
Οι επιδράσεις στην παγκόσμια οικονομία και πιθανοί τρόποι ανάκαμψης από την πανδημία του Covid-19 καταγράφονται σε έκθεση του λιμένα της Βαλένθια που παρουσιάστηκε από τον επικεφαλής της λιμενικής αρχής Valenciaport, κ. Aurelio Martínez.
Σύμφωνα με την έκθεση, τον Δεκέμβριο του περασμένου έτους, μετά το ξέσπασμα του Covid-19 στην Κίνα, το πρώτο πράγμα που συνέβη ήταν ένα αρνητικό σοκ στην προσφορά, δεδομένου ότι τα μέτρα που έλαβε η ασιατική χώρα έσπασαν τις παγκόσμιες αλυσίδες εφοδιασμού. Επιπλέον, πριν από την εκδήλωση του ιού, η κινεζική οικονομία είχε ήδη δείξει σημάδια εξάντλησης.
Μόλις η ασθένεια εξαπλώθηκε σε άλλες περιοχές, η συρρίκνωση στην Κίνα άρχισε να έχει επιπτώσεις στη Δύση. Τον Φεβρουάριο και στις αρχές Μαρτίου σημειώθηκε πτώση της συνολικής ζήτησης, η οποία σχετιζόταν με την μείωση των προσδοκιών, την αναστολή συγκεντρώσεων και εκδηλώσεων για την αποφυγή της μετάδοσης, που κατέληξαν σε αύξηση των απολύσεων και σημαντική πτώση στη χρηματιστηριακή αγορά. Η οικονομία αντιμετώπισε μια συρρίκνωση της συνολικής προσφοράς, λόγω του κλεισίματος των εταιρειών, γεγονός που επέφερε πτωχεύσεις και την εκ νέου αύξηση των απολύσεων.
Επί του παρόντος, η οικονομία αντιμετωπίζει για μία ακόμα φορά κάμψη της συνολικής ζήτησης, η οποία πιθανόν να είναι πιο αισθητή όταν η κατάσταση αρχίσει να εξομαλύνεται. Οι αιτίες αυτής της κάμψης σχετίζονται με την αύξηση της απαισιοδοξίας και της ανεργίας, την παράλυση ιδιωτικών και δημόσιων επενδύσεων, το κλείσιμο εταιρειών και επομένως τη συνεχή μείωση της κατανάλωσης.
H McKinsey δείχνει μείωση της κατανάλωσης μεταξύ 40% και 50%, γεγονός που συνεπάγεται μείωση του ΑΕΠ των ανεπτυγμένων οικονομιών κατά -10%.
Ο κ. Aurelio Martínez εξήγησε ότι, εάν δεν εφαρμοστούν μέτρα σταθεροποίησης μέχρις ότου η οικονομία φτάσει σε ένα νέο σημείο ισορροπίας, η διαδικασία θα συνεχίσει να είναι σωρευτική. Ο κ. Martínez θεωρεί ότι οι ιδιωτικές και ατομικές αποφάσεις σε επίπεδο μικροοικονομίας μπορούν να οδηγήσουν σε καταστροφικά αποτελέσματα, όπως η παράταση της φάσης προσαρμογής της προσφοράς και της ζήτησης. «Εάν ο δημόσιος τομέας δεν παρέμβει, η προσαρμογή θα καθυστερήσει πολύ περισσότερο. Χωρίς δημόσια παρέμβαση, το κόστος μπορεί να είναι τεράστιο, και αυτή η παρέμβαση πρέπει να είναι άμεση, χωρίς γραφειοκρατικές καθυστερήσεις», πρόσθεσε.
Ωστόσο, προειδοποίησε ότι, σε κάθε περίπτωση, ο τελικός αντίκτυπος θα είναι πολύ σημαντικός, ειδικά για τις λιγότερο αναπτυσσόμενες οικονομίες. Επιπλέον, οι επιπτώσεις στη ζήτηση θα μπορούσαν να είναι πιο μακροχρόνιες από ό,τι στον εφοδιασμό, ενώ ο μόνος τρόπος για την αποτελεσματική αντιμετώπιση αυτών των επιπτώσεων, εκτός από τις παρεμβάσεις του δημόσιου τομέα, θα ήταν μέσω παγκόσμιων δράσεων. «Λειτουργούμε πλέον σε παγκόσμια κλίμακα, όπου οι καταστάσεις έχουν γενικό αντίκτυπο, και αυτό απαιτεί παγκόσμια μέτρα», δήλωσε ο κ. Martínez.
Ο πρόεδρος της Valenciaport έθεσε ορισμένους βραχυπρόθεσμους στόχους, που θα μπορούσαν να βοηθήσουν στον προσδιορισμό των οδών ανάκτησης. Μεταξύ αυτών περιλαμβάνεται η στήριξη της κατανάλωσης, μέσω μέτρων για την παροχή βοήθειας σε οικογένειες σε επισφαλή κατάσταση και την εξασφάλιση τουλάχιστον ενός μέρους του εισοδήματος των εργαζομένων.
Επιπλέον, η στήριξη με ρευστότητα σε εταιρείες που τη χρειάζονται για να αποφύγουν τις πτωχεύσεις, που θα επέφεραν νέα κρίση, και για να διατηρήσουν τις θέσεις εργασίας.
Τέλος, καθοριστικής σημασίας κρίνεται η αναβολή του χρόνου για την καταβολή των φόρων, καθώς επίσης και η στήριξη των καθαρών εξαγωγών και η αποφυγή της κατάρρευσης της τουριστικής υποδομής με κάθε κόστος.
ΝΧ
Συντακτική ομάδα Ναυτικών Χρονικών






Κυκλοφόρησε η ετήσια ειδική έκδοση της Lloyd’s List με τις 100 προσωπικότητες και σημαντικούς παράγοντες που διαδραματίζουν σημαντικό ρόλο στην παγκόσμια ναυτιλία για το…

Ένα πλοίο μεταφοράς χύδην φορτίου σε λιμάνι της ουκρανικής επαρχίας της Οδησσού υπέστη ζημιές και τυλίχθηκε στις φλόγες μετά από ρωσική επίθεση που σημειώθηκε…

O Τούρκος πρόεδρος Ρετζέπ Ταγίπ Ερντογάν είχε σήμερα, Παρασκευή, συνάντηση με τον Ρώσο ομόλογό του Βλαντίμιρ Πούτιν στην πρωτεύουσα Ασκαμπάτ του Τουρκμενιτστάν στο περιθώριο…

Τη χρηματοδότηση της προμήθειας και εγκατάστασης του νέου συστήματος γεωεντοπισμού για όλες τις σιδηροδρομικές αμαξοστοιχίες αναλαμβάνει η Ένωση Ελλήνων Εφοπλιστών. Σύμφωνα με ανακοίνωση του…

Αλλαγές στην ηγεσία του φορέα εκπροσώπησης των Ευρωπαίων Εφοπλιστών, της ECSA θα υπάρξουν από την 1η Ιανουαρίου 2026, με έντονο το ελληνικό «χρώμα». Συγκεκριμένα,…

Σε μία από τις σημαντικότερες κινήσεις εξωστρέφειας στην ιστορία της, η Sembcorp ανακοίνωσε την εξαγορά της αυστραλιανής Alinta Energy έναντι Enterprise $4,32 δισ., σύμφωνα…

Η ταχεία πρόοδος των ψηφιακών τεχνολογιών και της τηλεμετρίας εισάγει μια νέα εποχή για την κλάση πλοίων, ανοίγοντας τον δρόμο για πιο ασφαλείς, «έξυπνες»…

Ξεκινούν οι πληρωμές του Μεταφορικού Ισοδύναμου, συνολικού ύψους 22.160.000 ευρώ, για κατοίκους και επιχειρήσεις νησιών, μετά την ολοκλήρωση των προβλεπόμενων ελέγχων και την εκκαθάριση…
Ναυτικά Χρονικά | Gratia Publications
Λεωφόρος Συγγρού 132, ΤΚ 11745, Αθήνα
Τ: +30 2109222501
E: info@gratia.gr
Ιδιοκτησία: Gratia Εκδοτική ΙΚΕ