Οι αλλαγές στο θαλάσσιο εμπόριο άνθρακα και ο αντίκτυπος στα bulk carriers

Οι αλλαγές στο θαλάσσιο εμπόριο άνθρακα και ο αντίκτυπος στα bulk carriers

434
Οι αλλαγές στο θαλάσσιο εμπόριο άνθρακα και ο αντίκτυπος στα bulk carriers

Η πρόσφατη απόφαση της Κίνας να απαγορεύσει τις εισαγωγές άνθρακα από την Αυστραλία έχει φέρει τα πάνω κάτω στις εμπορευματικές ροές προς την ανατολή. Εν τη απουσία των αυστραλιανών εξαγωγών προς την Κίνα, άλλοι εξαγωγείς επιχειρούν να καλύψουν την κινεζική ζήτηση για άνθρακα. Από την άλλη πλευρά, η Αυστραλία προσπαθεί να γεφυρώσει το χάσμα σε εισαγωγές άνθρακα άλλων χωρών, σημειώνει η ΒΙMCO.

Αξίζει να σημειωθεί ότι, για πρώτη φορά εδώ και πολλά χρόνια, η Νότια Αφρική άρχισε να εξάγει άνθρακα προς την Κίνα τον Δεκέμβριο του 2020. Έκτοτε οι νοτιοαφρικανικές εξαγωγές κατά μέσο όρο αγγίζουν τους 760.000 τόνους/μήνα, αριθμός που αντιστοιχεί στο 1/6 των συνολικών εξαγωγών άνθρακα της Νότιας Αφρικής. Σύμφωνα με τα στοιχεία της BIMCO, οι διά θαλάσσης εξαγωγές άνθρακα της Νότιας Αφρικής έχουν μειωθεί κατά 24,3% τους πρώτους δύο μήνες του έτους σε σχέση με το αντίστοιχο διάστημα πέρυσι, στους 9,3 εκατ. τόνους. Η πτώση αυτή των ροών μεταφράζεται σε αντίστοιχη πτώση των πλοίων που μετέφεραν άνθρακα από τη Νότια Αφρική, από 160 τους πρώτους δύο μήνες του περασμένου έτους σε 104 φέτος (51 Supramaxes, 27 Capesizes, 23 Panamaxes, 3 Ηandysizes). H BIMCO σημειώνει στην ανάλυσή της ότι στην πραγματικότητα, από το 2017, οπότε και οι εξαγωγές άνθρακα έφτασαν στο αποκορύφωμά τους, στους 81,6 εκατ. τόνους, οι εν λόγω ροές βαίνουν μειούμενες κάθε χρόνο.

Η παραδοσιακά μεγάλη ζήτηση της Κίνας για εισαγωγές άνθρακα έχει εγείρει το ενδιαφέρον των Ινδονήσιων εξαγωγέων. Ως εκ τούτου οι εξαγωγές της Ινδονησίας στην Κίνα καταγράφουν αυξητική τάση ενώ προς τις υπόλοιπες χώρες, ιδιαίτερα προς την Ινδία, βαίνουν μειούμενες. Την πτώση των ινδικών εισαγωγών από Ινδονησία και Νότια Αφρική επιχειρεί τώρα να εκμεταλλευθεί η Αυστραλία, κατά την BIMCO.

«Οι πλοιοκτήτες έχουν αντιδράσει γρήγορα στις αλλαγές του εμπορίου άνθρακα, καθώς εισαγωγείς και εξαγωγείς προσπαθούν να βρουν νέους αγοραστές και νέες πηγές [τροφοδοσίας]. Η κατάσταση αυτή είναι πιο εύκολα διαχειρίσιμη σε σχέση με την τελευταία φορά που υπήρξε σημαντική “αναστάτωση” στις ροές ξηρών φορτίων, μετά την επιβολή δασμών της Κίνας στις εισαγωγές αμερικανικής σόγιας», αναφέρει ο κ. Peter Sand, επικεφαλής ναυτιλιακός αναλυτής της BIMCO. Ο ίδιος σημειώνει ότι, εκτός από τη Νότια Αφρική και την Ινδονησία, χώρες όπως η Ρωσία και η Μογγολία θα επωφεληθούν από την απαγόρευση εισαγωγών άνθρακα της Κίνας από την Αυστραλία.

Ενώ διαχειριστές και πλοιοκτήτες έχουν καταφέρει να προσαρμοστούν στο ταχύτατα εξελισσόμενο trade pattern, η ερώτηση κατά πόσο αυτοί οι περιορισμοί θα επηρεάσουν τη ζήτηση για θαλάσσια μεταφορά εμπορευμάτων παραμένει. Και αυτό διότι η απόσταση που πρέπει να καλύψει ένα φορτίο από την Ινδονησία στην Κίνα είναι η μισή από την αντίστοιχη μεταφορά ενός φορτίου από την Αυστραλία στην Κίνα. Από την άλλη, η μεγάλη πλειονότητα των ρωσικών εξαγωγών άνθρακα στην Κίνα πραγματοποιείται από τα ανατολικά, μειώνοντας τα τονομίλια, ενώ κακή είδηση για τη ναυτιλία είναι και η αύξηση των ροών από τη Μογγολία, καθώς πραγματοποιούνται χερσαία, καταλήγει η BIMCO.

Φωτό: Mohammed Hijaz/Pixabay