Συνέντευξη του κ. Συμεών Παληού,

Συνέντευξη του κ. Συμεών Παληού,
Συνέντευξη του κ. Συμεών Παληού,
Ο κ. Συμεών Παληός εκφράζει τις σκέψεις του στα Ναυτικά Χρονικά για τη ναυλαγορά των πλοίων μεταφοράς ξηρού φορτίου, τις ενδεχόμενες αλλαγές στο παραδοσιακό μοντέλο διοίκησης μιας ναυτιλιακής εταιρείας, τις νομοθετικές πρωτοβουλίες για την πράσινη μετάβαση της ναυτιλίας και τις προσπάθειες του κλάδου να βελτιώσει τη δημόσια εικόνα του.
1. Το 2021 έχει ξεκινήσει ιδιαίτερα ενθαρρυντικά για την αγορά των πλοίων μεταφοράς ξηρού φορτίου. Ποιοι είναι οι λόγοι ανάτασης της αγοράς μετά από ένα έτος-ορόσημο, κατά το οποίο η πανδημία άλλαξε άρδην τα δεδομένα στη διεθνή ναυτιλία; Θεωρείτε ότι προσφορά και ζήτηση θα συνεχίσουν να ευνοούν τη ναυλαγορά;
Το 2021, η αγορά των πλοίων μεταφοράς ξηρού φορτίου κινείται ανοδικά για πολλούς λόγους, οι σημαντικότεροι εκ των οποίων είναι οι εξής: Πρώτον, η πτώση του παγκόσμιου GDΡ, λόγω της πανδημίας, δεν επηρέασε, όπως υπήρχε φόβος ότι θα επηρεάσει, τη μεταφορά φορτίων όπως το σιδηρομετάλλευμα, το κάρβουνο και τα σιτηρά. Οι χώρες που εισάγουν αυτά τα φορτία και κυρίως η Κίνα δεν μείωσαν σημαντικά τις εισαγωγές. Κατά συνέπεια, η ζήτηση επηρεάστηκε ελάχιστα. Οι λόγοι που συνέβη αυτό είναι ποικίλοι και δεν θα ήταν επί του παρόντος σκόπιμο να αναλύσουμε αυτούς με λεπτομέρεια. Τώρα που οι οικονομίες σιγά σιγά ανακάμπτουν, η αγορά ενισχύεται όλο και περισσότερο.
Δεύτερος λόγος ήταν ‒και παραμένει‒ ο μικρός αριθμός παραγγελιών νεότευκτων πλοίων ξηρού φορτίου. Αυτός παραμένει στα χαμηλότερα επίπεδα για τα τελευταία περίπου τριάντα έτη.
Θεωρώ ότι η προσφορά και η ζήτηση πλοίων θα παραμείνουν ευνοϊκοί παράγοντες για τη ναυλαγορά, μέχρι να αυξηθούν σημαντικά οι παραγγελίες πλοίων, πράγμα που δεν έχουμε δει προς το παρόν.
2. Το 2021 έχει ξεκινήσει ιδιαίτερα ενθαρρυντικά για την αγορά των πλοίων μεταφοράς ξηρού φορτίου. Ποιοι είναι οι λόγοι ανάτασης της αγοράς μετά από ένα έτος-ορόσημο, κατά το οποίο η πανδημία άλλαξε άρδην τα δεδομένα στη διεθνή ναυτιλία; Θεωρείτε ότι προσφορά και ζήτηση θα συνεχίσουν να ευνοούν τη ναυλαγορά;
Το 2021, η αγορά των πλοίων μεταφοράς ξηρού φορτίου κινείται ανοδικά για πολλούς λόγους, οι σημαντικότεροι εκ των οποίων είναι οι εξής: Πρώτον, η πτώση του παγκόσμιου GDΡ, λόγω της πανδημίας, δεν επηρέασε, όπως υπήρχε φόβος ότι θα επηρεάσει, τη μεταφορά φορτίων όπως το σιδηρομετάλλευμα, το κάρβουνο και τα σιτηρά. Οι χώρες που εισάγουν αυτά τα φορτία και κυρίως η Κίνα δεν μείωσαν σημαντικά τις εισαγωγές. Κατά συνέπεια, η ζήτηση επηρεάστηκε ελάχιστα. Οι λόγοι που συνέβη αυτό είναι ποικίλοι και δεν θα ήταν επί του παρόντος σκόπιμο να αναλύσουμε αυτούς με λεπτομέρεια. Τώρα που οι οικονομίες σιγά σιγά ανακάμπτουν, η αγορά ενισχύεται όλο και περισσότερο.
Δεύτερος λόγος ήταν ‒και παραμένει‒ ο μικρός αριθμός παραγγελιών νεότευκτων πλοίων ξηρού φορτίου. Αυτός παραμένει στα χαμηλότερα επίπεδα για τα τελευταία περίπου τριάντα έτη.
Θεωρώ ότι η προσφορά και η ζήτηση πλοίων θα παραμείνουν ευνοϊκοί παράγοντες για τη ναυλαγορά, μέχρι να αυξηθούν σημαντικά οι παραγγελίες πλοίων, πράγμα που δεν έχουμε δει προς το παρόν.
3. Πώς μπορεί το παραδοσιακό μοντέλο διοίκησης μιας ναυτιλιακής εταιρείας να προσαρμοστεί στο ταχύτατα μεταβαλλόμενο περιβάλλον της ναυτιλίας σε επίπεδο νέων τεχνολογιών και νομοθεσιών;
Νέες τεχνολογίες και νομοθεσίες υπήρχαν πάντα και αντιμετωπίζονται με επιτυχία για πολλά χρόνια τώρα από όλες τις διοικήσεις των σωστά δομημένων ναυτιλιακών εταιρειών. Η ικανότητα προσαρμογής είναι αναπόσπαστο τμήμα μιας σωστά οργανωμένης διοίκησης ναυτιλιακής επιχείρησης. Η προσπάθεια πάντα είναι να γίνονται αυτές οι προσαρμογές με κόστος χαμηλότερο του διεθνούς ανταγωνισμού.
4. Σας προβληματίζουν οι νομοθετικές πρωτοβουλίες της Ευρωπαϊκής Επιτροπής για την πράσινη μετάβαση της ναυτιλίας; Ο διεθνής νομοθέτης αφουγκράζεται τις ανησυχίες και τις προτεραιότητες των φορέων εκπροσώπησης της ναυτιλιακής επιχειρηματικότητας; Βλέπετε πλέον μια μεγαλύτερη σύγκλιση στις απόψεις Βορείων και Νοτίων σε θέματα ναυτιλιακής πολιτικής;
Αν και στη ναυτιλία οι εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα ανά τόνο και μίλι είναι σχετικά χαμηλές, αυτό δεν σημαίνει πως και η ναυτιλία δεν πρέπει να προσαρμοστεί και να συνεισφέρει στη διεθνή προσπάθεια μείωσης των εκπομπών που επιβαρύνουν το περιβάλλον.
Θα απαντήσω όσο πιο περιεκτικά και σύντομα γίνεται σε αυτές τις ερωτήσεις που άπτονται ζητημάτων τεραστίας σημασίας για την ποντοπόρο ναυτιλία. Μια σωστά εμπεριστατωμένη απάντηση θα ήταν πολυσέλιδη σαν κείμενο και ίσως όχι τόσο ενδιαφέρουσα για τους αναγνώστες σας. Η πράσινη μετάβαση της ναυτιλίας με νομοθετικές πρωτοβουλίες της Ευρωπαϊκής Ένωσης, αλλά και άλλων διεθνών φορέων, ήταν κάτι αναπόφευκτο. Όπως όλοι οι άλλοι τομείς οικονομικής δραστηριότητος που μολύνουν το περιβάλλον, έτσι και η ναυτιλία θα πρέπει να προσαρμοστεί στα νέα δεδομένα. Αν και στη ναυτιλία οι εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα ανά τόνο και μίλι είναι σχετικά χαμηλές, αυτό δεν σημαίνει πως η ναυτιλία δεν πρέπει να προσαρμοστεί και να συνεισφέρει στη διεθνή προσπάθεια μείωσης των εκπομπών που επιβαρύνουν το περιβάλλον.
Είμαι αισιόδοξος πως θα γίνουν οι απαραίτητες αλλαγές προς αυτή την κατεύθυνση και σίγουρα θα υπάρξουν στην πορεία και προβλήματα, που όμως θα επιλυθούν. Όσο για τις ανησυχίες και τις προτεραιότητες της ναυτιλιακής επιχειρηματικότητας, είμαι σίγουρος πως ο διεθνής νομοθέτης τις αντιλαμβάνεται. Το δίλημμα που προκύπτει είναι κατά πόσο ο νομοθέτης είναι σε θέση να πάρει μέτρα ώστε να βοηθήσει στην επίλυση των προβλημάτων. Αυτό, για πολιτικούς και άλλους λόγους, είναι πολλές φόρες δύσκολο. Ας μην εμβαθύνουμε τώρα περισσότερο επί του θέματος αυτού.
Τέλος, όσον αφορά τη σύγκλιση απόψεων βόρειων και νότιων κρατών σε θέματα ναυτιλιακής πολιτικής, η απάντηση έχει δύο πλευρές. Σε θέματα ασφάλειας και πράσινης νομοθεσίας, η σύγκλιση είναι μεγαλύτερη από ό,τι σε θέματα ανταγωνιστικότητος, φορολόγησης και άλλων συναφών τομέων.
5. Παρά τον σπουδαίο ρόλο της ναυτιλίας στην αδιάκοπη ροή αγαθών, ο οποίος αναδείχθηκε ιδιαίτερα κατά την κρίσιμη περίοδο της πανδημίας, η κοινή γνώμη εξακολουθεί να αγνοεί τον σημαίνοντα ρόλο της. Για ποιους λόγους θεωρείτε ότι υπάρχει αυτή η έλλειψη πληροφόρησης και πώς μπορεί η ναυτιλία να βελτιώσει τη δημόσια εικόνα της;
Είμαι αισιόδοξος πως, ακόμα και αν κάνουν μερικά λάθη στην πορεία, η νέα γενιά, που είναι κατά κανόνα καλύτερα μορφωμένη από εμάς τους μεγαλύτερους, θα τα καταφέρει έτσι ώστε το τελικό αποτέλεσμα να είναι θετικό.
Είναι σωστό αυτό που λέτε περί της άγνοιας που επικρατεί στην κοινή γνώμη σχετικά με τη σπουδαιότητα της ναυτιλίας στην εξασφάλιση αδιάκοπης ροής αγαθών. Δυστυχώς, για πολλές δεκαετίες, αυτός ο ρόλος λαμβανόταν ως δεδομένος, με την αιτιολογία ότι η ναυτιλία είναι τόσο κερδοφόρος τομέας της οικονομίας, που πάντα θα υπάρχουν άτομα και μεγάλες εταιρείες που θα θέλουν να επενδύσουν στον τομέα αυτόν και να εξασφαλίσουν τη ροή αγαθών που αναφέρατε. Αυτό βέβαια δεν είναι αληθές. Όμως, πρέπει οι εκπρόσωποι της διεθνούς ναυτιλίας και οι κρατικές ενώσεις πλοιοκτητών να στείλουν σαφή μηνύματα γι’ αυτό με ενημερωτικές και διαφημιστικές εκστρατείες, των οποίων το κόστος, κατά τη γνώμη μου, θα είναι απόλυτα δικαιολογημένο, τουλάχιστον σε βάθος χρόνου.
Απόσπασμα από τη συνέντευξη του κ. Παληού στο τεύχος Ιουνίου-Ιουλίου 2021 των Ναυτικών Χρονικών.
ΝΧ
Συντακτική ομάδα Ναυτικών Χρονικών
O Ευρωπαϊκός Οργανισμός Θαλάσσιων Λιμένων (ESPO), μέσω ανακοίνωσής του, προτρέπει την Ευρωπαϊκή Επιτροπή και τα κράτη-μέλη να καταρτίσουν ένα ισχυρό όργανο χρηματοδότησης αναφορικά με…
Το EMMYS Yacht Show επιστρέφει στον Πόρο από τις 7 έως τις 10 Μαΐου 2026, με ανανεωμένο όραμα και έμφαση στη σύγχρονη εμπειρία θαλάσσιου…
Ο βορειοκορεάτης ηγέτης Κιμ Γιονγκ Ουν διαβεβαίωσε τον επικεφαλής της ρωσικής διπλωματίας Sergey Lavrov για την «άνευ όρων» υποστήριξή του στη Ρωσία στον συνεχιζόμενο…
Το τελευταίο διάστημα παρατηρείται κύμα επιθέσεων σε εμπορικά πλοία ένεκα της γεωπολιτικής έντασης που επικρατεί κυρίως στη Μέση Ανατολή. Μάλιστα, σε αρκετές περιπτώσεις, οι…
Η προκαταρκτική έρευνα της Υπηρεσίας Διερεύνησης Αεροπορικών Ατυχημάτων (AAIB) για το αεροπορικό δυστύχημα της Air India, που κόστισε τη ζωή σε 260 ανθρώπους, καταδεικνύει…
Αύξηση 0,8% σημείωσε η δύναμη του ελληνικού εμπορικού στόλου τον Μάιο του 2025 σε σύγκριση με την αντίστοιχη δύναμη του Μαΐου 2024, έναντι αύξησης…
Ο Σύνδεσμος Μεσιτών Ναυτιλιακών Συμβάσεων (HSA), ολοκλήρωσε με απόλυτη επιτυχία την επετειακή διοργάνωση του Pireas 2025, τιμώντας τα 50 χρόνια από την ίδρυση του…
Η Seaven Tanker & Dry Management Inc. ανακοινώνει την απόκτηση του 20ού πλοίου του στόλου της με ελληνική σημαία, επιβεβαιώνοντας έμπρακτα τη δέσμευσή της…
Ναυτικά Χρονικά | Gratia Publications
Λεωφόρος Συγγρού 132, ΤΚ 11745, Αθήνα
Τ: +30 2109222501
E: info@gratia.gr
Ιδιοκτησία: Gratia Εκδοτική ΙΚΕ