Δεξαμενόπλοια: Το (κοντινό) παρελθόν, παρόν και μέλλον

Δεξαμενόπλοια: Το (κοντινό) παρελθόν, παρόν και μέλλον

716
Δεξαμενόπλοια: Το (κοντινό) παρελθόν, παρόν και μέλλον

Στον οικονομικό της απολογισμό για το 2019 προχώρησε πρόσφατα η Euronav. Στη σχετική ανακοίνωση της βελγικών συμφερόντων διαχειρίστριας εταιρείας δεξαμενόπλοιων επιχειρείται μια καταγραφή της πορείας της αγοράς το 2019, αλλά και το τι μέλλει γενέσθαι για το 2020 εν μέσω σημαντικών προκλήσεων.

«Το δ΄ τρίμηνο του 2019 ήταν ένα από τα ισχυρότερα για τη ναυλαγορά των δεξαμενόπλοιων τα τελευταία χρόνια. […] Ο ισχυρός μας ισολογισμός και η πειθαρχημένη προσέγγισή μας για ανανέωση του στόλου και ανάπτυξη είναι κρίσιμα σε περιόδους υψηλής αβεβαιότητας και μεταβλητότητας», ανέφερε χαρακτηριστικά ο κ. Hugo De Stoop, CEO της εταιρείας.

Στην ανακοίνωση της Euronav σημειώνεται παράλληλα ότι το 2019 ξεκίνησε με καλές προοπτικές, μετά την αύξηση της παραγωγής πετρελαίου στα τέλη του 2018 αλλά και τις υψηλές διαλύσεις δεξαμενόπλοιων. Τον Ιανουάριο του 2019, ωστόσο, τα κράτη-μέλη του OPEC συμφώνησαν σε περικοπές προς τη στήριξη των τιμών, κάτι το οποίο συνεχίστηκε καθ’ όλη τη διάρκεια του έτους, με αποτέλεσμα η παραγωγή από τα μέλη του Οργανισμού να κινείται κατά μέσο όρο στα 29,9 εκατ. βαρέλια/ημέρα.

Καταλυτικός παράγοντας για τη βελτιωμένη εικόνα της ναυλαγοράς κατά το β΄ εξάμηνο του 2019 ήταν οι αμερικανικές κυρώσεις σε πλοία της COSCO στα τέλη Σεπτεμβρίου, με αποτέλεσμα ένας σημαντικός αριθμός τονάζ να εξέλθει της αγοράς.

Παράλληλα, και η αναμενόμενη εφαρμογή του sulphur cap από 1/1/2020 οδήγησε πολλούς πλοιοκτήτες να τηρήσουν στάση αναμονής σε ό,τι αφορά τις παραγγελίες αλλά και να στείλουν προς διάλυση παλαιότερα πλοία.

Αναφορικά με τις προοπτικές της αγοράς το 2020 και την επίδραση του Covid-19, η Euronav σημειώνει ότι ακόμη είναι νωρίς να εξαχθεί οποιοδήποτε συμπέρασμα, ενώ προτεραιότητα αποτελούν η ασφάλεια και η υγεία των εργαζομένων της σε στεριά και θάλασσα καθώς και των οικογενειών αυτών.

Ειδική μνεία γίνεται στην πρόσφατη αύξηση των παγκόσμιων προμηθειών πετρελαίου και στο γεγονός ότι αρκετοί traders σπεύδουν να ναυλώσουν πλοία για αποθήκευση, εξέλιξη που αποτελεί θετικό οδηγό για τη ναυλαγορά. Το γεγονός ότι η ζήτηση για μαύρο χρυσό έχει μειωθεί και θα μειωθεί τους επόμενους μήνες λόγω της πανδημίας έχει ως απόρροια ο μεγαλύτερος όγκος πετρελαίου που παράγεται και μεταφέρεται να προορίζεται για αύξηση των αποθεμάτων, εξέλιξη που μελλοντικά θα επιδράσει στη ζήτηση για διά θαλάσσης μεταφορά.

Η Euronav στην ανακοίνωσή της στέκεται ακόμη και στην απόφασή της να αγοράσει από πολύ νωρίς LSFO, τονίζοντας ότι «παρείχε προστασία στην εταιρεία το Q4 του 2019 και το Q1 του 2020, περιόδους κατά τις οποίες το spread κινήθηκε σε πολύ υψηλά επίπεδα».

Τέλος, σε ό,τι αφορά τα οικονομικά αποτελέσματά της, η Euronav κατέγραψε το 2019 κέρδη $112,23 εκατ. έναντι ζημιών $110 εκατ. το 2018.

Φωτό: Dimitris Panagiotaras/Unsplash