
Το σκηνικό που διαμορφώνεται γύρω από την αγορά των δεξαμενόπλοιων επιχειρεί να σκιαγραφήσει με νέο report της η VesselsValue. Μετά από μια καλή αγορά τόσο το φθινόπωρο όσο και τον χειμώνα, ορισμένες παράμετροι έρχονται να διαταράξουν την καλή αυτή εικόνα και να δώσουν έναν απαισιόδοξο τόνο, τουλάχιστον βραχυχρόνια. Περιληπτικά η VesselsValue αναφέρει ότι τόσο η ανάπτυξη του στόλου όσο και η περιορισμένη ζήτηση για τη θαλάσσια μεταφορά υγρών φορτίων δημιουργούν ένα περιβάλλον που μάλλον θα συμπαρασύρει προς τα κάτω τους ναύλους.
Το περασμένο φθινόπωρο, οι ΗΠΑ επέβαλαν κυρώσεις σε πλοία κινεζικών συμφερόντων, με αποτέλεσμα οι ναυλωτές να μην επιλέγουν κανένα πλοίο που σχετίζεται με τον εν λόγω στόλο, προκειμένου να αποφύγουν τις κυρώσεις. Άμεση συνέπεια ήταν να μειωθεί η διαθέσιμη προσφορά πλοίων και οι ναύλοι να ανέλθουν σε υψηλά δεκαετίας το διάστημα εκείνο. Η κρίση στον Περσικό Κόλπο σε συνδυασμό με την έξοδο πολλών δεξαμενόπλοιων για την εγκατάσταση scrubbers επέφεραν μια υγιή ναυλαγορά για τους πλοιοκτήτες, με αυξημένους ναύλους το φθινόπωρο και τον χειμώνα.
Στο παρακάτω γράφημα φαίνεται η πορεία της αξίας ενός VLCC 10 ετών και είναι χαρακτηριστικό ότι προς το τέλος του 2019 έχει πάρει την ανιούσα:
Μετά τη μερική άρση των αμερικανικών κυρώσεων στα κινεζικών συμφερόντων πλοία, περίπου 40 δεξαμενόπλοια επέστρεψαν στην αγορά, αυξάνοντας σημαντικά τη διαθέσιμη προσφορά και ασκώντας πιέσεις στους ναύλους.
Ωστόσο, η άρση των αμερικανικών κυρώσεων δεν αποτελεί τον μόνο κατασταλτικό παράγοντα αυτή τη στιγμή για τη ναυλαγορά των πλοίων μεταφοράς υγρών φορτίων. Το νέο κινεζικό έτος αλλά και ο κορονοϊός θεωρητικά θα πρέπει να δράσουν αρνητικά για την εν λόγω αγορά. Ωστόσο, μέχρι στιγμής η επίδραση του ιού στη ζήτηση δεν είναι εμφανής, ενώ, αν συνεχιστεί επί μακρόν η εξάπλωσή του, τότε δεδομένα η κινεζική ζήτηση για πετρέλαιο θα βιώσει συρρίκνωση και όλο και λιγότερα δεξαμενόπλοια θα ταξιδεύουν προς την ασιατική χώρα.
Από την άλλη, η συνήθης εποχικότητα, καθώς οι χώρες της Δύσης εισέρχονται σταδιακά στην άνοιξη, αποτελεί επίσης τροχοπέδη για τη ζήτηση για δεξαμενόπλοια.
Στο μέτωπο της προσφοράς, από τον Απρίλιο του 2019 η ποσοστιαία αύξηση της προσφοράς VLCC δεξαμενόπλοιων έχει ξεπεράσει την αντίστοιχη της ζήτησης. Τον Απρίλιο του 2019 υπήρχαν στην αγορά 741 τέτοια πλοία, ενώ πλέον ο αριθμός τους ανέρχεται σε 785, καταγράφοντας αύξηση 6%, σύμφωνα με τα διαθέσιμα στοιχεία της VesselsValue.
Όλα τα παραπάνω αποτελούν ανησυχητικά δείγματα για την πορεία της αγοράς των δεξαμενόπλοιων βραχυχρόνια. Η VesselsValue σημειώνει τέλος ότι, ενώ πράγματι υπάρχει ζήτημα υπερπροσφοράς στην αγορά, οι τιμές των διαλύσεων ακολουθούν ανοδική πορεία και, εάν η αγορά παραμείνει χαμηλή για κάποιο διάστημα, είναι πιθανό τα παλαιότερα και λιγότερα οικονομικά επωφελή πλοία να εξέλθουν της αγοράς.
Φωτό: Dimitris Panagiotaras/Unsplash
ΝΧ
Συντακτική ομάδα Ναυτικών Χρονικών
Με ταχύτατους ρυθμούς προχωρά το ναυπηγικό πρόγραμμα της Royal Caribbean, η οποία κατέγραψε ένα σημαντικό ορόσημο στην κατασκευή ενός ακόμα mega-κρουαζιερόπλοιου. Συγκεκριμένα, βάσει σχετικής…
H ρωσική εταιρεία Transneft που διαχειρίζεται μονοπωλιακά τους αγωγούς πετρελαίου στη Ρωσία προειδοποίησε τις εταιρείες εξόρυξης πετρελαίου ότι είναι πιθανόν μελλοντικά να μειώσουν την…
Το Εμπορικό και Βιομηχανικό Επιμελητήριο Πειραιώς τάσσεται υπέρ της πλήρους διαλεύκανσης της υπόθεσης που ξεσκέπασε η συντονισμένη έφοδος της ευρωπαϊκής εισαγγελίας και ζημιώνει την εικόνα του λιμανιού…
Με αμείωτο ρυθμό συνεχίζεται η επέκταση του στόλου της Sea Pioneer Shipping Corporation. Συγκεκριμένα, την Πέμπτη 18 Σεπτεμβρίου, η Sea Pioneer γιόρτασε στο Ναγκασάκι…
Αύξηση 4,6% προκύπτει και στην επιβατική κίνηση για το οκτάμηνο Ιανουαρίου-Αυγούστου 2025, στο σύνολο των αεροδρομίων της χώρας που διεξάγονται εμπορικές πτήσεις (39 αεροδρόμια:…
Με αμείωτο ενδιαφέρον συνεχίζονται οι συμφωνίες προμήθειας LNG στη διεθνή αγορά ενέργειας, με τις Woodside και Petronas να παίρνουν τη σκυτάλη. Συγκεκριμένα, η Woodside…
Για τον οικονομικό γίγαντα της Ασίας, η χαλυβουργία αποτελεί κορυφαία επιχειρηματική δραστηριότητα, η οποία εξυπηρετεί τόσο ίδιες ανάγκες της Κίνας όσο και άλλων οικονομιών,…
Καθώς η ναυτιλιακή βιομηχανία επιταχύνει τις προσπάθειες αποανθρακοποίησης, τα εναλλακτικά καύσιμα βρίσκονται στο επίκεντρο της ενεργειακής μετάβασης των πλοίων. Στο πλαίσιο αυτό, πρόσφατη έκθεση…
Ναυτικά Χρονικά | Gratia Publications
Λεωφόρος Συγγρού 132, ΤΚ 11745, Αθήνα
Τ: +30 2109222501
E: info@gratia.gr
Ιδιοκτησία: Gratia Εκδοτική ΙΚΕ