
Είναι ευρέως γνωστό πως το εμπόριο ακατέργαστου πετρελαίου, και ειδικότερα ο τομέας των tankers, έχει πληγεί σημαντικά το τελευταίο έτος. Η εικόνα αυτή επιβεβαιώνεται και από πρόσφατη έκθεση της VesselsValue, η οποία εξετάζει τη δυναμική προσφοράς και ζήτησης στον τομέα των tankers, συγκεκριμένα για πλοία μεταφοράς crude oil.
Βάσει της VesselsValue, η πανδημία Covid-19 διαδραμάτισε σημαντικό ρόλο στην πτώση των ναύλων, καθώς ο αντίκτυπός της στην οικονομία μεταφράζεται σε μείωση της ζήτησης πετρελαίου, οπότε και σε μείωση του θαλάσσιου εμπορίου.
Η ποσοστιαία ετήσια μεταβολή της ζήτησης και της προσφοράς, κάθε μήνα, αποτυπώνεται στο γράφημα 1 που ακολουθεί, το οποίο παρουσιάζει δεδομένα από τον Ιούνιο του 2020 έως και τον Ιούνιο του 2021.
Το γράφημα αυτό είναι ενδεικτικό της κατάστασης της αγοράς crude tankers. Τους τελευταίους 12 μήνες, η ζήτηση μειώθηκε κάθε μήνα, σε σχέση με τα αντίστοιχα επίπεδα έναν χρόνο πριν. Αντίθετα, η προσφορά έχει μια σταθερά αυξητική τάση, η οποία κυμαίνεται από 3,3-3,9%. Οπότε, ενώ παρατηρήθηκε μεγάλη μείωση στη ζήτηση, η προσφορά παρουσιάζει αύξηση με σταθερό ρυθμό. Από το παραπάνω γράφημα φαίνεται πως η προσφορά και η ζήτηση δεν ευνοούν τη ναυλαγορά, με την επήρεια της χαμηλής ζήτησης να είναι πιο ισχυρή σε σχέση με εκείνη της προσφοράς.
Ως αποτέλεσμα, τον Ιανουάριο του 2021, για παράδειγμα, οι ναύλοι των VLCCs ήταν τόσο μειωμένοι, που έφτασαν σε επίπεδα τα οποία δεν κάλυπταν ούτε τα OPEX.
Πάντως, ενδιαφέρον είναι το ότι η κακή εικόνα της ναυλαγοράς των tankers παρατηρείται την περίοδο που οι ναύλοι των bulk carriers και των containerships έχουν αυξηθεί ραγδαία. Η αυξημένη ζήτηση και η ανεπαρκής προσφορά είναι ένας από τους βασικούς λόγους που οδήγησαν στην άνοδο των ναύλων στους άλλους τομείς της ναυτιλίας.
Μεταξύ άλλων, η VesselsValue αναφέρει πως μακροπρόθεσμα υπάρχει αβεβαιότητα για το μέλλον των μεταφορών ακατέργαστου, καθώς ερωτηματικό παραμένει το πώς θα κινηθεί η ζήτηση το επόμενο διάστημα, ενώ επιπλέον καταγράφεται αυξητική τάση στις παραγγελίες. Επιπλέον σημειώνει πως η παγκόσμια ζήτηση πετρελαίου εκτιμάται ότι θα επιστρέψει σε υγιή επίπεδα έως το 2022, ωστόσο δεν αναμένεται κάποια ουσιαστική αλλαγή στη ζήτηση μέχρι το τέλος του έτους. Πάντως, το τελευταίο διάστημα έχει παρατηρηθεί αύξηση αγοραπωλησιών των tankers, καθώς οι πλοιοκτήτες-διαχειριστές αναμένουν οικονομική ανάκαμψη τους φθινοπωρινούς-χειμερινούς μήνες, μετά και την απόφαση του OPEC+ να αυξήσει τα επίπεδα παραγωγής μεταξύ Αυγούστου και Δεκεμβρίου του 2021.
Φωτό: Sergio Souza/ Unsplash
ΝΧ
Συντακτική ομάδα Ναυτικών Χρονικών
Τουλάχιστον τέσσερις άνθρωποι σκοτώθηκαν σήμερα από την ισχυρή έκρηξη που σημειώθηκε στο λιμάνι Σαχίντ Ρατζάι της πόλης Μπαντάρ Αμπάς στο νότιο Ιράν, σύμφωνα με…
Ο αριθμός των τραυματιών από την ισχυρή έκρηξη που σημειώθηκε νωρίτερα σήμερα στο λιμάνι Σαζίντ Ρατζάι, στην πόλη Μπαντάρ Αμπάς του Ιράν, ανήλθε σε…
Διαχρονικά, αρχής γενομένης από την ίδρυσή τους, το 1931, τα Ναυτικά Χρονικά εστιάζουν την προσοχή τους σε κάθε σημαντική εξέλιξη, η οποία ενδεχομένως επηρεάζει…
To βυθισμένο superyacht «Bayesian» του εκλιπόντος Βρετανού μεγιστάνα Μάικ Λιντς πρόκειται να ανελκυστεί από τον βυθό της θάλασσας, με τις εργασίες να ξεκινούν μέχρι…
Οι προκλήσεις για τη ναυλαγορά των LNG carriers παραμένουν έντονες, καθώς το ανοδικό μομέντουμ που κατεγράφη πριν από μερικές εβδομάδες δεν διατηρήθηκε και πλέον…
Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή (ΕΕ) εξετάζει το ενδεχόμενο να θέσει επιπλέον περιορισμούς στις εισαγωγές ρωσικών ορυκτών καυσίμων από ευρωπαϊκές επιχειρήσεις. Μάλιστα, δεν αποσκοπεί απλώς στην…
Ισχυρό είναι ήδη το πλήγμα των εμπορικών εντάσεων ανάμεσα στο Πεκίνο και την Ουάσιγκτον για την Boeing, καθώς η εταιρεία κατασκευής αεροσκαφών αντιμετωπίζει σημαντικά…
Καθώς η Κίνα «βλέπει» την εγχώρια κατανάλωση να επιβραδύνεται και ενώ η πίεση εντείνεται από τη δασμολογική πολιτική των ΗΠΑ, το Πεκίνο στρέφεται στη…
Ναυτικά Χρονικά | Gratia Publications
Λεωφόρος Συγγρού 132, ΤΚ 11745, Αθήνα
Τ: +30 2109222501
E: info@gratia.gr
Ιδιοκτησία: Gratia Εκδοτική ΙΚΕ