Bulk carriers: Oι συνιστώσες της ζήτησης που δεν μαρτυρούν άμεση ανάκαμψη

Bulk carriers: Oι συνιστώσες της ζήτησης που δεν μαρτυρούν άμεση ανάκαμψη

455
Bulk carriers: Oι συνιστώσες της ζήτησης που δεν μαρτυρούν άμεση ανάκαμψη

Ανήσυχοι παραμένουν οι αναλυτές της αγοράς των dry, καθώς, όπως φαίνεται, προσφορά και ζήτηση δεν ευνοούν τη ναυλαγορά, παρά το γεγονός ότι η Κίνα δείχνει να ανακάμπτει και να επιστρέφει στην οικονομική δραστηριότητα.

Από αρχές του έτους, η αγορά ξηρού φορτίου είναι αντιμέτωπη με οικονομικές ζημίες, με την BIMCO να σημειώνει σε πρόσφατο report της ότι, παρά την επιστροφή της Κίνας, τα Capesizes, που τον Απρίλιο βίωσαν μια κάποια άνοδο, θα συνεχίσουν να καταγράφουν χαμηλούς ναύλους.

Όπως σημειώνει η BIMCO, κατά το α΄ τρίμηνο του 2020, τα πρόσημα ήταν ανάμεικτα για τη ναυλαγορά. Πιο συγκεκριμένα, οι ναύλοι για τα μικρότερου μεγέθους bulkers ήταν υψηλότεροι σε σχέση με τους αντίστοιχους των Capesizes. Ωστόσο, για όλα τα μεγέθη οι ναύλοι παραμένουν σε χαμηλότερα επίπεδα από το break-even.

Ο καταλυτικός παράγοντας της Κίνας για την πορεία της ναυλαγοράς των dry αντανακλάται στην κατάρρευση των ναύλων όταν η χώρα τέθηκε σε lockdown αλλά και στα εμφανή σημάδια αύξησης των διακινούμενων όγκων φορτίων όταν άνοιξαν πολλές κινεζικές επιχειρήσεις. Βέβαια, παρά την επιστροφή της Κίνας, οι ναύλοι δεν αυξήθηκαν, αναφέρει στο report η ΒΙΜCO.

Ζήτηση και εμπορευματικές ροές

Σε αυτό το περιβάλλον της υψηλής αβεβαιότητας, οι εισαγωγές ορισμένων ξηρών φορτίων της Κίνας κατέγραψαν αύξηση σε ετήσια βάση: κατά τους πρώτους τέσσερις μήνες του έτους, οι κινεζικές εισαγωγές iron ore και άνθρακα αυξήθηκαν κατά 5,3% και 27,8% αντίστοιχα.

Οι εξαγωγές σιδηρομεταλλεύματος της Βραζιλίας κατά το α΄ τετράμηνο του έτους παρουσιάστηκαν μειωμένες κατά 8,7% ή 9 εκατ. τόνους. Συνεπώς περίπου 45 Capesizes, μεταφορικής ικανότητας 200.000 dwt έκαστο, που υπό κανονικές συνθήκες θα ναυλώνονταν, βρέθηκαν εκτός αγοράς. Η εξέλιξη εξηγεί εν μέρει την πτώση των ναύλων για τον συγκεκριμένο τύπο πλοίου.

Βέβαια, τον Απρίλιο, οι εν λόγω εξαγωγές από τη Βραζιλία ανήλθαν σε 24 εκατ. τόνους και ουσιαστικά αντιστάθμισαν έως έναν βαθμό τις μεγάλες απώλειες κατά το α΄ τρίμηνο. Επίσης, οι βραζιλιάνικες εξαγωγές iron ore τον Απρίλιο ήταν αυξημένες σημαντικά έναντι των 18,7 εκατ. τόνων iron ore τον Απρίλιο του 2019, περίοδο κατά την οποία ήταν έκδηλες οι συνέπειες της κατάρρευσης φράγματος σε ορυχείο της Vale στην εξαγωγική ικανότητα της χώρας.

Παράλληλα, οι βραζιλιάνικες εξαγωγές σόγιας κινήθηκαν σε εντυπωσιακά επίπεδα τον περασμένο Απρίλιο. Το α΄ τρίμηνο του 2020, οι εξαγωγές σόγιας από τη χώρα της Νότιας Αμερικής ανήλθαν σε 17,4 εκατ. τόνους, αριθμός που αποτελεί τον υψηλότερο εντός τριμήνου. Από την άλλη, μόνο τον μήνα Απρίλιο οι εν λόγω εξαγωγές άγγιξαν τους 16,3 εκατ. τόνους, αύξηση σε ετήσια βάση 33,8%. Συγκρίνοντας τον φετινό Απρίλιο με τον Απρίλιο του 2019, η αύξηση των εξαγωγών μεταφράζεται σε φορτώσεις επιπλέον 92 Panamaxes μεταφορικής ικανότητας 75.000 dwt έκαστο.

Σύμφωνα με τα διαθέσιμα στοιχεία της ΒIMCO, οι αμερικανικές εξαγωγές σόγιας στην Κίνα μειώθηκαν κατά 41,7% το α΄ τρίμηνο σε σχέση με το αντίστοιχο τρίμηνο του 2019. Σε σύγκριση με το 2017, πριν δηλαδή ξεκινήσει ο εμπορικός πόλεμος των δύο μεγαλύτερων οικονομιών του κόσμου, οι αποστολές σόγιας από τις ΗΠΑ στην Κίνα είναι μειωμένες κατά 65,6%, απώλειες δηλαδή της τάξης των 5,4 εκατ. τόνων ή φορτώσεων 72 Panamaxes.

Οι αργεντίνικες εξαγωγές σιτηρών, κυρίως σιταριού, εμφανίστηκαν ισχυρές, καταγράφοντας αύξηση 18,7% μεταξύ του Q1 του 2019 και του Q1 του 2020. Η εξέλιξη αυτή προσέδωσε στήριξη στη ζήτηση για Panamaxes και Supramaxes, που ωστόσο δεν αρκούσε για την αύξηση των ναύλων σε επικερδή επίπεδα.

Προοπτικές

Παρά την επιστροφή της Κίνας σε κάποιο είδος κανονικότητας, οι επιπτώσεις της μεγάλης πτώσης της ζήτησης στη ναυλαγορά παραμένουν άγνωστες.

Πολλές κυβερνήσεις έχουν προωθήσει πακέτα τόνωσης των οικονομιών τους και αφορούν κυρίως επενδύσεις σε υποδομές, που δεδομένα θα παράσχουν κάποια στήριξη στη ζήτηση για πρώτες ύλες. Ωστόσο, άλλες βιομηχανίες, που αποτελούν κινητήριο μοχλό για τη ζήτηση για bulkers, όπως η αυτοκινητοβιομηχανία, έχουν καταρρεύσει και παραμένει άγνωστο πότε θα δείξουν σημάδια ζωής.

Η BIMCO αναμένει απώλειες στο θαλάσσιο εμπόριο των κυριότερων ξηρών φορτίων, ως απόρροια της επερχόμενης οικονομικής κρίσης. Το International Energy Agency βλέπει πτώση της ζήτησης για άνθρακα κατά 8% το 2020, κυρίως λόγω της αποδυναμωμένης κατανάλωσης ηλεκτρικής ενέργειας κατά τη διάρκεια των lockdowns.

Με βάση την υπερπροσφορά πλοίων που είχε δημιουργηθεί τα προηγούμενα χρόνια, οι εκτιμήσεις της BIMCO ήδη έκαναν λόγο για ναύλους σε επίπεδα που δεν επιφέρουν κέρδη για τους πλοιοκτήτες. Γίνεται αντιληπτό ότι το σοκ της πανδημίας στη ζήτηση θα επιδεινώσει περαιτέρω την κατάσταση της ναυλαγοράς.

Η εικόνα της ναυλαγοράς ενδέχεται να επιδεινωθεί σε περίπτωση που οι περιορισμοί στις μετακινήσεις σε κάποιες χώρες διαρκέσουν περισσότερο από τον αρχικό σχεδιασμό και εάν υπάρξει ένα δεύτερο κύμα εξάπλωσης του Covid-19. H ΒΙΜCO καταλήγει ότι, παρά τις πρωτοβουλίες των κυβερνήσεων, η επερχόμενη οικονομική κρίση θα οδηγήσει σε χαμηλότερη ζήτηση για θαλάσσια μεταφορά ξηρών φορτίων και συνεπώς σε εξασθενημένους ναύλους.

Φωτό: PxHere