
Είναι ευρέως γνωστό πως το εμπόριο ακατέργαστου πετρελαίου, και ειδικότερα ο τομέας των tankers, έχει πληγεί σημαντικά το τελευταίο έτος. Η εικόνα αυτή επιβεβαιώνεται και από πρόσφατη έκθεση της VesselsValue, η οποία εξετάζει τη δυναμική προσφοράς και ζήτησης στον τομέα των tankers, συγκεκριμένα για πλοία μεταφοράς crude oil.
Βάσει της VesselsValue, η πανδημία Covid-19 διαδραμάτισε σημαντικό ρόλο στην πτώση των ναύλων, καθώς ο αντίκτυπός της στην οικονομία μεταφράζεται σε μείωση της ζήτησης πετρελαίου, οπότε και σε μείωση του θαλάσσιου εμπορίου.
Η ποσοστιαία ετήσια μεταβολή της ζήτησης και της προσφοράς, κάθε μήνα, αποτυπώνεται στο γράφημα 1 που ακολουθεί, το οποίο παρουσιάζει δεδομένα από τον Ιούνιο του 2020 έως και τον Ιούνιο του 2021.
Το γράφημα αυτό είναι ενδεικτικό της κατάστασης της αγοράς crude tankers. Τους τελευταίους 12 μήνες, η ζήτηση μειώθηκε κάθε μήνα, σε σχέση με τα αντίστοιχα επίπεδα έναν χρόνο πριν. Αντίθετα, η προσφορά έχει μια σταθερά αυξητική τάση, η οποία κυμαίνεται από 3,3-3,9%. Οπότε, ενώ παρατηρήθηκε μεγάλη μείωση στη ζήτηση, η προσφορά παρουσιάζει αύξηση με σταθερό ρυθμό. Από το παραπάνω γράφημα φαίνεται πως η προσφορά και η ζήτηση δεν ευνοούν τη ναυλαγορά, με την επήρεια της χαμηλής ζήτησης να είναι πιο ισχυρή σε σχέση με εκείνη της προσφοράς.
Ως αποτέλεσμα, τον Ιανουάριο του 2021, για παράδειγμα, οι ναύλοι των VLCCs ήταν τόσο μειωμένοι, που έφτασαν σε επίπεδα τα οποία δεν κάλυπταν ούτε τα OPEX.
Πάντως, ενδιαφέρον είναι το ότι η κακή εικόνα της ναυλαγοράς των tankers παρατηρείται την περίοδο που οι ναύλοι των bulk carriers και των containerships έχουν αυξηθεί ραγδαία. Η αυξημένη ζήτηση και η ανεπαρκής προσφορά είναι ένας από τους βασικούς λόγους που οδήγησαν στην άνοδο των ναύλων στους άλλους τομείς της ναυτιλίας.
Μεταξύ άλλων, η VesselsValue αναφέρει πως μακροπρόθεσμα υπάρχει αβεβαιότητα για το μέλλον των μεταφορών ακατέργαστου, καθώς ερωτηματικό παραμένει το πώς θα κινηθεί η ζήτηση το επόμενο διάστημα, ενώ επιπλέον καταγράφεται αυξητική τάση στις παραγγελίες. Επιπλέον σημειώνει πως η παγκόσμια ζήτηση πετρελαίου εκτιμάται ότι θα επιστρέψει σε υγιή επίπεδα έως το 2022, ωστόσο δεν αναμένεται κάποια ουσιαστική αλλαγή στη ζήτηση μέχρι το τέλος του έτους. Πάντως, το τελευταίο διάστημα έχει παρατηρηθεί αύξηση αγοραπωλησιών των tankers, καθώς οι πλοιοκτήτες-διαχειριστές αναμένουν οικονομική ανάκαμψη τους φθινοπωρινούς-χειμερινούς μήνες, μετά και την απόφαση του OPEC+ να αυξήσει τα επίπεδα παραγωγής μεταξύ Αυγούστου και Δεκεμβρίου του 2021.
Φωτό: Sergio Souza/ Unsplash
ΝΧ
Συντακτική ομάδα Ναυτικών Χρονικών
Αντικρουόμενες απόψεις και διχογνωμίες επικρατούν στους κόλπους της ναυτιλιακής αναφορικά με το IMO Net Zero Framework, ενόψει και της συνεδρίασης της MEPC στον Διεθνή…
Η Ινδία, μέσα από πρωτοβουλίες της κυβέρνησης, δείχνει έμπρακτα ότι δεν μένει πίσω σε θέματα περιβαλλοντικής υπευθυνότητας. Σύμφωνα με δεδομένα του ειδησεογραφικού πρακτορείου Reuters,…
Θα περίμενε κανείς ότι οι κυρώσεις κατά της Ρωσίας, τόσο από τις ΗΠΑ όσο και από την ΕΕ, θα αποτελούσαν ανασταλτικό παράγοντα για το…
Μπορεί οι γεωπολιτικές και εμπορικές μεταβολές να εντείνουν το αίσθημα αβεβαιότητας των πλοιοκτητών, εντούτοις η δραστηριότητα στις ανακυκλώσεις πλοίων εξακολουθεί να καταγράφεται νωχελική. Υπό…
Με γοργούς ρυθμούς συνεχίζεται η επέκταση στο orderbook των containerships, το οποίο πλέον έχει ξεπεράσει το φράγμα των 10 εκατ. TEUS. Αξίζει να σημειωθεί…
Οι λιμένες ανά την Ελλάδα εξυπηρετούν καθημερινά τις μεταφορές επιβατών και εμπορευμάτων, συνεισφέροντας σημαντικά στην οικονομία της χώρας. Πρόσφατα δεδομένα της ΕΛΣΤΑΤ αποτυπώνουν την…
Η αυστραλιανή κυβέρνηση ανακοίνωσε χθες 15 Σεπτεμβρίου πως θα επενδύσει 12 δισεκατομμύρια δολάρια Αυστραλίας (6,8 δισεκ. ευρώ) για να εκσυγχρονίσει ένα από τα ναυπηγεία…
Συνάντηση με τον Γενικό Γραμματέα του Διεθνούς Ναυτιλιακού Οργανισμού (ΙΜΟ), Arsenio Dominguez, παρουσία του Έλληνα Πρέσβη στο Ηνωμένο Βασίλειο, Γιάννη Τσαούση, πραγματοποίησε στο Λονδίνο…
Ναυτικά Χρονικά | Gratia Publications
Λεωφόρος Συγγρού 132, ΤΚ 11745, Αθήνα
Τ: +30 2109222501
E: info@gratia.gr
Ιδιοκτησία: Gratia Εκδοτική ΙΚΕ