
Εντείνεται το κλίμα ανησυχίας στην διεθνή ναυτιλιακή -κι όχι μόνο- κοινότητα μετά την επίθεση που δέχθηκαν εχθές δύο δεξαμενόπλοια στον Κόλπο του Ομάν. Ο λόγος για τα τάνκερ «Front Altair» της Frontline, το οποίο μετέφερε 75.000 τόνους νάφθας, και το υπό τη διαχείριση της BSM Ship Management «Kokuka Courageous», το οποίο μετέφερε μεθανόλη από τη Σαουδική Αραβία προς την Σιγκαπούρη. Πρόκειται για το δεύτερο παρόμοιο περιστατικό μετά από την επίθεση που είχαν δεχθεί τέσσερα πλοία στα Στενά του Ορμούζ στα μέσα Μάιου, προκαλώντας σφοδρή ένταση μεταξύ ΗΠΑ και Ιράν.
Οι ΗΠΑ κατηγόρησαν ευθέως το Ιράν ενώπιον του ΟΗΕ για απρόκλητη επίθεση και πιθανή στρατιωτική σύρραξη με τον πρεσβευτή των ΗΠΑ, Τζόναθαν Κόεν να σημειώνει ότι οι επιθέσεις στα πλοία στον Κόλπο του Ομάν είναι ανησυχητικές και είναι απαράδεκτο από οποιαδήποτε πλευρά να επιτίθεται με αυτό τον τρόπο στην διεθνή εμπορική ναυτιλία. Μάλιστα, ο αμερικανικός στρατός δημοσιοποίησε βίντεο στο οποίο φέρεται ένα ιρανικό πλοίο να απομακρύνει νάρκη από ένα εκ των δύο δεξαμενοπλοίων που δέχθηκαν επίθεση. Η Τεχεράνη αντέκρουσε τις αμερικανικές κατηγορίες με τον Ιρανό υπουργό Εξωτερικών να σημειώνει ότι πρόκειται για «δάκτυλο» άλλων που προσπαθούν να κλιμακώσουν την ένταση στις σχέσεις ΗΠΑ-Ιράν.
#BREAKING latest Pictures from onboard the Front Altair.#Oman pic.twitter.com/rCg2aDYOJA
— The Angel’s Sword (@IamPakWarrior) June 13, 2019
Η άποψη των θεσμικών φορέων της διεθνούς ναυτιλίας
Τo συμβάν σχολίασε τόσο η ΙΝΤΕRTANKO, όσο και από την BIMCO καθώς και το ICS. Ενδεικτικά ο Angus Frew, BIMCO Secretary General & CEO, καλεί όλα τα κράτη σε κινήσεις για αποκλιμάκωση της έντασης, ώστε να διασφαλιστεί η ασφάλεια για τα πλοία που διαπλέουν τα Στενά του Ορμούζ, προσθέτοντας ότι είναι απαράδεκτο οι ζωές αθώων ναυτικών να τίθενται σε κίνδυνο. Ο Paolo d’ Amico, πρόεδρος της ΙNTERTANKO, σημείωσε ότι με δεδομένο πως το 30% του διά θαλάσσης μεταφερόμενου όγκου αργού πετρελαίου διέρχεται από τα Στενά, η επίθεση θέτει σε κίνδυνο την προσφορά αργού σε όλο τον δυτικό κόσμο. Από την πλευρα του ο Guy Platten, ICS Secretary General, ανέφερε: «Τα Στενά του Ορμούζ είναι ζωτικής σημασίας για την παγκόσμια οικονομία και κάθε προσπάθεια να απειληθεί η ναυσιπλοΐα μέσω αυτών πρέπει να καταδικαστεί».
Aerial footage shows one of the oil tankers targeted in the Sea of Oman#SeaofOman
#جريدة_القدس #اخبار #فلسطين #اليوم #الشرق_الأوسط pic.twitter.com/GhTWWAuls4— جريدة القدس (@alqudsnewspaper) June 13, 2019
Οι πρώτες αντιδράσεις εκ μέρους της ελληνικής ναυτιλιακής κοινότητας
Τα Ναυτικά Χρονικά σε μία προσπάθεια να αποκρυπτογραφήσουν τις ραγδαίες εξελίξεις συνομίλησαν με υψηλόβαθμα στελέχη ελληνικών ναυτιλιακών εταιρειών, που δραστηριοποιούνται στην αγορά του wet και τα οποία έχουν βαθιά γνώση της αγοράς και ιδίως της περιοχής του Κόλπου.
Οι επιπτώσεις των επιθέσεων στους ναύλους
Σε επικοινωνία των Ναυτικών Χρονικών με την κ. Εύα Τζίμα, Intermodal Research & Valuations, και στο ερώτημα τι μέλλει γενέσθαι με τους ναύλους και πόσο έχουν επηρεαστεί αλλά και θα επηρεαστούν από το χθεσινό συμβάν, η κ. Τζίμα επισημαίνει τα εξής: «Μια από τις πρώτες συνέπειες των πρόσφατων επιθέσεων στον κόλπο του Ομάν, για τις οποίες ακόμα δεν υπάρχει ανάληψη ευθύνης, είναι η άνοδος των ναύλων στον Περσικό κόλπο. Χθες, οπότε και έγιναν γνωστές οι επιθέσεις, τα ναύλα των VLCC διαδρομών από την περιοχή προς το USG αλλά και την Άπω Ανατολή έχουν σημειώσει άνοδο της τάξεως του 15% περίπου (σε ΤCE επίπεδα), ενώ εξίσου σημαντική αναμένεται να είναι η άνοδος και σήμερα Παρασκευή με την αβεβαιότητα για την ασφάλεια στη περιοχή να δίνει σημαντικό premium στα ναύλα εκείνων των πλοίων που θα συνεχίσουν να εμπορεύονται στον Περσικό κόλπο τις επόμενες μέρες. Μέχρι ωσότου να γίνει γνωστό ποιοι τελικά βρίσκονται πίσω από τις επιθέσεις και το αίσθημα ασφάλειας στη περιοχή να αποκατασταθεί πλήρως, περιμένουμε η όλη αβεβαιότητα να συνεχίσει να στηρίζει τα ναύλα τόσο στη περιοχή αλλά και γενικότερα, με όλες τις διαδρομές για όλα τα μεγέθη δεξαμενόπλοιων να κινούνται ανοδικά τις τελευταίες δύο μέρες».
Φωτό: ΑΠΕ-ΜΠΕ
ΝΧ
Συντακτική ομάδα Ναυτικών Χρονικών
Οι ιδιοκτήτες και οι διαχειριστές πλοίων μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων εξακολουθούν να αποφεύγουν τη Διώρυγα του Σουέζ, σύμφωνα με πρόσφατα δεδομένα της Alphaliner. Είναι χαρακτηριστικό ότι,…
Σε «ορμητήριο» για την επέκταση της CMA CGM στα logistics της Ανατολικής Μεσογείου φαίνεται να εξελίσσεται ο λιμένας της Λαττάκειας στη Συρία, καθώς η…
Καθώς η ναυτιλιακή βιομηχανία κατακλύζεται τα τελευταία χρόνια από νέες τεχνολογίες, η ανάπτυξη αυτόνομων πλοίων φαίνεται να κεντρίζει ιδιαίτερα το ενδιαφέρον της Νότιας Κορέας.…
Ανοδική πορεία κατέγραψε η ζήτηση για αερομεταφορές το α΄ τρίμηνο του 2025. Ειδικότερα, σύμφωνα με δεδομένα της Διεθνούς Ένωσης Αερομεταφορών (ΙΑΤΑ), η ζήτηση των…
Στα νεότευκτα πλοία συνεχίζουν να εστιάζουν δίχως παύση οι κολοσσοί της liner ναυτιλίας. Ειδικότερα, σύμφωνα με πρόσφατο δημοσίευμα του Reuters, η OOCL προχώρησε σε…
Η ναυλαγορά των LNG carriers πρόσφατα βυθίστηκε σε ιστορικά χαμηλά επίπεδα, με την ανάκαμψη των ναύλων να μην έχει λάβει χώρα ακόμη. Ειδικότερα, σύμφωνα…
Γεγονός πρέπει να θεωρείται πλέον η δημιουργία της μεγαλύτερης εταιρείας logistics παγκοσμίως, καθώς η δανική DSV ολοκλήρωσε αισίως την εξαγορά της DB Schenker. Συγκεκριμένα, σύμφωνα…
Αναμφισβήτητα, ο Ελευθέριος Βενιζέλος (1864-1936) δεσπόζει ως μία από τις πλέον εμβληματικές πολιτικές φυσιογνωμίες στη σύγχρονη ελληνική ιστορία. Η διαδρομή του, από τις Μουρνιές…
Ναυτικά Χρονικά | Gratia Publications
Λεωφόρος Συγγρού 132, ΤΚ 11745, Αθήνα
Τ: +30 2109222501
E: info@gratia.gr
Ιδιοκτησία: Gratia Εκδοτική ΙΚΕ