
Η υπερθέρμανση του πλανήτη αποτελεί ένα από τα σημαντικότερα ζητήματα, τα οποία απασχολούν μεταξύ άλλων και τη ναυτιλία. Η πρόσφατη αποστολή του ερευνητικού παγοθραυστικού πλοίου του γερμανικού Alfred Wegener Institute για 389 ημέρες στον Αρκτικό Ωκεανό υποδεικνύει ότι το ζήτημα έχει λάβει πλέον τεράστιες διαστάσεις.
Μετά την επιστροφή του πλοίου από την Αρκτική στον λιμένα του Bremerhaven, ο επικεφαλής της αποστολής, Markus Rex, δήλωσε σε συνέντευξη Τύπου τα εξής: «Πρέπει πραγματικά να καταβάλουμε ουσιαστική προσπάθεια για τη διατήρηση αυτού του πλανήτη […] για τις μελλοντικές γενιές και να την καταβάλουμε μέσα σε αυτό το μικρό χρονικό διάστημα που διαθέτουμε».
Ο κ. Rex διηγήθηκε όλα όσα είδε κατά τη διάρκεια της έρευνας, κάνοντας λόγο για καταστροφικές συνέπειες της υπερθέρμανσης του πλανήτη στους πάγους της Αρκτικής, οι οποίοι σε πολλά σημεία είχαν σχεδόν λιώσει ολοκληρωτικά. Πιο συγκεκριμένα δήλωσε: «Ήμασταν μάρτυρες του πώς ο Αρκτικός Ωκεανός “πεθαίνει”. Το είδαμε από τα παράθυρα του πλοίου και όταν περπατήσαμε στον εύθραυστο πάγο του ίδιου του Βόρειου Πόλου. Εάν η θερμοκρασία του πλανήτη αυξηθεί περαιτέρω, σε λίγες δεκαετίες ο Αρκτικός Ωκεανός δεν θα έχει πάγους τους καλοκαιρινούς μήνες».
Οι ερευνητές συνέλεξαν δείγματα από το νερό της θάλασσας, το οποίο βρίσκεται κάτω από την επιφάνεια των πάγων, προκειμένου να μπορέσουν να καταλάβουν πώς το θαλάσσιο οικοσύστημα της Αρκτικής καταφέρνει να επιβιώνει υπό τόσο αντίξοες συνθήκες. Για τη συλλογή των δειγμάτων, στήθηκαν τέσσερις τοποθεσίες παρατήρησης (observational sites) σε ακτίνα έως και 40 χλμ. γύρω από το πλοίο.
Το συνολικό κόστος της αποστολής ανήλθε στα $165 εκατ. και είχε ως αποτέλεσμα τη συλλογή δεδομένων ύψους 150 terabytes, καθώς και περισσότερων των 1.000 δειγμάτων πάγου. Τα δεδομένα αυτά θα αποτελέσουν σημείο αναφοράς για το πώς θα μοιάζουν και θα εκδηλώνονται ακραία καιρικά και περιβαλλοντικά φαινόμενα μέχρι και σε 100 χρόνια από τώρα.
Φωτό: Nacho Canepa/Pexels
ΝΧ
Συντακτική ομάδα Ναυτικών Χρονικών
Για πρώτη φορά φέτος, η αμερικανική κεντρική τράπεζα (Fed) μείωσε σήμερα τα επιτόκια κατά 25 μονάδες βάσεις, στο εύρος του 4% έως 4,25%, διατηρώντας…
Τα Ναυτικά Χρονικά παρουσιάζουν στο τεύχος Σεπτεμβρίου 2025 την επικαιρότητα στον χώρο της ναυτιλιακής, οικονομικής και πολιτικής ειδησεογραφίας. Πιο συγκεκριμένα, στο αγγλικό τεύχος των…
Τα ανταγωνιστικά πλεονεκτήματα των κινεζικών ναυπηγείων, έναντι των υπολοίπων, τόσο στην Ασία όσο και σε κάθε άλλη γωνιά του πλανήτη είναι δεδομένα. Μάλιστα, με…
Μια νέα καινοτομία υψηλής τεχνολογικής σημασίας για τους στόλους μεταφοράς υγραερίου εγκρίθηκε πρόσφατα από τον Lloyd’s Register (LR) στην HD Hyundai Heavy Industries (HHI)…
QatarEnergy και Samsung C&T’s Engineering & Construction Group (Samsung C&T) υπέγραψαν συμφωνία για την κατασκευή ενός μεγάλης κλίμακας φωτοβολταϊκού πάρκου στο Dukhan, 80 χλμ.…
Ο American Bureau of Shipping (ABS) δημοσίευσε πρόσφατα τη δεύτερη έκδοση της μελέτης «Emerging Battery Technologies in the Maritime Industry». Σε αυτήν προσφέρεται μια…
Υπό τη «σκιά» των επιπτώσεων των αμερικανικών δασμών στην οικονομία του Καναδά, η Οτάβα φαίνεται να έχει θέσει σε πρώτο πλάνο την ανάπτυξη έργων…
Χωρίς φρένο προχωρά, όπως όλα δείχνουν, η παραγωγή του αμερικανικού καλαμποκιού το τρέχον έτος. Ειδικότερα, σύμφωνα με δημοσίευμα του Reuters, η φετινή σοδειά θα…
Ναυτικά Χρονικά | Gratia Publications
Λεωφόρος Συγγρού 132, ΤΚ 11745, Αθήνα
Τ: +30 2109222501
E: info@gratia.gr
Ιδιοκτησία: Gratia Εκδοτική ΙΚΕ