Μ. Ψάλτη: Σε μια τόσο απαιτητική βιομηχανία όπως είναι η ναυτιλία, η...

Μ. Ψάλτη: Σε μια τόσο απαιτητική βιομηχανία όπως είναι η ναυτιλία, η συνεχής επιμόρφωση είναι απαραίτητη

628
Μ. Ψάλτη: Σε μια τόσο απαιτητική βιομηχανία όπως είναι η ναυτιλία, η συνεχής επιμόρφωση είναι απαραίτητη

Η κ. Μεταξία Ψάλτη, COO της Neda Maritime Agency Co Ltd μιλά για τον αντίκτυπο της πανδημίας στον τρόπο λειτουργίας και οργάνωσης μιας διαχειρίστριας εταιρείας, την προσαρμογή των διαχειριστών δεξαμενόπλοιων στις αυξανόμενες απαιτήσεις των ναυλωτών και για την κοινωνική και περιβαλλοντική ευθύνη μιας ναυτιλιακής εταιρείας σήμερα. Ακόμη, αναφέρεται στα κριτήρια επιλογής ναυτικών και στα ηγετικά χαρακτηριστικά ενός CΟO μιας ναυτιλιακής εταιρείας τη σημερινή εποχή.

Ποιες απαραίτητες αλλαγές/μεταρρυθμίσεις έφερε ο Covid-19 στον τρόπο λειτουργίας και οργάνωσης μιας διαχειρίστριας εταιρείας, αλλά και στον τρόπο επικοινωνίας και υποστήριξης της λειτουργίας των πλοίων;

Oι ναυτιλιακές εταιρείες και οι υπάλληλοι αυτών ήταν ανέκαθεν συνηθισμένοι στην εργασία από το σπίτι, αφού αυτή ήταν απαραίτητη και σε ώρες εκτός γραφείου, λόγω της διαφοράς ώρας με διάφορα μέρη του κόσμου, όπου βρίσκονταν τα πλοία, για τη σωστή διαχείριση κάποιου θέματος ή προβλήματος. Εξ αυτού του λόγου και οι περισότεροι εργαζόμενοι είχαν τη δυνατότητα, όσον αφορά το hardware και το software, να ανταποκριθούν άμεσα στις ανάγκες της τηλεργασίας, που στον δικό μας κλάδο το ενστερνιστήκαμε αρκετά σύντομα και σε μεγάλο βαθμό και συνεχίζουμε ακόμα και τώρα.

Επίσης, ως κλάδος, είμαστε εκπαιδευμένοι να αντεπεξερχόμαστε σε στιγμές κρίσης και έχουμε αναπτύξει τεράστια ικανότητα προσαρμογής σε οποιεσδήποτε συνθήκες. Από την άλλη, χρειάστηκε να αναπτυχθούν συστήματα υποστήριξης λειτουργίας και ελέγχου στα πλοία μας πολύ σύντομα (Distant Assessment / Virtual Presence Onboard ‒ VPO), για να συνεχίσουμε να είμαστε το ίδιο αποτελεσματικοί και παραγωγικοί κατά τη διάρκεια της πανδημίας, και συνεχίζουμε και θα συνεχίσουμε έτσι μέχρι οι συνθήκες να επιτρέψουν τις επιθεωρήσεις από τους ανθρώπους της εταιρείας, όπως παλαιότερα.

Δεν αναφέρθηκα σε καινούργιους τρόπους επικοινωνίας, μιας και αυτοί ήταν ήδη αρκετά προηγμένοι και δεν χρειάστηκε κάποια αλλαγή. Το ίντερνετ είναι μια πραγματικότητα εδώ και αρκετά χρόνια στα πλοία της εταιρείας μας και βοήθησε στην άμεση ανάπτυξη και στην εφαρμογή των υποστηρικτικών συστημάτων που προανέφερα. Βεβαίως, το ίντερνετ βοήθησε και τους ναυτικούς μας να αντεπεξέλθουν στις δυσκολίες της εκτεταμένης παραμονής τους στο πλοίο στην αρχή της πανδημίας.
Ποιες ήταν οι ανακατατάξεις που έφερε στους διαχειριστές δεξαμενόπλοιων το TMSA 3; Πώς ανταποκρίνεστε στις συνεχόμενα αυξανόμενες απαιτήσεις των ναυλωτών;

Είναι τόσο συνήθης πια η αλλαγή κανονισμών ή η ανάπτυξη καινούργιων κανονισμών τα τελευταία χρόνια, που οι περισσότερες οργανωμένες ναυτιλιακές εταιρείες αναπτύσσουν μηχανισμούς ώστε να αντεπεξέλθουν σε αυτούς τους κανονισμούς πολύ πριν αυτοί εκδοθούν. Δεν ξέρω πoια είναι η άποψη άλλων συναδέλφων, αλλά αισθάνομαι ότι λειτουργούμε πια σε έναν χώρο πιο «regulated» από οποιονδήποτε άλλον. Και αυτό που με θλίβει είναι το γεγονός ότι ιδιαίτερα τα τελευταία χρόνια τίθενται σε ισχύ κανονισμοί στους οποίους οι διαχειρίστριες εταιρείες και τα πλοία πρέπει να συμμορφωθούν, ενώ δεν υπάρχει άμεσα βιώσιμη και επιτυχής λύση για συμμόρφωση με τον κανονισμό!

Να θυμηθούμε τα BTWS, τους περιβαλλοντικούς κανονισμούς και τους δύσκολα επιτεύξιμους και βιώσιμους στόχους που θέτουν στον κλάδο; Όσον αφορά το TMSA 3, όμως, η προφανής αντιμετώπιση ήταν ένα Gap Analysis μεταξύ των καινούργιων διαδικασιών και απαιτήσεων σε σχέση με το προηγούμενο και η συμμόρφωση σε αυτές. Ο χώρος μας έχει αναπτύξει μια πολύ γρήγορη αντιμετώπιση στην επιμόρφωσή του και άμεσα έγιναν σεμινάρια, επιμορφώνοντας τους υπαλλήλους και τους ναυτικούς μας ως προς τις καινούργιες απαιτήσεις.

Νομίζω ότι οι οργανωμένες εταιρείες δεν αντιμετώπισαν ιδιαίτερο πρόβλημα με τις καινούργιες απαιτήσεις του OCIMF σε σχέση με το TMSA 3 ή του VIQ 7 ή του MEG 4 ή του ISGOTT 6, που ακολούθησαν αμέσως μετά. Όπως βλέπετε, είναι σοβαρός ο αριθμός των νέων κανονισμών από τους ίδιους τους ναυλωτές και άλλο τόσο από τον ΙΜΟ και τους παγκόσμιους οργανισμούς. Δυστυχώς δεν υπάρχει καμία επιλογή στη μη συμμόρφωση σε οποιονδήποτε κανονισμό, με οποιοδήποτε κόστος, ιδιαίτερα εάν η διαχειρίστρια εταιρεία συμμετέχει στον χώρο των πετρελαιοφόρων.
Συμμετέχετε σε εθνικά και διεθνή fora θεσμικής εκπροσώπησης της ναυτιλίας. Ποιες είναι οι δράσεις και οι συνέργειες που θεωρείτε σημαντικές προς όφελος μιας εταιρείας-μέλους σε εθνικές και διεθνείς ενώσεις;

Συμμετέχω κυρίως μέσω της ΙNTERTANKO και της INTERCARGO, όπου έχω την τιμή να είμαι και μέλος του Commercial Committee και του Executive Committee αντιστοίχως, όπως επίσης και μέσω της WISTA. Όντας μέλος αυτών των οργανισμών και άλλων, όπως η BIMCO, ακούγεται η άποψη των ναυτιλιακών εταιρειών στην πλειοψηφία τους και διατηρείται κάποια πίεση σε θέματα και κανονισμούς που δεν είναι εφικτά ή χρειάζονται τροποποίηση. Δυστυχώς, το ποσοστό της αποτελεσματικότητας που έχουν πάνω σε παγκόσμιους οργανισμούς είναι μικρό. Παραδείγματος χάριν, δείτε μετά από έναν χρόνο πίεσης όλων αυτων των οργανισμών και του ΙΜΟ του ιδίου, οι ναυτικοί ακόμη δεν έχουν χαρακτηριστεί «essential workers» εν μέσω πανδημίας και ταλαιπωρούμαστε όλοι, αλλά ιδιαίτερα εκείνοι, με το πού και πώς θα κάνουμε τις απαιτούμενες αλλαγές πληρωμάτων.

Ποια είναι ή θα πρέπει να είναι η κοινωνική και περιβαλλοντική ευθύνη μιας ναυτιλιακής εταιρείας σήμερα;  

Οι επιχειρηματικές δραστηριότητες της εταιρείας και ο κώδικας συμπεριφοράς των ανθρώπων της βασίζονται σε αξίες όπως η ειλικρίνεια, η δικαιοσύνη, η ακεραιότητα, η εμπιστοσύνη, η ταπεινότητα, η αποδοχή της διαφορετικότητας. Η ευημερία των ανθρώπων μας, ο σεβασμός μας για το περιβάλλον και ο συνεχής στόχος μας για βελτίωση με την εφαρμογή μόνο των υψηλότερων ποιοτικών προτύπων και καινοτομιών είναι μέρος της φιλοσοφίας και του πολιτισμού της εταιρείας, και αποτελούν αναπόσπαστο στοιχείο της μακρόχρονης και μακροπρόθεσμης επιτυχίας μας.

Η εταιρεία είναι γνωστή για το οικογενειακό, ασφαλές, υγιές και ποιοτικό περιβάλλον, με ενδιαφέρον προς τις ανάγκες των υπαλλήλων της, στο γραφείο και στο πλοίο. Παρακολουθούμε στενά τις συνθήκες εργασίας, όπως επίσης και δείκτες απόδοσης (Performance Indicators) ‒όπως LTIF (Lost Time Injury Frequency), TRCF (Total Recordable Case Frequency) και άλλους‒ για βελτίωση αυτών.

Eπικεντρωνόμαστε στη δίκαιη μεταχείριση των εργαζομένων είτε στο γραφείο είτε στο πλοίο, παρέχοντας ευκαιρίες επαγγελματικής επιμόρφωσης για την εξέλιξη τις σταδιοδρομίας τους, και υπερηφανευόμαστε για τα υψηλά ποσοστά διατήρησης υπαλλήλων στο γραφείο, όπως επίσης και αξιωματικών και πληρωμάτων στα πλοία μας. Στηρίζουμε φιλανθρωπικούς σκοπούς, αλλά και όλες τις ναυτικές ακαδημίες της Ελλάδος σε οποιεσδήποτε ανάγκες τους, με μεγαλύτερη βαρύτητα όμως σε εκπαιδευτικούς/επιμορφωτικούς σκοπούς.
Ποια είναι τα κριτήρια επιλογής των ναυτικών σας και πώς εξασφαλίζετε μακροχρόνιες συνεργασίες με τους αξιωματικούς Εμπορικού Ναυτικού που στελεχώνουν τα πλοία της NEDA;

H ναυτιλία, όπως γνωρίζουμε, είναι μια βιομηχανία με διεθνή χαρακτήρα και με το στοιχείο του ανθρώπινου παράγοντα σε όλες τις δραστηριότητες επί του πλοίου. Οπότε οι ικανότητες προσαρμογής των ανθρώπων που ασχολούνται με το απαιτητικό επάγγελμα του ναυτικού, η άρτια εκπαίδευση, η συνεχής επιμόρφωση και κατάρτιση των αξιωματικών αποτελούν βασικό πυλώνα για την ασφάλεια, την ποιότητα και την ανταγωνιστικότητα μιας εταιρείας. Η εταιρεία μας διατηρεί στενές σχέσεις με τις Ακαδημίες και επενδύει στα προγράμματα των δοκίμων ναυτικών, όπου μέσω ενός προγράμματος εκπαίδευσης, παρακολούθησης και επιμόρφωσης θα αφομοιώσουν την κουλτούρα ασφάλειας της εταιρείας και θα αποτελέσουν τους μελλοντικούς αξιωματικούς της.

Η διαδικασία πρόσληψης είτε των δοκίμων είτε άλλων υποψηφίων για τις εκάστοτε ανάγκες τις εταιρείας ορίζεται από την ίδια την εταιρεία ανά θέση (rank) με τα ελάχιστα προσόντα και ικανότητες που θα πρέπει να διαθέτει ο υποψήφιος στον γνωστικό τομέα της θέσης που θα κληθεί να καλύψει, την προηγούμενη εμπειρία σε σχέση με τον τύπο πλοίου, καθώς επίσης και άλλες δεξιότητες (soft skills), όπως ηγετικές ικανότητες, ομαδικότητα, ανταπόκριση σε συνθήκες με υψηλό επίπεδο άγχους, ικανότητα προσαρμογής, φιλοδοξία, αφοσίωση και άλλες.

Η διεξοδική και λεπτομερής διαδικασία ελέγχου των υποψηφίων, που περιλαμβάνει γνωστικές, ψυχολογικές και άλλες δοκιμασίες, στοχεύει στο να προσελκύσει και να προσλάβει ταλαντούχους επαγγελματίες ναυτικούς, που θα βοηθήσουν στην επίτευξη των στόχων της, ενώ η καριέρα τους θα αναπτυχθεί μέσω και εντός της εταιρείας. Βεβαίως, σε μια τόσο απαιτητική βιομηχανία όπως είναι η ναυτιλία, με συνεχόμενες εξελίξεις και κανονισμούς, η συνεχής επιμόρφωση είναι απαραίτητη, οπότε ένα πρόγραμμα συνεχούς αξιολόγησης και επιμόρφωσης κρίνεται απαραίτητο τόσο σε προσωπικό όσο και σε συλλογικό επίπεδο.

Το κλειδί για να διατηρηθεί μια μακροχρόνια συνεργασία είναι ο ναυτικός μας να νιώσει ότι αποτελεί κομμάτι της εταιρείας, μέρος μιας οικογένειας, και να νιώσει ότι είναι ενεργό μέλος ως προς την επίτευξη των στόχων της εταιρείας. Για εμάς οι ναυτικοί μας έχουν όνομα, από τους δοκίμους μέχρι τις υψηλότερες βαθμίδες, είναι ο καπτ. Γιάννης, ο καπτ. Κώστας, ο μαστρο-Κίμωνας, ο μαστρο-Πέτρος με σαφή εικόνα του ποιος είναι ο καθένας, των αναγκών του, των προβλημάτων του, δεν είναι ένα όνομα στο crew list. Προσπαθούμε να τους παρέχουμε βοήθεια όπου και όπως μπορούμε. H συνεχής δέσμευση της εταιρείας προς την «ποιότητα» δημιουργεί και την ανάγκη παροχών που βελτιώνουν και τις συνθήκες διαβίωσης επί των πλοίων μας. Επίσης, στο επίπεδο του εφικτού, δίνονται ευκαιρίες για εξέλιξη στους ναυτικούς όταν υπάρχει χώρος για ανάπτυξη και βελτίωση εντός της εταιρείας. Επιπλέον, προσπαθούμε να αναγνωρίζουμε και να απονέμουμε τις καλές αποδόσεις, ενώ οποιεσδήποτε προτάσεις σε μορφή ανοιχτής επικοινωνίας να γίνονται δεκτές και να αξιολογούνται αναλόγως.

Ποια ηγετικά χαρακτηριστικά καλείται να έχει στη σημερινή εποχή ένας CΟO μιας ναυτιλιακής εταιρείας;

H μεγαλύτερη πρόκληση σε μια εξαιρετικά απαιτητική εποχή, όπου χρειάζονται καινοτόμες ιδέες και λύσεις, είναι να καταφέρεις να βγεις από τα στερεότυπα και να αποκτήσεις την ικανότητα των αλλαγών, πέρα απο συμβατικές ιδέες και λύσεις. Αυτό απαιτεί βεβαίως να κατανοείς πλήρως το περιβάλλον, να διαθέτεις ωριμότητα, αυτοπεποίθηση και εμπειρογνωμοσύνη.

Θεωρώ ότι ένας/μια επιτυχημένος/η COO ξεκινά με τη θεμελιώδη ικανότητα να πιστεύει στον εαυτό του/της, να εμπνέει τους άλλους, αλλά συγχρόνως να είναι και ταπεινός/ή. Με υπευθυνότητα, ειλικρίνεια, ακεραιότητα και διαφάνεια, όπως επίσης με τεράστια δέσμευση και πάθος γι’ αυτό που κάνει. Η γρήγορη δυνατότητα λήψης αποφάσεων όπως επίσης και η ικανότητα διαπραγμάτευσης είναι αναγκαία συστατικά για μια επιτυχημένη πορεία. Να είναι επικοινωνιακός/ή, διπλωματικός/ή, με ενσυναίσθηση και συναισθηματική νοημοσύνη.

Διοικητικές ικανότητες, όπως προγραμματισμός, οργάνωση, ανάπτυξη ομάδων, ανάληψη και εκχώρηση αντιστοίχως πρωτοβουλιών και αρμοδιοτήτων σε υφισταμένους, αποτελούν απαραίτητη προϋπόθεση για οποιαδήποτε διευθυντική θέση, όπως επίσης και ο αυτοέλεγχος και η αντοχή στην πίεση, που πρέπει να είναι χαρακτηριστικά όλων των ναυτιλιακών υπαλλήλων, πολλώ δε μάλλον των διευθυντικών στελεχών.

Ποια είναι τα κριτήρια επιλογής σας ως προς το Outsourcing ορισμένων επιχειρησιακών λειτουργιών της διαχειρίστριας εταιρείας σας;

Οι επιλεγείσες επιχειρήσεις πρέπει να έχουν τις ίδιες αξίες και τους ίδιους ποιοτικούς, περιβαλλοντολογικούς και δεοντολογικούς στόχους μ’ εμάς. Ο προϋπολογισμός τους και οι πόροι που διαθέτουν, όπως επίσης και η ομάδα που θα εμπλακεί στην παροχή των υπηρεσιών ως προς την εταιρεία μας και η εμπειρογνωμοσύνη αυτών, είναι ορισμένα από τα κριτήρια επιλογής. Η αξιοπιστία τους, η απόδοση σε συνδυασμό με οικονομικά κριτήρια, πιστοποιήσεις και πρότυπα που ακολουθούνται επίσης συναξιολογούνται. Σε παρόχους υπηρεσιών μεγάλης διάρκειας τίθενται και στόχοι τους οποίους παρακολουθούμε στενά και έλεγχοι επί των διαδικασιών και στόχων που έχουμε θέσει γίνονται σε ετήσια βάση.

Η παρούσα συνέντευξη δημοσιεύθηκε στα Ναυτικά Χρονικά, τεύχος Απριλίου 2021, σελ. 36.

Ακολουθήστε τα Ναυτικά Χρονικά στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις από την ελληνική Nαυτιλία, τις Μεταφορές και το Διεθνές Εμπόριο.