
Το θηριώδες παγόβουνο Α-68a απέχει πλέον 60 ναυτικά μίλια από τη σύγκρουσή του με τη νήσο Νότια Γεωργία, καθώς οι καιρικές συνθήκες της περιοχής δεν ευνοούν την αποτροπή της σύγκρουσης, με τα ωκεάνια ρεύματα να προωθούν και να ενισχύουν την κίνηση του παγόβουνου.
Τα στοιχεία δείχνουν πως οι άκρες του Α-68a έχουν καταρρεύσει σημαντικά, όμως παραμένει το μεγαλύτερο παγόβουνο του κόσμου. Ειδικότερα, το παγόβουνο Α-68a έχει έκταση περίπου 4.200 τ.χλμ. και τα τοιχώματά του έχουν ύψος 30 μ. Κατά τη διάρκεια της κίνησής του αποκολλώνται αρκετά μεγάλα κομμάτια «πάγων», τα όποια στη συνέχεια θα μπορούσαν να αποτελέσουν εμπόδιο και για την κίνηση των πλοίων. Το συγκεκριμένο παγόβουνο μέχρι και το 2017 αποτελούσε κομμάτι της παγοκρηπίδας Larsen C της Ανταρκτικής.
Η νήσος Νότια Γεωργία αποτελεί ένα αξιοσημείωτο οικοσύστημα παρατήρησης θαλάσσιων οργανισμών, όπως μαλάκια, μαλακόστρακα και πολλά ακόμα είδη. Το παγόβουνο, σύμφωνα με τις μετρήσεις, θα συγκρουστεί με το υφαλοπρανές (άκρη της υφαλοκρηπίδας) της νήσου της Νότια Γεωργία, με ανυπολόγιστες συνέπειες για τη βιοποικιλότητα της περιοχής. Αναλυτικότερα, το υφαλοπρανές, λόγω της μορφολογίας του, είναι πλούσιο σε θρεπτικά στοιχεία, που αποτελούν βασική πηγή για τη διατροφική αλυσίδα της πανίδας του νησιού. Στο σενάριο που το παγόβουνο προσκολληθεί στην υφαλοκρηπίδα του νησιού, θα δημιουργήσει προβλήματα ‒κυρίως σε είδη που είναι δύσκολο να μετακινηθούν, όπως οι πιγκουίνοι‒ στην εξασφάλιση της διατροφής της πανίδας ιδίως κατά την περίοδο αναπαραγωγής.
Μέλη της Βρετανικής Ερευνητικής Ομάδας της Ανταρκτικής (BAS) θα ακολουθήσουν πρωτόκολλο επιτόπιας έρευνας στο παγόβουνο ώστε να το μελετήσουν διεξοδικά. Επίσης, δύο τηλεκατευθυνόμενα ρομποτικά υποβρύχια θα μετρούν την αλατότητα και τα επίπεδα φυτοπλαγκτόν γύρω από το παγόβουνο για τέσσερις μήνες. Σκοπός της έρευνας είναι η κατανόηση των επιπτώσεων από την πρόσκρουση του παγόβουνου και η συσχέτιση της αποκόλλησής του με την κλιματική αλλαγή.
Cpl Phil Dye RAF/BRITISH MINISTRY OF DEFENCE/ΑΠΕ-ΜΠΕ
ΝΧ
Συντακτική ομάδα Ναυτικών Χρονικών
Για πρώτη φορά φέτος, η αμερικανική κεντρική τράπεζα (Fed) μείωσε σήμερα τα επιτόκια κατά 25 μονάδες βάσεις, στο εύρος του 4% έως 4,25%, διατηρώντας…
Τα Ναυτικά Χρονικά παρουσιάζουν στο τεύχος Σεπτεμβρίου 2025 την επικαιρότητα στον χώρο της ναυτιλιακής, οικονομικής και πολιτικής ειδησεογραφίας. Πιο συγκεκριμένα, στο αγγλικό τεύχος των…
Τα ανταγωνιστικά πλεονεκτήματα των κινεζικών ναυπηγείων, έναντι των υπολοίπων, τόσο στην Ασία όσο και σε κάθε άλλη γωνιά του πλανήτη είναι δεδομένα. Μάλιστα, με…
Μια νέα καινοτομία υψηλής τεχνολογικής σημασίας για τους στόλους μεταφοράς υγραερίου εγκρίθηκε πρόσφατα από τον Lloyd’s Register (LR) στην HD Hyundai Heavy Industries (HHI)…
QatarEnergy και Samsung C&T’s Engineering & Construction Group (Samsung C&T) υπέγραψαν συμφωνία για την κατασκευή ενός μεγάλης κλίμακας φωτοβολταϊκού πάρκου στο Dukhan, 80 χλμ.…
Ο American Bureau of Shipping (ABS) δημοσίευσε πρόσφατα τη δεύτερη έκδοση της μελέτης «Emerging Battery Technologies in the Maritime Industry». Σε αυτήν προσφέρεται μια…
Υπό τη «σκιά» των επιπτώσεων των αμερικανικών δασμών στην οικονομία του Καναδά, η Οτάβα φαίνεται να έχει θέσει σε πρώτο πλάνο την ανάπτυξη έργων…
Χωρίς φρένο προχωρά, όπως όλα δείχνουν, η παραγωγή του αμερικανικού καλαμποκιού το τρέχον έτος. Ειδικότερα, σύμφωνα με δημοσίευμα του Reuters, η φετινή σοδειά θα…
Ναυτικά Χρονικά | Gratia Publications
Λεωφόρος Συγγρού 132, ΤΚ 11745, Αθήνα
Τ: +30 2109222501
E: info@gratia.gr
Ιδιοκτησία: Gratia Εκδοτική ΙΚΕ