Liner ναυτιλία: Ανάμεικτα πρόσημα για Q1 και Q2

Liner ναυτιλία: Ανάμεικτα πρόσημα για Q1 και Q2

214
Liner ναυτιλία: Ανάμεικτα πρόσημα για Q1 και Q2

Οι εταιρείες μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων φαίνεται πως αντεπεξήλθαν επαρκώς στις δυσκολίες που παρουσιάστηκαν κατά το α΄ τρίμηνο του 2020. Η εξαιρετικά χαμηλή ζήτηση, σε συνδυασμό με τα αυξημένα κόστη λόγω του κανονισμού του IMO σχετικά με τις εκπομπές θείου, αποτέλεσε σημαντική τροχοπέδη στην ομαλή και προπαντός κερδοφόρο λειτουργία του κλάδου των containerships. Ωστόσο, τα δεδομένα καταδεικνύουν ότι τουλάχιστον οι περισσότερες από τις μεγαλύτερες εταιρείες διαχείρισης containerships στον κόσμο ξεπέρασαν τις δυσκολίες.

Σύμφωνα με report της Alphaliner, οι περισσότερες εταιρείες μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων κατέγραψαν κέρδη κατά το α΄ τρίμηνο του 2020, με το μέσο λειτουργικό περιθώριο κέρδους των δέκα κορυφαίων εταιρειών του κλάδου να φτάνει το 2,6% σε σύγκριση με το 1,7% της αντίστοιχης περσινής περιόδου. Μεταξύ των πιο επηρεασμένων εταιρειών είναι η Cosco, η οποία είδε τον συνολικό όγκο φορτίων της προς μεταφορά να μειώνεται κατά 4,7%, κυρίως λόγω της μεγαλύτερης δραστηριοποίησής της στην κινεζική αγορά, η οποία ήταν η πρώτη που βίωσε τις σημαντικές επιπτώσεις του Covid-19. Από την άλλη, η Hapag-Lloyd ήταν η μοναδική εταιρεία που κατέγραψε αυξήσεις στον όγκο φορτίων που διακίνησαν τα πλοία της, με ποσοστό που άγγιξε το 4,2%.

Οι μέσοι ναύλοι για το Q1 του 2020 αυξήθηκαν κατά 5% και οι εταιρείες εφάρμοσαν με επιτυχία υψηλότερες χρεώσεις στους ναυλωτές τους, λόγω της αύξησης του κόστους καυσίμων. Αυτό τους έδωσε τη δυνατότητα να αντισταθμίσουν τις οικονομικές απώλειες που ενδεχομένως αντιμετώπιζαν λόγω του επιπλέον κόστους των καυσίμων χαμηλής περιεκτικότητας σε θείο. Αξίζει να σημειωθεί ότι ο μέσος όρος κόστους ανά τόνο καυσίμου low-sulfur αυξήθηκε κατά 23-33% το Q1.

Παρ’ όλα αυτά, τα κέρδη για τις εταιρείες που δραστηριοποιούνται στη liner ναυτιλία αναμένεται να μειωθούν περαιτέρω το Q2, καθώς, σύμφωνα την Alphaliner, θα σημειωθούν επιπλέον μειώσεις στους όγκους φορτίων προς μεταφορά. Αν και οι ναύλοι παραμένουν σε αρκετά καλά επίπεδα κυρίως λόγω της περιορισμένης προσφοράς (παροπλισμοί, blank sailings, scrubbers), ο δείκτης CCFI (China Containerized Freight Index) έχει ήδη καταγράψει μείωση 7,4% σε σύγκριση με το Q1.

Φωτό: Bernd Dittrich/Unsplash