
H Σιγκαπούρη, σύμφωνα με δημοσίευμα του Bloomberg, βλέπει τη θέση της ως κυρίαρχου κέντρου προμήθειας ναυτιλιακών καυσίμων στην Ασία να κλονίζεται, καθώς ο ανταγωνισμός από την Κίνα, η οποία, μετά τη γοργή επέκταση των λιμενικών υποδομών της και των εγκαταστάσεων διύλισης, αυξάνει το μερίδιό της στην αγορά, προσελκύοντας ολοένα και περισσότερα πλοία στις ακτές της.
Οι πωλήσεις ναυτιλιακών καυσίμων της Κίνας έχουν σχεδόν διπλασιαστεί την τελευταία πενταετία, ενώ η χώρα προσπαθεί να προσελκύσει πλοία τα οποία πλέουν σε γειτονικά λιμάνια σημαντικών οικονομιών, όπως είναι η Νότια Κορέα και η Ιαπωνία. Η Σιγκαπούρη εξακολουθεί να κατέχει ηγετική θέση ως ο κορυφαίος προμηθευτής στην ασιατική αγορά, της οποίας η αξία ανέρχεται στα $30 δισ., ωστόσο η κινεζική ανάπτυξη επιταχύνεται, σύμφωνα με το Bloomberg.
To επίκεντρο του ανεφοδιασμού στην Κίνα είναι η Zhoushan, ένα αρχιπέλαγος το οποίο βρίσκεται στην ακτή της χώρας και νότια της Σαγκάης. Χαρακτηριστικό είναι το γεγονός ότι ορισμένα από τα νεότερα και μεγαλύτερα διυλιστήρια πετρελαίου της χώρας κατασκευάζονται στην περιοχή, ενώ και η κυβέρνηση έχει εισαγάγει φορολογικά κίνητρα, τα οποία καθιστούν τα κινεζικά καύσιμα πιο ανταγωνιστικά.
Σύμφωνα με τον διευθυντή της Drewry Maritime Advisors, κ. Krishna, η Σιγκαπούρη, βάσει όλων των παραμέτρων, είχε το πλεονέκτημα σε σχέση με άλλα ασιατικά λιμάνια. «Το ίδιο ισχύει και σήμερα, ωστόσο σταδιακά και άλλα λιμάνια προσπαθούν να την πλησιάσουν. Η Zhoushan σίγουρα θα καταλάβει ένα μερίδιο των πλοίων που ανεφοδιάζονται σε άλλα λιμάνια της ανατολικής Ασίας», υποστηρίζει.
Η Σιγκαπούρη, η οποία αποτελεί τον μεγαλύτερο κόμβο ανεφοδιασμού σε παγκόσμιο επίπεδο, πούλησε περίπου 50 εκατ. τόνους ναυτιλιακών καυσίμων κατά την περσινή χρονιά ή το ένα πέμπτο του παγκόσμιου συνόλου. Αντίστοιχα, σύμβουλος της OilChem υπολογίζει ότι οι πωλήσεις της Κίνας αυξήθηκαν για πέμπτη συνεχή χρονιά, φτάνοντας τους 16,9 εκατ. τόνους.
Καθότι τα μεγαλύτερα λιμάνια του κόσμου βρίσκονται στην Κίνα, χάρη στην τεράστια μεταποιητική βιομηχανία της, η ενίσχυση των δυνατοτήτων ανεφοδιασμού προσθέτει κύρος σε τέτοιου τύπου υποστηρικτικές επιχειρήσεις. Η τοπική κυβέρνηση έχει δαπανήσει $80 δισ. προκειμένου να επεκτείνει το αγκυροβόλιο και να κατασκευάσει νέα πλωτά κανάλια στη Zhoushan, ενώ τα διυλιστήρια αντλούν υψηλότερους όγκους πετρελαίου χαμηλής περιεκτικότητας σε θείο, τα οποία είναι πλέον απαραίτητα βάσει των νέων παγκόσμιων κανόνων, που υποχρεώνουν τα πλοία να χρησιμοποιούν καθαρότερα καύσιμα.
«Η αγορά ανεφοδιασμού της Κίνας πλησιάζει αυτή της Σιγκαπούρης», υποστήριξε πρώην αξιωματούχος της τελωνειακής αρχής στην επαρχία Zhejiang, στην οποία συμπεριλαμβάνεται και η Zhoushan, σε μια διάσκεψη του κλάδου τον περασμένο μήνα. Μάλιστα προέβλεψε ότι οι πωλήσεις ναυτιλιακών καυσίμων της χώρας θα ανέλθουν στο 40% αυτών της Σιγκαπούρης για φέτος, δηλαδή περίπου στους 20 εκατ. τόνους βάσει των δεδομένων του 2020.
Η Zhoushan, σύμφωνα με την κ. Rittfeldt, επικεφαλής του τμήματος προμηθειών καυσίμων της Stena Bulk, είχε πιο ανταγωνιστικές τιμές φέτος και για τον λόγο αυτόν τα πλοία της ναυτιλιακής που ταξιδεύουν στην Κίνα πιθανότατα θα χρησιμοποιούν το εν λόγω λιμάνι πιο συχνά, όπως υποστήριξε. Ωστόσο πρόσθεσε πως η Σιγκαπούρη είναι πιο αξιόπιστη επιλογή, καθότι διαθέτει υπηρεσίες για την αποτελεσματική και έγκαιρη παράδοση των καυσίμων. Πιο συγκεκριμένα, η Σιγκαπούρη διαθέτει ένα εκτενές δίκτυο διύλισης και αποθήκευσης προκειμένου να διασφαλίσει τον σταθερό ανεφοδιασμό των πλοίων, ενώ έχει ενισχύσει περαιτέρω τη θέση της λόγω των αυστηρών μέτρων διαφάνειας που έχει λάβει.
Σε αυτό το πλαίσιο, και παρά τις όποιες φιλοδοξίες της Κίνας, ο κ. Shum, αντιπρόεδρος της συμβουλευτικής εταιρείας IHS Markit, εκτιμά «ότι αν και η περιφερειακή πίτα της αγοράς ανεφοδιασμού είναι αρκετά μεγάλη για να υποστηρίξει την ανάπτυξη συγκεκριμένων λιμένων, η Σιγκαπούρη θα παραμείνει ο κύριος κόμβος θαλάσσιου ανεφοδιασμού για το προσεχές μέλλον».
Φωτό: Mike Enerio/Unsplash
ΝΧ
Συντακτική ομάδα Ναυτικών Χρονικών
Τα Ναυτικά Χρονικά παρουσιάζουν στο τεύχος Σεπτεμβρίου 2025 την επικαιρότητα στον χώρο της ναυτιλιακής, οικονομικής και πολιτικής ειδησεογραφίας. Πιο συγκεκριμένα, στο αγγλικό τεύχος των…
Τα ανταγωνιστικά πλεονεκτήματα των κινεζικών ναυπηγείων, έναντι των υπολοίπων, τόσο στην Ασία όσο και σε κάθε άλλη γωνιά του πλανήτη είναι δεδομένα. Μάλιστα, με…
Μια νέα καινοτομία υψηλής τεχνολογικής σημασίας για τους στόλους μεταφοράς υγραερίου εγκρίθηκε πρόσφατα από τον Lloyd’s Register (LR) στην HD Hyundai Heavy Industries (HHI)…
QatarEnergy και Samsung C&T’s Engineering & Construction Group (Samsung C&T) υπέγραψαν συμφωνία για την κατασκευή ενός μεγάλης κλίμακας φωτοβολταϊκού πάρκου στο Dukhan, 80 χλμ.…
Ο American Bureau of Shipping (ABS) δημοσίευσε πρόσφατα τη δεύτερη έκδοση της μελέτης «Emerging Battery Technologies in the Maritime Industry». Σε αυτήν προσφέρεται μια…
Υπό τη «σκιά» των επιπτώσεων των αμερικανικών δασμών στην οικονομία του Καναδά, η Οτάβα φαίνεται να έχει θέσει σε πρώτο πλάνο την ανάπτυξη έργων…
Χωρίς φρένο προχωρά, όπως όλα δείχνουν, η παραγωγή του αμερικανικού καλαμποκιού το τρέχον έτος. Ειδικότερα, σύμφωνα με δημοσίευμα του Reuters, η φετινή σοδειά θα…
Νέοι ορίζοντες ανοίγονται για τα δεξαμενόπλοια στον Καναδά, καθώς ένα σημαντικό λιμενικό έργο πρόκειται να αλλάξει τα δεδομένα φόρτωσης πετρελαίου στον λιμένα του Βανκούβερ.…
Ναυτικά Χρονικά | Gratia Publications
Λεωφόρος Συγγρού 132, ΤΚ 11745, Αθήνα
Τ: +30 2109222501
E: info@gratia.gr
Ιδιοκτησία: Gratia Εκδοτική ΙΚΕ