
Κι αν συνεχίζουν να ανταλλάσσουν σφοδρά φραστικά πυρά για την πανδημία του κορονοϊού, για την οικονομία συνεννοούνται: οι κυβερνήσεις της Κίνας και των ΗΠΑ αντάλλαξαν νωρίτερα σήμερα την υπόσχεση ότι θα εφαρμόσουν την προκαταρκτική συμφωνία τους για το εμπόριο, τη λεγόμενη «φάση 1», στην οποία κατέληξαν με πολλή δυσκολία στις αρχές της χρονιάς.
Ο Ντόναλντ Τραμπ, ο οποίος θα διεκδικήσει την επανεκλογή του τον Νοέμβριο, ήγειρε ανησυχίες την περασμένη εβδομάδα ότι επίκειται επανέναρξη και κλιμάκωση του εμπορικού πολέμου στον οποίο ενεπλάκησαν οι δύο γίγαντες στα μέσα του 2018.
Αλλά έπειτα από τέσσερις μήνες σιγής, οι διαπραγματευτές των δύο πλευρών δεσμεύθηκαν σήμερα, κατά τη διάρκεια τηλεφωνικής τους συνδιάλεξης, ότι θα εφαρμόσουν την προκαταρκτική συμφωνία για το εμπόριο.
Έπειτα από σχεδόν δύο χρόνια εμπορικού πολέμου, με ανταλλαγές ομοβροντιών τιμωρητικών τελωνειακών δασμών, οι δύο μεγαλύτερες οικονομίες του κόσμου υπέγραψαν τη «φάση 1» τον Ιανουάριο, λίγο καιρό προτού τεθεί σε καραντίνα η κινεζική πόλη Ουχάν, λίκνο της πανδημίας του κορονοϊού.
Κατόπιν αυτής της συμφωνίας, η κυβέρνηση του Τραμπ υποσχέθηκε να αναβάλλει οποιαδήποτε νέα αύξηση των τελωνειακών δασμών.
Από την πλευρά της, η κυβέρνηση της Κίνας υποσχέθηκε να αυξήσει κατά 200 δισεκ. δολάρια σε δύο χρόνια τις αγορές αμερικανικών προϊόντων, εν συγκρίσει με το επίπεδο του 2017.
Αλλά έκτοτε η πανδημία, η οποία έχει παραλύσει την παγκόσμια οικονομία, θέτει εν αμφιβόλω το κατά πόσον η Κίνα να τηρήσει την υπόσχεση αυτή.
Σε βαθμό που ο υπουργός Οικονομικών των ΗΠΑ Στίβεν Μνούτσιν προειδοποίησε τη Δευτέρα ότι θα υπάρξουν «πολύ σοβαρές συνέπειες» αν το Πεκίνο δεν κάνει αυτό που του αναλογεί.
Εξ ου και η σημασία της συνδιάλεξης την Παρασκευή (το βράδυ της Πέμπτης ώρα Ουάσινγκτον) του Κινέζου διαπραγματευτή Λίου Χε, ο Μνούτσιν και ο Ρόμπερτ Λάιτχαϊζερ, ο αμερικανός αντιπρόσωπος για το εμπόριο (USTR).
Τα δύο μέρη συμφώνησαν ότι «παρά την εξελισσόμενη παγκόσμια υγειονομική κρίση, οι δύο χώρες θα εφαρμόσουν πλήρως και εγκαίρως τις υποχρεώσεις τους που αναλήφθηκαν στο πλαίσιο της συμφωνίας», ανέφεραν σε ανακοίνωση που δημοσιοποίησαν οι υπηρεσίες του Λάιτχαϊζερ.
Τα δύο μέρη εκτιμούν ότι «έχει γίνει πρόοδος ενόψει της δημιουργίας των δημόσιων υποδομών που είναι απαραίτητες για την επιτυχή εφαρμογή της συμφωνίας», σύμφωνα με την ίδια πηγή.
Οι δύο πρωτεύουσες δηλώνουν έτοιμες να «κάνουν το παν για να δημιουργηθεί ευνοϊκή ατμόσφαιρα για την εφαρμογή της προκαταρκτικής οικονομικής και εμπορικής συμφωνίας τους για την επίτευξη θετικών αποτελεσμάτων», υπερθεμάτισε από τη δική του πλευρά το κινεζικό υπουργείο Εμπορίου.
Οι θετικές δηλώσεις έρχονται σε αντίστιξη με τις οξύτατες αντεγκλήσεις των κυβερνήσεων δύο χωρών για το ζήτημα της πανδημίας του κορονοϊού.
Ο Ντόναλντ Τραμπ προσωπικά απείλησε την περασμένη εβδομάδα να εφαρμόσει νέες εμπορικές κυρώσεις στην Κίνα, κατηγορώντας της ότι ήταν εσκεμμένα υπεύθυνη για την επιδημία και τις οικονομικές συνέπειες.
Ο υπουργός Εξωτερικών των ΗΠΑ Μάικ Πομπέο έκανε λόγο για «αποδείξεις» με βάση τις οποίες ο ιός βγήκε από εργαστήριο της Ουχάν. Δήλωση που το Πεκίνο χαρακτήρισε ψευδή.
Η πανδημία του κορονοϊού σε κάθε περίπτωση έχει παραλύσει την παγκόσμια οικονομική δραστηριότητα. Μολονότι η δραστηριότητα ξαναρχίζει στην Κίνα, χάρη στο ότι η εξάπλωση του κορονοϊού έχει ελεγχθεί, η μείωση της ζήτησης στην Ευρώπη και στη βόρεια Αμερική είναι άσχημος οιωνός για τις κινεζικές εξαγωγές.
Αλλά παρ’ όλες τις προσδοκίες για το αντίθετο, αυτές αυξήθηκαν κατά 3,5% τον περασμένο μήνα, κατά τους αριθμούς που δημοσιοποιήθηκαν την Πέμπτη, έπειτα από τη βουτιά 17,2% που είχαν κάνει στις αρχές της χρονιάς. Τις εξαγωγές βοήθησε η δραματική αύξηση των εξαγωγών ιατρικού υλικού για την αντιμετώπιση της πανδημίας.
Ωστόσο, οι εισαγωγές συρρικνώθηκαν κατά 14,2% τον Απρίλιο.
«Οι παραδόσεις με προέλευση τις ΗΠΑ παραμένουν πολύ μακριά από το επίπεδο που απαιτείται για την τήρηση της συμφωνίας» για το εμπόριο ανάμεσα στο Πεκίνο και την Ουάσινγκτον, υπογραμμίζει ο ειδικός Νικ Μάρο του Economist Intelligence Unit.
Πηγή: ΑΠΕ-ΜΠΕ
ΝΧ
Συντακτική ομάδα Ναυτικών Χρονικών
Τα Ναυτικά Χρονικά παρουσιάζουν στο τεύχος Ιουνίου 2025 την επικαιρότητα στον χώρο της ναυτιλιακής, οικονομικής και πολιτικής ειδησεογραφίας. Πιο συγκεκριμένα, στο τεύχος των Ναυτικών Χρονικών…
Σε μια περίοδο έντονου μετασχηματισμού για τη ναυτιλία, όπου οι πρακτικές για περιβαλλοντική βιωσιμότητα επαναπροσδιορίζουν τα δεδομένα μέσω υιοθέτησης νέων τεχνολογιών, η ανάγκη για…
Οι αρχές του Ιράν δεν έκρυψαν τις «σοβαρές αμφιβολίες» τους για την πρόθεση του Ισραήλ να τηρήσει την κατάπαυση του πυρός, σε εφαρμογή από…
Εξ αφορμής της έναρξης ισχύος της Σύμβασης του Χονγκ Κονγκ, η BIMCO προχώρησε σε έκδοση έκθεσης αναφορικά με τις εκτιμώμενες ανακατατάξεις στην αγορά της…
Η Red Sea Gateway Terminal (RSGT) της Σαουδικής Αραβίας ανακοίνωσε τη στρατηγική επέκτασή της σε τερματικούς σταθμούς πολλαπλών χρήσεων (multi-purpose) σε τέσσερις υφιστάμενες στρατηγικές…
Απόφαση-ορόσημο για την ενίσχυση της προστασίας του θαλάσσιου περιβάλλοντος και των παράκτιων κοινοτήτων έλαβαν πρόσφατα οι Υπουργοί Περιβάλλοντος 15 ευρωπαϊκών κρατών. Στο πλαίσιο συνάντησης…
Πτώση καταγράφουν οι τιμές του πετρελαίου στις αρχές της τρέχουσας εβδομάδας, έπειτα από την κατακόρυφη άνοδο που πυροδότησε πρόσφατα η σύγκρουση Ισραήλ-Ιράν. Σύμφωνα με…
Σαν κεραυνός εν αιθρία «έπεσε» στις 25 Ιουνίου η είδηση ότι η Shell και η BP συμμετείχαν πρόσφατα σε συνομιλίες για συγχώνευση των δραστηριοτήτων…
Ναυτικά Χρονικά | Gratia Publications
Λεωφόρος Συγγρού 132, ΤΚ 11745, Αθήνα
Τ: +30 2109222501
E: info@gratia.gr
Ιδιοκτησία: Gratia Εκδοτική ΙΚΕ