2010-2019: Η δεκαετία της ανισορροπίας και των mega-containerships

2010-2019: Η δεκαετία της ανισορροπίας και των mega-containerships

172
2010-2019: Η δεκαετία της ανισορροπίας και των mega-containerships

Ο μειωμένος όγκος μεταφοράς εμπορευμάτων σε containers λόγω της πανδημίας του κορονοϊού αποτελεί σημαντική πρόκληση για τη ναυτιλία γραμμών, παρά το γεγονός ότι, χάρη στα blank sailings και τoν παροπλισμό πολλών containerships, η ναυλαγορά διατηρείται σε σταθεροποιητικά επίπεδα.

Ακόμα και πριν από την κρίση, η συγκεκριμένη αγορά ήταν αντιμέτωπη με το σημαντικότατο ζήτημα της υπερπροσφοράς πλοίων την περασμένη δεκαετία, εξηγεί με νέα ανάλυσή της η BIMCO. Μάλιστα, όπως αναφέρεται στο report, τα τελευταία τρία χρόνια της περασμένης δεκαετίας η προσφορά containerships υπερέβαινε τη ζήτηση για μεταφορά εμπορευμάτων σε εμπορευματοκιβώτια. Αναλυτικότερα, η προσφορά αυξήθηκε με έναν ρυθμό 75,6% έναντι ρυθμού ανάπτυξης της ζήτησης στο 46,1%, σημειώνει η BIMCO.

«Την περασμένη δεκαετία είδαμε μια επιδείνωση της ισορροπίας μεταξύ προσφοράς και ζήτησης για όλες τις ναυτιλιακές αγορές. Με τη ζήτηση να υποχωρεί φέτος και την προσφορά containerships να συνεχίζει να αυξάνεται, το 2020 διαφαίνεται ότι θα είναι μια επίπονη χρονιά για τους μεταφορείς, ακόμη και αν οι ναύλοι διατηρούνται λόγω των παροπλισμών», σημειώνει ο κ. Peter Sand, επικεφαλής ναυτιλιακός αναλυτής της BIMCO.

Η Άπω Ανατολή, παράγοντας-κλειδί για τη ζήτηση

Η κατά 46,1% αύξηση του όγκου μεταφερόμενων εμπορευματοκιβωτίων μεταφράζεται σε προσθήκη 78,2 εκατ. TEUs που μεταφέρθηκαν διά θαλάσσης. Συνεπώς, το παγκόσμιο θαλάσσιο εμπόριο σε containers ανήλθε σε 196,6 εκατ. TEUs το 2019. Όπως τονίζει η BIMCO, οι μεγαλύτερες αυξήσεις ροών προήλθαν από την Άπω Ανατολή, όπως ήταν αναμενόμενο, με τους μεγαλύτερους εισαγωγείς να είναι η Ευρώπη και η Βόρεια Αμερική.

Ενώ η ζήτηση αυξήθηκε χρόνο με τον χρόνο την περασμένη δεκαετία, ο ρυθμός αύξησης υποχώρησε σε πολύ χαμηλά επίπεδα προς το τέλος των δέκα αυτών ετών: μεγαλύτερη ανάπτυξη επετεύχθη το 2010 (13,7%), ενώ χαμηλότερη το 2019 (1,8%). Κατ’ αντιστοιχία, ο στόλος τα συγκεκριμένα έτη αυξήθηκε κατά 8,5% και 3,3%.

Τα χαρακτηριστικά της προσφοράς

Χαρακτηριστικό της προσφοράς containerships την περασμένη δεκαετία ήταν η ναυπήγηση πολύ μεγάλων πλοίων με στόχο τις οικονομίες κλίμακας από τις διαχειρίστριες εταιρείες. Στην αρχή της δεκαετίας, τα μεγαλύτερα containerships στον κόσμο ήταν τρία αδελφά της MSC με χωρητικότητα 13.800 ΤEUs έκαστο. Στα τέλη του 2019, τα μεγαλύτερα ήταν έντεκα πλοία της MSC με χωρητικότητα 23.700 ΤΕUs έκαστο. Επίσης μια τάση της συγκεκριμένης αγοράς τα προηγούμενα δέκα χρόνια ήταν οι πλοιοκτήτες να επενδύουν σημαντικά σε feeders και ULCS, με τα μεσαίας χωρητικότητας πλοία να αποδεικνύονται λιγότερο δημοφιλή.

Ως συνέπεια της αύξησης της μεταφορικής ικανότητας των containerships, καταγράφηκαν σημαντικές επενδύσεις σε λιμάνια, υποδομές και εγκαταστάσεις «φιλοξενίας» αυτών των πλοίων, αναφέρει η BIMCO στην ανάλυσή της. Ωστόσο, τα projects αυτά δεν στάθηκαν ικανά να αντεπεξέλθουν στις ανάγκες των πολύ μεγάλων containerships.

Φωτό: Rinson Chory/Unsplash