
Oι προοπτικές της αγοράς των δεξαμενόπλοιων αποτέλεσαν αντικείμενο της τελευταίας ανάλυσης της BIMCO.
Επιγραμματικά, η BIMCO αναφέρει στην ανάλυσή της ότι η καλή ναυλαγορά του τελευταίου δωδεκαμήνου δίνει πλέον τη θέση της σε χαμηλότερα επίπεδα ναύλων, με την παραγωγή και τη ζήτηση πετρελαίου διεθνώς να καταγράφουν μείωση. Μοναδική εξαίρεση αποτελεί η Κίνα, η οποία αύξησε τις εισαγωγές της σε επίπεδα-ρεκόρ, επωφελούμενη από τις χαμηλές τιμές του μαύρου χρυσού. Δεδομένων της παγκόσμιας οικονομικής ύφεσης και της συνεπακόλουθης μειωμένης ζήτησης για θαλάσσιες μεταφορές εμπορευμάτων, η αγορά των δεξαμενόπλοιων μάλλον εισέρχεται σε μια περίοδο έντονων προκλήσεων, τονίζει στην ανάλυσή της η BIMCO.
Το πετρέλαιο και τα παράγωγα αυτού ήταν μεταξύ των εμπορευμάτων που επηρεάστηκαν περισσότερο από τα περιοριστικά μέτρα κατά την περίοδο του πρώτου κύματος της πανδημίας. Είναι χαρακτηριστικό ότι η EIA αναφέρει στην τελευταία της εκτίμηση ότι η ζήτηση για πετρέλαιο θα υποχωρήσει κατά 8,1 εκατ. βαρέλια/ημέρα το 2020.
Η ναυλαγορά των δεξαμενόπλοιων βίωσε μια σημαντική ώθηση αμέσως μετά την έναρξη της πανδημικής κρίσης, κυρίως λόγω της πτώσης της τιμής του πετρελαίου και της αύξησης των εξαγωγών από σημαντικούς πετρελαιοπαραγωγούς. Μακροπρόθεσμα, η αρκετά μειωμένη ζήτηση από τον κλάδο των αερομεταφορών και γενικά των μεταφορών θα πλήξει την αγορά για τουλάχιστον 15 μήνες, εκτιμά η BIMCO.
Ήδη οι ναύλοι βρίσκονται σε ελεύθερη πτώση από τα πολύ υψηλά επίπεδα του Απριλίου: στις 28 Αυγούστου οι ναύλοι για τα VLCCs άγγιξαν τα $16.949/ημέρα, αντανακλώντας απώλειες $7.000/ημέρα κάτω από το break-even. Ίδια η εικόνα για τα Suezmaxes, των οποίων οι ημερήσιοι ναύλοι κινήθηκαν στα $11.949, $8.000 κάτω από το break-even. Οι ημερήσιοι ναύλοι για τα Aframaxes κινήθηκαν στα $9.322.
Για τα oil product tankers, η εικόνα μοιάζει καλύτερη, ενώ οι ναύλοι για χρονοναυλωμένα δεξαμενόπλοια επίσης σημείωσαν μεγάλη πτώση. Ενδεικτικά, για ένα χρονοναυλωμένο VLCC ετήσιας διάρκειας οι ναύλοι υποχώρησαν, από τα $80.000 την περίοδο που ξέσπασε ο «πόλεμος τιμών» μεταξύ των κορυφαίων παραγωγών πετρελαίου, στα $36.000 στις 28 Αυγούστου.
Παρά τη μειωμένη ζήτηση λόγω των υγειονομικών μέτρων, πολλές χώρες αύξησαν τις εισαγωγές τους το δεύτερο τρίμηνο του έτους, προκειμένου να εκμεταλλευτούν τις πολύ χαμηλές τιμές του πετρελαίου. Η Κίνα συγκεκριμένα έσπασε κάθε ρεκόρ εισαγωγών τον Μάιο αρχικά (48 εκατ. τόνους) και τον Ιούνιο (53,1 εκατ. τόνους), ενώ τον Ιούλιο κινήθηκαν στους 51,3 εκατ. τόνους.
Σύμφωνα με τα στοιχεία της BIMCO, μεταξύ Απριλίου και Ιουλίου, οι κινεζικές εισαγωγές πετρελαίου αυξήθηκαν σε ετήσια βάση κατά 17,2%, το οποίο μεταφράζεται σε επιπλέον ναυλώσεις 94 VLCCs, χωρητικότητας 300.000 dwt έκαστο, σε σχέση με το αντίστοιχο διάστημα πέρυσι.
Οι αυξημένες εισαγωγές της Κίνας είχαν ως απόρροια τη συμφόρηση πλοίων στα λιμάνια, τα οποία υπό άλλες συνθήκες θα είχαν ναυλωθεί για τη μεταφορά πετρελαίου προς άλλους προορισμούς. Συνεπώς ο «αδρανοποιημένος» στόλος ώθησε προς τα επάνω τους ναύλους.
Η άρση των περιοριστικών μέτρων πυροδοτεί μια ανάκαμψη της ζήτησης, η οποία όμως το 2021 θα είναι μικρότερη σε σχέση με τα επίπεδα του 2019, συνηγορούν όλες οι εκτιμήσεις. Η BIMCO τονίζει ότι, στο πλαίσιο αυτό, οι μεγάλοι παραγωγοί πετρελαίου θα πρέπει να βρουν την κατάλληλη ισορροπία μεταξύ αυξημένης παραγωγής και επιβραδυνόμενα αυξημένης ζήτησης.
Η προσφορά πετρελαίου από τις χώρες-παραγωγούς σημειώνει επίσης μεγάλη μεταβλητότητα, με τις χώρες του OPEC+ να μειώνουν πλέον τις περικοπές και τις προμήθειες από τις ΗΠΑ να μάχονται να ανέλθουν σε φυσιολογικά για την εποχή επίπεδα.
Τέλος, η Ουάσιγκτον ετοιμάζει αυστηρότερες κυρώσεις στη Βενεζουέλα στα τέλη Οκτωβρίου, ενώ κλιμακώνεται η κατάσταση στη Μέση Ανατολή, με τις αμερικανικές δυνάμεις να εποπτεύουν ιρανικά πλοία, τα οποία ενδέχεται να κατευθύνονται στη Βενεζουέλα προς υποστήριξη του καθεστώτος Μαδούρο.
Φωτό: Fredrick Filix/Unsplash
ΝΧ
Συντακτική ομάδα Ναυτικών Χρονικών
O Ευρωπαϊκός Οργανισμός Θαλάσσιων Λιμένων (ESPO), μέσω ανακοίνωσής του, προτρέπει την Ευρωπαϊκή Επιτροπή και τα κράτη-μέλη να καταρτίσουν ένα ισχυρό όργανο χρηματοδότησης αναφορικά με…
Το EMMYS Yacht Show επιστρέφει στον Πόρο από τις 7 έως τις 10 Μαΐου 2026, με ανανεωμένο όραμα και έμφαση στη σύγχρονη εμπειρία θαλάσσιου…
Ο βορειοκορεάτης ηγέτης Κιμ Γιονγκ Ουν διαβεβαίωσε τον επικεφαλής της ρωσικής διπλωματίας Sergey Lavrov για την «άνευ όρων» υποστήριξή του στη Ρωσία στον συνεχιζόμενο…
Το τελευταίο διάστημα παρατηρείται κύμα επιθέσεων σε εμπορικά πλοία ένεκα της γεωπολιτικής έντασης που επικρατεί κυρίως στη Μέση Ανατολή. Μάλιστα, σε αρκετές περιπτώσεις, οι…
Η προκαταρκτική έρευνα της Υπηρεσίας Διερεύνησης Αεροπορικών Ατυχημάτων (AAIB) για το αεροπορικό δυστύχημα της Air India, που κόστισε τη ζωή σε 260 ανθρώπους, καταδεικνύει…
Αύξηση 0,8% σημείωσε η δύναμη του ελληνικού εμπορικού στόλου τον Μάιο του 2025 σε σύγκριση με την αντίστοιχη δύναμη του Μαΐου 2024, έναντι αύξησης…
Ο Σύνδεσμος Μεσιτών Ναυτιλιακών Συμβάσεων (HSA), ολοκλήρωσε με απόλυτη επιτυχία την επετειακή διοργάνωση του Pireas 2025, τιμώντας τα 50 χρόνια από την ίδρυση του…
Η Seaven Tanker & Dry Management Inc. ανακοινώνει την απόκτηση του 20ού πλοίου του στόλου της με ελληνική σημαία, επιβεβαιώνοντας έμπρακτα τη δέσμευσή της…
Ναυτικά Χρονικά | Gratia Publications
Λεωφόρος Συγγρού 132, ΤΚ 11745, Αθήνα
Τ: +30 2109222501
E: info@gratia.gr
Ιδιοκτησία: Gratia Εκδοτική ΙΚΕ