Γράμματα από τον Ωκεανό: H επιστολή ενός ναυτικού για τις αλλαγές πληρωμάτων

Γράμματα από τον Ωκεανό: H επιστολή ενός ναυτικού για τις αλλαγές πληρωμάτων

9508
Γράμματα από τον Ωκεανό: H επιστολή ενός ναυτικού για τις αλλαγές πληρωμάτων

Οι αλλαγές πληρωμάτων αποτελούν το φλέγον θέμα που απασχολεί αυτή τη στιγμή τη ναυτιλιακή βιομηχανία, καθώς πολλοί ναυτικοί παραμένουν σε πλοία ανά τον κόσμο, παρά το γεγονός ότι οι συμβάσεις τους έχουν λήξει, ενώ ναυτικοί που επιθυμούν να μπαρκάρουν, δεν έχουν τη δυνατότητα λόγω των περιορισμών και απαγορεύσεων που θέτουν οι καθ’ ύλην αρμόδιες, εθνικές Αρχές.

Η σημαντικότητα άμεσης κινητοποίησης και εύρεσης βιώσιμης λύσης έχει τονιστεί επανειλημμένα από τα θεσμικά όργανα της ναυτιλιακής βιομηχανίας, αλλά και από τον Διεθνή Ναυτιλιακό Οργανισμό. Χαρακτηριστικά, ο πρόεδρος της INTERCARGO, Δημήτριος Φαφαλιός, ανέφερε σχετικά πως «Χωρίς αποδοτικές αλλαγές πληρωμάτων, η αλυσίδα εφοδιασμού θα καταρρεύσει οδηγώντας σε βασικές ελλείψεις προϊόντων και μεγαλύτερες δυσκολίες για τους ανθρώπους σε όλο τον κόσμο».

Τα Ναυτικά Χρονικά, έχουν λάβει δεκάδες επιστολές Ελλήνων ναυτικών από όλα τα μήκη και πλάτη του κόσμου, που παρουσιάζουν το πρόβλημα και ζητούν άμεσες λύσεις και πληροφορίες.

Ακολουθεί η επιστολή ενός αξιωματικού Ε.Ν., η οποία κοινοποιήθηκε στον Έλληνα πρωθυπουργό, στα αρμόδια υπουργεία, σε θεσμικά όργανα της ναυτεργασίας, καθώς και σε ΜΜΕ.

Η Επιστολή του Ναυτικού

Επέλεξα να έρθω σε επικοινωνία μαζί σας και να σας εκφράσω τον προβληματισμό μου σχετικά με τις υποχρεώσεις και τα δικαιώματα μου ως άνθρωπος, ως φορολογούμενος πολίτης και ως ναυτικός.

Συντάσσω αυτό το μήνυμα στην ελληνική γλώσσα διότι θέλω να προβάλλω τη δύναμη που έχουμε μέσω αυτής. Συγχέω τη δύναμη της γλώσσας με τη δύναμη της ναυτιλίας, είναι κοινώς αποδεκτή η ελληνική ναυτοσύνη. Άλλωστε δεν είναι θέμα τύχης το γεγονός ότι η παγκοσμίως μεγαλύτερη ναυτική δύναμη είναι η Ελλάδα.

Είμαι υποπλοίαρχος του εμπορικού ναυτικού και αυτή τη στιγμή βρίσκομαι σε κάποιο μέρος της γης σε καραντίνα και εγώ όπως όλοι με τη διαφορά όμως ότι όσοι ασχολούνται με το ναυτικό επάγγελμα ζούμε μη έχοντας τρόπο ή περιθώριο επιλογής στην επιστροφή μας.

Θα ήθελα να διευκρινίσω ότι ο σκοπός της επικοινωνίας αυτής δεν είναι η διαμαρτυρία αλλά η γνωστοποίηση. Δεν διεκδικώ κάποιο επίδομα. Αξίζουμε μια αναγνώριση, μια έμπρακτη αναγνώριση, η οποία είναι υπεράνω χρημάτων. Δεν ψάχνω την παρέμβαση σας στις ναυτιλιακές, κάνουν τα μέγιστα δυνατά και αυτοί μαζί με εμάς.

Οι επαναπατρισμοί επιτρέπονται, σύμφωνα με την Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας, όλοι οι επαναπατρισμοί εκτός των ναυτικών. Θα ήθελα να μου διευκρινίσετε τους λόγους αυτής της διαλογής ιδιαίτερα δε, όταν το επάγγελμα αυτό μας έχει αναγκάσει να ζούμε σε καραντίνα μόνιμη ταξιδεύοντας από 20 ως και 45 ήμερες από την μια άκρη της γης στην άλλη και μη έχοντας επαφή με άλλους ανθρώπους ,πέρα των συναδέλφων μας. Τα πλοία έχουν εκσυγχρονιστεί, τα λιμάνια το ίδιο, η φωνή μας ακούγεται και όμως κανείς δεν καταλαβαίνει τι θα πει συσσωρευμένο άγχος, τι θα πει ψυχική κούραση τι θα πει να μην ξέρεις τι νέα θα ακούσεις από την οικογένεια σου που και αυτή από τη μεριά της περιμένει τα νέα μας.
Στην καταστροφική αυτή πανδημία, όπως άλλωστε και σε κάθε άλλη κρίση στη χώρα μας, το ναυτικό επάγγελμα ήταν αρωγός και φορτώθηκε στην πλάτη του μεγάλα βάρη στηρίζοντας τις όποιες δυσκολίες υπήρξαν. Και όλα έγιναν με συναίσθημα και αγάπη για τη χώρα, για την όποια βοήθεια παρασχέθηκε από κάθε ναυτιλιακό γραφείο από κάθε εφοπλιστή από κάθε ναυτικό, κανείς δεν βαρυγγώμησε. Αυτή τη στιγμή η βαριά βιομηχανία της Ελλάδας πρέπει να συνεχίσει να προσφέρει. Δεν μπορεί αυτό να γίνει όμως από κουρασμένους ανθρώπους. Δεν μπορεί αυτό να εφαρμοστεί αν δεν υπάρχει αρμονία στο εκάστοτε πλοίο. Και βασική προϋπόθεση για τα παραπάνω είναι οι εργαζόμενοι στη θάλασσα να μπορούν να ανανεώνονται. Να μπορούν ξεκουράζονται για να ταξιδέψουν ξανά και με υπερηφάνεια και αξιοπρέπεια να συνεχίσουν κρατώντας τη χώρα μας στην πρώτη θέση του ναυτιλιακού χάρτη.

Έχουμε όλοι μας φορολογηθεί σκληρά, έχουμε όλοι μας πληρώσει για την ιατροφαρμακευτική μας περίθαλψη την οποία χρησιμοποιούμε για 2 μήνες τον χρόνο, αφού δουλεύουμε εκτός Ελλάδας για 9 μήνες μέσο όρο το χρόνο και 40 ήμερες μετά την απόλυση μας καλυπτόμαστε από την ασφάλεια του πλοίου. Δεν είναι επαιτεία λοιπόν να ζητάμε την αναγνώριση στο πρόβλημα του επαναπατρισμού, δεν ζητάμε χάρη που θέλουμε να γυρίσουμε σπίτια μας, δεν θέλουμε εξυπηρέτηση. Κάναμε τους 5 μήνες της παγκόσμιας αυτής κρίσης υπομονή και εργαστήκαμε με αξιοπρέπεια , δύναμη και ζήλο. Κανείς όμως δεν μας έχει ενημερώσει ως πότε θα συνεχιστεί αυτό. Κανείς δεν έχει μεριμνήσει για να συνεχιστεί η μεταφορά των πρώτων υλών και των τελικών αγαθών που θα επαναφέρουν την οικονομία σε μια υγιή κατάσταση. Η μεταφορά αυτή γίνεται μέσω του επαγγέλματος μας. Μέσω των ναυτικών.

Κάποιες από τις δυσκολίες στο επάγγελμα μας είναι από χρόνια γνωστές, κάποιες άλλες δεν μαθεύτηκαν ποτέ. Στις γνωστές και στις άγνωστες δυσκολίες προστέθηκαν και όλα τα αναγκαία μέτρα καθώς και επιπλέον άγχος και ο φόβος για την υγεία μας. Δεν θα έπρεπε για εμάς να υπάρχει μια δικλίδα ασφαλείας; Στις μέρες μας λόγω πανδημίας, ένας ασθενής ναυτικός ή κάποιος ναυτικός που είχε ένα ατύχημα δεν μπορεί να λάβει τη περίθαλψη που απαιτεί η κατάσταση του. Το αποτέλεσμα είναι σε πολλές περιπτώσεις δραματικό διότι σώνεται από τον COVID-19 αλλά καταλήγει από εγκεφαλικό ή από πτώση 4 και 14 μέτρων. Αυτή είναι η πλευρά των ναυτικών που δεν μπορούν να γυρίσουν για ξεκούραση. Δεν θα έπρεπε κάποιος να σκεφτεί τους ανθρώπους που περιμένουν να ταξιδέψουν και να ζήσουν ξανά αξιοπρεπώς; Δεν θα έπρεπε κάποιος να σκεφτεί ότι ο κάθε ναυτικός με την επιστροφή του συντελεί δυναμικά στην σταθεροποίηση της οικονομίας. Μετά από όσα βήματα κάνατε μήπως είστε εσείς αυτός ο κάποιος που θα δώσει άλλη μια λύση; Δώσατε τόσες λύσεις στις δύσκολες αυτές ημέρες και πήρατε σκληρές αποφάσεις, εξίσου σημαντική είναι και η απόφαση για την ελεύθερη μετακίνηση των ναυτικών.

Τεράστιο πλήγμα έχουν υποστεί οι αερομεταφορείς, υπήρξε εναλλακτική λύση όμως αφού όπως όλα δείχνουν καθώς βρέθηκε η λύση της μετατροπής κάποιων αεροσκαφών και έτσι συνεχίζονται οι πτήσεις αλλά με μεταφορά φορτίων. Και εμάς λοιπόν ποιος και πότε θα μας γυρίσει σπίτι μας; πότε θα μπορέσουμε να ασκήσουμε τα ανθρώπινα μας δικαιώματα; Και να ανοίξουν τα αεροδρόμια και να μπορέσουν να επανέλθουν οι πτήσεις εμείς θα βρεθούμε έγκλειστοι σε κάποιο λιμάνι με τοπική απαγόρευση εξόδου από το πλοίο. Κάθε μερα για εμάς υπολογίζεται σαν ένας χρόνος. Όλοι έχουμε δικαιώματα σαν άνθρωποι εμείς όμως είμαστε στο πουθενά. Είμαστε μέσα σε τέσσερις λαμαρίνες σκεπτόμενοι τις οικογένειες μας και χωρίς να μπορούμε να πάμε στη χώρα μας στο σπίτι μας να χαρούμε αυτά για τα οποία δουλεύουμε. Ποιος μπορεί να μας το ξεπληρώσει αυτό; Με ποιο τρόπο μπορεί κάποιος να το ξεπληρώσει αυτό; Ποιος μπορεί να καταλάβει ότι έχουμε βρεθεί εγκλωβισμένοι στο χώρο εργασίας μας;Και έχουμε δικαίωμα στη ζωή εκτός χώρου εργασίας. Αντιληφθείτε τη θέση του ναυτικού που έχει να πατήσει στεριά για πέντε περίπου μήνες. Πως να είναι καλά αυτός ο άνθρωπος; Πως να μην αυξηθούν οι προσωπικές αψιμαχίες ή ακόμη χειρότερα οι αυτοκτονίες; (Η παρούσα αναφορά δεν αποτελεί απειλή ή προειδοποίηση) Παιδιά γεννούνται, άνθρωποι χάνονται, σπίτια δημιουργούνται και άλλα διαλύονται, η ροή της ζωής προχωράει και εμείς αποκλεισμένοι μη έχοντας δικαίωμα να χαρούμε ή να πικραθούμε. Δεν είμαστε ρομπότ κύριε πρωθυπουργέ.

Πλησιάζοντας προς το τέλος της επιστολής αυτής θα ήθελα να σας εγγυηθώ πως η επιστροφή του κάθε ναυτικού δεν θα επηρεάσει την ασφάλεια και τη υγεία των υπόλοιπων πολιτών αφού σε όλους μας έχει λείψει η ζεστασιά του σπιτιού. Αυτό που σήμερα ονομάζεται καραντίνα.

Τέλος θα ήθελα να φθάσει στα αυτιά σας ένα μεγάλο ευχαριστώ για τις αποφάσεις που πήρατε για τη χώρα, ταυτόχρονα όμως χρωστάτε και εσείς ένα ευχαριστώ σε όλους τους εφοπλιστές, τις ναυτιλιακές εταιρίες, τους ναυτικούς και τις οικογένειες όλων αυτών που συνεχίζουν να συνεισφέρουν με κάθε τρόπο στο κράτος.

Προφυλάσσομαι από κάθε νομικό δικαίωμα για την παρούσα επιστολή η οποία αποτελεί ένα ενημερωτικό σημείωμα για τον εκλεγμένο από τον λαό πρωθυπουργό.

Προτίθεμαι να δώσω οποιαδήποτε διευκρίνηση για τα παραπάνω χωρίς να επιτρέπω διαστρέβλωση ή δημιουργία ψευδών εντυπώσεων κατηγορίας προς οποιαδήποτε κατεύθυνση και από οποιοδήποτε φυσικό ή νομικό πρόσωπο.

Σας ευχαριστώ πολύ για την προσοχή σας, αναμένω την απάντηση και τις κινήσεις σας.

Ακολουθήστε τα Ναυτικά Χρονικά στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις από την ελληνική Nαυτιλία, τις Μεταφορές και το Διεθνές Εμπόριο.