
Με αφορμή τα 90 χρόνια των Ναυτικών Χρονικών, σας παρουσιάζουμε προσωπικότητες της ναυτιλίας που αρθρογραφούσαν τακτικά στα Ναυτικά Χρονικά.
Ο Περικλής Παναγόπουλος (1935-2019) γεννήθηκε στην Αθήνα, γόνος μιας οικογένειας που δεν είχε σχέση με τη θάλασσα. Παρ’ όλα αυτά, εισήλθε στον χώρο της ναυτιλίας, χάρη στη συγγένειά του με τον εθνικό ευεργέτη Ευγένιο Ευγενίδη, ο οποίος τον έθεσε υπό την προστασία του, ανέλαβε την εκπαίδευσή του και υπήρξε αρωγός στα πρώτα του επαγγελματικά βήματα στον θαλάσσιο στίβο.
Ο Περικλής Παναγόπουλος εργάστηκε αρκετά χρόνια σε εταιρείες του Ομίλου Ευγενίδη, μέχρι που αποφάσισε να χαράξει τη δική του πορεία στο παγκόσμιο ναυτιλιακό γίγνεσθαι. Η εμπειρία που είχε αποκομίσει από τη μακροχρόνια πορεία του μέχρι τότε τον βοήθησε σε μεγάλο βαθμό όταν έγινε διευθυντής της Sun Lines, το 1965.
Το 1971, ο Παναγόπουλος συνίδρυσε τη Royal Cruise Line με τον Barney Ebsworth, επιχειρηματία στον κλάδο του τουρισμού από το Σεντ Λούις των ΗΠΑ. Βασικός άξονας αυτής της νέας επιχειρηματικής του προσπάθειας ήταν η επένδυση στη ναυπήγηση νέων κρουαζιερόπλοιων, τακτική που θεωρούνταν ότι είχε ιδιαίτερο επενδυτικό ρίσκο εκείνη την εποχή. Ωστόσο, τα δύο νεότευκτα της εταιρείας, το «Golden Odyssey» του 1972 και το «Crown Odyssey» του 1988, θεωρήθηκαν πρωτοπόρα στον κλάδο της κρουαζιέρας και βοήθησαν τα μέγιστα στην επιτυχία του Παναγόπουλου στον κλάδο της επιβατηγού ναυτιλίας.
Ο Παναγόπουλος ήταν καινοτόμος, αλλά και ρεαλιστής. Το 1989 πούλησε την RCL στην Kloster Cruise σε τιμή που υπολογίζεται σε 250 εκατ. δολάρια, μια κίνηση που έγινε εν αναμονή μιας πολύ ευρύτερης παγκόσμιας ενοποίησης στον χώρο της κρουαζιέρας.
Στην Ελλάδα είναι πιο γνωστός λόγω της ίδρυσης της Superfast Ferries (Attica Group). Η Superfast Ferries επικεντρώθηκε αρχικά στη γραμμή Ελλάδα-Ιταλία και κατόπιν επεκτάθηκε στη Βαλτική και στη Βόρεια Θάλασσα. Η εταιρεία, υπό την καθοδήγηση του Παναγόπουλου, επένδυσε στην επιβατηγό ναυτιλία, εκσυγχρονίζοντας τον κλάδο με νεότευκτα, τα οποία άλλαξαν το πρόσωπο και τον τρόπο λειτουργίας της ελληνικής επιβατηγού ναυτιλίας. Επόμενη κίνηση του ομίλου ήταν η εξαγορά της Strintzis Lines και η μετονομασία της σε Blue Star Ferries, με την παράλληλη επένδυση σε νεότευκτα, με σκοπό τη δημιουργία ενός δικτύου προς όλο το Αιγαίο.
Κατά την τελευταία περίοδο της ζωής του, εστίασε το επιχειρηματικό του ενδιαφέρον στην ποντοπόρο ναυτιλία και στη μεταφορά χύδην φορτίων μέσω της Magna Marine, της οποίας το τιμόνι βρίσκεται πλέον στα χέρια των απογόνων του.
Ο Περικλής Παναγόπουλος έμεινε στην ιστορία σημειώνοντας αξιοσημείωτη πορεία πολλών δεκαετιών στον ναυτιλιακό χώρο. Τα άρθρα του στα Ναυτικά Χρονικά αποτελούν σημαντική μαρτυρία και παρακαταθήκη ενός από τους πιο ξεχωριστούς εφοπλιστές της γενιάς του, που ξεχώριζε για το επιχειρηματικό του πνεύμα και την εφαρμογή καινοτόμων ιδεών.
Ενδεικτικά άρθρα του Περικλή Παναγόπουλου στα Ναυτικά Χρονικά θα βρείτε στους ακόλουθους συνδέσμους:
https://s3.eu-central-1.amazonaws.com/naftikachronika-issues/157.pdf
https://s3.eu-central-1.amazonaws.com/naftikachronika-issues/206.pdf
Πληροφορίες για τη συγγραφή του άρθρου αντλήθηκαν από τεύχη των Ναυτικών Χρονικών με αφιερώματα στο πρόσωπο του Περικλή Παναγόπουλου.
Παρακάτω μπορείτε να διαβάσετε και τις υπόλοιπες εμβληματικές προσωπικότητες που αρθρογραφούσαν στα Ναυτικά Χρονικά:
Διαβάστε περισσότερα ιστορικά θέματα από το Αρχείο των Ναυτικών χρονικών πατώντας εδώ.
ΝΧ
Συντακτική ομάδα Ναυτικών Χρονικών
Ο ναυτιλιακός κολοσσός της Κίνας, COSCO, έχει εδραιώσει τη θέση του ως βασικότερος «παίκτης» στις γραμμές μεταξύ της Ινδικής Υποηπείρου, της Μέσης Ανατολής και…
H ινδική κυβέρνηση ακύρωσε δύο διαγωνιστικές διαδικασίες για projects υπεράκτιας αιολικής ενέργειας ισχύος 4.500 MW. Συγκεκριμένα, η κρατική Solar Energy Corporation of India (SECI)…
Τα έργα για την οικοδόμηση της γέφυρας που θα ενώσει το νησί της Σικελίας με την Καλαβρία, δηλαδή με την ιταλική χερσόνησο, πρόκειται να…
Ένα αναδιπλούμενο Rotor Sail διαμέτρου 3,5 μ., που για πρώτη φορά κατασκευάστηκε διεθνώς σε αυτό το μέγεθος, υπόσχεται να επιταχύνει την υιοθέτηση της αιολικής…
Με την πάροδο του χρόνου, το Ντουμπάι αναδεικνύεται όλο και περισσότερο ως βασικός εμπορικός κόμβος στην καρδιά της Αραβικής Χερσονήσου, ειδικά για την αγορά…
Για «πρόοδο αλλά όχι συμφωνία» έκαναν λόγο οι Ντόναλντ Τραμπ και Βλαντίμιρ Πούτιν, έπειτα από την ιστορική συνάντησή τους στην Αλάσκα, το βράδυ της…
Κίνα και Ινδία βρίσκονται σε συζητήσεις για την επανέναρξη του διασυνοριακού εμπορίου τους, πέντε χρόνια μετά τη διακοπή του. Σύμφωνα με αξιωματούχους των Υπουργείων…
Οι κυψέλες καυσίμου υδρογόνου πολλών μεγαβάτ, σε συνδυασμό με ηλεκτρική πρόωση και αρχιτεκτονική συνεχούς ρεύματος (Onboard DC Grid), αναδεικνύονται ως μία από τις πλέον…
Ναυτικά Χρονικά | Gratia Publications
Λεωφόρος Συγγρού 132, ΤΚ 11745, Αθήνα
Τ: +30 2109222501
E: info@gratia.gr
Ιδιοκτησία: Gratia Εκδοτική ΙΚΕ