
Πριν από δύο δεκαετίες η πρώτη σύνοδος των G20 είχε ως κύριο σκοπό τη λήψη συλλογικής δράσης των 20 πιο αναπτυγμένων και αναπτυσσόμενων χωρών του πλανήτη απέναντι στις οικονομικές αστάθειες. Τώρα, καθώς η Οσάκα της Ιαπωνίας ετοιμάζεται να φιλοξενήσει την σύνοδο των G20, οι προκλήσεις εστιάζονται σε μία μόνο λέξη: εμπόριο.
Οι ΗΠΑ φαίνεται να χάνουν την πρωτοκαθεδρία στο διεθνές πολυμερές εμπορικό σύστημα, καθώς η Προεδρία Τραμπ οδήγησε στους γνωστούς εμπορικούς πολέμους μέσω της επιβολής δασμών, ιδίως με την Κίνα, τη δεύτερη μεγαλύτερη οικονομία του πλανήτη. Πρώην αξιωματούχος των ΗΠΑ ανέφερε ότι η χώρα του «χάνει σταδιακά τη θέση της στο τραπέζι των διαβουλεύσεων ως ο ρυθμιστής των διεθνών κανόνων διεξαγωγής εμπορίου».
Την ίδια ώρα, ο Παγκόσμιος Οργανισμός Εμπορίου κατηγορείται για την αποτυχία του να προλάβει τις ταχύτητες των τεχνολογικών αλλαγών που συμβαίνουν, δημιουργώντας ερωτηματικά για την αποτελεσματικότητά του. Οι συνεχείς μεταβολές του οικονομικού κλίματος, πιθανόν να καταστήσουν τη σύνοδο της Οσάκα και τις αποφάσεις που ενδεχομένως ληφθούν εκεί ως ιστορικό σημείο αναφοράς για τις επόμενες δεκαετίες.
Χωρίς αμφιβολία, η συνάντηση των Προέδρων ΗΠΑ και Κίνας Τραμπ και Σι Ζινπίνγκ θα μονοπωλήσει το ενδιαφέρον, καθώς οι δύο μεγαλύτερες οικονομίες επιχειρούν να γεφυρώσουν το χάσμα που προκλήθηκε από τον μεταξύ τους εμπορικό πόλεμο. Αλλά και οι επιμέρους διμερείς συναντήσεις των ηγετών της G20 σίγουρα θα έχουν ιδιαίτερο ενδιαφέρον, καθώς από αυτές πιθανόν να εξαχθούν σημαντικές αποφάσεις που θα κρίνουν την πορεία της παγκόσμιας οικονομίας τα επόμενα χρόνια.
Κατά τη σύνοδο των Υπουργών Εμπορίου των χωρών της G20 προ μερικών εβδομάδων, συμφωνήθηκε -εκδόθηκε μάλιστα και κοινό ανακοινωθέν- ότι «είναι επείγον να αναληφθούν οι αναγκαίες μεταρρυθμίσεις σχετικά με τον ΠΟΕ», ενώ επιβεβαιώθηκε «ο σημαντικός ρόλος του ΠΟΕ στη δημιουργία νέων ευκαιριών εμπορικής δράσης».
Επιπλέον, υψηλά στην ατζέντα της συνόδου αναμένεται να βρεθεί το ηλεκτρονικό εμπόριο, καθώς παρά την αλματώδη ανάπτυξη του e-commerce δεν έχουν ακόμα αποκρυσταλλωθεί το νομικό πλαίσιο λειτουργίας και οι ρυθμιστικοί κανόνες του ηλεκτρονικού εμπορίου σε διεθνή κλίμακα. Το έλλειμμα κανόνων οφείλεται εξάλλου και στις διαφορετικές πολιτικές, τις οποίες εφαρμόζουν πολλές χώρες ως προς τα προσωπικά δεδομένα των πολιτών τους. Η ΕΕ θεωρεί ότι τα προσωπικά δεδομένα των πολιτών αφορούν μόνο τις εσωτερικές τους υποθέσεις, ενώ ΗΠΑ και Ιαπωνία θεωρούν ότι αποτελούν μέρος του διεθνούς εμπορίου και των συναλλαγών.
Τέλος, πολύ υψηλά θα τεθούν οι πολυμερείς συμφωνίες ελεύθερου εμπορίου, οι οποίες έχουν τεθεί από πολλές χώρες αλλά και αυτές που αναμένεται να υλοποιηθούν το προσεχές διάστημα. Αξίζει να σημειωθεί, ότι το 2016, μέσα σε λίγες μέρες μετά την εκλογή του, ο Πρόεδρος Τραμπ ανακοίνωνε την αποχώρηση των ΗΠΑ από τη Συμφωνία Ελεύθερου Εμπορίου των Χωρών του Ειρηνικού, μια συμφωνία που κάλυπτε το 40% της παγκόσμιας οικονομίας, θεωρώντας ότι είναι προς το συμφέρον της χώρας του η σύναψη διμερών μόνο σχέσεων με τους εμπορικούς εταίρους της. Παρά την απόσυρση των ΗΠΑ και την αποδυνάμωση της συμφωνίας του Ειρηνικού, αυτή τέθηκε σε ισχύ από τα υπόλοιπα κράτη τον περασμένο Δεκέμβριο και ήδη οι συμμετέχουσες χώρες εκφράζουν την ικανοποίησή τους από τα πρώτα αποτελέσματα εφαρμογής της συμφωνίας.
Φωτό: ΑΠΕ-ΜΠΕ
ΝΧ
Συντακτική ομάδα Ναυτικών Χρονικών
O Ευρωπαϊκός Οργανισμός Θαλάσσιων Λιμένων (ESPO), μέσω ανακοίνωσής του, προτρέπει την Ευρωπαϊκή Επιτροπή και τα κράτη-μέλη να καταρτίσουν ένα ισχυρό όργανο χρηματοδότησης αναφορικά με…
Το EMMYS Yacht Show επιστρέφει στον Πόρο από τις 7 έως τις 10 Μαΐου 2026, με ανανεωμένο όραμα και έμφαση στη σύγχρονη εμπειρία θαλάσσιου…
Ο βορειοκορεάτης ηγέτης Κιμ Γιονγκ Ουν διαβεβαίωσε τον επικεφαλής της ρωσικής διπλωματίας Sergey Lavrov για την «άνευ όρων» υποστήριξή του στη Ρωσία στον συνεχιζόμενο…
Το τελευταίο διάστημα παρατηρείται κύμα επιθέσεων σε εμπορικά πλοία ένεκα της γεωπολιτικής έντασης που επικρατεί κυρίως στη Μέση Ανατολή. Μάλιστα, σε αρκετές περιπτώσεις, οι…
Η προκαταρκτική έρευνα της Υπηρεσίας Διερεύνησης Αεροπορικών Ατυχημάτων (AAIB) για το αεροπορικό δυστύχημα της Air India, που κόστισε τη ζωή σε 260 ανθρώπους, καταδεικνύει…
Αύξηση 0,8% σημείωσε η δύναμη του ελληνικού εμπορικού στόλου τον Μάιο του 2025 σε σύγκριση με την αντίστοιχη δύναμη του Μαΐου 2024, έναντι αύξησης…
Ο Σύνδεσμος Μεσιτών Ναυτιλιακών Συμβάσεων (HSA), ολοκλήρωσε με απόλυτη επιτυχία την επετειακή διοργάνωση του Pireas 2025, τιμώντας τα 50 χρόνια από την ίδρυση του…
Η Seaven Tanker & Dry Management Inc. ανακοινώνει την απόκτηση του 20ού πλοίου του στόλου της με ελληνική σημαία, επιβεβαιώνοντας έμπρακτα τη δέσμευσή της…
Ναυτικά Χρονικά | Gratia Publications
Λεωφόρος Συγγρού 132, ΤΚ 11745, Αθήνα
Τ: +30 2109222501
E: info@gratia.gr
Ιδιοκτησία: Gratia Εκδοτική ΙΚΕ