
Το γεγονός ότι ο Αμερικανός πρόεδρος Τζο Μπάιντεν έβαλε στο στόχαστρό του τις ναυτιλιακές εταιρείες τακτικών γραμμών, μαζί με μια σειρά άλλων αγορών που ακολουθούν αντι-ανταγωνιστικές πρακτικές, αποτελεί, σύμφωνα με δημοσίευμα του Bloomberg, μια ευπρόσδεκτη είδηση για τις αμερικανικές εταιρείες, οι οποίες κατά το τελευταίο διάστημα καταβάλλουν ναύλους ρεκόρ προκειμένου να μεταφέρουν διά θαλάσσης τα εμπορεύματά τους. Αξίζει να σημειωθεί ότι ένας αυξανόμενος αριθμός Αμερικανών εισαγωγέων διαμαρτύρονται για το γεγονός ότι ο κλάδος των τακτικών γραμμών κυριαρχείται από ορισμένες μεγάλες επιχειρήσεις.
Σε αυτό το πλαίσιο, το εκτελεστικό διάταγμα που εξέδωσε ο Λευκός Οίκος την Παρασκευή 9 Ιουλίου βάζει στο στόχαστρο μεταξύ άλλων και τον κλάδο των τακτικών γραμμών, στον οποίο το 85% της χωρητικότητας ελέγχεται από περίπου δέκα θαλάσσιους μεταφορείς. Μάλιστα, βάσει του εν λόγω διατάγματος, ενθαρρύνει την Ομοσπονδιακή Ναυτιλιακή Επιτροπή (Federal Maritime Commission ‒ FMC) να διασφαλίσει την αυστηρή εφαρμογή των κανόνων προκειμένου να μην επιβάλλονται στους εξαγωγείς υπέρογκες χρεώσεις.
Αυτό αποτελεί σημαντικό πλήγμα για τις μεγαλύτερες εταιρείες τακτικών γραμμών, οι περισσότερες από τις οποίες εδρεύουν στην Ασία, όπως η κινεζική Cosco Shipping, ενώ οι υπόλοιπες στην Ευρώπη, όπως ο ηγέτης του κλάδου A.P. Moller-Maersk. Επιπροσθέτως, όπως σημειώνει το άρθρο του Bloomberg, εννέα από τους δέκα μεγαλύτερους θαλάσσιους μεταφορείς συμμετέχουν σε μία εκ των τριών συμμαχιών (2Μ, Ocean Alliance, The Alliance), μοιράζοντας τη χωρητικότητα στα πλοία τους, αναπτύσσοντας συνεργατικά δρομολόγια στους εμπορικούς δρόμους προκειμένου να περιορίσουν την πλεονάζουσα χωρητικότητα.
Η πανδημία έχει δώσει στους μεταφορείς εμπορευματοκιβωτίων ένα τεράστιο πλεονέκτημα έναντι των πελατών τους, καθώς την τρέχουσα περίοδο σχεδόν το σύνολο των πλοίων μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων εκτελούν τα δρομολόγιά τους πλήρως φορτωμένα, ενώ και η ζήτηση για μεταφορές υπερβαίνει τη χωρητικότητα των θαλάσσιων μεταφορέων, ιδίως από τις ΗΠΑ.
«Αυξήσαμε τους ελέγχους στις συμμαχίες των θαλάσσιων μεταφορέων προκειμένου να εντοπιστούν στοιχεία αντι-ανταγωνιστικής συμπεριφοράς όσον αφορά τους ναύλους και τη χωρητικότητα και θα συνεχίσουμε να πράττουμε το ίδιο όσο η πανδημία της Covid-19 και η ραγδαία αύξηση των εισαγωγών συνεχίζονται», δήλωσε ο πρόεδρος της FMC, κ. Daniel Maffei.
Εν τω μεταξύ, πολλοί Αμερικανοί εξαγωγείς πιέζονται λόγω της μειωμένης χωρητικότητας, καθώς πολλά εμπορευματοκιβώτια επιστρέφουν στην Ασία άδεια προκειμένου οι θαλάσσιοι μεταφορείς να αντεπεξέλθουν στις ανάγκες μεταφοράς εμπορευμάτων από την Κίνα. Αξίζει να σημειωθεί ότι η FMC ερευνά ήδη αυτά τα ζητήματα.
Ωστόσο, σύμφωνα με το δημοσίευμα του Bloomberg, υπάρχουν λόγοι οι οποίοι μετριάζουν τις προσδοκίες αναφορικά με τον αντίκτυπο που δυνητικά θα έχουν τα μέτρα που θα λάβουν οι αμερικανικές ρυθμιστικές αρχές.
Σε πρόσφατη συνέντευξη που είχε παραχωρήσει ο Maffei, τον οποίο ο Μπάιντεν όρισε ως τον επικεφαλής της FMC τον περασμένο Μάρτιο, εμφανίστηκε συγκρατημένος αναφορικά με τις δυνατότητες της Επιτροπής για την αναθεώρηση των κανόνων του ανταγωνισμού. Κάτι τέτοιο, υποστήριξε, μπορεί στην πραγματικότητα να κάνει τα πράγματα χειρότερα. Ενώ, δανειζόμενος τη φράση του Ουίνστον Τσόρτσιλ αναφορικά με τη δημοκρατία, δήλωσε πως «οι συμμαχίες αποτελούν το χειρότερο σύστημα στον κόσμο, εάν εξαιρέσουμε όλες τις άλλες εναλλακτικές που έχουν δοκιμαστεί».
ΝΧ
Συντακτική ομάδα Ναυτικών Χρονικών
Ο American Bureau of Shipping (ABS) δημοσίευσε πρόσφατα τη δεύτερη έκδοση της μελέτης «Emerging Battery Technologies in the Maritime Industry». Σε αυτήν προσφέρεται μια…
Υπό τη «σκιά» των επιπτώσεων των αμερικανικών δασμών στην οικονομία του Καναδά, η Οτάβα φαίνεται να έχει θέσει σε πρώτο πλάνο την ανάπτυξη έργων…
Χωρίς φρένο προχωρά, όπως όλα δείχνουν, η παραγωγή του αμερικανικού καλαμποκιού το τρέχον έτος. Ειδικότερα, σύμφωνα με δημοσίευμα του Reuters, η φετινή σοδειά θα…
Νέοι ορίζοντες ανοίγονται για τα δεξαμενόπλοια στον Καναδά, καθώς ένα σημαντικό λιμενικό έργο πρόκειται να αλλάξει τα δεδομένα φόρτωσης πετρελαίου στον λιμένα του Βανκούβερ.…
Η ναυτιλιακή βιομηχανία βρίσκεται αντιμέτωπη με ένα μέτρο από την πλευρά των ΗΠΑ που θα αλλάξει τη νόρμα των θαλάσσιων μεταφορών. Τα υπέρογκα τέλη…
Με το London International Shipping Week 2025 να βρίσκεται σε εξέλιξη, η VesselsValue προχώρησε σε μια ανάλυση για την κατανομή του «πράσινου» στόλου. Από…
Συνεχίζει τη δυναμική της ανάπτυξη το α’ εξάμηνο η AEGEAN προσφέροντας 9,4 εκατ. θέσεις, 5% περισσότερες σε σχέση με το α’ εξάμηνο του 2024,…
Επιτροπή Έρευνας του ΟΗΕ ανακοίνωσε χθες 16 Σεπτεμβρίου ότι κατέληξε στο συμπέρασμα πως το Ισραήλ διέπραξε γενοκτονία στη Γάζα και ότι υψηλόβαθμοι Ισραηλινοί αξιωματούχοι,…
Ναυτικά Χρονικά | Gratia Publications
Λεωφόρος Συγγρού 132, ΤΚ 11745, Αθήνα
Τ: +30 2109222501
E: info@gratia.gr
Ιδιοκτησία: Gratia Εκδοτική ΙΚΕ