
του Φίλιπ Στίβενς, αρθρογράφου των Financial Times
Η Αμερική έχει έναν νέο πρόεδρο και η Δύση χρειάζεται μια άλλη πολιτική απέναντι στην Κίνα. Η σχέση μεταξύ Ουάσινγκτον και Πεκίνου θα διαμορφώσει το γεωπολιτικό τοπίο των επόμενων δεκαετιών. Η κυβέρνηση του Τζο Μπάιντεν έχει μια ευκαιρία να ορίσει τις παραμέτρους.
Το ζήτημα που τίθεται συχνότερα σε σχέση με τις προσεγγίσεις της Δύσης απέναντι στην Κίνα είναι αν απευθύνονται σε έναν οικονομικό εταίρο ή σε μια ανταγωνιστική δύναμη. Ως τώρα, το Πεκίνο είναι ο νικητής. Η καταστολή στο Χονγκ Κονγκ, η φυλάκιση των Ουιγούρων στη Σιντζιάνγκ, οι στρατιωτικές απειλές κατά της Ταϊβάν, οι μεθοριακές συγκρούσεις με την Ινδία και οι οικονομικές κυρώσεις κατά της Αυστραλίας ευνοούν τα «γεράκια» στην Αμερική. Μια πιο σκληρή στάση όμως απέναντι στην Κίνα δεν ισοδυναμεί κατ’ ανάγκη με μια καλή στρατηγική.
Το πιο χρήσιμο σημείο αφετηρίας είναι η συνέπεια. Αυτό που χρειάζεται είναι μια σειρά πολιτικών – οικονομία, ασφάλεια, διπλωματία – που να δείχνουν στην ίδια κατεύθυνση. Ο Ντόναλντ Τραμπ επαιρόταν ότι ακολούθησε μια σκληρή γραμμή απέναντι στην Κίνα. Στην πραγματικότητα, το μόνο που τον ενδιέφερε ήταν η επανεκλογή του.
Για να δανειστούμε μια φράση που παραπέμπει στο καθεστώς της Ταϊβάν, η νέα κυβέρνηση πρέπει να ακολουθήσει μια πολιτική της μιας Κίνας – μια στρατηγική δηλαδή που να ενώνει τα μυριάδες νήματα της σχέσης με την Κίνα και τους γείτονές της για την εξυπηρέτηση ενός ενιαίου σκοπού.
Οι προσπάθειες της Κίνας να ελέγξει τη Θάλασσα της Νότιας Κίνας δεν μπορεί να διαχωριστούν από την επιδίωξή της να ηγηθεί των ψηφιακών επικοινωνιών 5G και της τεχνητής νοημοσύνης ούτε από την ευρωπαϊκή της στρατηγική με την «Πρωτοβουλία Μια Ζώνη Ενας Δρόμος». Οι έλεγχοι των κινεζικών εταιρειών που λειτουργούν στο εξωτερικό δεν μπορεί να εξαρτώνται από τις πωλήσεις σόγιας. Και ο αναπόφευκτος ανταγωνισμός πρέπει να αφήνει θέση στη συνεργασία για θέματα όπως η κλιματική αλλαγή ή η πανδημία.
Η επιλογή του Κουρτ Κάμπελ ως «τσάρου» του Λευκού Οίκου για την Ασία δείχνει ότι ο αμερικανός πρόεδρος θέλει να εγκαταλείψει την προσέγγιση της καραμπίνας. Ο Κάμπελ δεν θα βρει κάποια μαγική συνταγή – θα υπάρχουν πάντα εντάσεις ανάμεσα στον στρατηγικό ανταγωνισμό και την οικονομική αλληλεξάρτηση. Η εμπειρία του όμως και η σοβαρότητά του θα μειώσουν τον κίνδυνο κακών υπολογισμών που μερικές φορές καταλήγουν σε πολέμους.
Η μονομερής πολιτική του Τραμπ έδωσε ελευθερία κινήσεων στους συμμάχους της Ευρώπης και της Αμερικής στην Ασία. Η ΕΕ χαρακτήρισε την Κίνα στρατηγικό ανταγωνιστή, αλλά απέφυγε οποιαδήποτε κίνηση θα μπορούσε να βλάψει τις ευρωπαϊκές εξαγωγές. Η νέα αμερικανική κυβέρνηση θα πιέσει τώρα τους Ευρωπαίους να υιοθετήσουν μια πιο σκληρή πολιτική.
Οι Ευρωπαίοι δεν έχουν πλέον την πολυτέλεια να θεωρούν τις φιλοδοξίες της Κίνας αμερικανικό πρόβλημα. Πρέπει να κάνουν τις επιλογές τους. Η στρατηγική της Κίνας απέναντι στη Δύση συνίσταται στο δόγμα «Διαίρει και βασίλευε». Η απάντηση της Δύσης πρέπει να είναι ενιαία.
Πηγή: ΑΠΕ-ΜΠΕ
ΝΧ
Συντακτική ομάδα Ναυτικών Χρονικών
Η Κάλυμνος αποτελεί τον κατεξοχήν ναυτότοπο του Νοτιοανατολικού Αιγαίου. Ένα νησί με πλούσια θαλασσινή παράδοση και μεγάλη ιστορία στον χώρο της ναυτοσύνης. Ένας δωρικός…
Η αγορά του βωξίτη βρίσκεται αναντίρρητα σε «καλό φεγγάρι», με τη Γουινέα να διαδραματίζει καθοριστικό ρόλο σε αυτό. Όπως μάλιστα αναφέρει δημοσίευμα του Reuters,…
To πρώτο της φορτίο αργού πετρελαίου στη Συρία απέστειλε η Σαουδική Αραβία, συμβάλλοντας στη ‒μετά τον πόλεμο‒ ανάκαμψή της. Σύμφωνα με δεδομένα της MarineTrafffic,…
Η Pacific Basin Shipping προχώρησε σε στρατηγικές κινήσεις ένεκα των αμερικανικών λιμενικών τελών, που έχουν προκαλέσει αναταράξεις στη ναυτιλιακή βιομηχανία. «Έχουμε λάβει προληπτικά μέτρα…
Νέες απώλειες κατέγραψαν πρόσφατα οι ναύλοι των VLGCs, σε αντίθεση με εκείνους των LPG carriers μικρότερης μεταφορικής ικανότητας, που παρέμειναν σταθεροί. Ειδικότερα, σύμφωνα με…
Το σύνολο της ναυτιλιακής βιομηχανίας είχε στρέψει το ενδιαφέρον του στη χθεσινή συνεδρίαση της MEPC το Λονδίνο, όπου τα κράτη-μέλη του IMO συνεδρίαζαν για…
Αναβλήθηκαν για έναν χρόνο οι διαπραγματεύσεις στον IMO για το Net Zero Framework, μετά από μια επεισοδιακή συνεδρίαση που έλαβε χώρα σε περιβάλλον διαμάχης.…
Ο στόλος της εταιρείας Golden Star Ferries της οικογένειας Στεφάνου, ενισχύθηκε πρόσφατα με ένα ακόμη πλοίο, το οποίο και ολοκλήρωσε το παρθενικό του ταξίδι.…
Ναυτικά Χρονικά | Gratia Publications
Λεωφόρος Συγγρού 132, ΤΚ 11745, Αθήνα
Τ: +30 2109222501
E: info@gratia.gr
Ιδιοκτησία: Gratia Εκδοτική ΙΚΕ