
Στις 8 Ιανουαρίου 1749 το φορτηγό πλοίο της Ολλανδικής Εταιρείας Ανατολικών Ινδιών απέπλευσε από το νησί Τέξελ με προορισμό την Μπατάβια (στη σημερινή Ινδονησία). Είχε κατασκευαστεί για τη μεταφορά από την Ολλανδία προς τις αποικίες της νοτιοανατολικής Ασίας όπλων και δομικών υλικών για το κτίσιμο φρουρίων, αλλά και νομισμάτων για την αγορά μπαχαρικών, υφασμάτων και ειδών από πορσελάνη. Στο παρθενικό του λοιπόν ταξίδι, και μετά από δύο αποτυχημένες απόπειρες απόπλου, το Άμστερνταμ ήταν φορτωμένο με κανόνια, υλικά γραφής, οικιακά είδη και 27 σεντούκια με ασημένια νομίσματα, μία πραγματική περιουσία με τα σημερινά δεδομένα!
Ο 33χρονος καπετάνιος του Willem Klump είχε υπό τις διαταγές του ένα πλήρωμα 203 ανδρών, ενώ στο πλοίο επέβαιναν επιπλέον 127 στρατιώτες. Δυστυχώς, στις αγγλικές ακτές ήρθε αντιμέτωπο με μια ισχυρή καταιγίδα, ενώ επιδημία εξαπλώθηκε στο πλήρωμα και ξέσπασε ανταρσία. Τελικά, έσπασε το πηδάλιο και το πλοίο, ουσιαστικά ακυβέρνητο, βυθίστηκε στη λάσπη και στην άμμο στον κόλπο του Bulverhythe, μόλις 18 ημέρες μετά τον απόπλου του.
Το Άμστερνταμ ανακαλύφθηκε το 1969, όταν τα νερά τραβήχτηκαν λόγω της άμπωτης. Θεωρείται από τα καλύτερα διατηρημένα ναυάγια και παρείχε σημαντικές πληροφορίες στους ερευνητές για την ναυτιλιακή τεχνολογία του 18ου αιώνα. Ορισμένα από τα ευρήματα εκτίθενται στο Μουσείο Ναυαγίων στο Χέιστινγκς του Ανατολικού Σάσεξ, ενώ η άγκυρά του στο St. KatharineDocks του Λονδίνου. Την δεκαετία του ’80 έγιναν σκέψεις για την ανέλκυση και την αποκατάσταση του πλοίου από την ολλανδική κυβέρνηση, καθώς η λάσπη το έχει διατηρήσει σε εξαιρετική κατάσταση, ενώ μέρος του φορτίου παραμένει στο εσωτερικό του. Ωστόσο, το εγχείρημα κόστιζε υπερβολικά και έτσι η ιδέα εγκαταλείφθηκε.
Η ιστορία του πλοίου όμως δεν τελειώνει εδώ. Από το 1985 έως το 1990, 300 εθελοντές κατασκεύασαν από ξύλο iroko ένα αντίγραφο του Άμστερνταμ χρησιμοποιώντας σύγχρονα εργαλεία, αλλά και εργαλεία του 18ου αιώνα.
Σήμερα το αντίγραφο βρίσκεται στο ναυπηγείο Damen απ’ όπου και οι εντυπωσιακές φωτογραφίες και ετοιμάζεται να ανακαινιστεί, ώστε στις αρχές της επόμενης χρονιάς να συναντήσει τους επισκέπτες του Ολλανδικού Ναυτικού Μουσείου.
Φωτό: www.damenshiprepair.com
ΝΧ
Συντακτική ομάδα Ναυτικών Χρονικών
Στις 16 Νοεμβρίου 1916, το HMHS Britannic, επιταγμένο από το Βρετανικό Ναυαρχείο, για να μετατραπεί σε πλωτό νοσοκομείο κατά τον Α’ Παγκόσμιο Πόλεμο, ενώ έπλεε…
Καθώς ο «σκιώδης στόλος» βρίσκεται στη «μέγγενη» των δυτικών κυρώσεων, μια ριζοσπαστική απόφαση του μεγαλύτερου ιδιωτικού φορέα διαχείρισης λιμένων της Ινδίας έρχεται να εντείνει…
Η ναυτιλία ξηρού φορτίου βρίσκεται σε μια εποχή έντονων πιέσεων για μείωση εκπομπών και κόστους, κατά την οποία η βελτιστοποίηση κάθε μεμονωμένου ταξιδιού αποκτά…
Εκπρόσωπος των κινεζικών ενόπλων δυνάμεων προειδοποίησε στις 14 Σεπτεμβρίου τις Φιλιππίνες να αποφύγουν τις προκλήσεις στη Νότια Σινική Θάλασσα, μετά τη διεξαγωγή περιπολιών «ρουτίνας»…
Με γαλλικό άρωμα συνεχίζεται το μπαράζ συμφωνιών της εθνικής εταιρείας φυσικού αερίου της Νότιας Κορέας, KOGAS, για την εξασφάλιση εισαγωγών LNG. Συγκεκριμένα, σύμφωνα με…
Πρόοδος σημειώνεται στο μέτωπο της αποανθρακοποίησης του ναυτιλιακού κλάδου, με τη σύσταση ενός νέου, μη κερδοσκοπικού οργανισμού, ονόματι Global Ethanol Association (GEA). Όπως υποδηλώνει…
Την παράδοση 100 εμπορικών αεροσκαφών ετησίως από το 2028 αναμένει να επιτύχει η Embraer, σύμφωνα με δηλώσεις του CEO της στο Reuters, o οποίος…
Στον απόηχο της πρόσφατης απόφασης του OPEC+ να αυξήσει την παραγωγή του, ο Οργανισμός δημοσίευσε τις εκτιμήσεις του για τις προοπτικές της παγκόσμιας αγοράς…
Ναυτικά Χρονικά | Gratia Publications
Λεωφόρος Συγγρού 132, ΤΚ 11745, Αθήνα
Τ: +30 2109222501
E: info@gratia.gr
Ιδιοκτησία: Gratia Εκδοτική ΙΚΕ