Στο τοπίο της αγοράς των containerships επιχειρεί να ρίξει φως με νέα της ανάλυση η VesselsValue. Για λόγους απλούστευσης, η VesselsValue κατηγοριοποιεί τα containerships σε μεγάλα (μεγέθους Post Panamax και άνω), Panamax και μικρά (μεγέθους Sub Panamax και κάτω).
Μεγάλα containerships
H αύξηση της ζήτησης σε όρους χωρητικότητας σε TEU που χρησιμοποιείται προς τη συνολική χωρητικότητα του στόλου των μεγάλων containerships παρουσιάζεται ισχυρή. Κατά τους τελευταίους τρεις μήνες, η αύξηση της ζήτησης για μεταφορά εμπορευματοκιβωτίων έχει αυξηθεί 2,3% έναντι αύξησης 1,7% της προσφοράς containerships (σε όρους TEU). Η εξέλιξη αυτή εν πολλοίς ερμηνεύει την αύξηση των ναύλων κατά το εν λόγω διάστημα, σημειώνει η VesselsValue. Από αρχές του έτους,
ωστόσο, η αύξηση της προσφοράς (4,9%) μεγάλων containerships ξεπερνά την αντίστοιχη της ζήτησης (3,3%). Χαρακτηριστικό της αγοράς των mega-containerships είναι η αξιοσημείωτη ισορροπία μεταξύ προσφοράς και ζήτησης τα τελευταία πέντε χρόνια (33,5% η αύξηση της ζήτησης και 33,1% η αύξηση της προσφοράς).
Σε ό,τι αφορά αποκλειστικά τις διαδρομές μεταξύ ΗΠΑ και Κίνας, η VesselsValue αναφέρει στην ανάλυσή της ότι οι εκατέρωθεν δασμοί αναμφίβολα έχουν πληγώσει την TEU mile ζήτηση, κάτι που ωστόσο δεν έχει επηρεάσει σε σημαντικό βαθμό τη συνολική παγκόσμια ζήτηση για τα μεγαλύτερα containerships. H ερμηνεία αυτού βρίσκεται στο γεγονός ότι για άλλες διαδρομές η ζήτηση έχει παρουσιάσει σημαντική αύξηση. Είναι χαρακτηριστικό ότι, μεταξύ Νοτιοανατολικής Ασίας και Βορειοδυτικής Ευρώπης, η ζήτηση για containerships μεγαλύτερου μεγέθους ενισχύθηκε κατά 11% το τελευταίο τρίμηνο, όπως προκύπτει από το παρακάτω γράφημα:
Panamax containerships
Κατά τους τελευταίους τρεις μήνες, η ζήτηση για τη μεταφορά εμπορευμάτων μέσω του εν λόγω τύπου πλοίου έχει αυξηθεί κατά 2,3%, ενώ αντίστοιχα η προσφορά υποχώρησε οριακά κατά 0,1%. Τον τελευταίο χρόνο, η ζήτηση για Panamax ΤΕU έχει μειωθεί κατά 5,6% ενώ η προσφορά κατά 1,3%. Όσον αφορά την τελευταία πενταετία, η ζήτηση έχει υποχωρήσει κατά 36,6%, ενώ η μείωση της προσφοράς κινείται κάτω από το 22,1%.
Αξίες
Αναφορικά με τις αξίες των containerships τους τελευταίους δώδεκα μήνες, αυτές των Post Panamax παρουσιάζουν ετήσια αύξηση 27%, των Panamax 17%, ενώ για τα Handy και τα Feedermax η μείωση των αξιών τους αγγίζει το 4% και 6% αντίστοιχα.
Η VesselsValue καταλήγει στο ότι προσφορά και ζήτηση ευνοούν τα containerships μεγαλύτερου μεγέθους. Από την άλλη, τα δεδομένα για τα Panamax containerships δεν είναι τόσο σαφή και πολλά θα κριθούν στο κατά πόσο ο ρυθμός μείωσης της προσφοράς διαθέσιμων πλοίων θα κινηθεί ταχύτερα από αυτόν της ζήτησης, οδηγώντας έτσι σε μεσοβραχυπρόθεσμα οφέλη. Τέλος, για τα μικρότερης χωρητικότητας containerships, η εικόνα είναι μάλλον λιγότερο αισιόδοξη, κατά τη VesselsValue, με την αύξηση της προσφοράς να ξεπερνά αυτή της ζήτησης, με αποτέλεσμα οι αξίες τους να κινούνται σε χαμηλότερα επίπεδα.