
Στις 8 Ιανουαρίου 1749 το φορτηγό πλοίο της Ολλανδικής Εταιρείας Ανατολικών Ινδιών απέπλευσε από το νησί Τέξελ με προορισμό την Μπατάβια (στη σημερινή Ινδονησία). Είχε κατασκευαστεί για τη μεταφορά από την Ολλανδία προς τις αποικίες της νοτιοανατολικής Ασίας όπλων και δομικών υλικών για το κτίσιμο φρουρίων, αλλά και νομισμάτων για την αγορά μπαχαρικών, υφασμάτων και ειδών από πορσελάνη. Στο παρθενικό του λοιπόν ταξίδι, και μετά από δύο αποτυχημένες απόπειρες απόπλου, το Άμστερνταμ ήταν φορτωμένο με κανόνια, υλικά γραφής, οικιακά είδη και 27 σεντούκια με ασημένια νομίσματα, μία πραγματική περιουσία με τα σημερινά δεδομένα!
Ο 33χρονος καπετάνιος του Willem Klump είχε υπό τις διαταγές του ένα πλήρωμα 203 ανδρών, ενώ στο πλοίο επέβαιναν επιπλέον 127 στρατιώτες. Δυστυχώς, στις αγγλικές ακτές ήρθε αντιμέτωπο με μια ισχυρή καταιγίδα, ενώ επιδημία εξαπλώθηκε στο πλήρωμα και ξέσπασε ανταρσία. Τελικά, έσπασε το πηδάλιο και το πλοίο, ουσιαστικά ακυβέρνητο, βυθίστηκε στη λάσπη και στην άμμο στον κόλπο του Bulverhythe, μόλις 18 ημέρες μετά τον απόπλου του.
Το Άμστερνταμ ανακαλύφθηκε το 1969, όταν τα νερά τραβήχτηκαν λόγω της άμπωτης. Θεωρείται από τα καλύτερα διατηρημένα ναυάγια και παρείχε σημαντικές πληροφορίες στους ερευνητές για την ναυτιλιακή τεχνολογία του 18ου αιώνα. Ορισμένα από τα ευρήματα εκτίθενται στο Μουσείο Ναυαγίων στο Χέιστινγκς του Ανατολικού Σάσεξ, ενώ η άγκυρά του στο St. KatharineDocks του Λονδίνου. Την δεκαετία του ’80 έγιναν σκέψεις για την ανέλκυση και την αποκατάσταση του πλοίου από την ολλανδική κυβέρνηση, καθώς η λάσπη το έχει διατηρήσει σε εξαιρετική κατάσταση, ενώ μέρος του φορτίου παραμένει στο εσωτερικό του. Ωστόσο, το εγχείρημα κόστιζε υπερβολικά και έτσι η ιδέα εγκαταλείφθηκε.
Η ιστορία του πλοίου όμως δεν τελειώνει εδώ. Από το 1985 έως το 1990, 300 εθελοντές κατασκεύασαν από ξύλο iroko ένα αντίγραφο του Άμστερνταμ χρησιμοποιώντας σύγχρονα εργαλεία, αλλά και εργαλεία του 18ου αιώνα.
Σήμερα το αντίγραφο βρίσκεται στο ναυπηγείο Damen απ’ όπου και οι εντυπωσιακές φωτογραφίες και ετοιμάζεται να ανακαινιστεί, ώστε στις αρχές της επόμενης χρονιάς να συναντήσει τους επισκέπτες του Ολλανδικού Ναυτικού Μουσείου.
Φωτό: www.damenshiprepair.com
ΝΧ
Συντακτική ομάδα Ναυτικών Χρονικών

Η κεντρική τράπεζα της Ρωσίας κατέθεσε αγωγή ζητώντας $230 δισεκ. ως αποζημίωση από τη Euroclear, σηματοδοτώντας το πρώτο βήμα σ’ αυτό που το Κρεμλίνο…

Την ανανέωση και επέκταση του στόλου της με τεχνολογικά προηγμένα πλοία προχωρά με αμείωτο ρυθμό η TMS, καθώς την περασμένη εβδομάδα και συγκεκριμένα στις…

Η δραστηριότητα στην αγορά των ανακυκλώσεων επιταχύνεται για τα LNG carriers το 2025, σηματοδοτώντας δομικές αλλαγές για τη συγκεκριμένη αγορά. Σύμφωνα με τη Howe…

Θετική εισήγηση προς τους μετόχους προτίθεται να απευθύνει το ΔΣ της SolGold σχετικά με τη βελτιωμένη προσφορά εξαγοράς από τον βασικό της μέτοχο, την…

Σε επίπεδα-ρεκόρ θα ανέλθει το 2025/26 η παγκόσμια παραγωγή σιτηρών, με το International Grains Council (IGC) να εκτιμά ότι θα καταγραφεί αύξηση 5% σε…

Παρά την αύξηση της παραγωγής από Ανανεώσιμες Πηγές Ενέργειας (ΑΠΕ), η Ελλάδα παραμένει σταθερά ανάμεσα στις ακριβότερες χώρες της Ευρώπης στην προημερήσια αγορά ηλεκτρικής…

Η πλήρως ηλεκτρική πρόωση πλοίων μικρών και μεσαίων αποστάσεων αποτελεί μία από τις πιο ώριμες και άμεσα εφαρμόσιμες τεχνολογίες αποανθρακοποίησης στη ναυτιλία. Έτσι, η Νότια Κορέα…

Η ανάπτυξη νέας γενιάς ναυτιλιακών και ενεργειακών κινητήρων εξαρτάται σε μεγάλο βαθμό από την αξιόπιστη προμήθεια μεγάλων χυτών εξαρτημάτων. Τα συγκεκριμένα εξαρτήματα αποτελούν τον…
Ναυτικά Χρονικά | Gratia Publications
Λεωφόρος Συγγρού 132, ΤΚ 11745, Αθήνα
Τ: +30 2109222501
E: info@gratia.gr
Ιδιοκτησία: Gratia Εκδοτική ΙΚΕ