Containerships: Γιατί είναι σημαντική η παρακολούθηση της spot αγοράς

Containerships: Γιατί είναι σημαντική η παρακολούθηση της spot αγοράς

271
Containerships: Γιατί είναι σημαντική η παρακολούθηση της spot αγοράς

Τα τελευταία δύο χρόνια, η αγορά των containerships έχει έρθει αντιμέτωπη με σημαντικές προκλήσεις, oι οποίες είναι έκδηλες ιδιαίτερα στην τακτική γραμμή Άπω Ανατολή-Δυτικές Ακτές των ΗΠΑ (WSC). Η συγκεκριμένη γραμμή έχει πληγεί σημαντικά από τις εμπορικές διενέξεις ΗΠΑ-Κίνας, που ξεκίνησαν το 2018 και που ουσιαστικά δεν έχουν κοπάσει, παρά την υπογραφή της «Φάσης 1» της διμερούς εμπορικής συμφωνίας στις αρχές του έτους. Στο παραπάνω ήρθε να προστεθεί η εφαρμογή της νομοθεσίας του ΙΜΟ και βεβαίως ο κορονοϊός, που έχει προκαλέσει πτώση στον διακινούμενο όγκο εμπορευμάτων σε containers.

Τα παραπάνω αναφέρει σε report της η BIMCO και προσθέτει ότι οι ναύλοι στη spot αγορά αποτελούν εξαιρετικής σημασίας παράμετρο προς καταγραφή και εξέταση, καθώς αυτοί προσαρμόζονται και αντανακλούν άμεσα τις όποιες μεταβολές διαδραματίζονται σε προσφορά και ζήτηση.

Όπως τονίζει ο Peter Sand, επικεφαλής ναυτιλιακός αναλυτής της BIMCO, οι τάσεις στη spot αγορά αντανακλούν καλύτερα τις συνθήκες της αγοράς σε παγκόσμιο επίπεδο και συνεπώς μπορούν να προσφέρουν ένα input στις διαδικασίες λήψης αποφάσεων.

Spot ναύλοι vs ναύλοι σε μακροπρόθεσμο ορίζοντα

Οι ναύλοι για τα μακροπρόθεσμα συμβόλαια παρουσιάζονται αρκετά σταθεροί από τις αρχές του 2018, όταν και κυμαίνονταν στα $802/FEU (forty-foot equivalent unit). Παρέμειναν σε αυτό το επίπεδο έως τον Μάιο του 2019, οπότε και αυξήθηκαν στα $974/FEU, σύμφωνα με τα διαθέσιμα στοιχεία της BIMCO. Έκτοτε παρουσιάζουν μια ελαφρά ανοδική τάση (με σκαμπανεβάσματα βέβαια) και στις 21 Απριλίου άγγιξαν τα 1.083/FEU.

Κατά την ίδια περίοδο, οι ναύλοι στη spot αγορά αποτελούν μια καλύτερη ένδειξη του τι έχει βιώσει η αγορά των containerships. Έτσι, από τα τέλη Ιουνίου του 2018 έως τα μέσα Νοεμβρίου, περίοδο δηλαδή πριν από την αύξηση των δασμών στις αμερικανικές εισαγωγές κινεζικών προϊόντων, οι εν λόγω ναύλοι αυξήθηκαν από τα $735/FEU στα $2.066/FEU.

ΙΜΟ 2020

Όπως αναφέρει η BIMCO, ο αντίκτυπος των λεγόμενων Bunker Adjustment Factors (BAFs) ενόψει της εφαρμογής του sulphur cap ήταν μικρός στην αύξηση των ναύλων στην τακτική γραμμή Άπω Ανατολή-Δυτικές Ακτές των ΗΠΑ, καθώς οι τιμές καυσίμων αυξήθηκαν ως συνέπεια της εφαρμογής της νομοθεσίας του ΙΜΟ.

Είναι σαφές, κατά την ΒΙΜCO, ότι μακροπρόθεσμα οι ναύλοι δεν παρουσίασαν μεγάλη διαφορά για την εν λόγω τακτική γραμμή. Από την άλλη, βραχυπρόθεσμα κατέγραψαν αύξηση καθώς εισερχόμασταν στο νέο έτος: από τα $870/FEU στις 31 Δεκεμβρίου 2019 στα $1.159/FEU την 1η Ιανουαρίου 2020.

Ουσιαστικά όμως η αύξηση αυτή δεν κάλυψε το αυξημένο κόστος για καύσιμα και ουσιαστικά αντανακλά τη συνήθη εποχικότητα, με τους ναύλους να αυξάνονται στις αρχές του έτους.

Κορονοϊός

Τόσο μακροχρόνια όσο και βραχυχρόνια, οι ναύλοι έχουν παραμείνει σταθεροί κατά τη διάρκεια της πανδημίας, παρά το γεγονός ότι ουσιαστικά η οικονομική δραστηριότητα έχει παραλύσει και συνεπώς η ζήτηση για θαλάσσια μεταφορά εμπορευμάτων έχει κλονιστεί. Μπροστά στην πρόκληση του κορονοϊού, πολλοί διαχειριστές containerships έχουν προβεί σε μέτρα όπως οι ακυρώσεις ταξιδιών, ο παροπλισμός πλοίων τους, η μείωση της ταχύτητας και η αποφυγή ακριβών τελών διέλευσης. Είναι χαρακτηριστικό ότι κάποια containerships επέλεξαν τη μακρύτερη οδό από το Ακρωτήρι της Καλής Ελπίδας στη Νότια Αφρική έναντι της συντομότερης αλλά πιο ακριβής, λόγω τελών διέλευσης επιλογής, της Διώρυγας του Σουέζ. Ωστόσο, η πτώση των τιμών των καυσίμων λόγω της κατάρρευσης της τιμής του πετρελαίου μείωσε το κόστος των πλόων από μακρύτερες θαλάσσιες οδούς.

Φωτό: Alexander Bobrov/Pixabay