηση των αξιών νεότευκτων και των τιμών διάλυσης οδηγεί προς τα πάνω τις αξίες των second-hand.

Γ) Προσδοκίες για ανάκαμψη παρέχουν στήριξη στις αξίες των δεξαμενόπλοιων: Η Drewry αναμένει η ζήτηση για παράγωγα πετρελαίου να επανέλθει στα προ πανδημίας επίπεδα τους επόμενους 18 μήνες λόγω της πορείας των εμβολιασμών και της γενικότερης οικονομικής ανάκαμψης.

Δ) Η επιστροφή του Ιράν στη διεθνή πετρελαϊκή αγορά: Η αναμενόμενη επίλυση των διαφορών Ουάσιγκτον-Τεχεράνης θα σηματοδοτήσει την αύξηση της παραγωγής πετρελαίου του Ιράν, η οποία θα επιφέρει μείωση των τιμών πετρελαίου και συνεπώς αύξηση της ζήτησης.

Ακολουθήστε τα Ναυτικά Χρονικά στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις από την ελληνική Nαυτιλία, τις Μεταφορές και το Διεθνές Εμπόριο.