
Στις 8 Ιανουαρίου 1749 το φορτηγό πλοίο της Ολλανδικής Εταιρείας Ανατολικών Ινδιών απέπλευσε από το νησί Τέξελ με προορισμό την Μπατάβια (στη σημερινή Ινδονησία). Είχε κατασκευαστεί για τη μεταφορά από την Ολλανδία προς τις αποικίες της νοτιοανατολικής Ασίας όπλων και δομικών υλικών για το κτίσιμο φρουρίων, αλλά και νομισμάτων για την αγορά μπαχαρικών, υφασμάτων και ειδών από πορσελάνη. Στο παρθενικό του λοιπόν ταξίδι, και μετά από δύο αποτυχημένες απόπειρες απόπλου, το Άμστερνταμ ήταν φορτωμένο με κανόνια, υλικά γραφής, οικιακά είδη και 27 σεντούκια με ασημένια νομίσματα, μία πραγματική περιουσία με τα σημερινά δεδομένα!
Ο 33χρονος καπετάνιος του Willem Klump είχε υπό τις διαταγές του ένα πλήρωμα 203 ανδρών, ενώ στο πλοίο επέβαιναν επιπλέον 127 στρατιώτες. Δυστυχώς, στις αγγλικές ακτές ήρθε αντιμέτωπο με μια ισχυρή καταιγίδα, ενώ επιδημία εξαπλώθηκε στο πλήρωμα και ξέσπασε ανταρσία. Τελικά, έσπασε το πηδάλιο και το πλοίο, ουσιαστικά ακυβέρνητο, βυθίστηκε στη λάσπη και στην άμμο στον κόλπο του Bulverhythe, μόλις 18 ημέρες μετά τον απόπλου του.
Το Άμστερνταμ ανακαλύφθηκε το 1969, όταν τα νερά τραβήχτηκαν λόγω της άμπωτης. Θεωρείται από τα καλύτερα διατηρημένα ναυάγια και παρείχε σημαντικές πληροφορίες στους ερευνητές για την ναυτιλιακή τεχνολογία του 18ου αιώνα. Ορισμένα από τα ευρήματα εκτίθενται στο Μουσείο Ναυαγίων στο Χέιστινγκς του Ανατολικού Σάσεξ, ενώ η άγκυρά του στο St. KatharineDocks του Λονδίνου. Την δεκαετία του ’80 έγιναν σκέψεις για την ανέλκυση και την αποκατάσταση του πλοίου από την ολλανδική κυβέρνηση, καθώς η λάσπη το έχει διατηρήσει σε εξαιρετική κατάσταση, ενώ μέρος του φορτίου παραμένει στο εσωτερικό του. Ωστόσο, το εγχείρημα κόστιζε υπερβολικά και έτσι η ιδέα εγκαταλείφθηκε.
Η ιστορία του πλοίου όμως δεν τελειώνει εδώ. Από το 1985 έως το 1990, 300 εθελοντές κατασκεύασαν από ξύλο iroko ένα αντίγραφο του Άμστερνταμ χρησιμοποιώντας σύγχρονα εργαλεία, αλλά και εργαλεία του 18ου αιώνα.
Σήμερα το αντίγραφο βρίσκεται στο ναυπηγείο Damen απ’ όπου και οι εντυπωσιακές φωτογραφίες και ετοιμάζεται να ανακαινιστεί, ώστε στις αρχές της επόμενης χρονιάς να συναντήσει τους επισκέπτες του Ολλανδικού Ναυτικού Μουσείου.
Φωτό: www.damenshiprepair.com
ΝΧ
Συντακτική ομάδα Ναυτικών Χρονικών
Ο αρχηγός του Γενικού Επιτελείου Ναυτικού (ΓΕΝ) αντιναύαρχος Δημήτριος Ελευθέριος Κατάρας ΠΝ, επισκέφθηκε, από 7 έως 13 Οκτωβρίου, τις Ηνωμένες Πολιτείες Αμερικής μετά από…
Ένα δεξαμενόπλοιο που βρισκόταν σε ναυπηγείο της δυτικής Ινδονησίας για επισκευές τυλίχθηκε στις φλόγες σήμερα το πρωί με αποτέλεσμα να χάσουν τη ζωή τους…
Στην τελετή εγκαινίων του νέου Ογκολογικού Κέντρου στο Πανεπιστημιακό Γενικό Νοσοκομείο «Αττικόν» παρέστη το πρωί ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης και στη συνέχεια επισκέφτηκε το…
Η Κίνα αποτελεί τον μεγαλύτερο καταναλωτή αργού πετρελαίου διεθνώς. Καθώς ο οικονομικός γίγαντας της Ασίας επιδιώκει να εξασφαλίσει ενεργειακά αποθέματα, αναδύεται η ανάγκη για…
Atlantas Ship Management (ASM), a leading ship management company headquartered in London, operate a fleet of 40+ vessels and expect this to grow to…
Νέοι ορίζοντες ανοίγονται για την Wah Kwong Maritime Transport στις διά θαλάσσης μεταφορές χύδην ξηρών φορτίων, μέσα από ένα καινοτόμο επιχειρηματικό μοντέλο με «άρωμα»…
«Ξεκινώντας με την προμήθεια των νέων οχημάτων που παραλάβαμε σήμερα, ανακοινώνουμε ότι στους επόμενους μήνες το Λιμενικό Σώμα και το υπουργείο Ναυτιλίας και Νησιωτικής…
Η Ινδία κάνει ένα αποφασιστικό βήμα προς τη βιώσιμη ναυτιλιακή και ενεργειακή της μετάβαση, αναγνωρίζοντας τρία μεγάλα λιμάνια, το Deendayal (Γκουτζαράτ), το V.O. Chidambaranar…
Ναυτικά Χρονικά | Gratia Publications
Λεωφόρος Συγγρού 132, ΤΚ 11745, Αθήνα
Τ: +30 2109222501
E: info@gratia.gr
Ιδιοκτησία: Gratia Εκδοτική ΙΚΕ