«Έμφραγμα» στη Διώρυγα του Σουέζ: τι σημαίνει για τη ναυτιλία

«Έμφραγμα» στη Διώρυγα του Σουέζ: τι σημαίνει για τη ναυτιλία

3607
«Έμφραγμα» στη Διώρυγα του Σουέζ: τι σημαίνει για τη ναυτιλία

O συντομότερος θαλάσσιος δρόμος μεταξύ Ευρώπης και Ασίας, όπως μεταδίδει το πρακτορείο Reuters, παραμένει κλειστός από την Τετάρτη, ενώ ένας μεγάλος αριθμός ρυμουλκών προσπαθούν να απελευθερώσουν ένα από τα μεγαλύτερα πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων που προσάραξε στην όχθη της Διώρυγας του Σουέζ.

Υπενθυμίζεται ότι το 400 μέτρων και 224 χιλιάδων τόνων πλοίο της εταιρείας τακτικών γραμμών Evergreen, ακινητοποιήθηκε την Τρίτη το πρωί όταν απώλεσε την δυνατότητα πλοήγησης εν μέσω δυνατών ανέμων και αμμοθύελλας που το εξέτρεψαν από την πορεία του.

Περίπου το 12% του παγκόσμιου όγκου των μεταφερόμενων φορτίων διέρχεται ετησίως από τη Διώρυγα μεταφέροντας κάθε είδους φορτίο, από καύσιμα μέχρι τελικά καταναλωτικά προϊόντα. Αξίζει να σημειωθεί ότι ο έτερος εναλλακτικός θαλάσσιος δρόμος μεταξύ Ασίας Ευρώπης, γύρω από το Αφρικανικό ακρωτήριο, διαρκεί μία εβδομάδα περισσότερο.

Βάσει νεότερων στοιχείων που μεταδίδει το Bloomberg, έως και την Τετάρτη το πρωί σαράντα πλοία είχαν μπλοκαριστεί, ενώ άλλα 185 περιμένουν να διέλθουν της Διώρυγας, γεγονός που με τη σειρά του αναμένεται να επηρεάσει πολλές βιομηχανίες και να διαταράξει τον ανεφοδιασμό των παγκόσμιων αγορών.

suez

Ήδη σύμφωνα με την εταιρεία Vortexa δέκα δεξαμενόπλοια που μεταφέρουν 13 εκατ. βαρέλια αργού πετρελαίου ενδέχεται να επηρεαστούν. Αυτό και μόνο ήταν ικανό για να αυξηθεί η τιμή του πετρελαίου πάνω από 2%.

Επίσης από την Τετάρτη, πέντε έμφορτα πλοία LNG, δεν κατάφεραν να περάσουν από τη Διώρυγα, εκ των οποίων τρία έπλεαν προς την Ασία και δύο προς την Ευρώπη σύμφωνα με δηλώσεις αναλύτριας της Κpler στο Reuters, η οποία πρόσθεσε πως αν η συμφόρηση συνεχιστεί μέχρι το τέλος της βδομάδα ενδεχομένως να επηρεαστεί η διέλευση συνολικά 15 πλοίων LNG.

Σε δηλώσεις που έκανε στο Ολλανδικό Nieuwsuur, ο Διευθύνων Σύμβουλος της εταιρείας ΒOSKALIS Peter Berdowski, που έχει κληθεί να συνδράμει στην επιχείρηση, αναφέρει πως η αποκόλληση του πλοίου της Evergreen μπορεί να πάρει από μέρες έως εβδομάδες.

Σύμφωνα με τον Niels Madsen, Αντιπρόεδρο της Sea-Intelligence εάν το πλοίο της Evergreen παραμείνει καθηλωμένο έως 48 ώρες ο αντίκτυπος του συμβάντος θα περιοριστεί σε μια σταδιακή επιδείνωση των ήδη πολύ κακών καθυστερήσεων των δρομολογίων, ωστόσο αν η Διώρυγα παραμείνει κλειστή για άλλες τρεις με πέντε μέρες τότε το συμβάν θα αρχίσει να δημιουργεί πολύ σοβαρές επιπτώσεις σε παγκόσμιο επίπεδο.

Σε μία τέτοια περίπτωση, πέραν των καθυστερήσεων στην παράδοση των εμπορευμάτων που βρίσκονται εν πλω, οι επιπλοκές στις εφοδιαστικές αλυσίδες όλων των ναυλαγορών αναμένεται να ενταθούν. Αυτό με τη σειρά του ενδεχομένως να οδηγήσει σε ανατιμήσεις τόσο στις αγορές ενέργειας (πετρελαίου και φυσικού αερίου) όσο και στην αγορά των εμπορευματοκιβωτίων όπου ήδη η κατακόρυφη αύξηση της ζήτησης για μεταφορές έχει οδηγήσει σε ελλείψεις χωρητικότητας και εξοπλισμού (εμπορευματοκιβωτίων) εκτοξεύοντας σε επίπεδα ρεκόρ τους ναύλους. Αν με την διαταραχή των δρομολογίων η ανισορροπία προσφοράς (χωρητικότητας και εξοπλισμού) και ζήτησης ενταθεί περαιτέρω το κόστος ανά μονάδα μεταφοράς αναμένεται να εκτοξευθεί ακόμα υψηλότερα.

Τέλος, όπως αναφέρουν ασφαλιστές και ναυλομεσίτες στο Reuters, η ιαπωνική πλοιοκτήτρια εταιρεία που ναυλώνει το πλοίο στην Evergreen, Shoei Kishen KK και οι ασφαλιστές της μπορεί να βρεθούν αντιμέτωποι με αξιώσεις εκατομμυρίων τόσο από την Αρχή που διαχειρίζεται τη Διώρυγα του Σουέζ για απώλεια εσόδων και φθορές στο κανάλι όσο και από άλλα πλοία των οποίων η διέλευση εμποδίζεται.

Φωτό: SUEZ CANAL AUTHORITY

Ακολουθήστε τα Ναυτικά Χρονικά στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις από την ελληνική Nαυτιλία, τις Μεταφορές και το Διεθνές Εμπόριο.