
Στις 8 Ιανουαρίου 1749 το φορτηγό πλοίο της Ολλανδικής Εταιρείας Ανατολικών Ινδιών απέπλευσε από το νησί Τέξελ με προορισμό την Μπατάβια (στη σημερινή Ινδονησία). Είχε κατασκευαστεί για τη μεταφορά από την Ολλανδία προς τις αποικίες της νοτιοανατολικής Ασίας όπλων και δομικών υλικών για το κτίσιμο φρουρίων, αλλά και νομισμάτων για την αγορά μπαχαρικών, υφασμάτων και ειδών από πορσελάνη. Στο παρθενικό του λοιπόν ταξίδι, και μετά από δύο αποτυχημένες απόπειρες απόπλου, το Άμστερνταμ ήταν φορτωμένο με κανόνια, υλικά γραφής, οικιακά είδη και 27 σεντούκια με ασημένια νομίσματα, μία πραγματική περιουσία με τα σημερινά δεδομένα!
Ο 33χρονος καπετάνιος του Willem Klump είχε υπό τις διαταγές του ένα πλήρωμα 203 ανδρών, ενώ στο πλοίο επέβαιναν επιπλέον 127 στρατιώτες. Δυστυχώς, στις αγγλικές ακτές ήρθε αντιμέτωπο με μια ισχυρή καταιγίδα, ενώ επιδημία εξαπλώθηκε στο πλήρωμα και ξέσπασε ανταρσία. Τελικά, έσπασε το πηδάλιο και το πλοίο, ουσιαστικά ακυβέρνητο, βυθίστηκε στη λάσπη και στην άμμο στον κόλπο του Bulverhythe, μόλις 18 ημέρες μετά τον απόπλου του.
Το Άμστερνταμ ανακαλύφθηκε το 1969, όταν τα νερά τραβήχτηκαν λόγω της άμπωτης. Θεωρείται από τα καλύτερα διατηρημένα ναυάγια και παρείχε σημαντικές πληροφορίες στους ερευνητές για την ναυτιλιακή τεχνολογία του 18ου αιώνα. Ορισμένα από τα ευρήματα εκτίθενται στο Μουσείο Ναυαγίων στο Χέιστινγκς του Ανατολικού Σάσεξ, ενώ η άγκυρά του στο St. KatharineDocks του Λονδίνου. Την δεκαετία του ’80 έγιναν σκέψεις για την ανέλκυση και την αποκατάσταση του πλοίου από την ολλανδική κυβέρνηση, καθώς η λάσπη το έχει διατηρήσει σε εξαιρετική κατάσταση, ενώ μέρος του φορτίου παραμένει στο εσωτερικό του. Ωστόσο, το εγχείρημα κόστιζε υπερβολικά και έτσι η ιδέα εγκαταλείφθηκε.
Η ιστορία του πλοίου όμως δεν τελειώνει εδώ. Από το 1985 έως το 1990, 300 εθελοντές κατασκεύασαν από ξύλο iroko ένα αντίγραφο του Άμστερνταμ χρησιμοποιώντας σύγχρονα εργαλεία, αλλά και εργαλεία του 18ου αιώνα.
Σήμερα το αντίγραφο βρίσκεται στο ναυπηγείο Damen απ’ όπου και οι εντυπωσιακές φωτογραφίες και ετοιμάζεται να ανακαινιστεί, ώστε στις αρχές της επόμενης χρονιάς να συναντήσει τους επισκέπτες του Ολλανδικού Ναυτικού Μουσείου.
Φωτό: www.damenshiprepair.com
ΝΧ
Συντακτική ομάδα Ναυτικών Χρονικών
Σε συμφωνία για τη μείωση κατά 50% των λιμενικών τελών σε Ηράκλειο και Ηγουμενίτσα κατέληξαν ο υπουργός Ναυτιλίας Βασίλης Κικίλιας και ο επικεφαλής του…
Στο αμερικανικό αργό στρέφει τα «πλοκάμια» της η Ινδία, αυξάνοντας σημαντικά τις εισαγωγές. Ειδικότερα, όπως αναφέρει σε πρόσφατη έκθεσή της η ναυλομεσιτική Braemar, οι…
Οι κλιμακούμενες εντάσεις μεταξύ Ινδίας και Πακιστάν έχουν προκαλέσει εμπορικούς τριγμούς, με τις δύο χώρες μάλιστα να έχουν προβεί και σε εφαρμογή λιμενικών περιορισμών,…
Η στενή συνεργασία Ρωσίας και Κίνας στο εμπόριο συνεχίζει να ενισχύεται, καθώς οι δύο χώρες βρίσκονται στο στάδιο των συνομιλιών αναφορικά με την κατασκευή…
Η ηλεκτρική πρόωση από συστοιχίες μπαταριών λαμβάνει κύρια θέση στη ναυτιλία, με πρόσφατο παράδειγμα το Hull 096 της Incat, το μεγαλύτερο φέριμποτ παγκοσμίως που…
Το 2025 έχει, επί του παρόντος, αποτελέσει έτος χαμηλής δραστηριότητας στις παραγγελίες εμπορικών πλοίων. Από την αρχή του έτους έως και τα τέλη Απριλίου…
Το χαρτοφυλάκιό της συνεχίζει να διευρύνει η γαλλική GTT, καθώς πρόσφατα ανακοίνωσε την εξαγορά της δανικής Danelec. Συγκεκριμένα, η GTT υπέγραψε συμφωνία με το…
Άνοδο 25,3% σημείωσε το έλλειμμα του εμπορικού ισοζυγίου της χώρας τον Μάρτιο εφέτος, καθώς υπήρξε μείωση των εξαγωγών και ανοδική πορεία των εισαγωγών. Ειδικότερα,…
Ναυτικά Χρονικά | Gratia Publications
Λεωφόρος Συγγρού 132, ΤΚ 11745, Αθήνα
Τ: +30 2109222501
E: info@gratia.gr
Ιδιοκτησία: Gratia Εκδοτική ΙΚΕ